ILPP4/443-433/12-3/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-433/12-3/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia X, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z organizacją "Biesiady...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z organizacją "Biesiady....". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o przeformułowanie pytania oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie posiadające status organizacji pożytku publicznego, organizuje co roku imprezę plenerową "Dzień J. dla mieszkańców i turystów przebywających w J. Elementem tej imprezy jest "Biesiada....", która jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego ze środków PROW na lata 2007-2013.

Wnioskodawca zakupuje towary i usługi potrzebne do realizacji tego projektu. Podstawą dokumentującą poniesione wydatki na zakup towarów i usług są faktury VAT, na których wyodrębniony został podatek VAT.

W związku ze składaniem wniosku o dofinansowanie złożone zostało oświadczenie o kwalifikowalności VAT. Jednostka wdrażająca projekt wymaga przedstawienia interpretacji indywidualnej o kwalifikowalności VAT, dzięki któremu potwierdzona zostanie słuszność uznania podatku VAT, wyodrębnionego na fakturach zakupowych, za kwalifikowalny.

Zainteresowany jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Posiada on osobowość prawną i jest wpisany do rejestru stowarzyszeń w Sądzie Okręgowym w Z.

Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w przedmiocie:

a.

organizacja spotkań i wycieczek;

b.

organizacja imprez kulturalnych, wystaw i konkursów;

c.

organizacja konferencji, seminariów, szkoleń;

d.

opracowywanie i wydawanie materiałów informacyjnych;

e.

działania mające na celu promocję walorów turystycznych miejscowości;

f.

wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;

g.

wspieranie i upowszechnianie rekreacji;

h.

wspieranie rozwoju społeczności lokalnej;

i.

działalność Stowarzyszenia.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

Organem uprawnionym do reprezentowania podmiotu jest zarząd. Do składania oświadczeń w imieniu Zainteresowanego wymagane jest współdziałanie dwóch Członków Zarządu bądź Prezesa i Członka Zarządu. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

Celem Wnioskodawcy jest:

1.

Aktywizowanie i integrowanie społeczności lokalnej oraz wspomaganie jej rozwoju.

2.

Promowanie J na poziomie krajowym i międzynarodowym.

3.

Inicjowanie i wspieranie działań na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego J i okolic.

4.

Popieranie, inicjowanie działań na rzecz nauki, edukacji, oświaty i wychowania.

5.

Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

6.

Działalność na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji.

7.

Popularyzacja krajoznawstwa i wypoczynku.

8.

Tworzenie bazy organizacyjnej i materialnej wspomagające rozwój powyższych celów oraz pozyskiwanie członków Stowarzyszenia i sympatyków we wszystkich możliwych środowiskach.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Oświadczył, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku.

Czy Wnioskodawca może starać się o zwrot naliczonego podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na organizację "Biesiady....".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, co powoduje, że nie może starać się o zwrot naliczonego podatku VAT. Organizując "Biesiadę...." lub inne imprezy, płacąc za usługi i towary, ponosi koszty brutto i nie ma możliwości odliczenia uiszczonego podatku VAT. W związku z powyższym, podatek VAT od poniesionych wydatków stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego i organizuje co roku imprezę plenerową "Dzień J" dla mieszkańców i turystów przebywających w J. Elementem tej imprezy jest "Biesiada....", która jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego ze środków PROW na lata 2007-2013.

Zainteresowany zakupuje towary i usługi potrzebne do realizacji tego projektu. Podstawą dokumentującą poniesione wydatki na zakup towarów i usług są faktury VAT, na których wyodrębniony został podatek VAT. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Posiada ono osobowość prawną i jest wpisane do rejestru stowarzyszeń w Sądzie Okręgowym w Z. Wnioskodawca prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w przedmiocie: organizacja spotkań i wycieczek; organizacja imprez kulturalnych, wystaw i konkursów; organizacja konferencji, seminariów, szkoleń; opracowywanie i wydawanie materiałów informacyjnych; działania mające na celu promocję walorów turystycznych miejscowości; wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej; wspieranie i upowszechnianie rekreacji; wspieranie rozwoju społeczności lokalnej oraz działalność Stowarzyszenia. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest on podatnikiem podatku VAT czynnym, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z tytułu poniesionych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawca nie będzie mógł starać się o zwrot podatku od wydatków poniesionych na organizację "Biesiady....". Nie jest on bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a dokonane przez niego zakupy nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto należy poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Tut. Organ zaznacza, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów bądź usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl