ILPP4/443-42/12-2/ISN - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-42/12-2/ISN Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu " (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu " (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem - organizacją pozarządową skupiającą 64 członków będących osobami fizycznymi. Prowadzi on działania zarówno pomocowe, jak i prewencyjne oraz działa na rzecz szerzenia kultury i sportu w środowiskach wiejskich integrując to środowisko. Zainteresowany prowadzi także szkolenia z różnych dziedzin. Wnioskodawca zamierza obecnie uaktywnienie społeczeństwa sąsiednich wsi realizując projekt " (...)", poprzez szkolenia związane z animowaniem społeczności lokalnej, podniesieniem wiedzy ogólnospołecznej w tym uaktywnienie udziału w życiu społecznym. Zainteresowany planuje odbyć dwa szkolenia w tym jedno z udziałem posłów z zakresu wiedzy o społeczeństwie obywatelskim wraz z odwiedzeniem siedziby Sejmu. W ramach integracji, podniesienia umiejętności poruszania się na drogach oraz sprawdzenia wiedzy i umiejętności kierowców i kulinarnych, Wnioskodawca organizuje rajd samochodowy oraz konkurs kulinarny. W każdym wydarzeniu ma brać udział ok. 40 osób. Ponoszone będą koszty wyżywienia i noclegów użytkowników, transport uczestników, zakup drobnego sprzętu na rajd (hydronetka, pachołki, lizaki, megafon, barierka), wynajem sprzętu, zakup materiałów promocyjnych, zakup nagród. Wszystkie wydatki będą finansowane dotacją uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem - organizacją nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Efekty inwestycyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany zasadnie uznaje, że w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on stowarzyszeniem - organizacją nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, i jako podmiot nieuprawniony do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ustawy o VAT, ma prawo uznać podatek zawarty w dokonanych zakupach jako koszt kwalifikowany, podlegający w całości finansowaniu, zgodnie z wnioskiem o dotację. Stowarzyszenie nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Efekty inwestycyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ust. 4 ustawy.

I tak, art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Zainteresowany jest stowarzyszeniem - organizacją pozarządową skupiającą 64 członków będących osobami fizycznymi, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi on działania zarówno pomocowe, jak i prewencyjne oraz działa na rzecz szerzenia kultury i sportu w środowiskach wiejskich integrując to środowisko. Prowadzi także szkolenia z różnych dziedzin. Zainteresowany zamierza obecnie uaktywnienie społeczeństwa sąsiednich wsi realizując projekt " (...)", poprzez szkolenia związane z animowaniem społeczności lokalnej, podniesieniem wiedzy ogólnospołecznej w tym uaktywnienie udziału w życiu społecznym. Wnioskodawca zamierza odbyć dwa szkolenia, w tym jedno z udziałem posłów z zakresu wiedzy o społeczeństwie obywatelskim wraz z odwiedzeniem siedziby Sejmu. W ramach integracji, podniesienia umiejętności poruszania się na drogach oraz sprawdzenia wiedzy i umiejętności kierowców i kulinarnych, organizuje on rajd samochodowy oraz konkurs kulinarny. W każdym wydarzeniu ma brać udział ok. 40 osób. Z tytułu organizacji zamierzonych celów, Zainteresowany ponosić będzie koszty wyżywienia i noclegów użytkowników, transport uczestników, zakup drobnego sprzętu na rajd (hydronetka, pachołki, lizaki, megafon, barierka), wynajem sprzętu, zakup materiałów promocyjnych, zakup nagród. Wszystkie wydatki będą finansowane dotacją uzyskaną z Urzędu Marszałkowskiego w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Efekty inwestycyjne nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji planowanego projektu, nie zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Ponadto, nie jest on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie tego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, ponieważ nie jest ono czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto wskazać należy, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją określonego projektu, a nie dokonano analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie zobligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl