ILPP4/443-545/11-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-545/11-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi konsultacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi konsultacyjnej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2010 jego ośrodek zrealizował projekt widowisko plenerowe "Dzieje M.". Odbyły się dwie edycje widowiska, była to impreza biletowana. Od uzyskanego dochodu Zainteresowany odprowadził należny podatek od towarów i usług. Narodził się pomysł, aby wzorując się na francuskim parku historycznym zorganizować w M. również park historyczny, w którym jednym z przestawień byłyby "Dzieje M.". Byłaby to swojego rodzaju kontynuacja widowiska z roku 2010. Jednym z pomysłów jest też organizacja w parku historycznym widowiska z okazji 1050-lecia Chrztu Polski w roku 2016. W związku z tym Wnioskodawca nawiązał współpracę z P., które ma trzydziestoletnie doświadczenia w organizacji widowisk i parku historycznego. Względy ekonomiczne mogą spowodować, że Zainteresowany nie będzie w stanie zrealizować parku historycznego i w efekcie końcowym park będzie realizowany przez inny podmiot.

Wnioskodawca zawarł umowę z P. (Francja) na konsultację i przeprowadzenie oceny wykonalności projektu parku historycznego na terenie jego gminy. Na samym wstępie P. przysłało na miejsce przewidziane pod przyszłą lokalizację parku delegację, której celem było zebranie całokształtu informacji potrzebnych do przedstawienia wstępnej opinii na temat wykonalności projektu.

Opinia ta przyjęła formę raportu z wizyty. W zamian zleceniodawca zobowiązał się zapłacić na rzecz P. kwotę łączną w wysokości 13.500,00 euro. Suma ta była przedmiotem dwóch wpłat:

* pierwszej w wysokości 8.500,00 euro przy podpisaniu kontraktu,

* drugiej, na pozostałą kwotę czyli 5.000,00 euro przy odbiorze raportu z wizyty.

Wnioskodawca otrzymał pierwszą fakturę z dnia 4 maja 2011 r. na kwotę 8.500,00 euro, którą zapłacił przelewem na podane konto i wystawił fakturę wewnętrzną, w której naliczył VAT od importu usług, tj. 23%. W deklaracji VAT-7 za miesiąc maj doliczył on VAT z tego tytułu ale go nie odliczył. W dniu 22 czerwca 2011 r. Zainteresowany otrzymał raport z wizyty oraz fakturę na pozostałą kwotę 5.000,00 euro. Wnioskodawca zapłacił przelewem na konto oraz wystawił fakturę wewnętrzną, w której naliczył VAT 23%. W deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec Zainteresowany doliczył VAT za usługę konsultacyjną ale go nie odliczył.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że usługi konsultingowo-doradcze w zamierzeniu mają służyć do wykonywania przez niego działalności organizowania i realizowania biletowanych projektów i imprez kulturalnych, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany może odliczyć VAT naliczony na podstawie faktur wewnętrznych od tej usługi konsultacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on odliczyć podatek VAT naliczony, wynikający z wystawionej przez niego faktury wewnętrznej na nabyte usługi konsultacyjne. Francuski kontrahent przeprowadził w maju 2011 r. wizję lokalną i konsultację na miejscu w M. Na tej podstawie, bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu w prowadzeniu parku historycznego, sporządził dokument wstępnej oceny wykonalności projektu "Park historyczny w M.". Umowę w imieniu Gminy jako zleceniodawca podpisał właśnie Zainteresowany. Zleceniobiorca wystawił faktury za wykonanie swoich usług. Zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług zleceniobiorca, czyli Wnioskodawca zobligowany jest do zapłacenia podatku należnego VAT od tzw. importu usług i wynikającego z wystawionej przez niego faktury wewnętrznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, czynnemu podatnikowi VAT "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych" przysługuje prawo, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 art. 124, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Związek między nabytymi towarami i usługami a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nie musi być bezpośredni. Prawo do odliczenia zachowuje się także, gdy nabyte towary i usługi wykorzystuje się w prowadzonej działalności bez związku z konkretną sprzedażą opodatkowaną. Typowe tego rodzaju usługi to usługi: doradczo-kosultingowe, prawne, rzeczoznawców, analityczne (badawcze, które nie służą generowaniu sprzedaży opodatkowanej jednak są z tą sprzedażą pośrednio związane). Potwierdzają tą tezę następujące wydanie już interpretacje podatkowe - ITPP2/443-332/08/AK, ILPP2/443-943/08/MN i 1418/ZT/T/443-7/07/SG. Istotą problemu wydaje się odpowiedzenie na pytanie, w jakim celu MGOKiR zamówił w imieniu Gminy u francuskiego kontrahenta ewentualną budowę parku historycznego. Jego zarządzanie niewątpliwie jest działalnością. Takie cele statutowe ma Wnioskodawca w M. Zamówienie i nabycie ww. usług konsultacyjnych, które nie są związane z konkretną sprzedażą opodatkowaną ale są związane z działalnością gospodarczą, daje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od tego typu wydatków. Intencją Zainteresowanego, który działa w imieniu Gminy, jest rozpatrzenie celowości i możliwości powstania parku historycznego w M., wzorowanego na francuskim odpowiedniku. W tym celu Wnioskodawca dokłada wszelkich wysiłków i najwyższej staranności aby podjąć dobrą i optymalną decyzję w sprawie tego projektu. Korzysta więc z doświadczenia i kompetencji instytucji francuskiej, która w tej sprawie może rzeczywiście dobrze poradzić. Stąd umowa, usługa i wystawiona za nie faktura z podatkiem należnym zapłaconym przez niego i wynikający z niej podatek naliczony VAT, o którym to wyrażone jest niniejsze stanowisko. Decyzja Gminy na podstawie oceny wykonalności projektu "Park historyczny w M." może być pozytywna, ale może być też negatywna. Może być też tak, że Gmina zdecyduje się na realizację projektu, ale realizatorem może być inny podmiot niż Zainteresowany. Według Wnioskodawcy nie zmienia to jego uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego VAT od opisywanych usług konsultacyjnych, bo na moment powstania wydatku jest to wydatek związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą a odliczenie przysługuje także wtedy, gdy przedsięwzięcie gospodarcze kończy się niepowodzeniem. W tej sytuacji przyjmując założenie niepowodzenia przedsięwzięcia, czyli nie wystąpienia w przyszłości przychodu u Zainteresowanego, z tytułu tych wydatków nie będzie on miał także obowiązku korekty odliczenia podatku naliczonego VAT z usług konsultacyjnych. Potwierdzeniem jego interpretacji jest wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-110/94 /N20 z konkluzją, że "prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w odniesieniu do wydatków, które w zamierzeniu miały służyć działalności opodatkowanej jednak ze względu na zaistnienie okoliczności nie mogły być wykorzystane do wykonywania takiej działalności". Sprawa dotyczyła zdarzenia, w którym wydatki poniesiono na studium wykonalności projektu, który nie został wdrożony ze względów ekonomicznych. U Zainteresowanego może wystąpić analogiczna sytuacja. Nie występują w jego przypadku przesłanki negatywne uniemożliwiające odliczenie podatku naliczonego VAT od usług konsultacyjnych określone w art. 88 ustawy. Usługi konsultacyjno-doradcze są to usługi niematerialne, które zleceniodawcy stwarzają potencjalne możliwości podjęcia najbardziej prawidłowej decyzji w danej sprawie. Potencjalny charakter związku wydatku na usługi konsultacyjne z działalnością gospodarczą zleceniodawcy ujawniają się w pełni właśnie w przypadku decyzji negatywnej odstąpienia od projektu. W takim przypadku bowiem nie wystąpi efekt finalny w postaci realizacji projektu, na który poniesione zostały wydatki, a związek poniesionych wydatków i realizacji projektu pozostanie na zawsze potencjalny (interpretacja podatkowa -IP-PPZ-443-789/07-Z/PW z dnia 31 stycznia 2008 r.). Usługi konsultacyjno-doradcze ze względu na swój niematerialny charakter wymagają szerszego udokumentowania ich zaistnienia niż usługi materialne, dlatego Zainteresowany dołączał następujące załączniki dokumentujące zamówienie, wykonanie i rozliczenie rozpatrywanych usług konsultacyjnych:

* umowa,

* faktury wystawione przez zleceniobiorcę,

* faktury wewnętrzne wystawione przez zleceniodawcę,

* dowody wpłat za faktury,

* deklaracje VAT-7,

* opracowanie wstępna ocena wykonalności projektu "Park historyczny w M.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dodatkowo zaznaczyć należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2010 jego ośrodek zrealizował projekt widowisko plenerowe "Dzieje M.". Odbyły się dwie edycje widowiska, była to impreza biletowana. Od uzyskanego dochodu Zainteresowany odprowadził należny podatek od towarów i usług. Narodził się pomysł, aby wzorując się na francuskim parku historycznym zorganizować w M. również park historyczny, w którym jednym z przestawień byłyby "Dzieje M.". Byłaby to swojego rodzaju kontynuacja widowiska z roku 2010. Jednym z pomysłów jest też organizacja w parku historycznym widowiska z okazji 1050 -lecia Chrztu Polski w roku 2016. W związku z tym, Wnioskodawca nawiązał współpracę z P., które ma trzydziestoletnie doświadczenia w organizacji widowisk i parku historycznego.

Zainteresowany zawarł umowę z P. (Francja) na konsultację i przeprowadzenie oceny wykonalności projektu parku historycznego na terenie jego gminy. Na samym wstępie P. przysłało na miejsce przewidziane pod przyszłą lokalizację parku delegację, której celem było zebranie całokształtu informacji potrzebnych do przedstawienia wstępnej opinii na temat wykonalności projektu.

Opinia ta przyjęła formę raportu z wizyty. W zamian Wnioskodawca zobowiązał się zapłacić na rzecz P. kwotę łączną w wysokości 13.500,00 euro. Otrzymał pierwszą fakturę z dnia 4 maja 2011 r. na kwotę 8.500,00 euro, którą zapłacił przelewem na podane konto i wystawił fakturę wewnętrzną, w której naliczył VAT od importu usług, tj. 23%. W deklaracji VAT-7 za miesiąc maj doliczył on VAT z tego tytułu ale go nie odliczył. W dniu 22 czerwca 2011 r. Zainteresowany otrzymał raport z wizyty oraz fakturę na pozostałą kwotę 5.000,00 euro. Wnioskodawca zapłacił przelewem na konto oraz wystawił fakturę wewnętrzną, w której naliczył VAT 23%. W deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec Zainteresowany doliczył VAT za usługę konsultacyjną ale go nie odliczył. Usługi konsultingowo-doradcze w zamierzeniu mają służyć do wykonywania przez niego działalności organizowania i realizowania biletowanych projektów i imprez kulturalnych, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych w opisie stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Zainteresowany dokonał importu usługi konsultacyjnej, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy był podatnikiem, jako jej usługobiorca.

Tut. Organ podkreśla, że z przypadkiem importu usług wiąże się co do zasady obowiązek rozliczenia podatku przez nabywcę usługi. Tego rodzaju mechanizm (określany odwróconym mechanizmem poboru, ang. reverse charge) jest wprowadzony w celu uproszczenia rozliczeń podatkowych, a założenie, że podatek płacony przez importera usług jest dla niego jednocześnie podatkiem naliczonym, zapewnia neutralność podatku od importu usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...).

Przedmiotem pytania Zainteresowanego jest prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wewnętrznych dokumentujących nabycie usługi konsultacyjnej.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnik jest ich usługobiorcą.

Jak wynika z opisu sprawy, nie można przewidzieć kiedy nabyta usługa będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, a nawet nie ma pewności, czy w ogóle do takiego wykorzystania tej usługi dojdzie.

Niemniej jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia podatku naliczonego, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup usługi, a w przedmiotowej sprawie usługa konsultacyjna została nabyta przez Zainteresowanego w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (realizacja opisanego projektu).

Należy również wskazać, iż bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia usługi zachowana pozostała pierwotna intencja jego dokonania - została ona nabyta celem wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych, tzn. decyzja Gminy na podstawie oceny wykonalności projektu "Park historyczny w M." będzie negatywna lub Gmina zdecyduje się na realizację projektu, ale realizatorem może być inny podmiot niż Zainteresowany, to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytej usługi, lecz dlatego, że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie jej do czynności opodatkowanych stanie się niemożliwe.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wewnętrznych dokumentujących nabycie usługi związanej z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wewnętrznych dokumentujących import usługi konsultacyjnej, zarówno gdy po zakończeniu realizacji projektu nastąpi sprzedaż opodatkowana VAT, jak i w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od Zainteresowanego, możliwa sprzedaż opodatkowana VAT nie zostanie zrealizowana.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zaznacza, że organy podatkowe nie są uprawnione do oceny załączonych do wniosku dokumentów, bowiem to składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego - stosownie do treści art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zatem to z wyczerpującego opisu przedstawionego przez Zainteresowanego musi wynikać stan faktyczny sprawy, umożliwiający wydanie interpretacji indywidualnej zawierającej ocenę jego stanowiska wraz z uzasadnieniem tej oceny (art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl