ILPP4/443-550/13-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-550/13-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej ".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Zainteresowany w lipcu 2013 r. podpisał umowę o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w Poznaniu. Po podpisaniu umowy rozpoczęto realizację projektu współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 LEADER. Realizację projektu zakończono dnia 18 października 2013 r. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innej działalności zarobkowej. Zainteresowany nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Zrealizowany projekt przewiduje współfinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w wysokości 80% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, natomiast Wnioskodawca ze swoich środków własnych poniósł pozostałą cześć kosztów, tj. 20% operacji. Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku VAT i zaliczył podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowalnych, czyli refundowanych przez Urząd Marszałkowski. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej. Projekt pod nazwą "Zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej w Krzyżownikach", polegał na zakupie i wyposażeniu przede wszystkim świetlicy wiejskiej w meble (stoły i krzesła). W ramach zadania zostały zakupione stoły (w ilości 22 sztuki) oraz krzesła (w ilości 130 sztuk). Wyposażenie to pozwoli na szerszą organizację imprez społeczno-kulturalnych w świetlicy wiejskiej. Zainteresowany nie prowadzi działalności odpłatnej, ani też działalności nieodpłatnej, w związku z tym końcowy rezultat projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując jakikolwiek projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej ponosi różnego rodzaju koszty kwalifikowalne. Nie będąc podatnikiem podatku VAT nie może odliczyć naliczonego podatku VAT, a w związku z tym kwota podatku VAT stanowi koszt kwalifikowalny. Zainteresowany nie uzyskuje innych dochodów niż statutowe. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i w związku z tym nie jest podatnikiem podatku VAT, realizując wyłącznie czynności określone w Statucie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w lipcu 2013 r. podpisał umowę o przyznanie pomocy, na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w Poznaniu. Po podpisaniu umowy rozpoczęto realizację projektu, współfinansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 LEADER. Realizację projektu zakończono dnia 18 października 2013 r. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innej działalności zarobkowej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Projekt pod nazwą "Zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej w Krzyżownikach", polegał na zakupie i wyposażeniu przede wszystkim świetlicy wiejskiej w meble (stoły i krzesła). W ramach zadania zostały zakupione stoły (w ilości 22 sztuki) oraz krzesła (w ilości 130 sztuk). Wyposażenie to pozwoli na szerszą organizację imprez społeczno-kulturalnych w świetlicy wiejskiej. Zainteresowany nie prowadzi działalności odpłatnej, ani też działalności nieodpłatnej, w związku z tym końcowy rezultat projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem pytania.

Reasumując, Zainteresowany nie może odliczyć podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej", ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2014 r. zmianie uległo brzmienie:

* art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wskazującego, że: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług";

* art. 88 ust. 4 ustawy, na mocy którego: "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7".

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanlych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl