ILPP4/443-541/13-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-541/13-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca został zarejestrowany jako osoba prawna na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Celami statutowymi Stowarzyszenia są:

1. Wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego i kulturalnego regionu;

2. Integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu;

3. Wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym;

4. Promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy, zagrożonych zwolnieniem z pracy;

5. Budowanie społeczeństwa informacyjnego i upowszechnianie nowoczesnych technik komunikacyjnych i informatycznych;

6. Działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

7. Działalność oświatowa, edukacyjna i wychowawcza;

8. Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży;

9. Podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie Polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

10. Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;

11. Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

12. Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

13. Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego;

14. Turystyka i krajoznawstwo;

15. Wspieranie i niesienie pomocy osobom poszkodowanym, będącym w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w stosunku do społeczeństwa;

16. Działalność na rzecz lokalnych organizacji.

W dniu 6 kwietnia 2012 r. Zainteresowany realizując cele statutowe, złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej, dotyczący realizacji projektu pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi.

W dniu 15 listopada 2012 r. Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa umowę na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013" pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym". Realizacja operacji składa się z następujących działań: ogrodzenie placu zabaw i placu rekreacji, pielęgnacja zieleni wysokiej, nowe nasadzenia, zakup nowych zestawów zabawowych na plac zabaw, zakup ławostołów z zadaszeniem, zakup stojaków na rowery.

Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, do kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją projektów unijnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) uiszczany w związku z ponoszonymi kosztami. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundację poniesionych kosztów) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości, bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do uzyskania takiej interpretacji. Zainteresowany nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Po zakończeniu zadania ewentualne efekty przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupione towary będą stanowiły własność Zainteresowanego, wzbogacając potencjał administracyjny i majątek trwały.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT poniesiony w ramach realizacji projektu pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym" działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 - oś IV program Leader - działanie "Małe projekty".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. W związku z tym przepisem Stowarzyszenie wykonując wyłącznie czynności statutowe (zwolnione), nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca został zarejestrowany jako osoba prawna na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Celami statutowymi Stowarzyszenia są:

1. Wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego i kulturalnego regionu;

2. Integracja mieszkańców wsi, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu;

3. Wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym;

4. Promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy, zagrożonych zwolnieniem z pracy;

5. Budowanie społeczeństwa informacyjnego i upowszechnianie nowoczesnych technik komunikacyjnych i informatycznych;

6. Działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

7. Działalność oświatowa, edukacyjna i wychowawcza;

8. Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży;

9. Podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie Polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

10. Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;

11. Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

12. Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;

13. Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego;

14. Turystyka i krajoznawstwo;

15. Wspieranie i niesienie pomocy osobom poszkodowanym, będącym w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w stosunku do społeczeństwa;

16. Działalność na rzecz lokalnych organizacji.

W dniu 6 kwietnia 2012 r. Zainteresowany realizując cele statutowe, złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej, dotyczący realizacji projektu pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi. W dniu 15 listopada 2012 r. Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa umowę na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013" pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym". Realizacja operacji składa się z następujących działań: ogrodzenie placu zabaw i placu rekreacji, pielęgnacja zieleni wysokiej, nowe nasadzenia, zakup nowych zestawów zabawowych na plac zabaw, zakup ławostołów z zadaszeniem, zakup stojaków na rowery. Zainteresowany nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Po zakończeniu zadania ewentualne efekty przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupione towary będą stanowiły własność Stowarzyszenia, wzbogacając potencjał administracyjny i majątek trwały.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją projektu będącego przedmiotem pytania.

W związku z poniesionymi wydatkami, Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Stowarzyszenie nie będzie mogło odzyskać podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu pt. "Spotkajmy się pod dębami przy żółtym szlaku rowerowym" działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 - oś IV program Leader - działanie "Małe projekty". Powyższe wynika z tego, że - jak wskazano w opisie sprawy - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl