ILPP4/443-267/11-5/ISN - Określenie stawki podatku VAT dla importu usługi polegającej na sprawowaniu opieki nad niemieckimi uczestnikami projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-267/11-5/ISN Określenie stawki podatku VAT dla importu usługi polegającej na sprawowaniu opieki nad niemieckimi uczestnikami projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto realizuje projekt "Kuchnia transgraniczna (...) Polsko-niemiecka kooperacja edukacyjna na rzecz wspólnego rynku usług turystycznych", współfinansowany ze środków UE, który zakłada:

1.

Kooperację edukacyjną na rzecz wspólnego rynku usług turystycznych na pograniczu. Uczestnicy projektu zdobędą wiedzę o regionie i szansach własnego rozwoju z nim związanych;

2.

Stworzenie nowoczesnej infrastruktury oświatowej - zmodernizowany zostanie budynek ZSz - wyposażony w profesjonalne pracownie gastronomiczne, językowe i edukacji regionalnej;

3.

Wypracowanie modelu efektywnego i kompleksowego uczenia dla przygranicza w aspektach: psychologicznego treningu motywacji, gastronomicznych kompetencji zawodowych, umiejętności językowych, wiedzy o wspólnym regionie oraz aktywizujących metod i form nauczania;

4.

Opracowanie i publikację trzech istotnych dla bibliografii przygranicza publikacji polsko-niemieckich:

* zbioru scenariuszy lekcji,

* przewodnika turystyczno-kulinarnego,

* podręcznego słowniczka tematycznego polsko-niemieckiego, niemiecko-polskiego;

5.

Trwałą współpracę dwóch instytucji szkoleniowych polskiej i niemieckiej skupionej wokół kontynuowania przedsięwzięć związanych z realizacją projektu.

Celem ogólnym projektu jest stworzenie trwałej transgranicznej kooperacji edukacyjnej na rzecz kształcenia w zawodach gastronomicznych dla przygranicznego polsko-niemieckiego rynku usług turystycznych.

Grupą docelową są uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy Zespołu Szkół oraz Zakładu Promowania Kształcenia Zawodowego (...) (zajmuje się kształceniem na poziomie szkoły średniej).

Usługa będąca przedmiotem interpretacji świadczona będzie przez niemiecką firmę, która nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski i będzie polegała na sprawowaniu opieki nad niemieckimi uczestnikami projektu. Opieka nad grupą zorganizowaną z instytucji szkoleniowej w celu realizacji projektu o charakterze szkoleniowym, sprawowana ma być podczas wyjazdów na szkolenia oraz wyjazdów w celu poznania regionów: (...). Uczestnicy projektu są powyżej 18 roku życia. W swojej macierzystej instytucji szkoleniowej mogą korzystać z usług doradcy ze względu na różne formy niedostosowania społecznego. Rola opiekuna będzie polegała na nadzorze nad realizacją określonych warunków ww. wyjazdów i rozwiązywaniu bieżących problemów. Firma nie gwarantuje wyżywienia i zakwaterowania oraz transportu. Podczas ww. wyjazdów Miasto zapewnia wyżywienie, zakwaterowanie i transport osób.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, że:

* usługi świadczone są przez "A",

* projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych, w tym w 85% ze środków Unii Europejskiej.

Założenia i treść projektu

Wspólną sytuacją wyjściową partnerów polskiego i niemieckiego jest niestabilne poczucie tożsamości wynikające z odległych wydarzeń historycznych, brak wiary we własne możliwości, nieumiejętność rozpoznawania mocnych stron przez wielu zdolnych, inteligentnych mieszkańców pogranicza. To sprawia, iż dokonują oni samowykluczenia z udziału w życiu społecznym, zawodowym i ekonomicznym. Obu społecznościom potrzebne jest pokazanie mocnych stron ich samych oraz mocnych stron regionów, w których żyją. Jest to możliwe poprzez zmotywowanie ludzi do samorozwoju oraz poznanie przez nich walorów turystycznych, tradycji kulinarnych euroregionu, zdobycie wiedzy gastronomicznej. Założenia projektu podporządkowane są potrzebom wzmocnienia poczucia wartości mieszkańców, które przełożą się na ich większą mobilność, przedsiębiorczość, łatwiejsze nawiązywanie kontaktów sąsiedzkich, podejmowanie pracy, czy też prowadzenie własnej działalności gospodarczej po obu stronach granicy. Jednym słowem do wzrostu kompetencji zawodowych i międzykulturowych, wspierania zasobów ludzkich na pograniczu.

Treść projektu stanowi budowa polsko-niemieckiej kooperacji edukacyjnej na rzecz wspólnego rynku usług turystycznych, która oparta będzie na filarach wspólnych, zintegrowanych oraz wszechstronnych działań, przede wszystkim: nabyciu gastronomicznych kompetencji zawodowych, wiedzy o wspólnym euroregionie, umiejętności językowych, a także psychologicznym treningu motywacji niezbędnym do bieżącej aktywizacji uczestników w projekcie.

Projekt jest skierowany do uczniów na co dzień zdobywających wiedzę w placówkach zawodowych:

* Zakład Promowania Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego (...) prowadzi kształcenie zawodowe, dokształcanie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych w następujących specjalizacjach: budownictwo, pracownik gosp. domowego, kucharz, jak również opiekun socjalny (nad osobami starszymi), pracownik gospodarstwa domowego (pensjonaty, hotele, domy spokojnej starości etc.);

* Zespół Szkół kształci w zawodach: technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik organizacji usług gastronomicznych, kucharz, kucharz małej gastronomii, piekarz, cukiernik.

Realizacja projektu "Kuchnia transgraniczna (...)" to budowa kooperacji dwóch instytucji, które zajmują się kształceniem dla wspólnego przygranicznego polsko-niemieckiego rynku pracy branży turystycznej. To szansa dla uczestników na zdobycie nowych kompetencji zawodowych branży gastronomicznej.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż usługa polegająca na sprawowaniu opieki nad niemieckimi uczestnikami projektu jest zaklasyfikowana do PKWiU 79.12.1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy import usługi będzie opodatkowany stawką 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, import usługi będzie opodatkowany stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabywa od podmiotu niemieckiego "A", który nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, usługę polegającą na sprawowaniu opieki nad niemieckimi uczestnikami projektu.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnia definicję podatnika, określoną w art. 28a ustawy.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi świadczonej na rzecz Zainteresowanego, polegającej na sprawowaniu opieki nad niemieckimi uczestnikami projektu, będzie Polska.

Na mocy art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ponadto przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 (art. 17 ust. 3 ustawy).

W świetle powyższych przepisów, przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:

* miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi - zgodnie z art. 28b-28n ustawy - jest terytorium Polski,

* usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (w Polsce), niezależnie od tego czy jest zlokalizowany na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium,

* usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, będąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Jak wynika z opisu sprawy, podmiotem świadczącym usługę na sprawowaniu opieki nad niemieckimi uczestnikami projektu będzie podmiot posiadający siedzibę poza terytorium kraju, natomiast usługobiorca (Wnioskodawca) spełni warunki określone w art. 17 ust. 3 ustawy, a zatem w niniejszym przypadku winien on rozpoznać po swojej stronie import ww. usługi.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z informacji przedstawionych w uzupełnieniu do wniosku wynika, iż usługa nabywana przez Zainteresowanego, została przez niego zaklasyfikowana do PKWiU - 79.12.1.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca dla usługi zaklasyfikowanej do symbolu PKWiU 79.12.1, nie przewidział w przepisach ustawy ani w przepisach wykonawczych do niej, stawki preferencyjnej lub zwolnienia od podatku. Tym samym, import usługi polegającej na sprawowaniu opieki nad niemieckimi uczestnikami projektu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju stawką podstawową 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o założenie, że usługi będące przedmiotem pytania nie stanowią usług turystyki, dla których ustawodawca przewidział szczególną procedurę opodatkowania, uregulowaną w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług.

Bowiem w sytuacji, gdy nabywane przez Miasto od podmiotu niemieckiego usługi stanowić będą usługi turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy, miejscem świadczenia tych usług stosownie do przepisu art. 28n ustawy, będzie miejsce, gdzie świadczący usługę ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, czyli w przedmiotowej sprawie terytorium Niemiec. W tym przypadku, z tytułu nabycia usług turystyki, Zainteresowany nie dokonywałby importu tych usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku. Zdarzenie przyszłe w zakresie zwolnienia od podatku importu usługi kształcenia zawodowego zostało rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej z dnia 30 czerwca 2011 r. nr ILPP4/443-267/11-6/ISN. Natomiast kwestia dotycząca opodatkowania importu usługi polegającej na organizowaniu sprawnego przebiegu projektu strony niemieckiej została rozpatrzona w postanowieniu z dnia 30 czerwca 2011 r. nr ILPP4/443-267/11-4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl