ILPP4/443-357/13-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-357/13-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie faktur elektronicznych i prawa do odliczenia podatku naliczonego:

* jest nieprawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 1 i 2;

* jest prawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 3.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie faktur elektronicznych i prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

T. S.A., Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("SPZOO") oraz Spółka Akcyjna ("S.A.") zawarły umowę agencyjną (dalej: "Umowa"), na podstawie której T. (agent) zobowiązał się do stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz SPZOO oraz S.A. oraz do świadczenia innych usług.

T. i SPZOO wyraziły sobie wzajemnie zgodę na wystawianie, a ponadto na przesyłanie faktur w formie elektronicznej w rozumieniu § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661, Rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r.) w odniesieniu do należności Stron z tytułu wykonywania zawartej wcześniej przez nie Umowy.

Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. 2012.1528 z dnia 29 grudnia 2012 r.), akceptacja przesyłania faktur w formie elektronicznej wyrażona na podstawie przepisów Rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r., zachowuje ważność na potrzeby stosowania § 3 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2012 r.

Następnie T. i SPZOO zawarły Porozumienie w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej (dalej "Porozumienie"). Strony uznały i potwierdziły, że powyższe zgody wywołują skutki począwszy od dnia zawarcia Umowy.

W odniesieniu do stanu faktycznego jakiego dotyczy złożony wniosek Stroną wystawiającą faktury jest wyłącznie SPZOO, a T. jest wyłącznie odbiorcą faktur.

Strony Porozumienia zobowiązały się do uruchomienia systemu elektronicznej wymiany danych (ang. Electronic Data Interchange - EDI), poprzez: (a) stworzenie warunków technicznych, tj. wdrożenie elektronicznej wymiany danych pomiędzy nimi (tekst jedn.: Stronami), oraz (b) stworzenie warunków prawnych, organizacyjnych i proceduralnych regulujących sposób uruchomienia i funkcjonowania elektronicznej formy wystawiania oraz przesyłania dokumentów w ramach Umowy.

Od dnia uruchomienia EDI dla wymiany danych dotyczących faktur za sprzedaż towaru, świadczenie usług związanych z ich sprzedażą oraz faktur korygujących wystawianych przez SPZOO, jest to jedyna forma ich wymiany. Faktury rozliczające koszty wynajmu powierzchni handlowych (tzw. faktury czynszowe) są wystawiane i wysyłane w formie "papierowej".

Strony postanowiły, że w szczególności w przypadku gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają przesłanie faktur w formie elektronicznej, Strony mogą wystawić fakturę w formie pisemnej zgodnie z zasadami określonymi w Warunkach Technicznych (załącznik do Porozumienia).

Każda Strona zobowiązana jest stworzyć i zachować archiwum odebranych i wysłanych Komunikatów EDI na zasadach przyjętych w przepisach prawnych. Poprzez Komunikat EDI Strony rozumieją komunikaty, które składają się z segmentów uporządkowanych zgodnie z ustalonym standardem, utworzonych w formacie czytelnym dla systemu informatycznego i umożliwiających ich automatyczne i jednoznaczne przetworzenie.

Strony postanowiły, że Komunikaty EDI będą przechowywane przez SPZOO w formacie w jakim zostały wysłane do T. wraz z informacją o dacie wysłania, jak również przez T. w formacie w jakim je otrzymał wraz z informacją o dacie otrzymania.

Strony zobowiązały się, że systemy wykorzystywane przez nie do archiwizacji komunikatów EDI zapewnią: (a) ochronę komunikatów przed ich usunięciem, modyfikacją oraz ochronę w przypadku awarii sprzętu, (b) wizualizację komunikatów EDI zawierających zakodowaną fakturę elektroniczną (wizualizacja rozumiana jest jako przedstawienie treści informacyjnej faktury elektronicznej na ekranie lub na wydruku), (c) pełny i bezzwłoczny dostęp drogą elektroniczną do faktur transferowanych za pomocą EDI na potrzeby organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, (d) możliwość udokumentowanego poboru na żądanie i wykorzystania faktur EDI przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej.

Strony zobowiązały się do zakupu i wdrożenia - na własny koszt - odpowiedniego sprzętu i oprogramowania na potrzeby wykonania ww. Porozumienia, przy czym ponoszą one pełną odpowiedzialność za spowodowane po swojej stronie ewentualne zakłócenia w przesyłaniu Komunikatów EDI i skutki wynikłe z niezgodności, nieprawidłowej konfiguracji i błędów zastosowanego sprzętu i oprogramowania.

T. zobowiązał się do zapewnienia odpowiedniego serwisu w odniesieniu do własnego sprzętu i oprogramowania, jak również do zapewnienia wszelkich usług koniecznych dla efektywnego i niezawodnego odbierania oraz wysyłania Komunikatów EDI.

Do odbioru elektronicznych faktur wykorzystywana jest zintegrowana platforma internetowa, która zapewnia funkcjonalność repozytorium faktur EDI dla T. Dokumenty do platformy są przesyłane w ramach procesu EDI. Platforma EDI jest realizowana przez inny podmiot ("Operator") przy wykorzystaniu portalu. T. nie korzysta z rozwiązania "webowego" lecz z tzw. Full EDI (pełna integracja systemów nadawcy i odbiorcy zapewniająca automatyczną wymianę komunikatów).

W uproszczeniu proces wygląda następująco: SPZOO wystawia fakturę dla agenta (tekst jedn.: T.) i przesyła fakturę w postaci komunikatu EDI. W przypadku pełnej integracji agent potwierdza odpowiednim komunikatem fakt otrzymania faktury (komunikat techniczny MessageAcknowledgement) oraz jej przekazanie do dalszego przetwarzania w swoim systemie finansowo-księgowym (komunikat biznesowy InvoiceResponse). Za wprowadzenie faktur do swojego systemu finansowo-księgowego odpowiada agent.

Wymieniane dokumenty podlegają kontroli pod względem: (a) poprawności syntaktycznej (tzn. zgodności z technicznym standardem określonym w umowie o EDI, prawidłowości nazw elementów i atrybutów, kompletności strukturalnej, formatu danych), (b) poprawności formalnej (dokument jest formalnie poprawny, jeżeli zawiera wszystkie dane niezbędne do prawidłowego przetworzenia dokumentu). Dokumenty niepoprawne syntaktycznie lub formalnie są odrzucane i nie są rejestrowane w systemach Stron. Fakt odrzucenia dokumentu jest potwierdzany odpowiednim komunikatem.

Komunikaty między kontrahentami są przesyłane w formacie XML według standardu xCBL v.3.5.

Elektroniczna faktura zawiera pola wymagane prawem oraz pola udostępnione przez system finansowo-księgowy SPZOO. Faktura/faktura korygująca odnosi się do jednego zamówienia i spełnia następujące wymagania: (a) zawiera referencję do zamówienia zakupu (jedno zamówienie = jedna faktura), (b) zawiera dane teleadresowe siedziby Stron, (c) w przypadku faktur korygujących podawany jest numer faktury sprzedaży i oznaczenie przyczyny dokonania korekty (korekta ceny lub ilości). Możliwe jest fakturowanie częściowe.

Jeśli zastosowanie przez Strony procedur i środków bezpieczeństwa powoduje odrzucenie komunikatu EDI lub wykrycie w nim błędu, każda ze stron poinformuje niezwłocznie drugą stronę o tym fakcie, jako incydencie naruszenia bezpieczeństwa. Strona identyfikująca błąd nie przystąpi do przetwarzania komunikatu EDI do czasu wyjaśnienia incydentu z nadawcą. Bezpieczeństwo dostępu gwarantowane jest w szczególności przez zastosowanie identyfikacji. Każda Strona jest identyfikowana na podstawie unikalnego identyfikatora i nazwy nadanej przez platformę. Identyfikatory Stron (format GUID) wymieniających pomiędzy sobą dokumenty konieczne są do poprawnego zaadresowania dokumentów biznesowych wraz z ew. załącznikami. Platforma EDI zapewnia wsparcie dla obsługi identyfikatorów używanych w procesie wymiany dokumentów.

Parametry i wymagania techniczne gwarantujące bezpieczeństwo komunikatów EDI są następujące: (a) zakres informacyjny komunikatów opiera się o standard uzgodniony między Stronami zgodny z formatem XML (xCBL), (b) komunikaty EDI są przetwarzane przez Strony umowy oraz podmioty wskazane przez Strony, z uwzględnieniem odpowiedzialności za jakość i bezpieczeństwo, (c) autentyczność pochodzenia komunikatów jest zabezpieczona mechanizmami uwierzytelniania Stron opartymi o kontrolę dostępu do bram sieciowych (systemy uprawnień) powiązaną ograniczeniem dostępu do infrastruktury sieciowej Stron (zabezpieczenia firewall) oraz definiowanymi na potrzeby komunikacji dedykowanymi kanałami transmisyjnymi, (d) integralność treści komunikatów rozumianą jako zabezpieczenie przed przechwyceniem i zmianą przesyłanych danych zabezpiecza protokół HTTPS z szyfrowaniem SSL, (e) biznesowa identyfikacja podmiotów odbywa się poprzez weryfikację numeru NIP, (f) odbiór komunikatów jest potwierdzany komunikatami zwrotnymi na poziomie komunikatów technicznych (Message Acknowledgement) oraz komunikatów o statusie przetwarzania dokumentu w systemie Odbiorcy (InvoiceResponse), Strony posiadają organizacyjne procedury kontrolne zwiększające poziom bezpieczeństwa, które mieszczą się w uzgodnionej architekturze rozwiązania, (g) przy pełnej integracji Strony odpowiadają za własną infrastrukturę EDI oraz realizują czynności kontrolne gwarantujące sprawność ich systemów we własnym zakresie, (h) komunikaty EDI są rejestrowane i archiwizowane, (i) Strony realizują procesy obsługi błędów, zarządzania zmianą i sytuacjami awaryjnymi w oparciu o uzgodnione punkty styku, (j) jakość implementacji rozwiązania oraz potwierdzenie bezpieczeństwa środowiska odbywa się w oparciu o testy E (...) oraz U (...) (U (...)) realizowane wspólnie przez Strony na podstawie uzgodnionych scenariuszy testowych, (k) transmisja danych jest realizowana przez Internet w oparciu o zabezpieczone połączenie między Stronami, przy czym dopuszcza się korzystanie Stron z usług tzw. providerów.

W komunikacji pomiędzy Stronami wykorzystywany jest następujący mechanizm zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści komunikatów: serwis M. działający w oparciu o technologię AS2 przy wykorzystaniu certyfikatów SSL.

Wymiana dokumentów jest realizowana przy pomocy oprogramowania dostarczanego przez firmę trzecią. Połączenie jest realizowane z wykorzystaniem protokołu HTTPS z użyciem SSL w wersji 3 i użyciem certyfikatów. Każda wymiana dokumentów jest potwierdzana komunikatem MDN.

Przyjęte rozwiązanie gwarantuje autentyczność pochodzenia i integralność danych dokumentów przesyłanych pomiędzy SG/bramą komunikacyjną a systemem T. Komunikacja wewnątrz Platformy odbywa się w sposób automatyczny, na podstawie parametrów zdefiniowanych w kopercie zawierających przesyłany dokument. SG/brama komunikacyjna nie udostępnia aplikacji umożliwiających zmianę danych dla przesyłanych dokumentów przez Operatora.

Rozwiązanie to gwarantuje autentyczność pochodzenia i integralność treści dokumentów przesyłanych pomiędzy systemami SPZOO a platformą EDI. Operator Platformy gwarantuje zabezpieczenie informacji poufnych i bezpieczny dostęp do platformy EDI. Komunikacja pomiędzy T. a serwerem platformy EDI jest zabezpieczona certyfikatem SSL. Rozwiązanie to jest przede wszystkim zorientowane na uwierzytelnianie serwera EDI. Bezpieczeństwo dostępu do platformy EDI gwarantowane jest w szczególności przez zastosowanie identyfikacji za pomocą identyfikatora i certyfikatu. Do zapewnienia bezpieczeństwa wykorzystywane jest kilka rozwiązań na różnych poziomach technologicznych. Nadzór i bezpieczeństwo lokalizacji zapewnione jest przez umieszczenie serwerów w miejscu, które zapewnia m.in.: (a) wielostrefową kontrolę dostępu, (b) bezpieczeństwo mocy, (c) odpowiednie chłodzenie, (d) monitoring temperatury i wilgotności, (e) ochronę przeciwpożarową, (f) niezależny dostęp do łączy internetowych, (g) ochronę, (h) aktywny monitoring oraz (i) kontrolę jakości i ilości transmitowanych danych. Zaangażowany jest wyspecjalizowany personel służący pomocą w rozwiązywaniu problemów.

W celu zwiększenia niezawodności zastosowano usługi, które: (a) zapewniają zminimalizowanie przerw pracy systemów, (b) pozwalają na bezprzerwowe przenoszenie maszyn wirtualnych z jednego hosta na drugi, bez wpływu na pracę działających aplikacji, (c) zapewniają ciągłość pracy przez niewidoczny dla użytkowników transfer na serwer zapasowy, (d) zapewniają rozłożenia obciążeń i dystrybucji pomiędzy węzłami.

Stosowany sprzęt: (a) zabezpiecza przed utratą danych w przypadku fizycznego uszkodzenia dysków, (b) zwiększa możliwość monitoringu i zarządzania każdym elementem infrastruktury, (c) blokuje nieuprawniony dostęp, (d) zapewnia ochronę przed wewnętrznymi i zewnętrznymi atakami sieciowymi, (e) kontroluje dostęp do informacji, (f) potrafi rozpoznawać ataki skierowane przeciwko systemom, (g) zapobiega nieupoważnionemu dostępowi, (h) identyfikuje potencjalne próby uzyskania nieupoważnionego dostępu do sieci firmowej i zapobiega im, (i) umożliwia tworzenie zamkniętych i bezpiecznych wydzielonych sieci co zmniejsza ryzyko dostępu niepowołanych osób. Stosowane są również systemy umożliwiające odtworzenie struktury w zapasowym centrum oraz zapewniające okresową archiwizację danych w sposób zaszyfrowany na zdalnej prywatnej chmurze połączonej szyfrowanym łączem.

Przyjęte rozwiązania techniczne uniemożliwiają zmianę fragmentów czy podmianę całości dokumentów. System umożliwia łatwy dostęp do dokumentów dla organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Przyjęte rozwiązania skutkują tym, że zapewniona jest autentyczność pochodzenia każdej faktury (pewność, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury od momentu jej wystawienia) oraz jej integralność (w fakturze nie można zmienić żadnych danych) a także czytelność.

Dotychczasową formą wprowadzania dokumentów był formularz, który umożliwiał ich zapisywanie do bazy danych systemu księgowego. Obecnie na potrzeby systemu EDI wykorzystywana jest nowa forma wprowadzania danych bezpośrednio do bazy systemu księgowego poprzez import z plików. Wczytywane dokumenty poddawane są weryfikacji na kilku płaszczyznach: (a) weryfikacji transmisji, (b) poprawności składni, (c) zgodności treści oraz (d) monitorowane przy wykorzystaniu raportów z wykonanych na tych dokumentach operacji.

Przesłane dokumenty w postaci zapisu elektronicznego-cyfrowego są automatycznie importowane do ksiąg (w bazie danych systemu księgowego) bez udziału operatora. Następnie są one księgowane na odpowiednie konta, zgodnie z przyjętymi regułami. W procedurze tej wyeliminowano zatem czynnik błędów ludzkich. Zadaniem operatora jest monitoring i ewentualne wyjaśnianie błędów przetwarzania, według odpowiednich procedur.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, że:

* T. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;

* otrzymywane przez T. faktury elektroniczne dokumentują nabycie towarów i usług wykorzystywanych przez T. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

* otrzymywane przez T. faktury (w sposób opisany powyżej) są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający autentyczność, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy otrzymanie faktur wystawionych i przesłanych w opisany sposób pozwoli na odliczenie podatku naliczonego wykazanego w tak wystawionych i otrzymanych fakturach.

2. Czy przechowywanie w formie elektronicznej faktur wystawionych i przesłanych w opisany sposób jest dopuszczalne i prawidłowe z punktu widzenia przepisów o podatku od towarów i usług.

3. Czy stosowanie opisanych mechanizmów pozwala na uznanie, że spełnione są wymogi § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Z opisu stanu faktycznego wynika, że zastosowane przez T. mechanizmy skutkujące tym że zapewniona jest autentyczność pochodzenia każdej faktury (pewność, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury od momentu jej wystawienia) oraz jej integralność (w fakturze nie można zmienić żadnych danych) i czytelność - są bezsporne. Dlatego też należy uznać, że odpowiedź na pytanie nr 1 powinna być pozytywna - wystawione i otrzymane faktury w opisany sposób dają prawo do odliczania wykazanego w nich podatku naliczonego.

W świetle prawa wspólnotowego podatnicy powinni mieć w prawodawstwie krajowym zagwarantowaną możliwość sporządzania i przesyłania faktur w formie elektronicznej (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 marca 2012 r., I FSK 875/11). Sądy krajowe (a tym bardziej organy) tak daleko jak jest to możliwe - a więc w przypadku gdy nie kłóci się to z wyraźnym językowym znaczeniem tekstu prawnego i gdy nie prowadzi do rezultatów contra legem - są zobowiązane do dokonywania prowspólnotowej (prounijnej) wykładni prawa krajowego. Konsekwencją wstąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej jest bowiem przyjęcie całego acquis communautaire (wspólnotowego dorobku prawnego), a wykładnia prowspólnotowa pozwala na pełniejszą realizację obowiązków z tym związanych.

Za takim rozstrzygnięciem wspieranym przez wykładnię prowspólnotową przemawiają również względy racjonalności i sprawności funkcjonowania obrotu gospodarczego, a także postępu technologicznego oraz upowszechnienia się elektronicznych środków komunikacji oraz przesyłania danych. Posługiwanie się fakturami sporządzanymi i przekazywanymi w formie elektronicznej znacznie przyspiesza obrót gospodarczy oraz pozwala na pewne oszczędności. Dlatego odpowiedź na pytanie nr 1 powinna być nadal pozytywna, mimo że faktury otrzymywane przez T. są nie tylko przesyłane ale również wystawiane w sposób elektroniczny. Okoliczność że jakaś kwestia nie jest wprost uregulowana w prawie krajowym (np. wystawianie faktur w sposób elektroniczny) nie może oznaczać, że działanie takie jest nieuprawnione.

Ad. 2

Na tej samej podstawie należy uznać, że przechowywanie przez T. faktur w formie elektronicznej jest nie tylko dopuszczalne ale i prawidłowe.

Ad. 3

Z opisu stanu faktycznego wynika, że zastosowane przez T. mechanizmy skutkujące tym że zapewniona jest autentyczność pochodzenia każdej faktury (pewność, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury od momentu jej wystawienia) oraz jej integralność (w fakturze nie można zmienić żadnych danych) i czytelność - są bezsporne. Dlatego też należy uznać, że odpowiedź na pytanie nr 3 powinna być pozytywna - stosowanie opisanych mechanizmów pozwala na uznanie, że spełnione są wymogi § 4 ust. 1 Rozporządzenia 2012.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 1 i 2; za prawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 3.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 106 ust. 10 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:

1.

konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;

2.

potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

3.

konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;

4.

stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, może określić, w drodze rozporządzenia, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną, uwzględniając przepisy prawa Unii Europejskiej, potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku oraz stosowane techniki w zakresie przesyłania danych w formie elektronicznej i kodowania tych danych - art. 106 ust. 11 ustawy.

W związku z koniecznością dostosowania przepisów wprowadzonych dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz.Urz.UE.L 189 z 22 lipca 2010 r., str. 1), Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1528) - zwane dalej rozporządzeniem - które weszło w życie 1 stycznia 2013 r.

Przepis § 2 rozporządzenia stanowi, że ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1.

autentyczności pochodzenia faktury - rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

2.

integralności treści faktury - rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Na mocy § 3 rozporządzenia - przesyłanie, w tym udostępnianie, faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji ich odbiorcy.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia - faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia - sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury określa podatnik.

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług - § 4 ust. 3 rozporządzenia.

Z kolei w myśl § 4 ust. 4 rozporządzenia - poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 3, autentyczność pochodzenia i integralność faktury są zachowane w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Z § 6 rozporządzenia wynika, że faktury przesyłane drogą elektroniczną są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

1.

autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;

2.

łatwe ich odszukanie;

3.

organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju są zobowiązani do przechowywania faktur, o których mowa w ust. 1, na terytorium kraju - § 6 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia - przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli faktury są przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej w sposób umożliwiający organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur.

Na mocy § 7 rozporządzenia - faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępnianie są organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Przepis § 8 rozporządzenia stanowi, że akceptacja przesyłania faktur w formie elektronicznej, wyrażona na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zachowuje ważność na potrzeby stosowania § 3.

Wprowadzone rozporządzeniem zmiany dotyczące regulacji prawnych odnośnie fakturowania mają na celu wspieranie korzystania z e-fakturowania poprzez stworzenie możliwości wolnego wyboru prostego i nieskomplikowanego sposobu zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktury.

W związku z obowiązkiem dokładnego odzwierciedlania faktycznych transakcji w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług, przepisy wymagają aby autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktur były zapewnione od momentu ich wystawienia do końca okresu przechowywania. Za zapewnienie powyższych wymogów odpowiada podatnik.

Należy zwrócić uwagę, że już w obowiązujących od 2011 r. przepisach w zakresie e fakturowania powyższe obowiązki były wymagane. W przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej wskazano przykładowe sposoby zapewniania spełnienia tych wymogów (bezpieczny podpis elektroniczny lub elektroniczna wymiana danych EDI). Te przykładowe sposoby zapewnienia spełnienia wymogów autentyczności pochodzenia i integralności treści dawały przedsiębiorcom pewność prawa. Od 1 stycznia 2013 r. ustawodawca wskazał kolejny przykładowy sposób spełnienia tych wymogów - kontrole biznesowe, które zapewniają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą i dostawą towarów lub świadczeniem usług. Dla potrzeb podatku od towarów i usług dotyczących fakturowania kontrole biznesowe należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności w zakresie tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, że nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralności treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu jej przechowywania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany wraz ze Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością ("SPZOO") oraz Spółką Akcyjną ("S.A.") zawarł umowę agencyjną ("Umowa") na podstawie której jako agent zobowiązał się do stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem przy zawieraniu z klientami umów na rzecz SPZOO i S.A. oraz do świadczenia innych usług. Wnioskodawca i SPZOO wyraziły sobie wzajemnie zgodę na wystawianie, a ponadto na przesyłanie faktur w formie elektronicznej w rozumieniu § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) w odniesieniu do należności Stron z tytułu wykonywania zawartej wcześniej przez nie Umowy. Zainteresowany wskazał, że zgodnie z § 8 rozporządzenia akceptacja przesyłania faktur w formie elektronicznej wyrażona na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r., zachowuje ważność na potrzeby stosowania § 3 rozporządzenia. Następnie Wnioskodawca i SPZOO zawarli Porozumienie w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej (dalej "Porozumienie"). Strony uznały i potwierdziły, że powyższe zgody wywołują skutki począwszy od dnia zawarcia Umowy. W odniesieniu do stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszej sprawy Stroną wystawiającą faktury jest wyłącznie SPZOO, a Zainteresowany jest wyłącznie odbiorcą faktur.

Strony Porozumienia zobowiązały się do uruchomienia systemu elektronicznej wymiany danych (ang. Electronic Data Interchange - EDI), poprzez: (a) stworzenie warunków technicznych, tj. wdrożenie elektronicznej wymiany danych pomiędzy nimi (tekst jedn.: Stronami), oraz (b) stworzenie warunków prawnych, organizacyjnych i proceduralnych regulujących sposób uruchomienia i funkcjonowania elektronicznej formy wystawiania oraz przesyłania dokumentów w ramach Umowy. Od dnia uruchomienia EDI dla wymiany danych dotyczących faktur za sprzedaż towaru, świadczenie usług związanych z ich sprzedażą oraz faktur korygujących wystawianych przez SPZOO, jest to jedyna forma ich wymiany. Strony postanowiły, że w szczególności w przypadku gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają przesłanie faktur w formie elektronicznej, Strony mogą wystawić fakturę w formie pisemnej zgodnie z zasadami określonymi w Warunkach Technicznych (załącznik do Porozumienia). Każda Strona zobowiązana jest stworzyć i zachować archiwum odebranych i wysłanych Komunikatów EDI na zasadach przyjętych w przepisach prawnych. Poprzez Komunikat EDI Strony rozumieją komunikaty które składają się z segmentów, uporządkowanych zgodnie z ustalonym standardem, utworzonych w formacie czytelnym dla systemu informatycznego i umożliwiających ich automatyczne i jednoznaczne przetworzenie. Strony postanowiły, że Komunikaty EDI będą przechowywane przez SPZOO w formacie w jakim zostały wysłane do Wnioskodawcy wraz z informacją o dacie wysłania, jak również przez Zainteresowanego w formacie w jakim je otrzymał wraz z informacją o dacie otrzymania. Strony zobowiązały się, że systemy wykorzystywane przez nie do archiwizacji komunikatów EDI zapewnią: (a) ochronę komunikatów przed ich usunięciem, modyfikacją oraz ochronę w przypadku awarii sprzętu, (b) wizualizację komunikatów EDI zawierających zakodowaną fakturę elektroniczną (wizualizacja rozumiana jest jako przedstawienie treści informacyjnej faktury elektronicznej na ekranie lub na wydruku), (c) pełny i bezzwłoczny dostęp drogą elektroniczną do faktur transferowanych za pomocą EDI na potrzeby organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, (d) możliwość udokumentowanego poboru na żądanie i wykorzystania faktur EDI przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej. Strony zobowiązały się do zakupu i wdrożenia - na własny koszt - odpowiedniego sprzętu i oprogramowania na potrzeby wykonania ww. Porozumienia, przy czym ponoszą one pełną odpowiedzialność za spowodowane po swojej stronie ewentualne zakłócenia w przesyłaniu Komunikatów EDI i skutki wynikłe z niezgodności, nieprawidłowej konfiguracji i błędów zastosowanego sprzętu i oprogramowania. Wnioskodawca zobowiązał się do zapewnienia odpowiedniego serwisu w odniesieniu do własnego sprzętu i oprogramowania, jak również do zapewnienia wszelkich usług koniecznych dla efektywnego i niezawodnego odbierania oraz wysyłania Komunikatów EDI. Do odbioru elektronicznych faktur wykorzystywana jest zintegrowana platforma internetowa, która zapewnia funkcjonalność repozytorium faktur EDI dla Wnioskodawcy. Dokumenty do platformy są przesyłane w ramach procesu EDI. Platforma EDI jest realizowana przez inny podmiot ("Operator") przy wykorzystaniu portalu. Zainteresowany nie korzysta z rozwiązania "webowego" lecz z tzw. Full EDI (pełna integracja systemów nadawcy i odbiorcy zapewniająca automatyczną wymianę komunikatów). W uproszczeniu proces wygląda następująco: SPZOO wystawia fakturę dla agenta (tekst jedn.: Wnioskodawcy) i przesyła fakturę w postaci komunikatu EDI. W przypadku pełnej integracji agent potwierdza odpowiednim komunikatem fakt otrzymania faktury (komunikat techniczny MessageAcknowledgement) oraz jej przekazanie do dalszego przetwarzania w swoim systemie finansowo-księgowym (komunikat biznesowy InvoiceResponse). Za wprowadzenie faktur do swojego systemu finansowo-księgowego odpowiada agent. Wymieniane dokumenty podlegają kontroli pod względem: (a) poprawności syntaktycznej (tzn. zgodności z technicznym standardem określonym w umowie o EDI, prawidłowości nazw elementów i atrybutów, kompletności strukturalnej, formatu danych), (b) poprawności formalnej (dokument jest formalnie poprawny jeżeli zawiera wszystkie dane niezbędne do prawidłowego przetworzenia dokumentu). Dokumenty niepoprawne syntaktycznie lub formalnie są odrzucane i nie są rejestrowane w systemach Stron. Fakt odrzucenia dokumentu jest potwierdzany odpowiednim komunikatem. Komunikaty między kontrahentami są przesyłane w formacie XML według standardu xCBL v.3.5. Elektroniczna faktura zawiera pola wymagane prawem oraz pola udostępnione przez system finansowo-księgowy SPZOO. Faktura/faktura korygująca odnosi się do jednego zamówienia i spełnia następujące wymagania: (a) zawiera referencję do zamówienia zakupu (jedno zamówienie = jedna faktura), (b) zawiera dane teleadresowe siedziby Stron, (c) w przypadku faktur korygujących podawany jest numer faktury sprzedaży i oznaczenie przyczyny dokonania korekty (korekta ceny lub ilości). Możliwe jest fakturowanie częściowe. Jeśli zastosowanie przez Strony procedur i środków bezpieczeństwa powoduje odrzucenie komunikatu EDI lub wykrycie w nim błędu, każda ze Stron poinformuje niezwłocznie drugą Stronę o tym fakcie, jako incydencie naruszenia bezpieczeństwa. Strona identyfikująca błąd nie przystąpi do przetwarzania komunikatu EDI do czasu wyjaśnienia incydentu z nadawcą. Bezpieczeństwo dostępu gwarantowane jest w szczególności przez zastosowanie identyfikacji. Każda Strona jest identyfikowana na podstawie unikalnego identyfikatora i nazwy nadanej przez platformę. Identyfikatory Stron (format GUID) wymieniających pomiędzy sobą dokumenty konieczne są do poprawnego zaadresowania dokumentów biznesowych wraz z ew. załącznikami. Platforma EDI zapewnia wsparcie dla obsługi identyfikatorów używanych w procesie wymiany dokumentów. Parametry i wymagania techniczne gwarantujące bezpieczeństwo komunikatów EDI są następujące: (a) zakres informacyjny komunikatów opiera się o standard uzgodniony między Stronami zgodny z formatem XML (xCBL), (b) komunikaty EDI są przetwarzane przez Strony umowy oraz podmioty wskazane przez Strony, z uwzględnieniem odpowiedzialności za jakość i bezpieczeństwo, (c) autentyczność pochodzenia komunikatów jest zabezpieczona mechanizmami uwierzytelniania Stron opartymi o kontrolę dostępu do bram sieciowych (systemy uprawnień) powiązaną ograniczeniem dostępu do infrastruktury sieciowej Stron (zabezpieczenia firewall) oraz definiowanymi na potrzeby komunikacji dedykowanymi kanałami transmisyjnymi, (d) integralność treści komunikatów rozumianą jako zabezpieczenie przed przechwyceniem i zmianą przesyłanych danych zabezpiecza protokół HTTPS z szyfrowaniem SSL, (e) biznesowa identyfikacja podmiotów odbywa się poprzez weryfikację numeru NIP, (f) odbiór komunikatów jest potwierdzany komunikatami zwrotnymi na poziomie komunikatów technicznych (Message Acknowledgement) oraz komunikatów o statusie przetwarzania dokumentu w systemie Odbiorcy (InvoiceResponse). Strony posiadają organizacyjne procedury kontrolne zwiększające poziom bezpieczeństwa, które mieszczą się w uzgodnionej architekturze rozwiązania, (g) przy pełnej integracji Strony odpowiadają za własną infrastrukturę EDI oraz realizują czynności kontrolne gwarantujące sprawność ich systemów we własnym zakresie, (h) komunikaty EDI są rejestrowane i archiwizowane, (i) Strony realizują procesy obsługi błędów, zarządzania zmianą i sytuacjami awaryjnymi w oparciu o uzgodnione punkty styku, (j) jakość implementacji rozwiązania oraz potwierdzenie bezpieczeństwa środowiska odbywa się w oparciu o testy End2End oraz UAT (User Acceptance Testing) realizowane wspólnie przez Strony na podstawie uzgodnionych scenariuszy testowych, (k) transmisja danych jest realizowana przez Internet w oparciu o zabezpieczone połączenie między Stronami, przy czym dopuszcza się korzystanie Stron z usług tzw. providerów. W komunikacji pomiędzy Stronami wykorzystywany jest następujący mechanizm zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści komunikatów: serwis M. działający w oparciu o technologię AS2 przy wykorzystaniu certyfikatów SSL. Wymiana dokumentów jest realizowana przy pomocy oprogramowania dostarczanego przez firmę trzecią. Połączenie jest realizowane z wykorzystaniem protokołu HTTPS z użyciem SSL w wersji 3 i użyciem certyfikatów. Każda wymiana dokumentów jest potwierdzana komunikatem MDN. Przyjęte rozwiązanie gwarantuje autentyczność pochodzenia i integralność danych dokumentów przesyłanych pomiędzy SG/bramą komunikacyjną a systemem Wnioskodawcy. Komunikacja wewnątrz Platformy odbywa się w sposób automatyczny, na podstawie parametrów zdefiniowanych w kopercie zawierających przesyłany dokument. SG/brama komunikacyjna nie udostępnia aplikacji umożliwiających zmianę danych dla przesyłanych dokumentów przez Operatora. Rozwiązanie to gwarantuje autentyczność pochodzenia i integralność treści dokumentów przesyłanych pomiędzy systemami SPZOO a platformą EDI. Operator Platformy gwarantuje zabezpieczenie informacji poufnych i bezpieczny dostęp do platformy EDI. Komunikacja pomiędzy Zainteresowanym a serwerem platformy EDI jest zabezpieczona certyfikatem SSL. Rozwiązanie to jest przede wszystkim zorientowane na uwierzytelnianie serwera EDI. Bezpieczeństwo dostępu do platformy EDI gwarantowane jest w szczególności przez zastosowanie identyfikacji za pomocą identyfikatora i certyfikatu. Do zapewnienia bezpieczeństwa wykorzystywane jest kilka rozwiązań na różnych poziomach technologicznych. Nadzór i bezpieczeństwo lokalizacji zapewnione jest przez umieszczenie serwerów w miejscu, które zapewnia m.in.: (a) wielostrefową kontrolę dostępu, (b) bezpieczeństwo mocy, (c) odpowiednie chłodzenie, (d) monitoring temperatury i wilgotności, (e) ochronę przeciwpożarową, (f) niezależny dostęp do łączy internetowych (g) ochronę, (h) aktywny monitoring oraz (i) kontrolę jakości i ilości transmitowanych danych. Zaangażowany jest wyspecjalizowany personel służący pomocą w rozwiązywaniu problemów. W celu zwiększenia niezawodności zastosowano usługi, które: (a) zapewniają zminimalizowanie przerw pracy systemów, (b) pozwalają na bezprzerwowe przenoszenie maszyn wirtualnych z jednego hosta na drugi, bez wpływu na pracę działających aplikacji, (c) zapewniają ciągłość pracy przez niewidoczny dla użytkowników transfer na serwer zapasowy, (d) zapewniają rozłożenia obciążeń i dystrybucji pomiędzy węzłami. Stosowany sprzęt: (a) zabezpiecza przed utratą danych w przypadku fizycznego uszkodzenia dysków, (b) zwiększa możliwość monitoringu i zarządzania każdym elementem infrastruktury, (c) blokuje nieuprawniony dostęp, (d) zapewnia ochronę przed wewnętrznymi i zewnętrznymi atakami sieciowymi, (e) kontroluje dostęp do informacji, (f) potrafi rozpoznawać ataki skierowane przeciwko systemom, (g) zapobiega nieupoważnionemu dostępowi, (h) identyfikuje potencjalne próby uzyskania nieupoważnionego dostępu do sieci firmowej i zapobiega im, (i) umożliwia tworzenie zamkniętych i bezpiecznych wydzielonych sieci co zmniejsza ryzyko dostępu niepowołanych osób. Stosowane są również systemy umożliwiające odtworzenie struktury w zapasowym centrum oraz zapewniające okresową archiwizację danych w sposób zaszyfrowany na zdalnej prywatnej chmurze połączonej szyfrowanym łączem. Przyjęte rozwiązania techniczne uniemożliwiają zmianę fragmentów czy podmianę całości dokumentów. System umożliwia łatwy dostęp do dokumentów dla organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Przyjęte rozwiązania skutkują tym, że zapewniona jest autentyczność pochodzenia każdej faktury (pewność, co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury od momentu jej wystawienia) oraz jej integralność (w fakturze nie można zmienić żadnych danych) a także czytelność. Dotychczasową formą wprowadzania dokumentów był formularz, który umożliwiał ich zapisywanie do bazy danych systemu księgowego. Obecnie na potrzeby systemu EDI wykorzystywana jest nowa forma wprowadzania danych bezpośrednio do bazy systemu księgowego poprzez import z plików. Wczytywane dokumenty poddawane są weryfikacji na kilku płaszczyznach: (a) weryfikacji transmisji, (b) poprawności składni, (c) zgodności treści oraz (d) monitorowane przy wykorzystaniu raportów z wykonanych na tych dokumentach operacji. Przesłane dokumenty w postaci zapisu elektronicznego-cyfrowego są automatycznie importowane do ksiąg (w bazie danych systemu księgowego) bez udziału operatora. Następnie są one księgowane na odpowiednie konta, zgodnie z przyjętymi regułami. W procedurze tej wyeliminowano zatem czynnik błędów ludzkich. Zadaniem operatora jest monitoring i ewentualne wyjaśnianie błędów przetwarzania, według odpowiednich procedur. Otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury elektroniczne dokumentują nabycie towarów i usług wykorzystywanych przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury (w sposób opisany powyżej) są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający autentyczność, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy stwierdzić należy, że przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób otrzymywania faktur w formie elektronicznej zapewni warunki dotyczące autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności przesyłanych faktur. Ponieważ autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktur jest zachowana przy wykorzystaniu elektronicznej wymiany danych (EDI), o której mowa w § 4 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia. Spółka jako odbiorca faktur wyraziła zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej (§ 3 rozporządzenia). Ponadto spełnione są także przesłanki warunkujące prawidłowość przechowywanych dokumentów w formie elektronicznej, o których mowa w § 6 rozporządzenia.

Ad. 1

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że otrzymanie faktur wystawionych i przesłanych w opisany sposób pozwoli na odliczenie podatku naliczonego wykazanego w tak wystawionych i otrzymanych fakturach, ponieważ faktury te dokumentują nabycie towarów i usług wykorzystywanych przez Zainteresowanego - zarejestrowanego czynnego podatnika VAT - do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny w przedmiotowej sprawie przechowywanie w formie elektronicznej faktur wystawionych i przesłanych w opisany sposób jest dopuszczalne i prawidłowe z punktu widzenia przepisów dotyczących podatku od towarów i usług

W związku tym, że odpowiedzi na pytania nr 1 i 2 zostały udzielone na podstawie obowiązujących przepisów rozporządzenia - powołanych w niniejszej interpretacji indywidualnej - stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Ponieważ nie można zgodzić się z twierdzeniem Zainteresowanego, że kwestie dotyczące wystawiania i przechowywania faktur w formie elektronicznej nie są wprost uregulowane w prawie krajowym.

Ad. 3

W niniejszej sprawie w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktur zastosowana została elektroniczna wymiana danych (EDI), tym samym stosowanie opisanych mechanizmów pozwala na uznanie, że spełnione są wymogi § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Zatem stanowisko Zainteresowanego w zakresie pytania nr 3 uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że kwestia dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych została rozstrzygnięta w odrębnym piśmie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl