ILPP4/443-532/11-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-532/11-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym siedzibę na terytorium Polski. Prowadzi on w Polsce działalność gospodarczą i jest zarejestrowany na terytorium kraju dla celów VAT. W ramach prowadzonej działalności Zainteresowany nabywa towary/usługi od polskich dostawców (dalej: Dostawcy).

Dla uproszczenia procedur dotyczących przepływu dokumentów oraz płatności dokonywanych na rzecz Dostawców, Spółka zamierza nabywać od zagranicznego kontrahenta (dalej: Kontrahent) specyficzne usługi w tym zakresie obejmujące w szczególności:

* przetwarzanie danych z faktur VAT,

* przygotowywanie zestawień i podsumowań otrzymanych faktur,

* zarządzania płatnościami,

* zarządzania informacjami związanymi z otrzymywanymi fakturami VAT.

W celu świadczenia wyżej wskazanych usług Wnioskodawca upoważni Kontrahenta, na podstawie specjalnie wydanego pełnomocnictwa, do otrzymywania (odbierania) w jego imieniu i na jego rzecz faktur VAT (w tym faktur korygujących VAT) wystawionych przez Dostawców na rzecz Zainteresowanego (w formie papierowej). Dodatkowo upoważnienie będzie wskazywało imię i nazwisko (imiona i nazwiska) osób upoważnionych do otrzymywania faktur VAT w imieniu i na rzecz Spółki. Ponadto, upoważnienie będzie stanowiło, iż Kontrahent jest uprawniony do umocowania podmiotu trzeciego (Podwykonawcy) do działania w imieniu i na rzecz tego Kontrahenta w zakresie odbioru faktur wystawionych przez Dostawców na rzecz Wnioskodawcy. Podwykonawca będzie podmiotem powiązanym z Zainteresowanym, który posiada siedzibę w Polsce i jest zarejestrowany w Polsce dla potrzeb VAT.

Faktury będą odbierane przez Kontrahenta bądź Podwykonawcę na terytorium Polski. Dostawcy zostaną odpowiednio poinformowani, że wystawiane przez nich faktury, na których jako nabywca będzie wskazana Spółka, powinny być przesyłane na określony adres, pod którym Kontrahent bądź Podwykonawca będzie odbierał faktury w jej imieniu i na jej rzecz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymanie (odebranie) faktury VAT przez Kontrahenta (lub jego Podwykonawcę) działającego w tym zakresie w imieniu i na rzecz Zainteresowanego powinno być z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego traktowane jako otrzymanie przez niego faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on upoważnić Kontrahenta do odbioru faktur VAT w jego imieniu i na jego rzecz. Jednocześnie, odbiór takich faktur przez Kontrahenta będzie traktowany z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT tak, jakby Spółka sama odebrała te faktury, w szczególności dzień otrzymania faktury przez Kontrahenta bądź Podwykonawcę będzie traktowany jak dzień otrzymania faktury przez Zainteresowanego.

UZASADNIENIE stanowiska

Zasady odliczenia podatku VAT

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4., art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei w świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (poza określonymi wyjątkami określonymi w ustawie).

W świetle powyższego należy wskazać, iż podstawowym warunkiem dla odliczenia podatku VAT naliczonego jest otrzymanie przez podatnika faktury VAT. Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT wskazują, iż odliczenia VAT naliczonego można dokonać najwcześniej w miesiącu, w którym podatnik otrzymał fakturę. Mając więc na uwadze fakt, iż Wnioskodawca planuje upoważnić Kontrahenta do odbioru faktur (w tym faktur korygujących) w jego imieniu i na jego rzecz, niezbędne jest ustalenie, czy fizyczne odebranie faktury przez Kontrahenta albo jego Podwykonawcę w imieniu Spółki będzie rodziło w świetle przepisów ustawy o VAT takie same konsekwencje, jakby to ona sama odebrała taką fakturę.

Otrzymanie faktury na gruncie przepisów o VAT

Przepisy ustawy o VAT nie wprowadzają definicji pojęcia "otrzymania faktury". Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT wprowadzające wymóg otrzymania faktury w kontekście prawa do odliczenia nie wskazują, że obiór faktury musi być dokonany osobiście przez podatnika.

Mając na uwadze powyższe, w celu zdefiniowania pojęcia "otrzymania faktury" należy odwołać się do jego definicji słownikowej. Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod red. prof. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, str. 1342, "otrzymanie" oznacza dostanie czegoś, bycie odbiorcą czegoś. Z definicji słownikowej nie wynika więc, że otrzymanie musi nastąpić osobiście. Tak więc, w opinii Zainteresowanego, nie ma przeciwwskazań, aby faktura VAT mogła być odebrana w jego imieniu przez podmiot trzeci, który otrzymał w tym zakresie od niego specjalnie pełnomocnictwo.

Co więcej, Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w przypadku podatników będących osobami prawnymi, nigdy nie jest tak, że podatnik "samodzielnie" odbiera fakturę, lecz dokonuje tego odpowiednio upoważniona w tym zakresie osoba, np. pracownik podatnika. W konsekwencji, w przypadku analizowanym w niniejszej sprawie mamy do czynienia z analogiczną sytuacją, z tą tylko różnicą, że odbioru faktury w imieniu Spółki nie będzie dokonywał upoważniony przez nią pracownik, a podmiot trzeci, tj. Kontrahent (lub jego Podwykonawca).

Upoważnienie podmiotu trzeciego do odbioru faktury

W opinii Zainteresowanego, fakt, że przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost zasad upoważnienia przez podatnika podmiotu trzeciego do odbioru faktur, nie skutkuje brakiem możliwości zastosowania takiego rozwiązania w praktyce. Uważa on, że pełnomocnictwo takie może zostać wydane na podstawie przepisów prawa cywilnego. Co więcej, w praktyce obrotu gospodarczego takie pełnomocnictwa znajdują zastosowanie.

Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, podstawowym argumentem za powyższym stanowiskiem jest zasada neutralności podatku VAT, której realizacja następuje poprzez umożliwienie podatnikom prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług. Zasada ta powinna być interpretowana m.in. w taki sposób, aby nie utrudniać bezpodstawnie podatnikom możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w efektywny sposób. Natomiast w wielu przypadkach, kiedy podmioty gospodarcze chcą zoptymalizować lub przyspieszyć obrót dokumentami, niezbędne jest upoważnienie podmiotu trzeciego do odbierania tych dokumentów w imieniu podatnika (w tym między innymi faktur VAT).

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, nie ma przeszkód, aby podatnik mógł umocować wybraną przez siebie osobę fizyczną lub prawną do odbioru faktur VAT w jego imieniu i na jego rzecz. Jednocześnie, w jej opinii, otrzymanie faktury (faktury korygującej) przez taką osobę powinno rodzić dla niej takie same konsekwencje na gruncie przepisów o VAT, jak otrzymanie faktury przez nią (jej pracownika) "do rąk własnych". W szczególności, dotyczy to momentu odliczenia podatku VAT przez Wnioskodawcę.

Interpretacje organów podatkowych

Przedstawione przez Zainteresowanego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 grudnia 2008 r. (nr IPPP1/443-1849/08-2/SM) zostało wyraźnie podkreślone cyt: "W niewielu bowiem przypadkach faktury są odbierane przez samych podatników (w przypadku podatników - osób fizycznych), czy też są odbierane przez osoby działające w charakterze organów danego podatnika. Przyjąć należy, że otrzymaniem faktury jest jej odebranie przez jakąkolwiek osobę, działającą w tym zakresie w imieniu i za wiedzą podatnika. l tak przykładowo, fakturą otrzymaną będzie faktura odebrana przez pracownika spółki - podatnika, czy też przez członka rodziny podatnika - osoby fizycznej. Zatem błędnym byłoby założenie, że otrzymanie faktur następuje dopiero wówczas, gdy faktury wpłyną do siedziby firmy (miejsca prowadzenia przez nią działalności), jeśli wcześniej zostały one odebrane przez upoważnioną do tego osobę lub jej przedstawiciela".

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lipca 2010 r. (nr IPPP1/443-526/10-2/ISz), stwierdzając, iż cyt.: "Zlecenie innemu podmiotowi na podstawie umowy, technicznej czynności wystawienia faktury w formie papierowej w imieniu i na rzecz podatnika podatku od towarów i usług będącego dostawcą towarów lub usług jest zgodne z przepisami prawa podatkowego. Nie jest też sprzeczne z powołanymi uregulowaniami udzielenie pełnomocnictwa do odbioru faktury VAT w imieniu nabywcy towaru".

Podsumowanie

Mając na uwadze fakt, iż:

* przepisy w zakresie VAT nie zabraniają podatnikowi upoważnić podmiotu trzeciego do odbioru w jego imieniu i na jego rzecz faktur VAT (w tym faktur korygujących),

* na gruncie przepisów prawa cywilnego istnieje możliwość upoważnienia przez podatnika pomiotu trzeciego do odbioru dokumentów w imieniu i na jego rzecz,

* organy podatkowe w wydawanych interpretacjach potwierdzają możliwość upoważnienia podmiotu trzeciego do odbioru faktur w imieniu i na rzecz podatnika

w ocenie Wnioskodawcy, upoważnienie przez niego, jego Kontrahenta (lub jego Podwykonawcy) do odbioru faktur VAT (w tym faktur korygujących) w imieniu i na rzecz Spółki jest dopuszczalnym rozwiązaniem na gruncie przepisów o VAT i otrzymanie (odebranie) faktury VAT przez Kontrahenta (lub jego Podwykonawcę) działającego w imieniu i na rzecz Zainteresowanego powinno być traktowane z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jako otrzymanie faktury VAT przez niego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w myśl art. 86 ust. 10 ustawy, powstaje:

1.

w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;

2.

w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy odpowiednio od świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest usługobiorca, od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca;

* 2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a;

* 2b. w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33b;

3.

w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności;

4.

w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 - nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu;

5.

w przypadku stosowania w imporcie towarów procedury uproszczonej, polegającej na wpisie do rejestru zgodnie z przepisami celnymi - za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w tym rejestrze, z zastrzeżeniem art. 33a;

6.

w przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz w art. 34 - w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał decyzję; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

W przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia - art. 86 ust. 10a ustawy.

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub lit. c), przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

W myśl art. 86 ust. 12a, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1.

faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;

2.

nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

W świetle regulacji zawartej w przepisie art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że podatek naliczony w przypadku towarów i usług nabytych w obrocie krajowym (poza produktami rolnymi i usługami rolniczymi nabywanymi od rolnika ryczałtowego) wynika z faktur otrzymywanych przez podatnika. Jednocześnie prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury.

Tak więc otrzymanie faktury przez podatnika oznacza zarówno powstanie prawa podatnika do odliczenia podatku, jak również wyznacza moment, począwszy od którego możliwe jest zrealizowanie tego prawa przez podatnika. Podkreślić należy, że decydujące znaczenie - dla powstania prawa do odliczenia i terminu jego realizacji - ma data otrzymania faktury. Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "otrzymania". W związku z tym, że przepisy nie określają sposobu rozumienia pojęcia "otrzymanie", w pierwszej kolejności sięgnąć należy do znaczenia słownikowego tego pojęcia. W myśl Słownika Języka Polskiego, jak słusznie zauważa Spółka, "otrzymanie" oznacza dostanie czegoś, bycie odbiorcą czegoś. Na podstawie definicji słownikowej nie można wyciągnąć jednoznacznych wniosków, że otrzymanie ma miejsce dopiero wówczas, gdy podatnik faktycznie wchodzi w fizyczne posiadanie czegoś, co otrzymuje (w tym przypadku faktury). Słownikowe rozumienie zwrotu "otrzymać" nie zakłada bowiem wzięcia w dzierżenie dokumentu faktury.

W związku z powyższym, kluczową kwestią jest określenie podmiotu upoważnionego do odbioru faktury (w szerszym kontekście) jak również momentu otrzymania faktury w kontekście osób ją odbierających. W niewielu bowiem przypadkach faktury są odbierane przez samych podatników (w przypadku podatników - osób fizycznych), czy też są odbierane przez osoby działające w charakterze organów danego podatnika. Przyjąć należy, że otrzymaniem faktury jest jej odebranie przez jakąkolwiek osobę, działającą w tym zakresie w imieniu i za wiedzą podatnika. I tak przykładowo, fakturą otrzymaną będzie faktura odebrana przez pracownika spółki - podatnika, czy też przez członka rodziny podatnika - osoby fizycznej. Zatem błędnym byłoby założenie, że otrzymanie faktur następuje dopiero wówczas, gdy faktury wpłyną do siedziby firmy (miejsca prowadzenia przez nią działalności), jeśli wcześniej zostały one odebrane przez upoważnioną do tego osobę lub jej przedstawiciela.

Dla prawidłowości zmniejszenia podatku należnego nie jest więc istotne, kiedy dany dokument zostanie wystawiony, ale decyduje "fizyczne" posiadanie tego dokumentu ("otrzymanie") przez podatnika. W praktyce istnieje utożsamienie prawa do odliczenia podatku z posiadaniem oryginału faktury.

Należy zauważyć, iż przepisy art. 167-169 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą VAT, regulują zagadnienia dotyczące momentu i zakresu odliczenia podatku. Fundamentalną zasadą podatku od wartości dodanej, a nie przywilejem, jest neutralność podatku dla podatników, która jest realizowana poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą i co do zasady nie może podlegać ograniczeniu.

W myśl art. 178 lit. a) Dyrektywy VAT, podatnik uprawniony jest do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dostaw towarów i usług, wyłącznie jeżeli posiada fakturę wystawioną zgodnie z przepisami dyrektywy. Ponadto, jak stanowi art. 179 Dyrektywy, państwa członkowskie mogą wymagać od podatników dokonujących okazjonalnych transakcji, o których mowa w art. 12, stosowania prawa do odliczenia dopiero w momencie dostawy.

Zgodnie z art. 95 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Stosownie do treści § 2 powołanego przepisu, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 k.c., umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, przedstawicielstwo polega na umocowaniu do dokonania czynności prawnej w imieniu innego podmiotu ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla reprezentowanego. Przedstawicielstwo może opierać się na ustawie albo na oświadczeniu reprezentowanego skutkujące ustanowieniem pełnomocnika. Przedstawicielstwo może być bierne (umożliwiające jedynie przyjmowanie - odbieranie - oświadczeń woli) oraz czynne obejmujące umocowanie do składania oświadczeń woli (Kazimierz Piasecki, Kodeks cywilny. Księga Pierwsza. Część ogólna. Komentarz, Zakamycze 2003, komentarz do art. 95 i art. 96).

W opisie zdarzenia przyszłego Zainteresowany wskazał, że w celu uproszczenia procedur dotyczących przepływu dokumentów oraz płatności dokonywanych na rzecz Dostawców, zamierza nabywać od zagranicznego Kontrahenta specyficzne usługi, w ramach których upoważni on Kontrahenta, na podstawie specjalnie wydanego pełnomocnictwa, do otrzymywania (odbierania) w jego imieniu i na jego rzecz faktur VAT (w tym faktur korygujących VAT) wystawionych przez Dostawców na rzecz Spółki (w formie papierowej). Dodatkowo upoważnienie będzie wskazywało imię i nazwisko (imiona i nazwiska) osób upoważnionych do otrzymywania faktur VAT w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Ponadto, upoważnienie będzie stanowiło, iż Kontrahent jest uprawniony do umocowania podmiotu trzeciego (Podwykonawcy) do działania w imieniu i na rzecz tego Kontrahenta w zakresie odbioru faktur wystawionych przez Dostawców na rzecz Spółki. Podwykonawca będzie podmiotem powiązanym z Zainteresowanym, który posiada siedzibę w Polsce i jest zarejestrowany w Polsce dla potrzeb VAT. Faktury będą odbierane przez Kontrahenta bądź Podwykonawcę na terytorium Polski. Dostawcy zostaną odpowiednio poinformowani, że wystawiane przez nich faktury, na których jako nabywca jest wskazana Spółka, powinny być przesyłane na określony adres, pod którym Kontrahent bądź Podwykonawca będzie odbierał faktury w jej imieniu i na jej rzecz.

Uwzględniając zatem powyższe, momentem otrzymania przez Wnioskodawcę faktur będzie ich odbiór przez upoważnionego pełnomocnika (Kontrahenta) bądź jego Podwykonawcę.

Reasumując, otrzymanie (odebranie) faktury VAT przez Kontrahenta (lub jego Podwykonawcę) działającego w tym zakresie w imieniu i na rzecz Zainteresowanego będzie z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego traktowane jako otrzymanie przez Spółkę faktury VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl