ILPP4/443-408/13-2/TK - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej remontu dachu mauzoleum, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-408/13-2/TK Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej remontu dachu mauzoleum, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją operacji pt. "Remont dachu Mauzoleum przy kościele parafialnym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją operacji pt. "Remont dachu Mauzoleum przy kościele".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 na realizację operacji pt. "Remont dachu Mauzoleum przy kościele". Wnioskowana pomoc finansowa została przyznana. Operacja pt. "Remont dachu Mauzoleum przy kościele" zostanie wykonana do 30 października 2013 r. i Zainteresowany złoży "wniosek o płatność". Niezbędnym dokumentem stanowiącym załącznik wniosku o płatność jest "interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony, w przypadku gdy beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych". Do wniosku o przyznanie pomocy złożonego w Urzędzie Marszałkowskim został dołączony załącznik: "oświadczenie o kwalifikowalności VAT", w którym Wnioskodawca oświadczył, że nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT. Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Realizacja przedmiotowej operacji nie jest związana z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej. Zainteresowany pozyskał środki finansowe z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 na realizację operacji pt. "Remont dachu Mauzoleum przy kościele". Wykonanie ww. inwestycji jest zadaniem publicznym, służącym dobru wspólnemu. Po zakończeniu inwestycji nie będzie ona wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Zainteresowany nie będzie czerpał opodatkowanych dochodów. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług od poniesionych, udokumentowanych fakturami wydatków na realizację zakupów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Zainteresowanego, w związku z wydatkami związanymi z realizacją operacji pt. "Remont dachu Mauzoleum przy kościele".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowej operacji. Do wniosku o przyznanie pomocy złożonego przez Zainteresowanego w Urzędzie Marszałkowskim został dołączony załącznik: "oświadczenie o kwalifikowalności VAT", w którym oświadczono, że Zainteresowany nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT a realizacja operacji nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu inwestycji nie będzie ona wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Zainteresowany nie będzie czerpał opodatkowanych dochodów. Stanowisko zajęte w tym oświadczeniu podtrzymuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 na realizację operacji pt. "Remont dachu Mauzoleum przy kościele". Wnioskowana pomoc finansowa została przyznana. Zainteresowany nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej. Po zakończeniu inwestycji nie będzie ona wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary bądź usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji, będącej przedmiotem pytania.

Reasumując, Zainteresowany nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją operacji pt. "Remont dachu Mauzoleum przy kościele", ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - realizacja operacji nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl