ILPP4/443-519/11-4/EWW - Możliwość przesyłania faktur, faktur korygujących i ich duplikatów w formie papierowej pomimo wyrażonej przez nabywcę akceptacji na przesyłanie tych dokumentów w formie elektronicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-519/11-4/EWW Możliwość przesyłania faktur, faktur korygujących i ich duplikatów w formie papierowej pomimo wyrażonej przez nabywcę akceptacji na przesyłanie tych dokumentów w formie elektronicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości przesyłania faktur, faktur korygujących i ich duplikatów w formie papierowej pomimo wyrażonej przez nabywcę akceptacji na przesyłanie tych dokumentów w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości przesyłania faktur, faktur korygujących i ich duplikatów w formie papierowej pomimo wyrażonej przez nabywcę akceptacji na przesyłanie tych dokumentów w formie elektronicznej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany jest producentem oraz dystrybutorem produktów spożywczych na polskim rynku. W ramach prowadzonej działalności dostarcza produkty i towary do sieci handlowych, jak również do pojedynczych punktów sprzedaży. Obecnie Spółka wystawia, przesyła i archiwizuje faktury oraz faktury korygujące dokumentujące sprzedaż produktów i towarów, jak również ich duplikaty, wyłącznie w formie papierowej.

Z uwagi na zgłaszane oczekiwania ze strony kontrahentów, Wnioskodawca rozważa możliwość wprowadzenia elektronicznej wymiany danych (EDI), a także innych form wymiany elektronicznej dokumentów z kontrahentami, dotyczących zarówno faktur dokumentujących jego sprzedaż, jak również faktur zakupowych generowanych przez dostawców sprzedających towary i wykonujących usługi na jego rzecz. Dodatkowo Spółka rozważa wprowadzenie archiwizacji faktur w wersji elektronicznej, w celu zoptymalizowania procesu archiwizacji dokumentów.

Jednocześnie, w oparciu o art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej (Dziennik Ustaw z 2005 r. nr 8, poz. 60), Zainteresowany wskazuje, że elektroniczna wymiana danych (EDI) była już w poprzednich latach przedmiotem zapytań do Izby Skarbowej, na które uzyskał on interpretacje indywidualne. Z uwagi jednak na zmianę przepisów będących podstawą interpretacji podatkowej, tj. wprowadzenie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dziennik Ustaw z 2010 r. nr 249, poz. 1661), stanowiącego w § 10, iż cyt.: "traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dziennik Ustaw z 2010 r. nr 133, poz. 1119)", wydane wcześniej interpretacje podatkowe utraciły swoją ważność.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy informując, iż w związku z oczekiwaniami niektórych klientów (nabywców jego produktów), zamierza on wprowadzić system elektronicznej wymiany danych - EDI, umożliwiający przesyłanie tym klientom faktur, faktur korygujących, duplikatów faktur i faktur korygujących, a także not korygujących, w formie elektronicznej. Przesłanie ww. dokumentów będzie się odbywać przy pomocy systemu ECOD udostępnionego przez firmę C. Przesyłanie wskazanych dokumentów w formie elektronicznej nastąpi na podstawie zapisów umownych pomiędzy Spółką a jej klientami, zawierającymi m.in. akceptację przez klienta takiej formy przesyłu dokumentów.

W związku ze specyfiką prowadzonej działalności, polegającej na produkcji i sprzedaży pieczywa, w obrocie z klientami występuje znaczna ilość faktur oraz faktur korygujących, co wynika z jednej strony z krótkiego terminu przydatności do spożycia pieczywa świeżego, oznaczając dużą ilość dostaw w miesiącu i w konsekwencji dużą ilość faktur sprzedaży, a z drugiej strony wynika z prawa do zwracania produktów przeterminowanych, co z kolei oznacza dużą ilość faktur korygujących. Dlatego też może wystąpić sytuacja, gdzie w procesie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, w okresie obowiązywania wcześniej wymienionych akceptacji klienta na taką formę wystawiania i przesyłania dokumentów, pojawi się konieczność wystawienia faktur, faktur korygujących, duplikatów faktur i faktur korygujących, a także not korygujących, w formie papierowej, np. z powodu awarii serwerów, systemu ERP, bądź innych niezależnych przyczyn. Konieczność taka może wynikać z dochowania obowiązku podatkowego i wystawienia faktury w terminie 7 dni od wydania towaru klientowi, co w przypadku np. awarii mogłoby okazać się niemożliwe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy akceptacja przesyłania faktur w formie elektronicznej zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. (Dziennik Ustaw z 2010 r. nr 249, poz. 1661) oznacza, że do czasu jej cofnięcia strony są zobligowane do przesyłania i udostępniania wszystkich wystawionych w tym okresie faktur, faktur korygujących i ich duplikatów tylko i wyłącznie w formie elektronicznej (w tym również w EDI), czy też istnieje możliwość czasowego przesyłania wskazanych dokumentów w formie papierowej, nawet bez wystąpienia specjalnych przyczyn technicznych czy też formalnych, w okresie obowiązywania akceptacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskanie od odbiorcy faktury akceptacji przesyłania faktur w formie elektronicznej, zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r., jest jednym z bezwzględnie wymaganych warunków obok zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści, aby móc fakturę przesłać w formie elektronicznej. Nie oznacza to jednak przymusu przesyłania faktur tylko i wyłącznie w formie elektronicznej do czasu cofnięcia akceptacji. Oznacza to natomiast, zdaniem Zainteresowanego, prawo czyli możliwość wykorzystania również formy elektronicznej przesyłania i udostępnia faktur, obok tradycyjnej formy papierowej. Potwierdzeniem tego jest fakt, iż w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. nie ma przepisu mówiącego o konieczności przesyłania faktur w formie elektronicznej po uzyskaniu akceptacji odbiorcy, lecz jest mowa o możliwości skorzystania z takiej formy przekazu faktury. Wskazuje na to po pierwsze wykładnia językowa zapisów rozporządzenia, np. § 3 ust. 1. cyt. "Faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej (...)", czy też § 4 cyt. "Faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem (...)".

Drugą przesłanką wskazującą wyraźnie, że mowa jest o prawie do stosowania (a nie przymusie stosowania przesyłania faktur w formie elektronicznej po uzyskaniu akceptacji od odbiorcy takiej formy przesyłania faktur), jest całościowa analiza porównawcza rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. z rozporządzeniem poprzednio obowiązującym, tj. z dnia 14 lipca 2005 r. Ogólną intencją ustawodawcy było dostosowanie polskich przepisów do Dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r., poprzez zliberalizowanie standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby faktury elektroniczne stały się realną alternatywą dla faktur papierowych. Potwierdzeniem tego jest m.in. brak w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. zapisu mówiącego o zamkniętym katalogu przesłanek pozwalających na przesyłanie faktur w wersji papierowej w okresie obowiązywania akceptacji na elektroniczną formę przesyłania danych, który miał miejsce w rozporządzeniu z dnia 14 lipca 2005 r. - § 5 ust. 2.

Podsumowując, zdaniem Spółki, w czasie obowiązywania akceptacji przesyłania faktur w formie elektronicznej zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. (Dziennik Ustaw z 2010 r. nr 249, poz. 1661), istnieje możliwość przesyłania faktur, faktur korygujących i ich duplikatów zarówno w formie elektronicznej (w tym również w EDI), jak i czasowego przesyłania wskazanych dokumentów w formie papierowej, również wówczas, gdy nie wystąpiły specjalne przyczyny techniczne czy też formalne, uniemożliwiające przesyłanie faktur w wersji elektronicznej w okresie obowiązywania akceptacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest producentem oraz dystrybutorem produktów spożywczych na polskim rynku. W ramach prowadzonej działalności dostarcza produkty i towary do sieci handlowych, jak również do pojedynczych punktów sprzedaży. Obecnie Spółka wystawia, przesyła i archiwizuje faktury oraz faktury korygujące dokumentujące sprzedaż produktów i towarów, jak również ich duplikaty, wyłącznie w formie papierowej.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W oparciu o art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie art. 106 ust. 10 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:

1.

konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;

2.

potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

3.

konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;

4.

stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, może określić, w drodze rozporządzenia, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną, uwzględniając przepisy prawa Unii Europejskiej, potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku oraz stosowane techniki w zakresie przesyłania danych w formie elektronicznej i kodowania tych danych - art. 106 ust. 11 ustawy.

Na podstawie delegacji zawartych w powołanych przepisach, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) oraz rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661).

W sytuacji przekazywania faktur drogą elektroniczną stosuje się przepisy rozporządzenia w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, zwanego dalej rozporządzeniem, które weszło w życie 1 stycznia 2011 r. i będzie miało zastosowanie do sytuacji przedstawionej w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie bowiem z § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją".

W myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia, akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

W przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury wystawca faktury traci prawo do przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od dnia następującego po dniu, w którym otrzymał powiadomienie od odbiorcy o cofnięciu akceptacji, chyba że strony uzgodnią inny termin utraty przez wystawcę prawa do przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie dłuższy jednak niż 30 dni - § 3 ust. 3 rozporządzenia.

Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tego dokumentu. Strony transakcji muszą uzgodnić zatem sposób przesyłania faktur w formie elektronicznej ze względu na konieczność spełnienia wymogów technicznych (np. odpowiednie oprogramowanie czy sposób prowadzenia księgowości elektronicznej) oraz organizacyjnych, zarówno po stronie dostawcy, jak i odbiorcy, tak aby zapewnić także prawidłowy sposób przechowywania faktur.

Zaznaczyć należy jednaj, iż zgodnie z treścią § 4 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Przepis § 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, iż ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1.

autentyczności pochodzenia faktury - rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

2.

integralności treści faktury - rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Ponadto, na mocy § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

* bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

* elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Wskazane przepisy rozporządzenia określają zatem sposób i warunki przesyłania faktur w formie elektronicznej. Obecnie podatnik nie ma obowiązku stosowania tylko określonych wcześniej technologii przesyłu faktur w postaci elektronicznej - bezpieczny podpis elektroniczny i system elektronicznej wymiany danych (EDI). Przepisy rozporządzenia wprowadzają dowolność formatu elektronicznego, w jakim może być przesyłana faktura elektroniczna. Wskazać także należy, że faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Autentyczność pochodzenia, to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast integralność treści oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Jednocześnie wskazano, że przedmiotowe cechy faktur będą w odniesieniu do faktur przesyłanych w formie elektronicznej zachowane w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub elektronicznej wymiany danych (EDI). Wskazane metody zapewnienia przedmiotowych cech faktur są tylko przykładowym wyliczeniem co oznacza, że podatnik może zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury. W powołanym wyżej rozporządzeniu brak jest wymogu aby faktury korygujące do faktur wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej były wystawiane i przesyłane w tej formie.

Zainteresowany poinformował, iż z uwagi na zgłaszane oczekiwania ze strony kontrahentów, rozważa on możliwość wprowadzenia elektronicznej wymiany danych (EDI), a także innych form wymiany elektronicznej dokumentów z kontrahentami, dotyczących zarówno faktur dokumentujących jego sprzedaż, jak również faktur zakupowych generowanych przez dostawców sprzedających towary i wykonujących usługi na jego rzecz. System elektronicznej wymiany danych - EDI, jaki planuje wdrożyć Spółka, umożliwia przesyłanie klientom faktur, faktur korygujących, duplikatów faktur i faktur korygujących, a także not korygujących, w formie elektronicznej. Przesłanie wymienionych ww. dokumentów będzie się odbywać przy pomocy systemu ECOD udostępnionego przez firmę C. Przesyłanie wskazanych dokumentów w formie elektronicznej nastąpi na podstawie zapisów umownych pomiędzy Wnioskodawcą a jego klientami, zawierającymi m.in. akceptację przez klienta takiej formy przesyłu dokumentów.

Zainteresowany wyjaśnił także, iż w związku ze specyfiką prowadzonej działalności, polegającej na produkcji i sprzedaży pieczywa, w obrocie z klientami występuje znaczna ilość faktur oraz faktur korygujących, co wynika z jednej strony z krótkiego terminu przydatności do spożycia pieczywa świeżego, oznaczając dużą ilość dostaw w miesiącu i w konsekwencji dużą ilość faktur sprzedaży, a z drugiej strony wynika z prawa do zwracania produktów przeterminowanych, co z kolei oznacza dużą ilość faktur korygujących.

Dlatego też może wystąpić sytuacja, gdzie w procesie wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, w okresie obowiązywania wcześniej wymienionych akceptacji klienta na taką formę wystawiania i przesyłania dokumentów, pojawi się konieczność wystawienia faktur, faktur korygujących, duplikatów faktur i faktur korygujących, a także not korygujących, w formie papierowej, np. z powodu awarii serwerów, systemu ERP, bądź innych niezależnych przyczyn. Konieczność taka może wynikać z dochowania obowiązku podatkowego i wystawienia faktury w terminie 7 dni od wydania towaru klientowi, co w przypadku np. awarii mogłoby okazać się niemożliwe.

Przedmiotem niniejszej sprawy jest kwestia, czy wyrażona akceptacja przesyłania faktur w formie elektronicznej przez nabywcę oznacza, że do czasu jej cofnięcia strony są zobligowane do przesyłania i udostępniania wszystkich wystawionych w tym okresie faktur, faktur korygujących i ich duplikatów tylko i wyłącznie w formie elektronicznej, czy też istnieje możliwość czasowego przesyłania wskazanych dokumentów w formie papierowej, nawet bez wystąpienia specjalnych przyczyn technicznych czy też formalnych, w okresie obowiązywania akceptacji.

W powołanych wyżej przepisach rozporządzenia prawodawca nie wskazuje okoliczności, które by uniemożliwiały wystawianie faktur, faktur korygujących i ich duplikatów również w formie papierowej, w sytuacji gdy nie zachodzą żadne przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiające wystawianie faktur w postaci elektronicznej.

Powołany wyżej § 3 ust. 1 rozporządzenia, otwiera przed podatnikiem jedynie możliwość, a nie obowiązek przesyłania faktur w formie elektronicznej, jednak to do niego należy ostateczna decyzja, w jakiej formie (elektronicznej czy papierowej) wystawi i prześle fakturę czy fakturę korygującą do danego kontrahenta.

Zatem, to strony transakcji muszą uzgodnić sposób przesyłania faktur, w sytuacji gdy nie zachodzą żadne przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiające wystawianie faktur w postaci elektronicznej.

Wobec powyższego, w przypadku gdy dany odbiorca wyrazi akceptację do przesyłania faktur w postaci elektronicznej, nie wyklucza to możliwości wystawiania przez Wnioskodawcę danemu odbiorcy faktur w zwykłej formie papierowej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro prawodawca nie nałożył szczególnej formy i okoliczności do wystawiania faktur, faktur korygujących i ich duplikatów w formie elektronicznej, to obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość wystawiania ww. dokumentów również w formie papierowej, pomimo, że nie zachodzą żadne przeszkody formalne lub techniczne, które by uniemożliwiały wystawianie faktur elektronicznych.

Reasumując, akceptacja przesyłania faktur w formie elektronicznej zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia nie oznacza, że do czasu jej cofnięcia strony są zobligowane do przesyłania i udostępniania wszystkich wystawionych w tym okresie faktur, faktur korygujących i ich duplikatów tylko i wyłącznie w formie elektronicznej (w tym również w EDI). Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami istnieje możliwość przesyłania wskazanych dokumentów w formie papierowej, nawet wówczas, gdy nie wystąpią specjalne przyczyny techniczne czy też formalne, w okresie obowiązywania tej akceptacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszy wniosek został rozpatrzony w zakresie możliwości przesyłania faktur, faktur korygujących i ich duplikatów w formie papierowej pomimo wyrażonej przez nabywcę akceptacji na przesyłanie tych dokumentów w formie elektronicznej. Natomiast w pozostałych zakresach wydane zostały w dniu 7 listopada 2011 r. odrębne interpretacje indywidualne nr ILPP4/443 519/11-5/EWW, nr ILPP4/443-519/11-6/EWW, nr ILPP4/443-519/11-7/EWW, nr ILPP4/443-519/11 8/EWW, nr ILPP4/443-519/11-9/EWW, nr ILPP4/443-519/11-10/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl