ILPP4/443-546/11-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-546/11-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn.: "FESTYN KULTURALNO-SPORTOWY DLA MIESZKAŃCÓW POWIATU" w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn.: "FESTYN KULTURALNO-SPORTOWY DLA MIESZKAŃCÓW POWIATU" w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy, doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego, przeformułowanie pytania oraz stanowisko do zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem, w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, o dofinansowanie projektu pn.: "FESTYN KULTURALNO-SPORTOWY DLA MIESZKAŃCÓW POWIATU".

W dniu 4 lipca 2011 r. została zawarta umowa o przyznanie pomocy.

Zawarta umowa obejmuje następujący zakres:

A. Zakup materiałów promocyjno-reklamowych obejmujący:

* Banery reklamowe szt. 1,

* Plakaty formatu A3 szt. 100,

* Wydruk zaproszeń dla uczestników szt. 50,

* Zakup znaczków na listy szt. 50,

* Oznaczniki dla organizatorów i wolontariuszy szt. 25;

B. Przygotowanie obiektu i boiska obejmujące:

* Wałowanie boiska szt. 1,

* Zakup taśm ostrzegawczych szt. 7,

* Zakup oznaczników opak. 1,

* Zakup worków na śmieci opak. 10,

* Zakup piłek do gry szt. 6,

* Wywóz szamba i śmieci szt. 1;

C. Zakup nagród dla uczestników obejmujący:

* Komplet pucharów dla drużyn za 1, 2 i 3 miejsce szt. 9,

* Statuetki pamiątkowe dla pozostałych drużyn szt. 15,

* Medale pamiątkowe szt. 120,

* Statuetki dla laureatów festiwalu szt. 3;

D. Obsługa i organizacja festynu obejmująca:

* Wynajem sprzętu nagłaśniającego szt. 1,

* Obsługa konferansjera szt. 1,

* Wynajem toalet przenośnych szt. 3,

* Konsumpcja dla piłkarzy, uczestników festiwalu i wolontariuszy osób 328,

* Obsługa sędziowska - sędziowie związkowi osób 6,

* Wynajem placu zabaw dla dzieci szt. 1,

* Wynagrodzenie artysty (występ gwiazdy festynu) osób 1.

Ponadto wniosek obejmuje prace i usługi świadczone nieodpłatnie przez wolontariuszy w łącznej liczbie 220 godzin i szacunkowej wartości 3 495,80 zł W ramach wszystkich planowanych do wykonania prac, do wydatków (kosztów) kwalifikowanych objętych refundacją, zaliczona została wartość brutto zawierającą w sobie podatek VAT, z uwagi na brak możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług od ww. inwestycji. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Efekty projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania lub odliczenia podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadania pn.: "FESTYN KULTURALNO-SPORTOWY DLA MIESZKAŃCÓW POWIATU" ponoszonych w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług więc nie ma możliwości odliczenia ani odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją ww. projektu. W związku z powyższym, Zainteresowany traktuje podatek VAT jako koszt kwalifikowany, co jest zgodne z zapisami art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie przysługuje mu prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn.: "FESTYN KULTURALNO-SPORTOWY DLA MIESZKAŃCÓW POWIATU".

W dniu 4 lipca 2011 r. została zawarta umowa o przyznanie pomocy. W ramach wszystkich planowanych do wykonania prac, objętych refundacją, zaliczona została wartość brutto zawierającą w sobie podatek VAT, z uwagi na brak możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług od ww. inwestycji. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Efekty projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach zadania będącego przedmiotem pytania.

W związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. zadania, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania ani odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji zadania będącego przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl