ILPP4/443-396/11-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-396/11-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży towarów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 12 maja 2011 r. Wnioskodawca wystawił fakturę VAT na następujące towary:

1.

zużyty kabel PCV, kod katalogowy odpadu - 17 04 11 - ze stawką 23% podatku VAT;

2.

zużyte liczniki energetyczne, kod katalogowy odpadu - 16 02 14 - ze stawką 23% podatku VAT;

3.

elementy usunięte ze zużytych urządzeń, kod katalogowy odpadu - 16 02 16 - ze stawką 23% podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, że zużyte urządzenia przedstawione na fakturze sprzedaży z dnia 12 maja 2011 r., opodatkowane 23% stawką podatku VAT, tj.:

1.

zużyty kabel PCV, kod katalogowy odpadu 17 04 11, oprócz elementów stalowo-aluminiowych zawierał także otulinę z PCV;

2.

zużyte liczniki energetyczne, kod katalogowy odpadu 16 02 14, oprócz elementów metalowych zawierały szkło i elementy tworzyw sztucznych (plastiku);

3.

elementy usunięte ze zużytych urządzeń, kod katalogowy odpadu 16 02 16, były wyłącznie tworzywami sztucznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przedstawione towary zostały prawidłowo zdefiniowane (nie zaliczone do grupy złomu, odnośnie potrzeb art. 17 ust. 1 pkt 7) i opodatkowane podatkiem VAT.

2.

Czy prawidłowo został naliczony podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sugerując się interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 2 maja 2011 r. PT3/033/2/188/LWA/11/569 odnośnie zdefiniowania pojęcia "złomu", uznał on, że podatek od tego typu towarów rozliczany jest przez wystawiającego fakturę VAT. Zainteresowany spotkał się jednak z odmienną opinią swoich kontrahentów, którzy twierdzą, że podatek VAT od tych towarów powinien rozliczyć nabywca (zgodnie z późn. zm. ustawy, które obowiązują od dnia 1 kwietnia 2011 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz ze złożonego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca w dniu 12 maja 2011 r. wystawił fakturę VAT, dotyczącą sprzedaży następujących towarów ze stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%:

1.

zużyty kabel PCV, kod katalogowy odpadu 17 04 11, który oprócz elementów stalowo-aluminiowych zawierał także otulinę z PCV;

2.

zużyte liczniki energetyczne, kod katalogowy odpadu 16 02 14, które oprócz elementów metalowych zawierały szkło i elementy tworzyw sztucznych (plastiku);

3.

elementy usunięte ze zużytych urządzeń, kod katalogowy odpadu 16 02 16, które były wyłącznie tworzywami sztucznymi.

Zainteresowany ma wątpliwości, czy prawidłowo zdefiniował przedstawione towary, nie zaliczając ich do grupy złomu, odnośnie potrzeb art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy i opodatkował podatkiem VAT.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 - art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Z kolei w myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W oparciu o przepis art. 17 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Tym samym obowiązek podatkowy w obrocie złomem co do zasady jest przeniesiony na nabywcę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei art. 106 ust. 1a ustawy stanowi, że w przypadkach o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

Regulacje wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu. Kluczowa kwestią zatem, dla celów stosowania tej normy, jest ustalenie, czy dany towar mieści się w pojęciu złomu.

W tym miejscu należy wskazać, iż w ustawie o podatku od towarów i usług w słowniczku definicji legalnych ustawodawca nie zdefiniował pojęcia złomu.

Kierując się zatem wykładnią historyczną i celowościową wyjaśnić należy, że przez złom należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych, jak również złom metali szlachetnych.

W świetle zacytowanych powyżej wyjaśnień należy stwierdzić, że towary będące przedmiotem pytania nie spełniają cyt. powyżej definicji złomu.

W konsekwencji powyższego, Zainteresowany prawidłowo zdefiniował towary będące przedmiotem pytania, nie zaliczając ich do grupy złomu, odnośnie potrzeb art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy i opodatkował podatkiem od towarów i usług. Tym samym, podatek VAT został naliczony prawidłowo.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż od dnia 1 lipca 2011 r., na mocy art. 1 pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780) przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, otrzymał następujące brzmienie: podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W załączniku nr 11 wymieniono towary, jednocześnie identyfikując je na podstawie symbolu PKWiU.

Tak więc, zaznaczyć należy, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. istotna jest klasyfikacja towaru.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl