ILPP4/443-260/13-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-260/13-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pt. "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pt. "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się ochroną kultury żydowskiej oraz pamięcią o holokauście. W ramach działalności statutowej realizuje projekt pt. "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze". Na realizację projektu Zainteresowany otrzymał dotację z Gminy. Projekt obejmuje między innymi organizację spektakli, koncertów, spotkań itp. W budżecie projektu przewidziano częściową odpłatność uczestników poprzez sprzedaż biletów wstępu na poszczególne imprezy. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Przychody ze sprzedaży biletów są opodatkowane podatkiem VAT. Również wydatki na realizację projektu zawierają podatek naliczony. Zainteresowany poza realizacją projektu prowadzi działalność administrowania synagogą. Z tego tytułu uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku VAT. W ramach realizacji projektu "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze" ponoszone są następujące wydatki:

a.

wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji projektu;

b.

zakup materiałów technicznych do realizacji spektakli teatralnych realizowanych w ramach projektu;

c.

usługi obsługi technicznej koncertów i spektakli realizowanych w ramach projektu;

d.

opracowanie i druk materiałów promocyjnych na potrzeby projektu, obsługa księgowa projektu.

Wydatki na usługi i zakupy towarów ponoszonych na realizację projektu dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowanego.

Zakupione towary i usługi w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach projektu Zainteresowany wykonuje również czynności nieodpłatne, np. wystawy, prelekcje i konferencje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji przysługuje Wnioskodawcy prawo odliczania podatku naliczonego od podatku należnego od wydatków związanych z realizacją projektu pt. "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze".

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje mu prawo odliczania podatku naliczonego od podatku należnego związanego z realizacją projektu pt. "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze ".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług;

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty) jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego;

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, to znaczy takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się ochroną kultury żydowskiej oraz pamięcią o holokauście. W ramach działalności statutowej realizuje projekt pt. "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze". Na realizację projektu Zainteresowany otrzymał dotację z Gminy. Projekt obejmuje między innymi organizację spektakli, koncertów, spotkań itp. W budżecie projektu przewidziano częściową odpłatność uczestników poprzez sprzedaż biletów wstępu na poszczególne imprezy. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Przychody ze sprzedaży biletów są opodatkowane podatkiem VAT. Również wydatki na realizację projektu zawierają podatek naliczony. Zainteresowany poza realizacją projektu prowadzi działalność administrowania synagogą. Z tego tytułu uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku VAT. W ramach realizacji projektu "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze" ponoszone są następujące wydatki:

a.

wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji projektu;

b.

zakup materiałów technicznych do realizacji spektakli teatralnych realizowanych w ramach projektu;

c.

usługi obsługi technicznej koncertów i spektakli realizowanych w ramach projektu;

d.

opracowanie i druk materiałów promocyjnych na potrzeby projektu, obsługa księgowa projektu.

Wydatki na usługi i zakupy towarów ponoszonych na realizację projektu dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowanego.

Zakupione towary i usługi w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach projektu Zainteresowany wykonuje również czynności nieodpłatne, np. wystawy, prelekcje i konferencje.

Biorąc pod uwagę opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż z prawa do odliczenia - jak wyjaśniono powyżej - skorzystać może czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem jednak, że istnieje związek danych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca, ponoszone przez niego wydatki są związane ze sprzedażą opodatkowaną (są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Reasumując, Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego od wydatków związanych z realizacją projektu pt. "Prowadzenie Centrum kultury i edukacji żydowskiej w synagodze", ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że nabyte towary i usługi będą wykorzystane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl