ILPP4/443-388/11-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-388/11-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia brak daty sporządzenia (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 23 maja 2011 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 26 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku z tytułu importu usług nabycia licencji na dystrybucję programów telewizyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku z tytułu importu usług nabycia licencji na dystrybucję programów telewizyjnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.) o dane osobowe osoby występującej w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację indywidualną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i czynny podatnik podatku VAT. Rozlicza się na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. Zainteresowany świadczy usługi telewizji kablowej dla osób fizycznych i firm. Oferuje klientom programy stacji krajowych i zagranicznych. Z każdym z klientów ma zawartą umowę na dostarczanie kanałów telewizyjnych.

Wpłaty od klientów indywidualnych Wnioskodawca przyjmuje na podstawie dowodów wpłaty, które na koniec miesiąca sumuje na miesięcznym zestawieniu. Od łącznej sumy kwot wpłaty, czyli kwoty brutto, do ewidencji sprzedaży VAT wlicza on kwotę netto i podatek VAT w wysokości 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz poz. 151 załącznika nr 3 do ustawy VAT. Dla firm Zainteresowany wystawia co miesiąc faktury VAT z kwotą podatku 7%.

Import usług z tytułu nabycia licencji na dystrybucję programów od kontrahentów zagranicznych Wnioskodawca rozlicza fakturą wewnętrzną, gdzie w ewidencji zakupów VAT ujmuje faktury wewnętrzne, które wystawia w momencie powstania obowiązku podatkowego zaistniałego przy imporcie usług od otrzymanych faktur VAT na licencję za dystrybucję.

Na fakturach wewnętrznych nalicza 23% VAT. W deklaracji VAT-7 ujmuje on import usług ze stawką 7% VAT po stronie podatku należnego w poz. 37, 39 - podstawa opodatkowania i w poz. 38, 40 - podatek należny, po stronie podatku naliczonego w poz. 49 - wartość netto i poz. 50 - podatek naliczony.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 25 kwietnia 2007 r. i składa deklaracje co miesiąc. Jest on zarejestrowany jako podatnik VAT-UE od dnia 25 kwietnia 2007 r. Świadczone usługi zakwalifikowane są jako usługi radia i telewizji kablowej w grupowaniu PKWiU 64.20.30-00.00.

Kontrahenci zagraniczni są nadawcami programów i udzielają Wnioskodawcy licencji na reemisję programów telewizyjnych na podstawie zawartych umów. W umowie określają się jako nadawcy lub licencjodawcy przyznający operatorowi (licencjobiorcy) w czasie obowiązywania umowy na obszarze terytorium Polski niewyłączne prawo do odbioru i retransmisji (reemisji) satelitarnych programów telewizyjnych, wyłącznie w kanałach sieci kablowej dla indywidualnych abonentów.

Sygnał programów jest przesyłany do krajów, w których nadawcy mają siedzibę za pomocą satelity na określonych częstotliwościach i odbierany w Polsce za pomocą anteny satelitarnej, a następnie przekazywany siecią kablową do abonentów. Nadawcy gwarantują, że posiadają wszelkie niezbędne prawa do nadawania programów: prawa autorskie, które są zastrzeżone. Każdy kontrahent dostarczył dokument - certyfikat rezydencji, potwierdzający że siedzibę prowadzenia posiadają za granicą, tzn. we Francji i w Wielkiej Brytanii. Wykonują oni w swoich krajach działalność gospodarczą oraz są czynnymi podatnikami podatku VAT według przepisów danych państw, odpowiadających działalności gospodarczej, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Nie posiadają w Polsce siedziby i miejsca prowadzenia działalności. Każdy kontrahent posiada siedzibę i miejsce prowadzenia działalności odpowiednio na terytorium Francji lub Wielkiej Brytanii i wykonuje swoje usługi dla tego miejsca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku importu usług nabycia licencji na dostarczanie programów od kontrahentów zagranicznych, Zainteresowany prawidłowo nalicza na fakturach wewnętrznych a następnie wykazuje na deklaracji VAT-7 stawkę 23% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo korzysta on ze stawki 23% VAT przy naliczaniu stawki VAT na fakturze wewnętrznej od importu usług z faktur od kontrahentów zagranicznych za licencje na dystrybucję kanałów telewizyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrz wspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrz wspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodne z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa od kontrahentów z Francji i Wielkiej Brytanii, będących nadawcami programów licencje na dystrybucję programów telewizyjnych. Kontrahenci ci dostarczyli certyfikaty rezydencji potwierdzające, że siedzibę prowadzenia działalności posiadają oni we Francji i w Wielkiej Brytanii. Wykonują oni w swoich krajach działalność gospodarczą oraz są czynnymi podatnikami podatku VAT według przepisów danych państw, odpowiadających działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Nie posiadają w Polsce siedziby i miejsca prowadzenia działalności. Każdy kontrahent posiada siedzibę i miejsce prowadzenia działalności odpowiednio na terytorium Francji i Wielkiej Brytanii.

Przedmiotem wniosku jest nabycie przez Zainteresowanego od kontrahentów francuskich i brytyjskich licencji na dystrybucję programów telewizyjnych. Z zawartych umów wynika, iż licencjonodawcy przyznają operatorowi (licencjobiorcy) w czasie obowiązywania umowy na obszarze Polski niewyłączne prawo do odbioru i retransmisji (reemisji) satelitarnych programów telewizyjnych wyłącznie w kanałach sieci kablowej dla indywidualnych abonentów.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W myśl art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną nie będącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nie uznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca spełnia definicję podatnika, zawartą w cytowanym powyżej art. 28a ustawy.

W oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania usług udzielania licencji na dystrybucję programów telewizyjnych nabywanej przez Zainteresowanego od kontrahentów z Francji i Wielkiej Brytanii, jest terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nie posiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Artykuł 17 ust. 2 ustawy stanowi, iż przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyjątkiem świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b, oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna nie będąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca zobowiązany jest do opodatkowania importu usług będących przedmiotem pytania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej ustawodawca nie przewidział dla czynności nabycia licencji na dystrybucję programów telewizyjnych opodatkowania stawkami obniżonymi czy zwolnienia od podatku.

Tym samym, usługi będące przedmiotem pytania powinny zostać opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. (...)

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Mając na uwadze powyższe ustalenia stwierdzić należy, że faktury wewnętrzne wystawiane przez Wnioskodawcę z tytułu dokonanego importu usług nabycia licencji na dystrybucję programów telewizyjnych powinny zawierać stawkę podatku w wysokości 23%, a następnie powinny zostać wykazane w deklaracjach VAT-7 ze stawką podatku w takiej właśnie wysokości. Zatem w tej kwestii Zainteresowany postępuje prawidłowo.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanie faktycznym sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz stanowiskiem własnym - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności dotyczy to opodatkowania dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl