ILPP4/443-292/13-3/TK - Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-292/13-3/TK Prawo ochotniczej straży pożarnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach operacji pn. "POZNAĆ NA NOWO #61485; Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach operacji pn. "POZNAĆ NA NOWO #61485; Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna jest organizacją pozarządową, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym (rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Ochotnicza Straż Pożarna jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych działającym w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach.

Stowarzyszenie 27 lutego 2013 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi w Urzędzie Marszałkowskim na realizację operacji pod nazwą "POZNAĆ NA NOWO #61485; Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych". Termin realizacji zadania to kwiecień grudzień 2013 r. W ramach realizacji ww. operacji wszystkie faktury i rachunki zostaną przedłożone do refundacji w Urzędzie Marszałkowskim. Zakres rzeczowo finansowy operacji związany jest z organizacją cyklu warsztatów mających na celu integrację mieszkańców, także integrację pokoleniową, szczególnie dzieci i młodzieży z seniorami. Warsztaty pozwolą na poznanie tradycji i wartości charakterystycznych dla pokoleń, będą uczyć tolerancji i otwartości na inność, pozwolą kontynuować, pielęgnować i kultywować tradycje zanikające w młodszych pokoleniach.

Cykl warsztatów będzie podzielony na 3 moduły.

W miesiącu kwietniu odbyły się warsztaty edukacyjne polegające na:

* organizacji gier, zabaw edukacyjnych, konkursów - w celu poznania tradycji, obrzędów towarzyszących obchodom świąt, dożynek, dni okolicznościowych;

* zakupie w związku z potrzebami przeprowadzenia warsztatów: projektora, ekranu, gier planszowych, kart do gry, zestawu do gry w rzutki.

W ramach warsztatów kulinarnych zaplanowano:

* warsztaty pieczenia chleba, robienia masła, robienia sera, podstawowych potraw regionalnych, tj. ciasta, naleśniki, plinze, inne potrawy regionalne - połączone z nauką przygotowywania tradycyjnych potraw świątecznych związanych z obchodzeniem Bożego Narodzenia, Wielkanocy;

* zakup produktów spożywczych do prowadzenia warsztatów oraz wyposażenia niezbędnego do prowadzenia warsztatów.

Kolejne zajęcia to warsztaty rękodzielnicze:

* nauka wyplatania koszyków, mioteł, hafciarstwo, szydełkowanie, robótki ręczne z elementami florystyki i dekoratorstwa;

* nabycie umiejętności wykorzystywania elementów ludowych tradycyjnych do bieżącego dekorowania;

* zakup materiału do warsztatów.

Przewidywane rezultaty projektu:

1.

stworzenie miejsca spotkań dla mieszkańców wsi,

2.

wzmocnienie procesu integracji społecznej,

3.

utworzenie świetlicy ogólnodostępnej dla mieszkańców, pełniącej funkcję kulturalno - społeczną oraz edukacyjną,

4.

poprawa warunków życia mieszkańców.

Zakładane rezultaty:

* nabycie umiejętności kultywowania i przekazywania tradycji i zwyczajów regionalnych;

* odkrywanie na nowo "starych" odchodzących w zapomnienie obrzędów, obyczajów;

* podtrzymywanie tradycji pokoleniowej;

* nabycie umiejętności współpracy i organizacji lokalnej społeczności;

* aktywne działania centrum integracji społecznej;

* podniesienie świadomości dbania o wspólne dobro;

* stworzenie międzypokoleniowej płaszczyzny wymiany doświadczeń.

Projekt ma istotne znaczenie z punktu widzenia kontynuacji podejmowanych działań. Ochotnicza Straż Pożarna w 2012 r. dzięki remontowi i modernizacji pomieszczeń świetlicy wiejskiej w ramach dofinansowania PROW 2007-2013 stworzyła miejsce ogólnodostępne dla mieszkańców, w którym można prowadzić zajęcia kulturalno-społeczne. Planowany projekt jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania społeczności lokalnej w zakresie organizacji różnego rodzaju warsztatów i szkoleń edukacyjnych. Jest to przykład dobrej praktyki dla organizacji pozarządowych, działających na terenie Gminy.

W związku z tym realizacja projektu jest zgodna z celem ogólnym nr 2 - "Wzrost jakości życia mieszkańców", określonym w Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia "LGD " oraz z celem szczegółowym nr 2.2 "Edukacja i wymiana doświadczeń związana z jakością życia na obszarach wiejskich". Należy podkreślić, że operacja "POZNAĆ NA NOWO #61485; Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych" ma wymiar edukacyjny i buduje płaszczyznę wymiany doświadczeń międzypokoleniowych dla całej lokalnej społeczności. Świetlica wiejska stanie się atrakcyjnym miejscem integracji oraz miejscem kultywowania lokalnych tradycji i zwyczajów. Projekt jest również zgodny z przedsięwzięciem II "Powstanie centrów integracji społecznej". Realizowany projekt wpłynie na osiągnięcie celów określonych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów".

Ponadto poinformowano, że:

* Ochotnicza Straż Pożarna zgodnie ze statutem prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną;

* Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej;

* Ochotnicza Straż Pożarna nie sprzedaje swoich usług w oparciu o faktury VAT;

* Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi swoją działalność sklasyfikowaną wg PKD z 2004 r. pod numerem 91332 jako działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowanych i nr 7525Z - ochrona przeciwpożarowa;

* Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wobec powyższego Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, natomiast kosztem kwalifikowalnym są wartości brutto zakupów związanych z realizacją działalności statutowej Wnioskodawcy w ramach pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów finansowanych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. "POZNAĆ NA NOWO -Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych" wykonywanej w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją tego typu operacji jak "POZNAĆ NA NOWO - Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych", przedstawionego w opisie sprawy.

Kosztem kwalifikowalnym dla Stowarzyszenia są wartości brutto zakupionych towarów i usług, w związku z realizacją działalności statutowej organizacji w ramach działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Z uwagi na każdorazowo wymagany załącznik w postaci indywidualnej interpretacji przy rozliczaniu ww. operacji w Urzędzie Marszałkowskim, Zainteresowany zwrócił się z prośbą o wydanie takiej interpretacji dla opisanego zdarzenia realizowanego w 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy #61485; podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy #61485; działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym (rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej) i jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych działającym w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie ze statutem Zainteresowany prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną. Wnioskodawca poinformował, że nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie sprzedaje swoich usług w oparciu o faktury VAT.

W dniu 27 lutego 2013 r. Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy - w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi w Urzędzie Marszałkowskim - na realizację operacji pod nazwą "POZNAĆ NA NOWO - Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych".

Zakres rzeczowo finansowy operacji związany jest z organizacją cyklu warsztatów mających na celu integrację mieszkańców, także integrację pokoleniową, szczególnie dzieci i młodzieży z seniorami. Warsztaty pozwolą na poznanie tradycji i wartości charakterystycznych dla pokoleń, będą uczyć tolerancji i otwartości na inność, pozwolą kontynuować, pielęgnować i kultywować tradycje zanikające w młodszych pokoleniach.

Cykl warsztatów będzie podzielony na 3 moduły.

W miesiącu kwietniu odbyły się warsztaty edukacyjne polegające na:

* organizacji gier, zabaw edukacyjnych, konkursów - w celu poznania tradycji, obrzędów towarzyszących obchodom świąt, dożynek, dni okolicznościowych;

* zakupie w związku z potrzebami przeprowadzenia warsztatów: projektora, ekranu, gier planszowych, kart do gry, zestawu do gry w rzutki.

W ramach warsztatów kulinarnych zaplanowano:

* warsztaty pieczenia chleba, robienia masła, robienia sera, podstawowych potraw regionalnych tj. ciasta, naleśniki, plinze, inne potrawy regionalne - połączone z nauką przygotowywania tradycyjnych potraw świątecznych związanych z obchodzeniem Bożego Narodzenia, Wielkanocy;

* zakup produktów spożywczych do prowadzenia warsztatów oraz wyposażenia niezbędnego do prowadzenia warsztatów.

Kolejne zajęcia to warsztaty rękodzielnicze:

* nauka wyplatania koszyków, mioteł, hafciarstwo, szydełkowanie, robótki ręczne z elementami florystyki i dekoratorstwa;

* nabycie umiejętności wykorzystywania elementów ludowych tradycyjnych do bieżącego dekorowania;

* zakup materiału do warsztatów.

Przewidywane rezultaty operacji:

1.

stworzenie miejsca spotkań dla mieszkańców wsi,

2.

wzmocnienie procesu integracji społecznej,

3.

utworzenie świetlicy ogólnodostępnej dla mieszkańców, pełniącej funkcję kulturalno - społeczną oraz edukacyjną,

4.

poprawa warunków życia mieszkańców.

Zakładane rezultaty:

* nabycie umiejętności kultywowania i przekazywania tradycji i zwyczajów regionalnych;

* odkrywanie na nowo "starych" odchodzących w zapomnienie obrzędów, obyczajów;

* podtrzymywanie tradycji pokoleniowej;

* nabycie umiejętności współpracy i organizacji lokalnej społeczności;

* aktywne działania centrum integracji społecznej;

* podniesienie świadomości dbania o wspólne dobro;

* stworzenie międzypokoleniowej płaszczyzny wymiany doświadczeń.

Operacja ma istotne znaczenie z punktu widzenia kontynuacji podejmowanych działań. Zainteresowany w 2012 r. dzięki remontowi i modernizacji pomieszczeń świetlicy wiejskiej w ramach dofinansowania PROW 2007-2013 stworzył miejsce ogólnodostępne dla mieszkańców, w którym można prowadzić zajęcia kulturalno-społeczne.

W związku z tym realizacja operacji jest zgodna z celem ogólnym nr 2 - "Wzrost jakości życia mieszkańców", określonym w Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia "LGD " oraz z celem szczegółowym nr 2.2 "Edukacja i wymiana doświadczeń związana z jakością życia na obszarach wiejskich". Operacja "POZNAĆ NA NOWO - Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych" ma wymiar edukacyjny i buduje płaszczyznę wymiany doświadczeń międzypokoleniowych dla całej lokalnej społeczności. Świetlica wiejska stanie się atrakcyjnym miejscem integracji oraz miejscem kultywowania lokalnych tradycji i zwyczajów. Projekt jest również zgodny z przedsięwzięciem II "Powstanie centrów integracji społecznej". Realizowana operacja wpłynie na osiągnięcie celów określonych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów".

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z tytułu poniesionych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, zgodnie z powołanymi przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług, Wnioskodawca - podmiot niezarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT - nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację operacji pn. "POZNAĆ NA NOWO #61485; Spotkania z kulturą i tradycją w miejscowości połączone z cyklem zajęć warsztatowych" wykonywanej w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy poinformować, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Tut. Organ zaznacza, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego bądź wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Dodatkowo tut. Organ wyjaśnia, że wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d Ordynacja podatkowa, tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że przedmiotowy wniosek w części dotyczącej możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją operacji pn. "Fitness, ale tradycja - organizacja i promocja aktywnego trybu życia poprzez utworzenie lokalnego centrum aktywności fizycznej w świetlicy wiejskiej" został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej nr ILPP4/443-292/13-2/TK z 27 września 2013 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl