ILPP4/443-483/11-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-483/11-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obliczania limitu zwolnienia od podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obliczania limitu zwolnienia od podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.) o opis sprawy oraz skorygowanie wniosku co do informacji, iż przedmiotem interpretacji jest zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest prywatnym przedsiębiorcą (prowadzi indywidualną działalność gospodarczą). Prowadzi on działalność gospodarczą o profilu "sprzedaż prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet". Rejestruje on sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej i korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT ze względu na wysokość osiągniętego obrotu. Głównym miejscem sprzedaży jest portal aukcyjny "B", a większość jego klientów pochodzi z zagranicy. Wysyłkę towaru realizuje więc poza granice kraju. Większość jego klientów pochodzi z Europy, pewną część stanowią też nabywcy z dalszych rejonów, przede wszystkim ze Stanów Zjednoczonych i Australii. W związku z powyższym, koszty wysyłki w przypadku działalności Zainteresowanego są zdecydowanie wyższe niż w przypadku wysyłki wewnątrzkrajowej. Na przykład, koszt wysyłki paczki priorytetowej o masie 1 kg w obrębie kraju wynosi 11 zł, do Wielkiej Brytanii - 70 zł, do Stanów Zjednoczonych - 812 zł, do Australii 103 zł W przypadku wielu towarów, koszt wysyłki obejmuje nawet ponad 25% przychodu ze sprzedaży. Sprawia to, że limit zwolnienia od podatku VAT wyczerpuje dużo szybciej, niż inni handlowcy sprzedający w obrębie kraju ten sam towar. W związku z pomyślnym rozwojem działalności i rosnącymi przychodami, zbliża się on do kwoty limitu zwolnienia VAT. Wysyłkę towaru realizuje on głównie za pośrednictwem x, której usługi są ustawowo zwolnione od podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Pytanie dotyczy sprzedaży za granicę oraz w obrębie kraju. Sprzedaż jest realizowana zarówno poza terytorium kraju, jak i na terenie Polski;

2.

Do ceny towarów dodawane są koszty przesyłki realizowanej przez x. Jest to więc koszt dodatkowy podstawowej czynności;

3.

Część klientów spełnia definicję podatnika wskazaną w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a większość z nich - nie;

4.

Nie posiada on uprawnienia (pełnomocnictwa) do zawarcia umowy o usługi pocztowe w imieniu i na rachunek kupującego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obliczając kwotę podlegającą limitowi zwolnienia od podatku VAT, Zainteresowany może odliczając kwotę przejścia na podatek VAT od uzyskanego przychodu odjąć sumę kosztów wysyłki wykazanych na fakturach z x.

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczając kwotę "wejścia" na podatek VAT (granica 150000 PLN) nie należy wliczać kosztów wysyłki tylko samą wartość sprzedawanego (wysyłanego) towaru. W myśl art. 113 ust. 2, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 (kwota 150000 PLN) nie wlicza odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem sprzedaży - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Ponadto zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą o profilu "sprzedaż prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet". Rejestruje on sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej i korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT ze względu na wysokość osiągniętego obrotu. Głównym miejscem sprzedaży jest portal aukcyjny "B", a większość jego klientów pochodzi z zagranicy. Wysyłkę towaru realizuje więc poza granice kraju. Większość jego klientów pochodzi z Europy, pewną część stanowią też nabywcy z dalszych rejonów, przede wszystkim ze Stanów Zjednoczonych i Australii. W związku z powyższym, koszty wysyłki w przypadku działalności Zainteresowanego są zdecydowanie wyższe niż w przypadku wysyłki wewnątrzkrajowej. Na przykład, koszt wysyłki paczki priorytetowej o masie 1 kg w obrębie kraju wynosi 11 zł, do Wielkiej Brytanii - 70 zł, do Stanów Zjednoczonych - 812 zł, do Australii 103 zł W przypadku wielu towarów, koszt wysyłki obejmuje nawet ponad 25% przychodu ze sprzedaży. Sprawia to, że Wnioskodawca limit zwolnienia od podatku VAT wyczerpuje dużo szybciej, niż inni handlowcy sprzedający w obrębie kraju ten sam towar. W związku z pomyślnym rozwojem działalności i rosnącymi przychodami, zbliża się on do kwoty limitu zwolnienia VAT. Wysyłkę towaru realizuje on głównie za pośrednictwem x, której usługi są ustawowo zwolnione od podatku VAT. Sprzedaż jest realizowana zarówno poza terytorium kraju, jak i na terenie Polski. Jak poinformował Zainteresowany, koszty przesyłki realizowanej przez x są dodawane do ceny towarów. Jest to więc koszt dodatkowy podstawowej czynności.

W związku z cytowanym art. 29 ust. 1 ustawy, kwota należna obejmuje wszystkie koszty związane z dostawą przez podatnika towarów, kształtując w efekcie kwotę żądaną od nabywcy. Koszty przesyłki stanowią element podstawy opodatkowania i to zarówno wówczas, gdy z zawartej umowy wynika, że są one doliczane do ceny jak i wówczas gdy umowa o tym nie stanowi.

Ponadto z art. 547 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) wynika, że w przypadku, gdy ani z umowy, ani z zarządzeń określających cenę nie wynika, kogo obciążają koszty wydania i odebrania rzeczy, sprzedawca ponosi koszty wydania, w szczególności koszty zmierzenia lub zważenia, opakowania, ubezpieczenia na czas przewozu i koszty przesłania rzeczy, a koszty odebrania ponosi kupujący.

Skoro zatem kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dokonywaną przez podatnika sprzedażą oraz inne elementy kształtujące kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wyłożone przez sprzedawcę winny wchodzić w podstawę opodatkowania sprzedawanych towarów. Sprzedawca towarów dostarczając je nabywcy dokonuje wyłącznie ich sprzedaży, natomiast koszty dodatkowe, które ponosi, wchodzą w skład jej podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. W świetle powyższego, koszty doręczenia ponoszone w związku ze sprzedażą towarów winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży towarów. Należy więc przyjąć, że ponoszone koszty doręczenia powinno się w całości opodatkowywać według stawki podatku właściwej dla dostawy poszczególnych towarów. Stanowią one bowiem koszty dodatkowe do podstawowej czynności, którą będzie sprzedaż towaru.

Przedstawione wyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w treści przepisów Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 2006.347.1 z późn. zm.). Zgodnie bowiem z art. 78 lit. b) Dyrektywy, do podstawy opodatkowania podatkiem od wartości dodanej wlicza się koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż miejscem świadczenia sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów będzie terytorium kraju. Zatem sprzedaż ta podlegała będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie koszty przesyłki towaru za pośrednictwem x będą jednym z ponoszonych dodatkowo kosztów związanych ze świadczeniem głównym (tj. dostawą towaru) i jako element świadczenia zasadniczego, zwiększać będzie kwotę należną od nabywcy z tytułu dokonanej przez Zainteresowanego dostawy towarów, bowiem przedmiotem opodatkowania będzie konkretny towar, nie zaś zbiór wyodrębnionych czynności związanych z dostawą tego towaru. Wobec powyższego, koszt tych przesyłek stanowić będzie dla Wnioskodawcy element kalkulacyjny ceny sprzedawanego towaru i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla sprzedawanego towaru na terytorium kraju.

W związku z faktem, iż koszty przesyłki pobierane przez Zainteresowanego nie będą stanowiły wynagrodzenia za odrębnie świadczone usługi, w niniejszej interpretacji nie dokonano rozstrzygnięcia w zakresie zwolnienia od podatku ww. usług.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na mocy art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz dokonane w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie, iż koszty przesyłki pobierane przez Wnioskodawcę od nabywców będą wchodziły do podstawy opodatkowania sprzedawanych towarów, stwierdzić należy, iż ich wartość winna być wliczana do kwoty limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Zainteresowany, obliczając limit wartości sprzedaży uprawniający do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, winien wliczać sumę kosztów wysyłki wykazanych na fakturach z x.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl