ILPP4/443-325/14-4/BA - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych kosztów zakupu sprzętu pływającego, wioseł, dekli, kamizelek i fartuchów neoprenowych oraz napisów na sprzęcie pływającym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-325/14-4/BA Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych kosztów zakupu sprzętu pływającego, wioseł, dekli, kamizelek i fartuchów neoprenowych oraz napisów na sprzęcie pływającym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 czerwca 2014 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 27 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2014 r. (data wpływu 23 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych kosztów zakupu sprzętu pływającego, wioseł, dekli, kamizelek i fartuchów neoprenowych oraz napisów na sprzęcie pływającym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych kosztów zakupu sprzętu pływającego, wioseł, dekli, kamizelek i fartuchów neoprenowych oraz napisów na sprzęcie pływającym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 września 2014 r. (data wpływu 23 września 2014 r.) o opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szczegółowy rodzaj prowadzonej działalności jest zaprezentowany w § 9 i § 10 Rozdziału II Statutu Zainteresowanego, który został załączony do wniosku. Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego od dnia 30 sierpnia 2005 r. i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu prawa, a prowadzi jedynie działalność statutową nieodpłatną i odpłatną w myśl ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolantariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 874 wraz z późn. zm.). W związku z powyższym Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jako beneficjent przyznania pomocy w ramach Programu osi 4 "Leader", działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów, został obowiązany do przedłożenia indywidualnej interpretacji wydanej przez organ upoważniony w zakresie potwierdzenia zwolnienia od podatku od towarów i usług (umowę przyznania pomocy nr 0 z dnia 19 marca 2014 r. dołączono do wniosku).

W ramach wyżej wymienionej przyznanej pomocy, Zainteresowany realizuje operację pt. (...), dokonując zakupów sprzętu pływającego i napisów na tym sprzęcie zgodnie z VII - Zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji zawartym w załączniku do przedmiotowej umowy przyznania pomocy.

Celem operacji jest zwiększenie oferty bezpieczeństwa i spędzania wolnego czasu nad wodą w okresie letnim na terenie gminy, w którym głównie uczestniczą dzieci i młodzież w czasie wakacji. Z planu rzeczowo-finansowego, który jest integralną częścią tej pomocy wynika, że na realizację wyżej wymienionego projektu zgodnie z przyznaną pomocą Wnioskodawca dokonał części zakupów ujętych w punkcie VII - Zestawienia rzeczowo-finansowego operacji na podstawie faktur VAT.

Do wniosku dołączono faktury VAT otrzymane na dzień sporządzenia wniosku na podstawie których dokonał on już przedmiotowych zakupów zgodnie z VII - Zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji. Zainteresowany nie otrzymał faktury VAT na kajaki, która będzie dostarczona w terminie późniejszym.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. Nie jest czynnym i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

2. Towary będące przedmiotem pytania nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych kosztów zakupu sprzętu pływającego, wioseł, dekli, kamizelek i fartuchów neoprenowych oraz napisów na sprzęcie pływającym.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on organizacją społecznie użyteczną, prowadzącą działalność statutową na podstawie § 9 i § 10 Rozdziału II Statutu jego organizacji.

Ponadto od dnia 30 sierpnia 2005 r. jest organizacją pożytku publicznego działającą na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 874 wraz z późn. zm.), nieprowadzącą działalności gospodarczej w celu osiągania zysków. Jako organizacja pożytku publicznego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43.1. punkt 32b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku i towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 wraz z późn. zm.) i nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów sprzętu pływającego, kamizelek, fartuchów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie wskazać także należy, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy - zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy - do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 5 ustawy - jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu wymienionych przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt dokonania rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, że dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków, lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego od dnia 30 sierpnia 2005 r. i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zainteresowany jako beneficjent przyznania pomocy w ramach Programu osi 4 "Leader", działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów, realizuje operację pt. (...), dokonując zakupów sprzętu pływającego i napisów na tym sprzęcie zgodnie z VII - Zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji zawartym w załączniku do przedmiotowej umowy przyznania pomocy. Celem operacji jest zwiększenie oferty bezpieczeństwa i spędzania wolnego czasu nad wodą w okresie letnim na terenie gminy, w którym głównie uczestniczą dzieci i młodzież w czasie wakacji. Wnioskodawca zakupił sprzęt pływający, wiosła, dekle, kamizelki i fartuchy neoprenowe oraz napisy na sprzęcie pływającym. Zainteresowany nie jest czynnym i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zakupione towary nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych kosztów zakupu sprzętu pływającego, wioseł, dekli, kamizelek i fartuchów neoprenowych oraz napisów na sprzęcie pływającym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ zwraca uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl