ILPP4/443-356/11-3/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-356/11-3/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania Edycja Festynu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania Edycja Festynu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca został powołany w dniu 2 lipca 2009 r.

Cele Stowarzyszenia to:

* wspieranie rozwoju obszarów wiejskich;

* działania na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

* rozwój infrastruktury lokalnej;

* pobudzanie inicjatyw mieszkańców;

* ochrona wartości historycznych, kulturowych, urbanistycznych, przyrodniczych i krajobrazowych;

* integracja społeczna i działania na rzecz rynku pracy oraz budowanie wspólnej tożsamości;

* działalność oświatowa i wychowawcza na rzecz środowiska lokalnego;

* rozwijanie wiedzy o regionie;

* rozbudzanie u mieszkańców potrzeby aktywności sportowej i rekreacyjnej;

* wspieranie drobnej przedsiębiorczości i aktywizacji mieszkańców byłych pracowników PGR;

* poprawa warunków życia i działalności na rzecz środowisk popegeerowskich;

* zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego;

* podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa;

* zredukowanie różnic regionalnych.

W dniu 4 lipca 2010 r. Zainteresowany zorganizował Edycję Festynu, jako formę aktywizacji społecznej i kulturowej. Celem nadrzędnym Festynu było zaprezentowanie wielu kultur regionu. Ponadto, Festyn był okazją do integracji mieszkańców, wspierał aktywność mieszkańców graniczących ze sobą trzech wsi.

W dniu 27 kwietnia 2010 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013, Działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, a w dniu 17 listopada 2010 r. podpisało umowę z urzędem marszałkowskich o przyznaniu pomocy. W dniu 7 stycznia 2011 r. złożono wniosek o płatność.

Wnioskodawca do wniosku złożył oświadczenie o kwalifikowalości VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowanych VAT.

Zgodnie z umową podpisaną z urzędem marszałkowskim, otrzyma on 70% ogólnie poniesionych kosztów, w których zawarty jest podatek od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż nie jest płatnikiem podatku VAT czynnym. Złożony wniosek dotyczy wydatków związanych z realizacją projektu imprezy kulturalnej pod nazwą Edycja Festynu. Przedmiotowe wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie X może ubiegać się o zwrot VAT w opisanym działaniu, czy jest on kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy mu się zwrot podatku od towarów i usług w opisanym działaniu. Poniósł on koszt (faktury z podatkiem VAT), który winien odzyskać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako Stowarzyszenie realizuje następujące cele statutowe: wspieranie rozwoju obszarów wiejskich, działania na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, rozwój infrastruktury lokalnej, pobudzanie inicjatyw mieszkańców, ochrona wartości historycznych, kulturowych, urbanistycznych, przyrodniczych i krajobrazowych, integracja społeczna i działania na rzecz rynku pracy oraz budowanie wspólnej tożsamości, działalność oświatowa i wychowawcza na rzecz środowiska lokalnego, rozwijanie wiedzy o regionie, rozbudzanie u mieszkańców potrzeby aktywności sportowej i rekreacyjnej, wspieranie drobnej przedsiębiorczości i aktywizacji mieszkańców byłych pracowników PGR, poprawa warunków życia i działalności na rzecz środowisk popegeerowskich, zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego, podniesienie poziomu wykształcenia społeczneństwa, zredukowanie różnic regionalnych. Zainteresowany zorganizował Edycję Festynu, jako formę aktywizacji społecznej i kulturowej. Celem nadrzędnym Festynu było zaprezentowanie wielu kultur regionu. Ponadto, Festyn był okazją do integracji mieszkańców, wspierał aktywność mieszkańców graniczących ze sobą trzech wsi. Złożył on wniosek o przyznanie pomocy Oś 4 Leader w ramach PROW 2007 2013, Działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, a w dniu 17 listopada 2010 r. podpisał umowę z urzędem marszałkowskich o przyznaniu pomocy. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Złożony wniosek dotyczy wydatków związanych z realizacją projektu Edycja Festynu, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni".

Natomiast jak wynika z przedstawionych informacji, Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu w zakresie Działania 413 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 2013.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełnia on tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu w zakresie Działania 413 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 2013, będącego przedmiotem pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto, tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości zwrotu podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją danego projektu. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl