ILPP4/443-357/11-10/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-357/11-10/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) oraz pismem z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania czynności, za które wypłacany jest bonus obrotowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania czynności, za które wypłacany jest bonus obrotowy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) oraz pismem z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.) o nowe pytanie w zakresie sfery opodatkowania Wnioskodawcy oraz o stanowisko własne do tego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na działaniu na rzecz wspólników poprzez podpisywanie umów o współpracy z dostawcami, producentami materiałów budowlanych. Spółka skupia kilkanaście firm z terenu Polski. Mając na uwadze fakt, że jej wspólnicy, z którymi połączona jest umową zlecenia, kupują dość duże ilości towarów, Spółka w imieniu i na rzecz wspólników, zawiera umowy, na mocy których przyznane są bonusy, czyli premie pieniężne za dokonany przez nich obrót.

Umowy o dostawę towarów przez producentów do wszystkich wspólników podpisuje Spółka. Jej zarząd negocjuje wszelkie warunki dostawy towarów do wspólników. Podstawę do wypłaty bonusów stanowi osiągnięcie przez wspólników, czyli kupujących towary określonej w umowie wielkości obrotów z danym sprzedawcą.

Wypłacane przez sprzedawcę bonusy nie stanowią wynagrodzenia za usługi. Wysokość bonusów jest ruchoma, gdyż jest uzależniona od ilości zakupionych przez wspólników towarów. Bonusy nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów dokonaną przez producenta lecz są związane z wynikiem np. wszystkich dostaw w roku, półroczu, kwartale. Otrzymane przez wspólników bonusy są związane ściśle z dostawami towarów w danym okresie czasu, za który zgodnie z umową bonusy się należą.

W praktyce podział bonusu wygląda tak, że:

I.

całą kwotę bonusu producent przelewa na konto Spółki, za cały obrót dokonany przez wszystkich wspólników grupy;

II.

następnie podatnik po ustaleniu w jakim procencie każdy ze wspólników uczestniczył w dokonanym obrocie, dokonuje stosunkowej bo proporcjonalnej do udziału w obrocie wypłaty bonusu.

Do dziś czyniono to na podstawie faktur VAT, lecz w związku z orzecznictwem WSA dostawcy towarów oświadczyli, że mają interpretacje indywidualne, z których wynika, że bonusy, jak opisane wyżej, nie podlegają podatkowi VAT, wobec czego bonusy będą rozliczane notą księgową.

Ważną okolicznością jest to, że nie zrealizowanie obrotu nie jest obwarowane żadną sankcją w umowie.

W zamian za udzielenie bonusów nie ma miejsca świadczenie innych usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym. W zamian za udzielenie bonusów Spółka lub jej wspólnicy nie przyjmują zobowiązań do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, czy też do posiadania pełnego asortymentu towarowego żadnego kontrahenta wypłacającego premię.

Co do zasad kształtowania premii, zawsze jest to określony procent, nigdy stała kwota. Wysokość premii jest uzależniona od obrotu. Gdy w danym okresie wspólnicy nie podejmują żadnych działań (zakupów), premie nie są wypłacane.

Po przelaniu kwoty bonusu przez dostawców czy producentów towarów, Spółka jest zobowiązana do przekazania tego bonusu dalej, tj. jej wspólnikom, których zakupy złożyły się na obrót będący podstawą naliczenia bonusu.

Spółka podkreśliła, że w 2011 r. jest zmuszona przez dostawców towarów, czy producentów, którzy przelewają kwoty bonusu na jej konto bankowe do przyjmowania nie faktur VAT, a not księgowych, które ich zdaniem są wystarczającym dokumentem do przekazania bonusu na konto Spółki.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 18 lipca 2011 r., Spółka rozszerzyła opis sprawy o następujące informacje.

W obrocie gospodarczym z jednym dostawcą towarów, czyli firmą V., która wypłaca bonusy pojawiła się jeszcze trzecia opinia, że należy wystawiać korekty do faktur w przypadku, gdy zakupy przez udziałowców są dokonywane za pośrednictwem Spółki, tzn. że otrzymuje ona faktury zakupu od tego kontrahenta i następnie przefakturowuje je na udziałowców.

Spółka podkreśliła, iż otrzymuje bonusy od kilkudziesięciu dostawców towarów i tylko w przypadku firmy V. zakupy udziałowców są dokonywane przez nich za jej pośrednictwem.

Spółka otrzymane bonusy (premie pieniężne) przekazuje dalej do wspólników w wielkości wprost proporcjonalnie do procentu obrotu danego wspólnika u danego producenta czy dostawcy towarów.

Rozliczenie bonusów z firmą V. zostało dokonane w ten sposób, że wystawia ona na Spółkę tzw. zbiorczą fakturę korektę, załączając do niej specyfikację dokonanego przez nią obrotu. Następnie Spółka dokonuje rozliczenia bonusów z udziałowcami, także w ten sposób, że wystawia tzw. zbiorczą fakturę korektę dla poszczególnych udziałowców, załączając do niej specyfikację dokonanego obrotu przez danego udziałowca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r.

Czy bonusy przyznane dalej przez Spółkę dla udziałowców mogą być rozliczane poprzez wystawienie przez nią tzw. korekty zbiorczej dla poszczególnych udziałowców.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku bonusów uzyskanych od firmy V., jego dokumentowanie powinno się odbywać poprzez tzw. zbiorczą korektę do faktur.

Bonus polega na wynagrodzeniu kontrahenta za osiągnięcie określonego poziomu zakupów oraz dokonywanie terminowych płatności. W praktyce stosowania prawa, w szczególności w orzecznictwie organów podatkowych i sądów administracyjnych, brak jest jednolitego stanowiska i podejścia do formy dokumentowania wypłaconych bonusów. Podejście reprezentowane w wydawanych przez Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych, a także w orzeczeniach niektórych sądów administracyjnych, sprowadza się do traktowania premii jako rabatu zmniejszającego podstawę opodatkowania VAT.

Wybór powyższego podejścia powoduje, iż implikuje to konieczność:

1.

Korygowania przez V. obrotu poprzez wystawienie tzw. zbiorczej faktury korygującej dla Spółki,

2.

Korygowania przez Spółkę obrotu poprzez wystawienie tzw. zbiorczej faktury korygującej dla poszczególnych udziałowców.

W myśl bowiem § 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania (...), fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury VAT udzielono rabatu. W związku z nowelizacją przedmiotowego rozporządzenia w przypadku, gdy od dnia 1 stycznia 2011 r. podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, możliwe jest wystawienie zbiorczej faktury korygującej. Prawidłowość takiego dokumentowania została potwierdzona przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej indywidualnej interpretacji z dnia 24 czerwca 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest sytuacja, w której za pośrednictwem Zainteresowanego dokonywane będą zakupy towarów przez udziałowców od kontrahenta wypłacającego bonusy, firmy V. Jak poinformował Wnioskodawca, otrzyma on faktury zakupu od tego kontrahenta i następnie przefakturuje je na udziałowców. Spółka otrzymane bonusy (premie pieniężne) przekaże dalej do wspólników w wielkości wprost proporcjonalnej do procentu obrotu danego wspólnika.

Wnioskodawca poinformował, iż co do zasad kształtowania premii, zawsze będzie to określony procent, nigdy stała kwota. Wysokość premii będzie uzależniona od obrotu. Gdy w danym okresie wspólnicy nie podejmą żadnych działań (zakupów), premie nie będą wypłacane.

W zamian za udzielenie bonusów nie będzie miało miejsca świadczenie usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym.

Mając na uwadze powyższe informacje stwierdzić należy, że Spółka nabywać będzie towary od firmy V., które to dostawy dokumentowane będą fakturami sprzedaży wystawianymi na nią. Następnie dokona dostawy tych towarów na rzecz udziałowców, którym z kolei ona wystawi faktury VAT. Z tytułu osiągnięcia określonej wielkości obrotu, otrzyma ona od tego kontrahenta bonusy, a następnie udzieli bonusów udziałowcom, w wysokości proporcjonalnej do osiągniętych przez nich wartości zakupów.

Zaznaczyć należy, iż wypłacane przez Zainteresowanego bonusy (premie pieniężne) nie będą stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi przez jego klientów (udziałowców). Za takie nie można będzie bowiem uznać samego faktu dokonywania zakupów towarów w określonej ilości. Natomiast poza zakupem towarów (osiągnięciem określonego obrotu), nie wykonają oni żadnych dodatkowych czynności na jego rzecz.

Zatem przedmiotowe bonusy (premie pieniężne) stanowić będą w istocie rabaty obniżające wartość konkretnych dostaw towarów. W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał bowiem, że bonusy udzielane będą procentowo w zależności od osiągniętego obrotu, zatem będą one ściśle związane z dostawami towarów w danym okresie czasu.

Zaznaczyć należy, że przedmiotowe rabaty, mające bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzić będą do obniżenia ceny towarów. Tym samym, przyznane rabaty będą mogły być przyporządkowane do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalony będzie na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przyznane bonusy (premie pieniężne) dla udziałowców, należy traktować jako rabaty, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, które zmniejszą podstawę opodatkowania dokonywanych przez Zainteresowanego dostaw towarów.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Na mocy § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 8 rozporządzenia).

Z opisu niniejszej sprawy wynika, iż z tytułu osiągnięcia przez nabywców towarów (udziałowców) określonego w umowach poziomu obrotu, Spółka udzieli im bonusów - będących w istocie rabatami związanymi z zakupem konkretnej ilości produktów. Udzielane będą one w pewnym przedziale czasowym (np. rok, półrocze, kwartał).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości wystawienia jednej faktury korygującej dla określonego klienta na rabat udzielony w danym okresie.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, że wskazują one na możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej do większej liczby wystawionych faktur. Na takiej zbiorczej fakturze powinny być podane wszelkie informacje, które wymienione zostały w § 13 ust. 3 rozporządzenia.

Wobec powyższego, w przypadku gdy Zainteresowany udzieli rabatu dla jednego odbiorcy w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie, np.: w ciągu miesiąca, kwartału, roku - będzie mógł on wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą.

Reasumując, rabaty udzielone przez Spółkę dla poszczególnych udziałowców będą mogły być rozliczane poprzez wystawienie przez nią zbiorczej faktury korygującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca jedynie dla Spółki, a nie dla jej wspólników otrzymujących bonusy z tytułu dokonanych obrotów.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego w kwestii dokumentowania udzielonych rabatów kontrahentom (udziałowcom) Spółki. W zakresie stanu faktycznego w ww. kwestii wydana została interpretacja z dnia 28 października 2011 r. nr ILPP4/443-357/11-9/EWW. W części dotyczącej kwestii dokumentowania rabatów udzielonych przez firmę V. Wnioskodawcy wydane zostało w dniu 28 października 2011 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPP4/443-357/11-11/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl