ILPP4/443-3/14-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-3/14-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 24 grudnia 2013 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 30 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) oraz z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania tzw. odwrotnego obciążenia do dostawy towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania tzw. odwrotnego obciążenia do dostawy towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) o pełnomocnictwo oraz pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz stanowiska własnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która zajmuje się gospodarką odpadami i handlem złomem. W miesiącu styczniu 2014 r. Zainteresowany ma zamiar zakupić katodę niklową, która jest opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%, następnie po roztaśmowaniu (polega to na tym, że katoda niklowa jako półprodukt jest spięta taśmą stalową z plombami i tabliczkami znamionowymi, po zdjęciu tych taśm i sprawdzeniu zgodności z certyfikatami, które są potwierdzeniem autentyczności w stopie zawartości określonych pierwiastków - badanie polega na sprawdzeniu poprzez urządzenie zwane spektrometrem), poszczególne ilości blach zostają spięte nową taśmą, ale już bez certyfikatów i katoda niklowa zostaje przekwalifikowana jako złom katody niklowej i w takiej postaci będzie sprzedawana jako złom katody niklowej wg PKWiU 38.11.58.0, do której to stosuje się "odwrotne obciążenie", zgodnie z załącznikiem nr 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka poinformowała, że nabywcami złomu katody niklowej będą podatnicy w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w tej sytuacji Zainteresowany ma prawo stosować do złomu katody niklowej "odwrotne obciążenie", czy jest ona nadal opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, po roztaśmowaniu katody niklowej traci ona certyfikat autentyczności, więc staje się złomem i będzie sprzedawana przez niego na podstawie faktury VAT z PKWiU 38.11.58.0 z zastosowaniem "odwrotne obciążenie", zgodnie z załącznikiem nr 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Według art. 2 pkt 22 ustawy - sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże - stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 7 ustawy stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. Zasada tzw. "odwrotnego obciążenia" polega na tym, że to nabywca a nie dostawca rozlicza VAT od transakcji związanych z ww. towarami.

Od dnia 1 października 2013 r. na podstawie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1027) rozszerzył się katalog towarów wobec których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia VAT. W nowym brzmieniu załącznik nr 11 zawiera 41 grup towarów (sklasyfikowanych przy pomocy odpowiednich pozycji PKWiU), wśród których znalazło się więcej towarów z kategorii złomu, jak również surowców wtórnych oraz niektóre wyroby ze stali i miedzi.

W obecnie obowiązującym załączniku nr 11 stanowiącym "Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy", zostały wymienione następujące towary:

* poz. 1 - symbol PKWiU 24.10.12.0 Żelazostopy,

* poz. 2 - symbol PKWiU 24.10.14.0 - Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali,

* poz. 3 - symbol PKWiU 24.10.31.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości > = 600 mm, ze stali niestopowej,

* poz. 4 - symbol PKWiU 24.10.32.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, ze stali niestopowej,

* poz. 5 - symbol PKWiU 24.10.35.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości > = 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

* poz. 6 - symbol PKWiU 24.10.36.0 - Wyroby płaskie walcowane na gorąco, o szerokości < 600 mm, z pozostałej stali stopowej z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

* poz. 7 - symbol PKWiU 24.10.41.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości > = 600 mm, ze stali niestopowej,

* poz. 8 - symbol PKWiU 24.10.43.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, o szerokości > = 600 mm, z pozostałej stali stopowej, z wyłączeniem wyrobów ze stali krzemowej elektrotechnicznej,

* poz. 9 - symbol PKWiU 24.10.51.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości > = 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane,

* poz. 10 - symbol PKWiU 24.10.52.0 - Wyroby płaskie walcowane, o szerokości > = 600 mm, z pozostałej stali stopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane,

* poz. 11 - symbol PKWiU 24.10.61.0 - Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, ze stali niestopowej,

* poz. 12 - symbol PKWiU 24.10.62.0 - Pozostałe pręty ze stali, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone,

* poz. 13 - symbol PKWiU 24.10.65.0 - Pręty walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z pozostałej stali stopowej,

* poz. 14 - symbol PKWiU 24.10.66.0 - Pozostałe pręty z pozostałej stali stopowej, nieobrobione więcej niż kute, na gorąco walcowane, ciągnione lub wyciskane, włączając te, które po walcowaniu zostały skręcone,

* poz. 15 - symbol PKWiU 24.10.71.0 - Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, ze stali niestopowej,

* poz. 16 - symbol PKWiU 24.10.73.0 - Kształtowniki otwarte, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane, z pozostałej stali stopowej,

* poz. 17 - symbol PKWiU 24.31.10.0 - Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali niestopowej,

* poz. 18 - symbol PKWiU 24.31.20.0 - Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, z pozostałej stali stopowej,

* poz. 19 - symbol PKWiU 24.32.10.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, niepokrywane,

* poz. 20 - symbol PKWiU 24.32.20.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane,

* poz. 21 - symbol PKWiU 24.33.11.0 - Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej,

* poz. 22 - symbol PKWiU 24.34.11.0 - Drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej,

* poz. 23 - symbol PKWiU 24.44.12.0 - Miedź nierafinowana; anody miedziane do rafinacji elektrolitycznej,

* poz. 24 - symbol PKWiU 24.44.13.0 - Miedź rafinowana i stopy miedzi, nieobrobione plastycznie; stopy wstępne miedzi,

* poz. 25 - symbol PKWiU 24.44.21.0 - Proszki i płatki z miedzi i jej stopów,

* poz. 26 - symbol PKWiU 24.44.22.0 - Płaskowniki, pręty, kształtowniki i walcówka, z miedzi i jej stopów,

* poz. 27 - symbol PKWiU 24.44.23.0 - Druty z miedzi i jej stopów,

* poz. 28 - symbol PKWiU ex 24.45.30.0 - Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

* poz. 29 - symbol PKWiU 38.11.49.0 - Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające,

* poz. 30 - symbol PKWiU 38.11.51.0 - Odpady szklane,

* poz. 31 - symbol PKWiU 38.11.52.0 - Odpady z papieru i tektury,

* poz. 32 - symbol PKWiU 38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe,

* poz. 33 - symbol PKWiU 38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych,

* poz. 34 - symbol PKWiU 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

* poz. 35 - symbol PKWiU 38.12.26.0 - Niebezpieczne odpady zawierające metal,

* poz. 36 - symbol PKWiU 38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

* poz. 37 - symbol PKWiU 38.32.2 - Surowce wtórne metalowe,

* poz. 38 - symbol PKWiU 38.32.31.0 - Surowce wtórne ze szkła,

* poz. 39 - symbol PKWiU 38.32.32.0 - Surowce wtórne z papieru i tektury,

* poz. 40 - symbol PKWiU 38.32.33.0 - Surowce wtórne z tworzyw sztucznych,

* poz. 41 - symbol PKWiU 38.32.34.0 - Surowce wtórne z gumy.

Z powołanych przepisów wynika, że w związku ze sprzedażą towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia wprowadzony art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są warunki:

1.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

2.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

3.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W przypadku, gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony, obowiązek rozliczenia podatku w związku z dostawą ww. towarów spoczywa na ich dostawcy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się gospodarką odpadami i handlem złomem. W styczniu 2014 r. ma on zamiar zakupić katodę niklową, która jest opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%. Katoda niklowa jako półprodukt jest spięta taśmą stalową z plombami i tabliczkami znamionowymi. Po jej roztaśmowaniu - zdjęciu taśm i sprawdzeniu zgodności z certyfikatami potwierdzającymi autentyczności w stopie zawartości określonych pierwiastków (badanie polega na sprawdzeniu poprzez urządzenie zwane spektrometrem), poszczególne ilości blach zostają spięte nową taśmą, ale już bez certyfikatów i katoda niklowa zostaje przekwalifikowana jako złom katody niklowej. W takiej postaci będzie ona sprzedawana przez Spółkę jako złom katody niklowej zaliczonej do grupowania PKWiU 38.11.58.0. Zainteresowany poinformował, że nabywcami ww. złomu katody niklowej będą podatnicy w rozumieniu art. 15 ustawy.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia, tj. sytuacja gdy podatnikiem jest podmiot nabywający towary, ma zastosowanie w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. Ustawodawca we wskazanym załączniku - celem identyfikacji towarów wchodzących w jego zakres - posłużył się ich klasyfikacją statystyczną.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że jak wynika z Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że złom katody niklowej powstały w wyniku roztaśmowania katody niklowej zaklasyfikowany został przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 38.11.58.0.

W poz. 34 załącznika nr 11 do ustawy, ujęte zostały towary o symbolu PKWiU 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że towary zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 38.11.58.0 są towarami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Z przedstawionego przez Zainteresowanego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spełnione zostaną również warunki wskazane w ww. przepisie, dotyczące podatników biorących udział w transakcji oraz samej dostawy, spełnienie których umożliwia zastosowanie do sprzedaży złomu katody niklowej mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Podsumowując, w niniejszej sprawie Spółka ma prawo stosować do dostawy złomu katody niklowej zaklasyfikowanej do grupowania PKWiU 38.11.58.0 - towaru wymienionego w załączniku nr 11 do ustawy - zasady opodatkowania wskazanej w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, tj. tzw. "odwrotnego obciążenia".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl