ILPP4/443-426/13-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-426/13-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zainteresowany jest podwykonawcą i producentem mebli kuchennych, trwałych zabudowań wnękowych oraz innych mebli na życzenie klienta. Firma świadczy usługi samego montażu mebli zamówionych wcześniej przez klienta i wystawia fakturę o następującej treści: "montaż mebli" stosowana stawka VAT 23%. Meble zostają zamontowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Drugi przypadek dotyczy wykonania mebli na wymiar pod dokładnie określone i sprecyzowane zamówienie klienta wraz z ich montażem. Treść faktury: "meble - trwała zabudowa" stosowana stawka VAT 23%. Trwała zabudowa wnęki jak i meble kuchenne zostają trwale przymocowane do ścian, szafki skręcone wzajemnie ze sobą, dodatkowo połączone blatem i listwami, kształtem ściśle dostosowanymi do konkretnej zabudowy i pomieszczenia. Meble są każdorazowo dostosowane do wymagań klienta. Czynności związane z montażem są czasochłonne i odbywają się w miejscu zlecenia. Wykonane usługi montażu w obu przypadkach dotyczą montażu mebli na stałe, tj. nie jest możliwe przeniesienie całości lub części zabudowy w inne miejsce bez wcześniejszego demontażu i naruszenia całości zabudowy. Taki demontaż wymaga również odpowiedniej wiedzy i narzędzi.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że trwała zabudowa wnęk w istotny sposób narusza elementy konstrukcyjne obiektu budownictwa mieszkalnego. Zarówno drzwi frontowe, półki, przegrody, wieszaki, kosze montowane są bezpośrednio do ścian naruszając przy tym sufit i podłogę. Nie istnieje możliwość przeniesienia zabudowy w inne miejsce, a tym samym dalszej jej eksploatacji. Każdorazowo przygotowany jest indywidualny projekt pod określony wymiar pomieszczenia, który ma zostać zabudowany. Trwałej zabudowy nie można także częściowo zdemontować, ponieważ byłoby to naruszenie całości zabudowy i nie spełniałoby swojej funkcji. W większości przypadków należy także zamontować metalowe wsporniki bezpośrednio do ścian nośnych budynków. Po ich zdemontowaniu pozostają trwałe uszkodzenia zabudowanych ścian.

Zabudowa mebli kuchenny - czyli meble kuchenne dostarczane do klienta wraz z ich montażem - również w istotny sposób powoduje naruszenie elementów konstrukcyjnych danego obiektu. Każdorazowo meble kuchenne przytwierdzane są do ścian konstrukcyjnych za pomocą kołków rozporowych, śrub lub metalowej szyny, które uszkadzają zabudowywaną powierzchnię. Dopiero do nich mocowane są meble. Górne szafki są zespolone ze sobą wzajemnie śrubami oraz listwą wieńczącą, która to jest mocowana bezpośrednio do ściany. Nie jest możliwe częściowe ich wymontowanie i przestawienie w inne miejsce. Stanowią one całość pod ściśle określony projekt zabudowanego pomieszczenia. Dolne szafki przytwierdzane są do ścian w sposób trwały, wzajemnie skręcane tak jak szafki górne oraz całościowo zespolone dopasowanym blatem ściśle dostosowanym kształtem do konkretnej zabudowy meblowej. Dodatkowo używa się trwałych żywicznych klejów oraz silikonów do mocowania listy przyblatowej do ściany. Każda kuchnia jest indywidualnie projektowana i przystosowana do warunków konstrukcyjnych obiektu. Wnioskodawca nadmienia, że na etapie montażu mebli kuchennych następuje również instalacja przyłączeń wod-kan, gazu i oświetlenia, co również powoduje trwałą integrację w elementy konstrukcyjne. Tego typu urządzeń, nie da się zdemontować i przenieś w inne miejsce bez wcześniejszych uszkodzeń które pozostawiają trwałe ślady, ale są one istotne dla całości. Elementy meblowe po ich zdemontowaniu powodują naruszenie elementów konstrukcyjnych danego obiektu. Następuje uszkodzenie ścian, sufitów i podłóg (pozostają dziury, odpryski i uszkodzenia zewnętrznej powierzchni ściany) oraz jeśli chodzi o podłoże dochodzi do zniszczeń nawierzchni takich jak: panele, płytki, parkiet czy beton poprzez pozostawienie trwałych śladów. Do montażu używane są także kleje żywiczne, silikony po których również pozostają ślady wymagające ich usunięcia oraz ponownego szpachlowania, malowania czy też pokrywania nowymi terakotami. Meble kuchenne są wykonywane z płyt wiórowych i lakierowanych (MDF) i drewna a blaty z konglomeratów, kamienia oraz z płyty wiórowej. Na życzenie klienta mocowane są trwale na ścianach panele szklane, których nie da się zdemontować bez ich całkowitego uszkodzenia. Przy sprzedaży mieszkania pozostawiona trwała zabudowa wnęki oraz zabudowa kuchenna podnoszą wartość obiektu co świadczy o tym, że jest to modernizacja budynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT 8% czy 23% należy zastosować w przypadku montażu mebli w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz w przypadku wykonania dostawy mebli - trwała zabudowa na indywidualne życzenie klienta w budynkach mieszkalnych bądź lokalu mieszkalnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, obecnie w obu przypadkach zarówno samej usługi montażu mebli jak i dostawy mebli - trwała zabudowa - dotyczącej budownictwa mieszkaniowego stosuje się stawkę 23% VAT. Zainteresowany uważa, że właściwym będzie zastosowanie stawki podatku VAT obniżonej 8%, ponieważ poszczególne części trwałej zabudowy, które dostarczane są do klienta jak i sam montaż mebli jest poprzedzany pomiarem, projektem i wyceną konkretnego zamówienia i stanowią jego zdaniem usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 2 ustawy. Jest to świadczenie kompleksowe które w całości tworzy trwałą zabudowę meblową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy - stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - w świetle z art. 41 ust. 12b ustawy - nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c cyt. artykułu - w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Powołany przepis (art. 41 ust. 12 ustawy) stanowi implementację art. 98 ust. 1 i ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z art. 98 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone. W myśl art. 98 ust. 2 zdanie pierwsze Dyrektywy 2006/112/WE, stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. W załączniku tym, zatytułowanym: "Wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98", w poz. 10 wskazano na dostawę, budowę, remont i przebudowę budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Ponadto na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem - stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Przy czym zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 powołanego wyżej § 7 rozporządzenia, nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - z wyłączeniem lokali użytkowych - a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy, oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

W tym miejscu należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie i w przepisach wykonawczych do ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przepisy ustawy nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie "modernizacja" - według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) - oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że "czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części".

Natomiast "przebudowa" - zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) - to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Budowa, modernizacja, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Zauważyć należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV,OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Mając na uwadze powołaną wyżej uchwałę NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13, opisane w stanie faktycznym czynności składające się na świadczenie kompleksowe polegające na wykonaniu zabudowy z uprzednio nabytych bądź wykonywanych komponentów należy uznać za świadczenie usług.

Przechodząc do stawki podatku VAT - zgodnie z powołaną wyżej uchwałą NSA - "obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zatem zastosowanie wtedy, gdy montaż komponentów meblowych następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu). W omawianym wypadku nie chodzi o jakiekolwiek wykorzystanie elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu) przy wykonywaniu zabudowy meblowej, lecz jedynie takie, które przez konstrukcyjne połączenie komponentów meblowych i elementów obiektu budowlanego (lokalu) stworzy trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową. Tylko bowiem w takim zakresie można mówić o modernizacji obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Innymi słowy montaż komponentów meblowych niezależnie od stopnia ich przetworzenia, do którego nie zostaną wykorzystane w sposób istotny elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) nie korzysta z obniżonej stawki przewidzianej w tym przepisie. Po trwałym połączeniu komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części komponenty te podnoszą standard takiego obiektu".

Z uzasadnienia ww. uchwały wynika, że zaprojektowanie, przygotowanie i montaż polegający na zwykłym przytwierdzeniu mebli do ściany (np. powieszenie za pomocą haków) nie jest objęte stawką obniżoną.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany jest podwykonawcą i producentem mebli kuchennych, trwałych zabudowań wnękowych oraz innych mebli na życzenie klienta. Firma świadczy usługi samego montażu mebli zamówionych wcześniej przez klienta i wystawia fakturę o następującej treści: "montaż mebli" stosowana stawka VAT 23%. Meble zostają zamontowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Drugi przypadek dotyczy wykonania mebli na wymiar pod dokładnie określone i sprecyzowane zamówienie klienta wraz z ich montażem. Treść faktury: "meble - trwała zabudowa" stosowana stawka VAT 23%. Trwała zabudowa wnęki jak i meble kuchenne zostają trwale przymocowane do ścian, szafki skręcone wzajemnie ze sobą, dodatkowo połączone blatem i listwami, kształtem ściśle dostosowanymi do konkretnej zabudowy i pomieszczenia. Meble są każdorazowo dostosowane do wymagań klienta. Czynności związane z montażem są czasochłonne i odbywają się w miejscu zlecenia. Wykonane usługi montażu w obu przypadkach dotyczą montażu mebli na stałe, tj. nie jest możliwe przeniesienie całości lub części zabudowy w inne miejsce bez wcześniejszego demontażu i naruszenia całości zabudowy. Taki demontaż wymaga również odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Trwała zabudowa wnęk w istotny sposób narusza elementy konstrukcyjne obiektu budownictwa mieszkalnego. Zarówno drzwi frontowe, półki, przegrody, wieszaki, kosze montowane są bezpośrednio do ścian naruszając przy tym sufit i podłogę. Nie istnieje możliwość przeniesienia zabudowy w inne miejsce, a tym samym dalszej jej eksploatacji. Każdorazowo przygotowany jest indywidualny projekt pod określony wymiar pomieszczenia, który ma zostać zabudowany. Trwałej zabudowy nie można także częściowo zdemontować, ponieważ byłoby to naruszenie całości zabudowy i nie spełniałoby swojej funkcji. W większości przypadków należy także zamontować metalowe wsporniki bezpośrednio do ścian nośnych budynków. Po ich zdemontowaniu pozostają trwałe uszkodzenia zabudowanych ścian.

Zabudowa mebli kuchenny - czyli meble kuchenne dostarczane do klienta wraz z ich montażem również w istotny sposób powoduje naruszenie elementów konstrukcyjnych danego obiektu. Każdorazowo meble kuchenne przytwierdzane są do ścian konstrukcyjnych za pomocą kołków rozporowych, śrub lub metalowej szyny, które uszkadzają zabudowywaną powierzchnię. Dopiero do nich mocowane są meble. Górne szafki są zespolone ze sobą wzajemnie śrubami oraz listwą wieńczącą, która to jest mocowana bezpośrednio do ściany. Nie jest możliwe częściowe ich wymontowanie i przestawienie w inne miejsce. Stanowią one całość pod ściśle określony projekt zabudowanego pomieszczenia. Dolne szafki przytwierdzane są do ścian w sposób trwały, wzajemnie skręcane tak jak szafki górne oraz całościowo zespolone dopasowanym blatem ściśle dostosowanym kształtem do konkretnej zabudowy meblowej. Dodatkowo używa się trwałych żywicznych klejów oraz silikonów do mocowania listy przyblatowej do ściany. Każda kuchnia jest indywidualnie projektowana i przystosowana do warunków konstrukcyjnych obiektu. Wnioskodawca nadmienia, że na etapie montażu mebli kuchennych następuje również instalacja przyłączeń wod-kan, gazu i oświetlenia, co również powoduje trwałą integrację w elementy konstrukcyjne. Tego typu urządzeń nie da się zdemontować i przenieś w inne miejsce bez wcześniejszych uszkodzeń, które pozostawiają trwałe ślady, ale są one istotne dla całości. Elementy meblowe po ich zdemontowaniu powodują naruszenie elementów konstrukcyjnych danego obiektu. Następuje uszkodzenie ścian, sufitów i podłóg (pozostają dziury, odpryski i uszkodzenia zewnętrznej powierzchni ściany) oraz jeśli chodzi o podłoże dochodzi do zniszczeń nawierzchni takich jak: panele, płytki, parkiet czy beton poprzez pozostawienie trwałych śladów. Do montażu używane są także kleje żywiczne, silikony po których również pozostają ślady wymagające ich usunięcia oraz ponownego szpachlowania, malowania czy też pokrywania nowymi terakotami. Meble kuchenne są wykonywane z płyt wiórowych i lakierowanych (MDF) i drewna a blaty z konglomeratów, kamienia oraz z płyty wiórowej. Na życzenie klienta mocowane są trwale na ścianach panele szklane, których nie da się zdemontować bez ich całkowitego uszkodzenia. Przy sprzedaży mieszkania pozostawiona trwała zabudowa wnęki oraz zabudowa kuchenna podnoszą wartość obiektu co świadczy o tym, że jest to modernizacja budynku.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT w przypadku montażu mebli w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz w przypadku wykonania trwałej zabudowy na indywidualne życzenie klienta w budynkach mieszkalnych bądź lokalu mieszkalnym.

Ze stanu faktycznego wynika, że zabudowa wnęk oraz zabudowa kuchenna (dalej zabudowa) nie są połączone w sposób trwały z elementami konstrukcyjnymi obiektu budownictwa mieszkaniowego. Trudno uznać, że przytwierdzanie do ścian konstrukcyjnych za pomocą metalowych sporników, kołków rozporowych, śrub, metalowych szyn, list wieńczących oraz używanie żywicznych klejów oraz silikonów do mocowania listy przyblatowej oznacza trwałe połączenie z elementami konstrukcyjnymi obiektu budownictwa mieszkaniowego.

Jak wynika z internetowego Słownika języka polskiego (www.sjp.pl), słowo "trwały" oznacza niezmienny, nieulegający zmianom, ponadczasowy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedstawiony sposób montażu danej zabudowy sprowadza się do prostego połączenia komponentów meblowych ze ścianami, sufitami bądź podłogami obiektu budowlanego lub jego częściami. Nie są to również zabiegi nadmiernie skomplikowane technicznie oraz mają charakter odwracalny. Demontaż opisanej zabudowy - jak wynika z opisu sprawy - może nastąpić bez uszkodzenia konstrukcji obiektu budownictwa mieszkaniowego. Jak wskazał Zainteresowany, po zdemontowaniu elementów meblowych następuje uszkodzenie ścian, sufitów i podłóg (pozostają dziury, odpryski i uszkodzenia zewnętrznej powierzchni ściany) a jeśli chodzi o podłoże dochodzi do zniszczeń nawierzchni takich jak: panele, płytki, parkiet czy beton poprzez pozostawienie trwałych śladów - czyli nie dochodzi do uszkodzenia elementów konstrukcyjnych danego obiektu.

Należy zatem zauważyć, że w przedmiotowej sprawie do montażu danej zabudowy nie zostaną w sposób istotny wykorzystane elementy konstrukcyjne obiektu budownictwa mieszkaniowego w taki sposób, aby ich demontaż spowodował uszkodzenie konstrukcji danego budynku. Co prawda zabudowa wykorzystuje ściany konstrukcyjne, sufity bądź podłogi, należy jednak podkreślić, że zaistniały związek nie jest na tyle istotny, aby uzasadniać stwierdzenie, że wykonywane prace mają charakter modernizacji obiektu budowlanego.

Mając na uwadze przeprowadzoną analizę, tut. Organ stwierdza, że w rozpatrywanej sprawie czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę polegających na montażu zabudowy wnęk oraz zabudowy kuchennej nie można traktować jako modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy.

Opisanych we wniosku usług nie można również uznać za żadną inną czynność wskazaną w art. 41 ust. 12 ustawy, nie jest to w szczególności remont, termomodernizacja lub przebudowa.

Podsumowując, w przypadku opisanego montażu mebli w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz wykonywanej trwałej zabudowy na indywidualne życzenie klienta w budynkach mieszkalnych bądź lokalu mieszkalnym nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, jak również w § 7 rozporządzenia, a w związku z tym nie są one opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, lecz zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką podatku w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl