ILPP4/443-456/11-6/EWW - Stawka VAT na sprzedaż działki rolnej wykazanej w planach zagospodarowania przestrzennego jako tereny budowlane.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-456/11-6/EWW Stawka VAT na sprzedaż działki rolnej wykazanej w planach zagospodarowania przestrzennego jako tereny budowlane.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) oraz pismem z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem sprzedaży działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem sprzedaży działki. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) oraz pismem z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako rolnik i osoba fizyczna, posiada gospodarstwo rolne nabyte w formie aktu darowizny w dniu 16 sierpnia 1984 r. Od marca 2007 r., jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Prowadzi on gospodarstwo rolne. Jest to grunt nabyty wcześniej do zaspokojenia potrzeby bytowej rodziny.

W miesiącu maju 2011 r., Zainteresowany sprzedał działkę osobie fizycznej. Powyższa działka ujęta jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny przeznaczone pod budownictwo mieszkalne.

Wnioskodawca poinformował, iż wcześniejsze nabycie gospodarstwa nastąpiło w celu prowadzenia działalności rolniczej na potrzeby bytowe rodziny i stanowiło jego majątek osobisty.

Powyższy opis dotyczy stanu faktycznego wykonanych czynności sprzedaży gruntu niezabudowanego oznaczonego w PKWiU 68.10.13.0.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż powyższa działka nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Wykorzystywana była jedynie do celów gospodarstwa rolnego - działalności rolniczej jako łąka do wypasu bydła i koszenia trawy. Nie była ona przedmiotem najmu ani dzierżawy. Powód jej sprzedaży, to zaspokojenie potrzeb bytowych rodziny oraz spłata zaciągniętego kredytu i bieżących opłat.

W poprzednim okresie działalności rolniczej Wnioskodawca dokonywał sprzedaży mleka, w tym również sprzedaży krowy. Nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem sprzedaży była wykorzystywana w połowie do działalności rolniczej, natomiast druga połowa nieużytkowana rolniczo (nieużytek - roślinność). W miesiącu październiku 2010 r., cała nieruchomość została wycofana z działalności rolnej z uwagi na małą przydatność gospodarczą. Do chwili sprzedaży przedmiotowej działki nie została na tej działce podjęta działalność rolnicza, tj. wypas bydła i koszenie trawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany prawidłowo stosuje stawkę podatku VAT na sprzedaż działki rolnej wykazanej w PKWiU 68.10.13.0 i planach zagospodarowania przestrzennego jako tereny budowlane, jako niepodlegającą opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działki budowlanej stanowiącej własność osobistą jest traktowane jako wyłącznie "niegospodarcze" wyzbywanie się majątku prywatnego, wykorzystywanego wcześniej na potrzeby osobiste sprzedającego. Dlatego też powyższa czynność nie podlega opodatkowaniu.

Powyższe stanowisko potwierdził Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdzając, że sprzedaż takich towarów nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż w odniesieniu do tej sprzedaży dana osoba nie występuje w charakterze podatnika.

Zainteresowany poinformował, iż nabycie przedmiotowej działki nastąpiło w oparciu o ustawę o spadkach i darowiznach i jako takie podlegało zwolnieniu z opłat w poprzednich latach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako rolnik i osoba fizyczna, od marca 2007 r. jest zarejestrowany jako podatnik VAT i prowadzi gospodarstwo rolne. Gospodarstwo to nabył on w formie darowizny w 1984 r. W miesiącu maju 2011 r. Zainteresowany sprzedał działkę osobie fizycznej.

Przedmiotowa nieruchomość wykorzystywana była przez niego jedynie do celów gospodarstwa rolnego - działalności rolniczej jako łąka do wypasu bydła i koszenia trawy.

Na pytanie tut. Organu, czy w związku z prowadzeniem działalności rolnej i wykorzystywaniem łąki (nieruchomości gruntowej będącej przedmiotem sprzedaży) do wypasu bydła i koszenia trawy, Wnioskodawca dokonywał sprzedaży bydła (mleka, mięsa itd.) lub trawy (siana), udzielił on informacji, że dokonywał sprzedaży mleka w tym również sprzedaży krowy.

Nieruchomość ta nie była natomiast przedmiotem najmu ani dzierżawy.

W miesiącu październiku 2010 r. cała nieruchomość została wycofana z działalności rolnej z uwagi na małą przydatność gospodarczą. Do chwili sprzedaży przedmiotowej działki nie została na niej podjęta działalność rolnicza, tj. wypas bydła i koszenie trawy.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje:

* wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy;

* czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Tak więc z treści art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że warunkiem uznania danego podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że wykonuje on działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy, a przede wszystkim, że rozpatrywaną czynność wykonuje w ramach tej działalności.

Działalnością gospodarczą jest w zasadzie tylko ta aktywność, która wykonywana jest zawodowo, w sposób profesjonalny. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Z kolei za podatnika na gruncie ustawy uważa się osobę, która dokonuje m.in. czynności dostawy towarów w ramach działalności gospodarczej, czyli funkcjonuje w obrocie profesjonalnym, a podejmowane przez nią czynności mają charakter częstotliwy. Warunkiem dla uznania, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług jest ustalenie, że działa on jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub osoba wykonująca wolny zawód. Stąd też formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego ani okoliczności, czy dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Oznacza to, że uznanie Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu dokonanej sprzedaży działki wymaga, by jego działaniu można było przypisać zawodowy charakter, a więc cechujący się odpowiednim zorganizowaniem.

Nie można bowiem pominąć, że pod pojęciem "handel" należy rozumieć dokonywanie w sposób zorganizowany zakupów towarów w celu ich odsprzedaży. Zatem, aby Zainteresowany mógł być uznany za podatnika z tytułu opisanej transakcji, zamiar dalszej odsprzedaży gruntów powinien mu towarzyszyć już w momencie jej nabycia. Nie można natomiast przyjąć, że o handlowym charakterze jego działania świadczy aktualna sprzedaż majątku, gdyż taka interpretacja prowadziłaby do sprzecznego z treścią ustawy uznania każdego podmiotu wyprzedającego towar za podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że początkowo na opisanej nieruchomości prowadził gospodarstwo rolne i sprzedawał pochodzące z niego produkty rolne. Jednocześnie jednak poinformował, że od października 2010 r. cała ta nieruchomość został wycofana przez niego z działalności rolniczej z uwagi na małą przydatność gospodarczą.

W tej sytuacji działka będąca przedmiotem pytania nie służyła już prowadzonej działalności rolniczej, przez co jej sprzedaży Zainteresowany dokonał już jako sprzedaży majątku osobistego. Tak więc nie można stwierdzić, że Wnioskodawca działał w tym przypadku jako rolnik (podmiot wymieniony w art. 15 ust. 2 ustawy), a sprzedaż nastąpiła w ramach prowadzonej przez niego działalności rolniczej. Opisana działka nie była zatem sprzedana, jako wykorzystywana w działalności rolniczej.

Podsumowując stwierdzić należy, iż Zainteresowany w chwili nabycia nieruchomości nie działał jako osoba wykonująca działalność gospodarczą, ani tym bardziej, że sprzedając tą nieruchomość występował w takiej roli.

Zatem, sprzedaż działki będącej przedmiotem pytania nie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca dokonując tej czynności nie działał w charakterze podatnika tego podatku.

W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym sprzedaż działki stanowiącej własność osobistą jest traktowana wyłącznie jako wyzbywanie się majątku prywatnego i dlatego nie podlega opodatkowaniu, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl