ILPP4/443-345/14-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-345/14-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz miejsca ich opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz miejsca ich opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podatnikiem zarejestrowanym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce. Składa deklaracje kwartalne - VAT-7K. Zainteresowany podpisał umowę współpracy z niemieckim nadleśnictwem na usługę zrywki drewna. Usługa ta ma być świadczona na terenie Niemiec, a w umowie zawarto zapis, że Wnioskodawca w zamian za wykonaną usługę może zakupić drewno które zerwał, za niższą, ustaloną w umowie cenę.

Po wykonaniu usługi Zainteresowany zabiera drewno, a niemieckie nadleśnictwo wystawia rachunek ze stawką VAT 0%. Wnioskodawca nie wywozi tegoż drewna do Polski. Drewno to zostaje sprzedane na terenie Niemiec niemieckiemu kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą i zarejestrowanemu do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Przy tej transakcji Zainteresowany wystawia fakturę VAT "odwrotne obciążenie", w związku z czym niemiecki kontrahent zobowiązany jest do rozliczenia VAT w Niemczech, a Wnioskodawca w deklaracji VAT-7K wpisuje niniejszą transakcję w poz. 11 "dostawa towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Jak dla celów podatku od towarów i usług traktować transakcję zawartą pomiędzy Zainteresowanym a niemieckim nadleśnictwem. Jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

2. Czy może transakcja ta nie podlega polskiemu podatkowi VAT i Wnioskodawca powinien zarejestrować się dla celów VAT w Niemczech.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja zawarta pomiędzy nim a niemieckim nadleśnictwem nie może być traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, gdyż towar nie zostaje przemieszczony z jednego kraju UE do innego znajdującego się na terenie Unii Europejskiej. Zainteresowany powinien zarejestrować się jako podatnik VAT Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podatnikiem zarejestrowanym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce, rozliczającym się kwartalnie. Zainteresowany podpisał umowę współpracy z niemieckim nadleśnictwem na usługę zrywki drewna. Usługa ta ma być świadczona na terenie Niemiec, a w umowie zawarto zapis, że Wnioskodawca w zamian za wykonaną usługę może zakupić drewno które zerwał, za niższą, ustaloną w umowie cenę. Po wykonaniu usługi Zainteresowany zabiera drewno, lecz nie wywozi go do Polski. Drewno to zostaje sprzedane na terenie Niemiec niemieckiemu kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą i zarejestrowanemu do transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Przez terytorium kraju - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 3 ustawy przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Norma art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

z zastrzeżeniem art. 10;

2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit.a.

Aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wymagane jest spełnienie dwóch podstawowych warunków:

1.

podmiot z jednego państwa członkowskiego (nie zawsze musi być podatnikiem VAT) musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; tak więc na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa;

2.

po nabyciu towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym nie ma tu znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie ma miejsca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy. W wyniku sprzedaży drewna przez nadleśnictwo niemieckie i jego nabyciu przez Zainteresowanego na terytorium Niemiec, nie dochodzi do przemieszczenia tego drewna (towaru) z terytorium Niemiec na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Transakcja ta odbywa się na terytorium jednego kraju i w jej wyniku drewno nie jest wysyłane ani transportowane poza jego terytorium.

W związku z powyższym, nie jest spełniony jeden z podstawowych warunków koniecznych do uznania dokonanej przez Wnioskodawcę transakcji (nabycia drewna w Niemczech), za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - brak przemieszczenia towaru pomiędzy dwoma państwami członkowskimi.

W tym miejscu podkreślić należy, że opodatkowaniu podatkiem VAT w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane - na tle przepisów o miejscu świadczenia - za wykonane w tym państwie. Zatem określenie miejsca świadczenia danej transakcji determinuje jej miejsce opodatkowania.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte m.in. w rozdziale 1 (Miejsce świadczenia przy dostawie towarów) działu V ustawy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy #61485; miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Jak już wskazano powyżej, w związku z dostawą drewna przez nadleśnictwo niemieckie na rzecz Zainteresowanego nie dochodzi do jego przemieszczenia z terytorium Niemiec - nie jest ono ani wysyłane ani transportowane poza terytorium tego kraju. Tym samym zastosowanie ma tu ww. art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, a więc miejscem świadczenia (opodatkowania) przedmiotowej transakcji jest terytorium Niemiec, gdzie towary znajdują się w momencie ich dostawy.

Zatem będąca przedmiotem pytania transakcja nabycia drewna nie podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem od towarów i usług, lecz w Niemczech podatkiem od wartości dodanej. Wobec powyższego kwestie dotyczące m.in. rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika, w związku z nabyciem towarów (drewna) na terytorium Niemiec, regulują przepisy tego państwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być #61485; zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej #61485; rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl