ILPP4/443-418/11-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-418/11-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego świadczenia usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), rozliczającym się w okresach miesięcznych. Jest on producentem profili i stolarki okiennej.

Spółka zawarła umowę z podmiotem zajmującym się profesjonalną organizacją konferencji i szkoleń (zwanym dalej Organizatorem). Przedmiotem ww. umowy jest zorganizowanie trzydniowego wyjazdu do Dublina, z elementami szkoleniowo-marketingowymi na temat produktów Zainteresowanego. Uczestnikami wyjazdu będą jego klienci:

* osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz

* osoby fizyczne pracownicy/wspólnicy/przedstawiciele itp. osobowych oraz kapitałowych spółek handlowych.

Warunkiem możliwości uczestnictwa w wyjeździe jest spełnienie przez klienta z góry określonych warunków, tj. określonego wzajemnego obrotu.

Program wyjazdu przewiduje:

* dzień pierwszy - wylot z Polski, zwiedzanie, kolacja;

* dzień drugi - śniadanie, konferencja dotycząca produktów Spółki, lunch, zwiedzanie, kolacja;

* dzień trzeci - śniadanie, wylot do Polski.

Organizator odpowiada za wszelkie kwestie związane z zorganizowaniem wyjazdu oraz przeprowadzeniem konferencji. Obowiązki Wnioskodawcy, zgodnie z zawartą umową, ograniczają się do wskazania uczestników wyjazdu oraz zapłaty na rzecz Organizatora należnego mu wynagrodzenia, w którym uwzględnione są także koszty zorganizowania wyjazdu. Z tego tytułu Organizator wystawi na jego rzecz faktury VAT.

Zainteresowany podkreśla, że wyjazd ma charakter nagrody za dobrą współpracę - oferuje on możliwość uczestnictwa w wyjeździe najlepszym swoim klientom, którzy osiągnęli określony poziom obrotów. Z powyższego wynika, że organizacja wyjazdu ma na celu umocnienie relacji z obecnymi klientami, poszerzenie wiedzy klientów na temat produktów oferowanych przez Spółkę oraz zwiększenie poziomu sprzedaży jej towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po stronie Zainteresowanego powstanie obowiązek w VAT z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz uczestników wyjazdu do Dublina.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatne świadczenie usług, podlega wszelkie świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przytoczonego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz w pierwszym zdaniu art. 8 ust. 2 pkt 2), jeżeli usługi te świadczone są do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W przedmiotowym sprawie nie został spełniony ww. warunek, na podstawie którego u Zainteresowanego powstałby obowiązek podatkowy w VAT z tytułu świadczeń na rzecz uczestników - świadczone przez niego usługi związane są z jego działalnością gospodarczą. Należy zauważyć, że Wnioskodawca oferuje możliwość wyjazdu tym klientom, którzy spełnili wcześniej określone, obiektywne kryterium, a więc wielkość wzajemnych obrotów. Nie ulega zatem wątpliwości, że zorganizowanie przedmiotowego wyjazdu na rzecz klientów ma związek z działalnością gospodarczą Spółki, gdyż:

* umacnia relacje z jego obecnymi klientami,

* ma na celu zwiększenie wiedzy klientów o produktach oferowanych przez Wnioskodawcę i promowanie tych produktów (konferencja, która zostanie zorganizowana w drugim dniu wyjazdu),

* ma na celu zwiększenie poziomu sprzedaży oferowanych przez niego produktów.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Zainteresowanego, wskazane w opisie sprawy nieodpłatne świadczenie usług na rzecz jego klientów, nie powoduje u niego powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (VAT), ze względu na fakt, że usługi te świadczone są na cele związane z jego działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W ww. przepisie przyjęto, że jako odpłatne świadczenie usług należy traktować nie tylko wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, lecz także użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów. Warto także podkreślić, że zgodnie z pkt 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu podlegać będzie każde nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, nawet wówczas, gdy z tytułu tych usług nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego (co pozostaje w zgodności z art. 26 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z późn. zm.)).

Nie jest natomiast opodatkowane mające charakter usługi użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika i nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na cele działalności gospodarczej podatnika.

A zatem podlega opodatkowaniu:

a.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów,

b.

nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie podlega natomiast opodatkowaniu:

a.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza - jeżeli podatnikowi nie przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów,

b.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów działalności gospodarczej podatnika - niezależnie od tego, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów,

c.

nieodpłatne świadczenie usług do celów działalności gospodarczej podatnika, niezależnie od tego, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów.

Warto zauważyć, że zmiana treści art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, w sposób istotny rzutuje na sytuację prawną podatników, których prawo do odliczenia VAT naliczonego jest ograniczone (np. podmioty korzystające ze zwolnienia od podatku - z sektora finansowego, podmioty medyczne, oświatowe itp.), gdyż do dnia 31 marca 2011 r., dokonując nieodpłatnych świadczeń do celów innych niż działalność gospodarcza podatników, w sytuacji gdy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, ich świadczenia były wolne od podatku. Od dnia 1 kwietnia 2011 r. podmioty te, pomimo, że nie przysługuje im prawo do odliczenia podatku, jeżeli dokonują nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika zostają zobligowane w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, do opodatkowania tych usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, jest producentem profili i stolarki okiennej. Zawarł on umowę z podmiotem zajmującym się profesjonalną organizacją konferencji i szkoleń (Organizatorem) na zorganizowanie trzydniowego wyjazdu do Dublina, z elementami szkoleniowo-marketingowymi na temat jego produktów. Uczestnikami wyjazdu będą jego klienci, którzy spełnią z góry określony warunek osiągnięcia określonego wzajemnego obrotu.

Program wyjazdu przewiduje:

* dzień pierwszy - wylot z Polski, zwiedzanie, kolacja;

* dzień drugi - śniadanie, konferencja dotycząca produktów Spółki, lunch, zwiedzanie, kolacja;

* dzień trzeci - śniadanie, wylot do Polski.

Organizator odpowiada za wszelkie kwestie związane z zorganizowaniem wyjazdu oraz przeprowadzeniem konferencji. Obowiązki Wnioskodawcy, zgodnie z zawartą umową, ograniczają się do wskazania uczestników wyjazdu oraz zapłaty na rzecz Organizatora należnego mu wynagrodzenia, w którym uwzględnione są także koszty zorganizowania wyjazdu. Z tego tytułu Organizator wystawi na jego rzecz faktury VAT.

Mając na uwadze powyższe, jak również powołane przepisy prawa wskazać należy, że ufundowanie (nieodpłatne przekazanie) klientom Spółki wyjazdu do Dublina podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, na zasadach ogólnych określonych w ustawie. Spełnione zostaną bowiem warunki określone ww. przepisem, gdyż świadczenie tej czynności - w ocenie tut. Organu - służyć będzie do celów innych niż działalność gospodarcza Zainteresowanego.

Przez usługi służące do celów działalności gospodarczej podatnika, należy rozumieć bowiem usługi wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. Natomiast trudno uznać, iż ufundowanie przez Spółkę trzydniowego wyjazdu do Dublina, jako nagrody dla swoich klientów, stanowić będzie czynność mającą wpływ na jej bieżącą działalność oraz funkcjonowanie.

Na taką ocenę dodatkowo wskazuje charakter wyjazdu oraz jego planowany harmonogram. Dokonując jego analizy, stwierdzić należy bowiem, że konferencja dotycząca produktów Zainteresowanego, w porównaniu z pozostałymi zaplanowanymi czynnościami (zwiedzanie Dublina, posiłki), nie będzie stanowiła elementu głównego tego wyjazdu, lecz jak wskazano w opisie sprawy, stanowić będzie jedynie element szkoleniowo-marketingowy w całym trzydniowym wyjeździe.

Z tych też względów stwierdzić należy, że nieodpłatne świadczenie usług na rzecz klientów Wnioskodawcy, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Reasumując, przedstawione w opisie sprawy nieodpłatne świadczenie usług na rzecz klientów Spółki spowoduje po jej stronie powstanie obowiązku podatkowego, ponieważ usług tych nie można uznać za usługi świadczone do celów prowadzonej przez nią działalności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zdarzeniu przyszłym w części dotyczącej. nieodpłatnego świadczenia usług. W kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia wydana została w dniu 8 września 2011 r. interpretacja indywidualna nr ILPP4/443 418/11-3/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl