ILPP4/443-419/11-3/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-419/11-3/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczoną przez agencję reklamową usługę polegającą na przeprowadzeniu akcji marketingowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczoną przez agencję reklamową usługę polegającą na przeprowadzeniu akcji marketingowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), rozliczającym się w okresach miesięcznych. Jest on producentem profili i stolarki okiennej.

Zainteresowany w celu zwiększenia poziomu sprzedaży swoich towarów, poziomu rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów marek, pod którymi towary oferowane przez niego są sprzedawane, a także w celu umacniania relacji z obecnymi klientami, organizuje szereg akcji o charakterze promocyjnym i marketingowym. Chcąc zrealizować powyższy cel Spółka zawarła umowę z profesjonalną agencją reklamową, która podjęła się stworzenia i zrealizowania koncepcji mającej urzeczywistnić ww. cele. W efekcie Wnioskodawca zdecydował się na przeprowadzenie akcji marketingowej skierowanej do podmiotów wytwarzających na jego zlecenie produkty przez niego oferowane oraz przedstawicieli handlowych tych producentów, a także dealerów (sprzedawców) profili okiennych, w tym produktów wytwarzanych przez Spółkę. Uczestnicy akcji promocyjnej dokonując sprzedaży (w przypadku producentów i ich przedstawicieli) lub zakupów (w przypadku dealerów) produktów będących w ofercie Zainteresowanego, nabywali punkty, które mogli wymienić na określone nagrody rzeczowe.

Wykonawcą akcji marketingowej jest ww. agencja reklamowa, która stworzyła koncepcję programu, a także wykonuje i przeprowadza przedmiotową akcję, tzn. w szczególności nabywa na własny koszt i wydaje nagrody rzeczowe uczestnikom konkursu, refakturując następnie ww. koszty na rzecz Wnioskodawcy. Zaangażowanie Spółki w praktyce ograniczyło się do zaakceptowania koncepcji akcji marketingowej, oraz poniesienia kosztów określonych w budżecie przeznaczonym na realizację akcji marketingowej, a określonym w umowie z agencją reklamową, zawierającym w szczególności:

* wynagrodzenie należne agencji reklamowej za dokonane czynności, w tym stworzenie koncepcji i nadzór nad przebiegiem akcji marketingowej,

* koszty, związane z przygotowaniem i przebiegiem akcji promocyjnej, np. ulotki, nabycie i koszt wysyłki nagród.

Należy podkreślić, że agencja reklamowa nabywa nagrody rzeczowe w celu wykonania usług, do których zobowiązała się na podstawie zawartej umowy. Zgodnie z tym porozumieniem Spółka zobowiązała się do zwrotu agencji określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem akcji promocyjnej, o których mowa powyżej, w związku z czym agencja reklamowa wystawia na jej rzecz faktury VAT, na podstawie których refakturuje przedmiotowe koszty. Zwrot kosztów nabytych i wysłanych nagród rzeczowych poniesionych przez agencję reklamową będzie następował już po wysłaniu nagród rzeczowych do uczestników akcji promocyjnej.

Z powyższego wynika, że agencja reklamowa wystawia na rzecz Zainteresowanego faktury VAT:

* związane z wynagrodzeniem za wykonane usługi,

* związane z poniesionymi kosztami (refakturowanie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z wystawionych na jej rzecz przez agencję reklamową faktur VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Dokonując analizy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że ustawodawca nie sprecyzował w jakim zakresie towary lub usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a zatem związek taki może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

Żaden z obowiązujących przepisów nie zabrania podatnikowi odliczyć podatku naliczonego VAT, jeżeli związek nabywanych towarów lub usług z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika jest jedynie pośredni. Pogląd ten został potwierdzony zarówno w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np.: wyrok z dnia 26 maja 2005 r. o sygn. C-465/03; wyrok z dnia 8 czerwca 2000 r. o sygn. C 98/98), jak i orzecznictwie sądów administracyjnych (np.: wyrok WSA w Opolu z dnia 29 marca 2010 r. o sygn. I SA/Op 592/09; wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 kwietnia 2008 r. o sygn. I SA/Wr 1706/07).W przedmiotowej sytuacji agencja reklamowa wystawia na rzecz Zainteresowanego faktury VAT:

* związane z wynagrodzeniem za wykonane usługi,

* związane z poniesionymi kosztami (refakturowanie).

Należy zauważyć, że zarówno faktury VAT związane z wynagrodzeniem za usługi, jak i faktury związane z poniesionymi przez agencję reklamową kosztami, są fakturami z tytułu świadczonych przez agencję reklamową na rzecz Zainteresowanego usług marketingowych. Wynika to z tego, że Wnioskodawca nie nabywa prawa do rozporządzania jak właściciel nagrodami rzeczowymi (faktury dot. refakturowania kosztów nagród wystawiane są przez agencję reklamową po zakupie i wysłaniu nagród rzeczowych uczestnikom akcji promocyjnej), a ponadto, zasadniczym celem czynności dokonywanych przez agencję reklamową jest świadczenie usług marketingowych na jego rzecz, tzn. zorganizowanie i przeprowadzenie akcji marketingowej.

Jak słusznie stwierdził ETS w wyroku z dnia 27 października 2005 r. (sygn. C-41/04): " (...) jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętnego konsumenta, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT".

Z uwagi na fakt, że zasadniczym celem agencji reklamowej na rzecz Zainteresowanego jest świadczenie usług, to wszystkie ww. faktury wystawiane na niego przez agencję reklamową dot. świadczenia usług marketingowych (nabyte przez agencję reklamową nagrody rzeczowe są czynnościami pobocznymi, nierozerwalnie związanymi ze świadczonymi usługami).

Należy także dodać, iż nie ma znaczenia fakt, że agencja reklamowa wystawia na Spółkę faktury dot. wynagrodzenia za wykonane usługi, jak i z tytułu refakturowania poniesionych kosztów. Sposób działania agencji reklamowej wynika z zawartej umowy i ww. podział dot. faktur ma znaczenie jedynie czysto techniczne i nie wpływa na ocenę całości świadczenia, które dla stron, a przede wszystkim dla nabywcy (Wnioskodawcy) ma charakter usług marketingowych i do tego odnoszą się wszystkie wystawione przez agencję reklamową faktury.

Stanowisko Spółki w tym zakresie potwierdzone zostało przez orzecznictwo sądów administracyjnych, np. w wyroku WSA w Łodzi z dnia 17 grudnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Łd 1300/10): "W tych warunkach nie sposób nie zauważyć, że ów kompleksowy charakter świadczonej czynności przez Spółkę, której przyświecał cel konsumenta odbiorcy (...) decyduje o tym z jaką czynnością jako świadczeniem głównym mamy do czynienia. (...) nie ma bowiem żadnej prawnej możliwości podziału czynności dokonywanej przez producenta (...) rozdział taki, choć możliwy na fakturze, np. dla celów wyceny poszczególnych elementów tych czynności, nie powinien decydować o uznaniu tej czynności za dostawę towarów, a nie usługę będącą robotą budowlaną, skoro zleceniodawcy nie zależy na samym dostarczeniu tegoż produktu (...) lecz na jego prawidłowym wbudowaniu (...)".

Zainteresowany natomiast prowadzi działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi i dokonuje dostaw towarów, które opodatkowane są podatkiem VAT. Faktury VAT wystawiane przez agencję reklamową na jego rzecz, z tytułu świadczonych usług marketingowych, mają pośredni związek z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a zatem przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur.

Powyższe zostało potwierdzone przez stanowisko organów podatkowych wyrażone w wydanych interpretacjach podatkowych, np. interpretacja indywidualna z dnia 24 grudnia 2009 r. (sygn. ILPP2/443-1342/09-5/AD).

Zdaniem Spółki, usługi marketingowe świadczone na jej rzecz przez agencję reklamową mają związek (pośredni) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez nią, a zatem przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur wystawionych przez agencję reklamową na jej rzecz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczoną przez agencję reklamową usługę polegającą na przeprowadzeniu akcji marketingowej. Natomiast stan faktyczny dotyczący zakresu opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wydanych w ramach akcji promocyjnej wykonywanej na rzecz Spółki przez agencję reklamową został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2011 r. znak ILPP4/443-419/11-2/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl