ILPP4/443-27/14-5/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-27/14-5/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.) uzupełnionym w dniu 25 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji pn. " (...)" oraz " (...)" w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji pn. " (...)" oraz " (...)" w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy. Wniosek został uzupełniony w dniu 25 lutego 2014 r. o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie " (...)" jako lokalna grupa działania (jako stowarzyszenie specjalne - zgodnie z ustawą z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich), podlega nadzorowi Marszałka Województwa (...).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a jedynie statutową.

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z realizacją operacji pod nazwami " (...)" oraz " (...)" w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy, które są wykonywane w ramach działalności statutowej.

Cele przedsięwzięć są następujące:

" (...)"

Utworzenie miejsc na terenie partnerskich LGD umożliwiających lokalnej społeczności działalność edukacyjną, wystawienniczą i promocyjną za pomocą innowacyjnych i interaktywnych metod. Podejmowanie działań edukacyjnych w formie szkoleń, warsztatów i kursów dostępnych dla wszystkich mieszkańców na terenie LGD.

" (...)"

Rozwój obszarów wiejskich poprzez stworzenie do czerwca 2015 r. 6 wiosek tematycznych na terenie działania lokalnych grup działania - partnerów projektu współpracy, a tym samym:

* podtrzymanie dziedzictwa kulturowego wsi;

* zwiększenie potencjału turystycznego obszarów wiejskich;

* wykreowanie profilu wsi opartego na jej autentycznych walorach i historii;

* zaktywizowanie mieszkańców wsi do działania na rzecz lokalnej wspólnoty;

* wypromowanie wśród turystów i gości lokalnych zasobów przyrodniczych, kulturowych i historycznych;

* stworzenie produktów turystycznych przybliżających życie na wsi;

* wzrost dochodów mieszkańców z prowadzonej działalności agroturystycznej.

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowych operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowych operacji są i będą udostępnianie nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie " (...)" ma możliwość odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji pod nazwą " (...)" oraz " (...)" w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania w żaden sposób zapłaconego podatku od poniesionych wydatków w związku z realizacją operacji pod nazwą " (...)" oraz " (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jako lokalna grupa działania (jako stowarzyszenie specjalne - zgodnie z ustawą z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich), podlega nadzorowi Marszałka Województwa (...). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a jedynie statutową. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z realizacją operacji pod nazwami " (...)" oraz " (...)" w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy, które są wykonywane w ramach działalności statutowej.

Cele przedsięwzięć są następujące:

" (...)"

Utworzenie miejsc na terenie partnerskich LGD umożliwiających lokalnej społeczności działalność edukacyjną, wystawienniczą i promocyjną za pomocą innowacyjnych i interaktywnych metod. Podejmowanie działań edukacyjnych w formie szkoleń, warsztatów i kursów dostępnych dla wszystkich mieszkańców na terenie LGD.

" (...)"

Rozwój obszarów wiejskich poprzez stworzenie do czerwca 2015 r. 6 wiosek tematycznych na terenie działania lokalnych grup działania - partnerów projektu współpracy, a tym samym:

* podtrzymanie dziedzictwa kulturowego wsi;

* zwiększenie potencjału turystycznego obszarów wiejskich;

* wykreowanie profilu wsi opartego na jej autentycznych walorach i historii;

* zaktywizowanie mieszkańców wsi do działania na rzecz lokalnej wspólnoty;

* wypromowanie wśród turystów i gości lokalnych zasobów przyrodniczych, kulturowych i historycznych;

* stworzenie produktów turystycznych przybliżających życie na wsi;

* wzrost dochodów mieszkańców z prowadzonej działalności agroturystycznej.

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowych operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowych operacji są i będą udostępnianie nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizowanych operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowych operacji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji pod nazwą " (...)" oraz " (...)" w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy. Powyższe wynika z tego, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabyte w związku z realizacją ww. operacji towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl