ILPP4/443-301/11-2/JKa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-301/11-2/JKa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń z wykorzystaniem środków pomocowych UE. Aktualnie realizowane są przez niego dwa projekty:

1.

"Szkolenie dla kierowców - przedstawicieli handlowych z bezpiecznego i ekonomicznego prowadzenia samochodu", oraz

2.

"Szkolenia dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii D z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy autobusem".

Oba te projekty są współfinansowane ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekty są skierowane do przedsiębiorców i ich pracowników (projekt z pomocą publiczną), a całkowite dofinansowanie wynosi 896 796,00 zł dla pierwszego projektu, oraz 890 760,00 zł dla drugiego projektu. Pozostała kwota z projektu pierwszego w wysokości 202 244,00 zł oraz 193 130,00 zł z projektu drugiego stanowi wkład własny beneficjenta projektu, to jest klientów spółki. Czyli oba projekty są dofinansowane w ponad 80%.

Celem pierwszego projektu jest podniesienie umiejętności 420 kierowców - przedstawicieli handlowych z woj. X w zakresie bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. Projekt ten jest skierowany do pracowników z firm różnych wielkości i ma na celu podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności osób pracujących do potrzeb regionalnej gospodarki w zakresie wspierania ciągłej aktualizacji i podnoszenia kwalifikacji i umiejętności przez pracowników.

Celem drugiego z projektów jest wzrost kompetencji i umiejętności kierowców w zakresie poprawy bezpieczeństwa i ekonomiczności jazdy autobusem, ponieważ kierowcy ci powinni odznaczać się nie tylko bardzo dobrą znajomością kierowania pojazdem, ale także muszą posiadać umiejętność pracy w zwiększonym stresie spowodowanym odpowiedzialnością za grupę pasażerów oraz zakładaną przez przewoźnika terminowość. Są oni również narażeni na liczne elementy przeszkadzające im w pracy, takie jak: obecność innych osób, korzystanie z GPSU, telefonu lub CB-Radia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia, Spółka jako organizator szkoleń może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT, w wersji obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnione od podatku od towarów i usług są:

26.

usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

27.

usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponad gimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli;

28.

usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29;

29.

usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dodatkowo, w zakresie o którym mowa powyżej rozporządzenie wprowadza kolejne zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, zwolnione są również następujące usługi:

19.

usługi w zakresie kształcenia zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane;

20.

usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Grupa zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT nie dotyczy stanu faktycznego opisanego przez Spółkę. Natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia ma charakter przedmiotowy, oznacza to, że w celu skorzystania z możliwości zwolnienia od opodatkowania wystarczy aby podmiot spełnił przesłanki określone w odpowiednich przepisach.

Zwolnione od podatku VAT są usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych, przy czym rozporządzenie wprowadziło dalej idące zwolnienie. Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 pkt 20, zwolnione są ww. usługi finansowane już w 70% ze środków publicznych.

Definicję środków publicznych wprowadził art. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Powyższe oznacza, że usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane w przynajmniej 70% z budżetu Unii Europejskiej są również zwolnione od podatku od towarów i usług.

Reasumując, należy wskazać, iż usługi szkoleniowe świadczone przez Zainteresowanego a polegające na przeprowadzeniu szkoleń dla kierowców są usługami zwolnionymi w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnione są usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń z wykorzystaniem środków pomocowych UE. Aktualnie realizowane są przez niego dwa projekty: "Szkolenie dla kierowców - przedstawicieli handlowych z bezpiecznego i ekonomicznego prowadzenia samochodu", oraz "Szkolenia dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii D z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy autobusem".

Oba te projekty są współfinansowane ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekty są skierowane do przedsiębiorców i ich pracowników (projekt z pomocą publiczną), a całkowite dofinansowanie każdego z nich wynosi ponad 80%.

Celem pierwszego projektu jest podniesienie umiejętności 420 kierowców - przedstawicieli handlowych z woj. X w zakresie bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. Projekt ten jest skierowany do pracowników z firm różnych wielkości i ma na celu podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności osób pracujących do potrzeb regionalnej gospodarki w zakresie wspierania ciągłej aktualizacji i podnoszenia kwalifikacji i umiejętności przez pracowników.

Celem drugiego z projektów jest wzrost kompetencji i umiejętności kierowców w zakresie poprawy bezpieczeństwa i ekonomiczności jazdy autobusem, ponieważ kierowcy ci powinni odznaczać się nie tylko bardzo dobrą znajomością kierowania pojazdem, ale także muszą posiadać umiejętność pracy w zwiększonym stresie spowodowanym odpowiedzialnością za grupę pasażerów oraz zakładaną przez przewoźnika terminowość.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a także zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt. 26:

1.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

2.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

3.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zainteresowany wskazał, iż zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w sprawie będącej przedmiotem pytania nie mają zastosowania.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z wyżej cytowanego przepisu rozporządzenia wynika, iż dla oceny tego czy usługi z zakresu organizacji szkoleń są zwolnione od podatku od towarów i usług konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleń mających na celu podniesienie i dostosowanie kwalifikacji zawodowych ich uczestników.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż spełnione zostaną przesłanki warunkujące zwolnienie dla realizowanych przez Zainteresowanego szkoleń, bowiem są to usługi mające na celu podniesienie i dostosowanie kwalifikacji zawodowych i finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zatem, stanowisko Spółki, zgodnie z którym usługi szkoleniowe świadczone przez nią polegające na przeprowadzeniu szkoleń dla kierowców są usługami zwolnionymi od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnione są usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o założenie, że kursy wykonywane przez Zainteresowanego nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl