ILPP4/443-545/13-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-545/13-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu data wpływu 27 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 6 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaży podlegającej opodatkowaniu na terytorium kraju;

* jest nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu w Polsce.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej dokonywanej sprzedaży. Wniosek uzupełniono pismem z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 6 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Jest on czynnym płatnikiem VAT. Aktualnie nie prowadzi ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, ponieważ nie przekroczył limitu sprzedaży określonego w 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nie prowadził i nie będzie prowadził sprzedaży gotówkowej (tekst jedn.: płatności przyjmuje wyłącznie w postaci przelewów bankowych).

Zainteresowany dokonuje sprzedaży licencji na oprogramowanie za pośrednictwem systemu płatności internetowych, należącym do GPL z siedzibą w Anglii.

Najważniejsze postanowienia umowy zawartej między Wnioskodawcą a GPL to:

* GPL jest instytucją obsługującą elektroniczne transakcje pieniężne;

* GPL oferuje usługę umożliwiającą przetwarzanie transakcji finansowania w imieniu sprzedawcy (tekst jedn.: Zainteresowanego) w celu zapewnienia kupującym możliwości płacenia za produkty;

* GPL przetwarza transakcje finansowania w imieniu sprzedawcy;

* GPL nie przyjmuje wpłat;

* środki będące w posiadaniu GPL lub jego usługodawców (w tym wszelkich dostawców usług bankowych) w związku z przetwarzaniem transakcji finansowania, transakcji rozliczeniowych i zwrotów środków nie są przechowywane jako wpłaty;

* transakcje sprzedaży produktów sprzedawcy są transakcjami między sprzedawcą a kupującym, w których nie biorą udziału: spółka GPL, firma G ani żadne jej podmioty stowarzyszone;

* GPL, G ani żaden z jego podmiotów stowarzyszonych nie jest kupującym, sprzedawcą ani struną związaną z żadną transakcją finansowania.

Klientami Wnioskodawcy są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Większość klientów jest z USA. Zamówienia składane są codziennie. Klienci dokonują płatności za pomocą kart kredytowych. Środki najpierw trafiają na elektroniczny rachunek rozliczeniowy prowadzony przez GPL. Następnie po zakończeniu każdego miesiąca, GPL dokonuje przelewu wszystkich zgromadzonych w danym miesiącu środków na firmowe konto bankowe Zainteresowanego, w postaci jednego skumulowanego przelewu w PLN.

GPL udostępnia Wnioskodawcy aktualizowaną na bieżąco ewidencję sprzedaży, która zawiera następujące informacje o każdej dokonanej transakcji:

* nazwa produktu (w przypadku Zainteresowanego będzie to nazwa programu którego licencja została sprzedana);

* data sprzedaży (dzień, miesiąc, rok);

* nr transakcji; kraj klienta;

* kod pocztowy klienta;

* stan/prowincja/województwo klienta;

* cena wyrażona w walucie klienta;

* cena przeliczona na złotówki;

* kurs użyty do przeliczenia ceny na złotówki;

* prowizja pobrana przez GPL.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że przelew zbiorczy z danego miesiąca można jednoznacznie przyporządkować do miesięcznego raportu sprzedaży udostępnionego mu przez GPL w dniu wysłania przelewu, tj. kwota przelewu zbiorczego jest taka sama jak kwota wynikająca z raportu miesięcznego.

Raport miesięczny zawiera szczegółowe informacje na temat każdej jednostkowej sprzedaży, tj. nazwę programu, datę sprzedaży, nr transakcji, kod pocztowy i kraj klienta, cenę wyrażoną w walucie klienta i przeliczoną na PLN, kurs użyty do przeliczenia waluty oraz prowizję pobraną przez GPL.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po ewentualnym przekroczeniu w 2014 r. limitu zobowiązującego do zaprowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, Zainteresowany będzie mógł nadal skorzystać ze zwolnienia z tego obowiązku.

Zdaniem Wnioskodawcy, po ewentualnym przekroczeniu limitu zobowiązującego do zaprowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, nadal przysługuje mu zwolnienie z tego obowiązku, ponieważ ewidencja sprzedaży udostępniana mu przez GPL spełnia wymogi opisane w § 2 ust. 1 i poz. 37 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe - w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaży podlegającej opodatkowaniu na terytorium kraju oraz nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą jako czynny płatnik VAT. Aktualnie nie prowadzi on ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, ponieważ nie przekroczył limitu sprzedaży określonego w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zainteresowany nie prowadził i nie będzie prowadził sprzedaży gotówkowej (tekst jedn.: płatności przyjmuje wyłącznie w postaci przelewów bankowych). Wnioskodawca dokonuje sprzedaży licencji na oprogramowanie za pośrednictwem systemu płatności internetowych GW należącym do GPL z siedzibą w Anglii.

Najważniejsze postanowienia umowy zawartej między Wnioskodawcą a GPL to: GPL jest instytucją obsługującą elektroniczne transakcje pieniężne; oferuje on usługę umożliwiającą przetwarzanie transakcji finansowania w imieniu sprzedawcy (tekst jedn.: Zainteresowanego) w celu zapewnienia kupującym możliwości płacenia za produkty; GPL przetwarza transakcje finansowania w imieniu sprzedawcy i nie przyjmuje wpłat; środki będące w posiadaniu GPL lub jego usługodawców (w tym wszelkich dostawców usług bankowych) w związku z przetwarzaniem transakcji finansowania, transakcji rozliczeniowych i zwrotów środków nie są przechowywane jako wpłaty; transakcje sprzedaży produktów sprzedawcy są transakcjami między sprzedawcą a kupującym, w których nie biorą udziału spółka GPL, firma G ani żadne jej podmioty stowarzyszone; GPL, G ani żaden z jego podmiotów stowarzyszonych nie jest kupującym, sprzedawcą ani stroną związaną z żadną transakcją finansowania.

Klientami Wnioskodawcy są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Większość klientów jest z USA. Zamówienia składane są codziennie. Klienci dokonują płatności za pomocą kart kredytowych. Środki najpierw trafiają na elektroniczny rachunek rozliczeniowy prowadzony przez GPL. Następnie po zakończeniu każdego miesiąca, GPL dokonuje przelewu wszystkich zgromadzonych w danym miesiącu środków na firmowe konto bankowe Zainteresowanego, w postaci jednego skumulowanego przelewu w PLN.

GPL udostępnia Wnioskodawcy aktualizowaną na bieżąco ewidencję sprzedaży (raport miesięczny) która zawiera następujące informacje o każdej dokonanej transakcji: nazwę produktu (w przypadku Zainteresowanego będzie to nazwa programu którego licencja została sprzedana); datę sprzedaży (dzień, miesiąc, rok); nr transakcji; kraj klienta; kod pocztowy klienta; stan/prowincja/województwo klienta; cenę wyrażoną w walucie klienta; cenę przeliczoną na złotówki; kurs użyty do przeliczenia ceny na złotówki oraz prowizję pobraną przez GPL.

Wnioskodawca poinformował, że przelew zbiorczy z danego miesiąca można jednoznacznie przyporządkować do miesięcznego raportu sprzedaży udostępnionego mu przez GPL w dniu wysłania przelewu, tj. kwota przelewu zbiorczego jest taka sama jak kwota wynikająca z raportu miesięcznego.

W niniejszej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, w przypadku przekroczenia w 2014 r. limitu zobowiązującego do prowadzenia tej ewidencji.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis ten określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem warunkami decydującymi o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących są: status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń oraz dokonywanie przez podatnika sprzedaży, o której mowa w cyt. powyżej przepisie art. 2 pkt 22 ustawy, tj. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju (...).

Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednego z nich powoduje, że danej czynności wykonywanej przez podatnika nie ewidencjonuje się za pomocą kasy rejestrującej.

W tym miejscu należy wskazać, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia będzie zależało, czy dane świadczenie podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zasady ustalania miejsca świadczenia dla różnego rodzaju usług określone zostały w przepisach art. 28a-28o ustawy. Określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania danych czynności.

W art. 28a ustawy wskazano - że na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność tub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów tub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zainteresowany wskazał, że sprzedaż licencji na oprogramowanie prowadzona będzie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W większości klienci będą z USA.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami wskazana została w art. 28c ustawy, zgodnie z którym - miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1,2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Natomiast art. 281 ustawy stanowi, że w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,

2.

reklamy,

3.

doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług,

4.

przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,

5.

bankowych, finansowych, ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki,

6.

dostarczania (oddelegowania) personelu,

7.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, za które uznaje się również przyczepy i naczepy oraz wagony kolejowe,

8.

telekomunikacyjnych,

9.

nadawczych radiowych i telewizyjnych,

10.

elektronicznych,

11.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych, systemów elektroenergetycznych lub do sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

12.

przesyłowych:

a.

gazu w systemie gazowym,

b.

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,

c.

energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

13.

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 11 i 12,

14.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-13

* miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy wskazać, że miejscem świadczenia usług (polegających na sprzedaży licencji oprogramowania) wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (podmiotów niebędących podatnikami) mających miejsce zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej będzie - zgodnie z art. 28c ustawy - terytorium Polski, tj. miejsce gdzie usługodawca (Zainteresowany) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zatem usługi świadczone dla tych podmiotów będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium kraju.

Natomiast sprzedaż licencji oprogramowania prowadzona na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej (terytorium USA), dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) - zgodnie z art. 281 ustawy - będzie miejsce ich siedziby, zamieszkania lub pobytu, nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski.

W świetle powyższego należy wskazać, że obowiązek ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej dotyczy tylko usług, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju. Ponieważ usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz klientów z terytorium USA nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, tym samym nie będą spełniały definicji sprzedaży w myśl art. 2 pkt 22 ustawy. Zatem jeden z warunków wynikających z art. 111 ust. 1 ustawy, nie zostanie spełniony, a wykonywanych przez Zainteresowanego usług których miejsce świadczenia nie będzie znajdowało się na terytorium kraju - nie ewidencjonuje się za pomocą kasy rejestrującej.

W związku z powyższym, w dalszej części interpretacji odniesiono się do obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w sytuacji, gdy miejscem opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności będzie terytorium Polski.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Należy zauważyć, że celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, że wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382) zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania wdanym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r.:

1.

podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł;

2.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

3.

podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%;

4.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy obrotu za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności, a w przypadku gdy przewidywany okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy - przewidywany udział procentowy obrotu za okres do końca roku, będzie wyższy niż 80%.

Na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia - zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia - w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia - w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Jednakże na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania wdanym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

A zatem, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych można stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, Zainteresowany będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży z tytułu wykonywania na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usług, dla których miejscem świadczenia będzie Polska. Jak poinformował Wnioskodawca, płatności za sprzedane przez niego licencje przyjmować będzie wyłącznie w postaci przelewów bankowych. Ponadto, otrzymany od GPL raport miesięczny zawierać będzie szczegółowe informacje na temat każdej jednostkowej sprzedaży, tj.: nazwę programu, datę sprzedaży, nr transakcji, kod pocztowy i kraj klienta, cenę wyrażoną w walucie klienta i przeliczoną na PLN, kurs użyty do przeliczenia waluty oraz prowizję pobraną przez GPL. Natomiast przelew zbiorczy z danego miesiąca będzie można jednoznacznie przyporządkować do tego miesięcznego raportu sprzedaży, tj. kwota przelewu zbiorczego będzie taka sama jak kwota wynikająca z raportu miesięcznego.

Podsumowując, po ewentualnym przekroczeniu limitu zobowiązującego do zaprowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, wykonywane przez Zainteresowanego usługi, których miejscem opodatkowania będzie terytorium kraju - będą mogły nadal korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl