ILPP4/443-258/13-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-258/13-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - b>jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest jednostką która m.in. zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń specjalistycznych, zwłaszcza z zakresu informatyki, objętych zwolnieniami zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwanego dalej rozporządzeniem wykonawczym. Usługi świadczone są w ramach m.in. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) - dofinansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Spółka świadczy usługi szkoleniowe jako podwykonawca bezpośredniego beneficjenta środków publicznych, jednocześnie korzystając zarówno z usług jak i zakupu podręczników i drukowanych materiałów szkoleniowych kolejnego podwykonawcy, w tym jednostek świadczących usługi lub dostarczających towary z innego państwa Unii Europejskiej.

W celu realizacji projektów Spółka zakupuje od kontrahentów niemieckich, będących czynnymi podatnikami VAT, drukowane materiały szkoleniowe, w szczególności podręczniki (które nie są oznaczone symbolami ISBN) ściśle związane z tematyką szkoleń, niezbędne do ich przeprowadzenia. Tym samym Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, których przedmiotem są towary, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, to znaczy towary, których dostawa w kraju objęta jest zwolnieniem na mocy tych przepisów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawiając fakturę wewnętrzną na towary nabywane od podatnika podatku od wartości dodanej z Niemiec jednoznacznie zidentyfikowane jako związane z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, Spółka ma prawo do zastosowania stawki zw., to znaczy, czy ma ona prawo zastosować zwolnienie do nabywanych podręczników i drukowanych materiałów szkoleniowych, czy też powinna zastosować stawkę w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego, w przypadku dostawy towarów ściśle związanych z usługami szkoleniowymi faktura (tu: faktura wewnętrzna służąca do określenia podatku należnego i podatku naliczonego) powinna być wystawiona bez obciążenia podatkiem, gdyż szkolenia i towary korzystają ze zwolnienia od podatku, jako związane bezpośrednio lub pośrednio ale ściśle z środkami publicznymi.

Spółka stwierdza, że przepisy wskazują na warunek pochodzenia środków od instytucji publicznych, przy czym bez znaczenia jest sposób przekazania tych środków. Według Spółki środki te nie tracą charakteru "publicznych" tylko dlatego, że nie trafiły bezpośrednio do podmiotu świadczącego usługę, ale za pośrednictwem innego podmiotu. Ich przeznaczenie nie uległo zmianie. Spółka wskazuje, że ustawodawca nie uzależnia stosowania zwolnienia od podatku od statusu uczestników szkoleń, ani podmiotu prowadzącego szkolenie lub dostarczającego towar ściśle z tymi usługami związany. Spółka uważa, że zakup towarów (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) ściśle związanych ze szkoleniami w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, nabywanych przez nią jako podwykonawcę bezpośredniego beneficjenta środków publicznych, należy uznać za finansowane ze środków publicznych. Tytułem przykładu Spółka wskazuje wyrok WSA w Gdańsku z 4 października 2011 r. (sygn. akt I SA/Gd 859/11), w którym Sąd stwierdził, że zapis "finansowane w całości ze środków publicznych" nie odnosi się do podmiotów dysponujących tymi środkami, lecz rzeczywistego - w kontekście ekonomicznym - źródła finansowania. Spółka podnosi, że otrzymuje te środki na przeprowadzenie określonych szkoleń. Spółka zauważa, że w żadnym z przepisów nie został postawiony wymóg, aby podmiot organizujący szkolenie był jednocześnie zobowiązany do jego przeprowadzenia. Ponadto Spółka przywołuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30 czerwca 2011 r. (sygn. akt II FSK 306/10), w którym Sąd wyraził opinię, że sposób przekazywania środków publicznych jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla oceny źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację określonych programów.

Spółka zaznaczyła, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego, zwalnia się od podatku (od towarów i usług) dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Artykuł 9 ust. 2 ustawy stanowi, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:

* po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa;

* po drugie, w wyniku dokonanej dostawy towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z opisu sprawy wynika, że w celu realizacji usług szkoleniowych Spółka zakupuje od kontrahentów niemieckich, będących czynnymi podatnikami VAT, drukowane materiały szkoleniowe, w szczególności podręczniki (które nie są oznaczone symbolami ISBN) ściśle związane z tematyką szkoleń, niezbędne do ich przeprowadzenia. Jak wskazał Zainteresowany, dokonuje on wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Zatem dokonywane przez Spółkę wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium kraju.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy wystawiając fakturę wewnętrzną na towary nabywane od podatnika podatku od wartości dodanej z Niemiec jednoznacznie zidentyfikowane jako związane z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, ma ona prawo zastosować zwolnienie do nabywanych podręczników i drukowanych materiałów szkoleniowych, czy też powinna zastosować stawkę w wysokości 23%.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w treści ustawy jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Określenie "ścisły związek" oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka jest jednostką która zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń specjalistycznych - zwłaszcza z zakresu informatyki - objętych zwolnieniami zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. Spółka świadczy usługi szkoleniowe jako podwykonawca bezpośredniego beneficjenta środków publicznych, jednocześnie korzystając zarówno z usług jak i zakupu podręczników i drukowanych materiałów szkoleniowych kolejnego podwykonawcy, w tym jednostek świadczących usługi lub dostarczających towary z innego państwa Unii Europejskiej. W celu realizacji projektów Spółka zakupuje od kontrahentów niemieckich, będących czynnymi podatnikami VAT, drukowane materiały szkoleniowe, w szczególności podręczniki (które nie są oznaczone symbolami ISBN) ściśle związane z tematyką szkoleń, niezbędne do ich przeprowadzenia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26 stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z brzmienia powołanych przepisów wprost wynika, że zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jednakże tylko do tych dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego należy uwzględnić zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.

Jak już wskazano powyżej, aby można było skorzystać ze zwolnienia dostawa towarów ściśle związana z usługą podstawową musi zostać dokonana przez podmiot świadczący usługę podstawową.

Zatem w przedmiotowej sprawie Spółka nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ponieważ dostawca towarów (podatnik niemiecki) nie świadczy usług podstawowych, korzystających ze zwolnienia od podatku.

Spółka nabywa zakupione od kontrahentów niemieckich drukowane materiały szkoleniowe, w szczególności podręczniki (które nie są oznaczone symbolami ISBN).

W załączniku nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono w poz. 72 grupę ex 58.11.1 - Książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8% nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8% a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10 jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Pod poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy wymieniono oznaczone symbolem PKWiU ex 58.11.1 książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braille'a.

Według art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych w opisie sprawy należy stwierdzić, że nabywane podręczniki i drukowane materiały szkoleniowe które nie są oznaczone symbolami ISBN jako nieobjęte przepisami o opodatkowaniu obniżonymi stawkami, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...).

Szczegółowe zasady fakturowania - w tym wystawiania faktur wewnętrznych - zostały określone przez Ministra Finansów w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie upoważnienia zapisanego w ustawie. Na mocy ustawowej delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Zgodnie z § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

W świetle zacytowanych przepisów w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. należy stwierdzić, że z tytułu dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów Zainteresowany nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy. W związku z likwidacją obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych przedmiotowa kwestia pozostaje w sferze wyboru Spółki.

Reasumując, Wnioskodawca wystawiając fakturę wewnętrzną na kupione od podatnika podatku od wartości dodanej z Niemiec podręczniki i drukowane materiały szkoleniowe w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 8 rozporządzenia - nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku. Zainteresowany winien dla dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. towarów zastosować stawkę podatku w wysokości 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności dotyczy to kwestii zwolnienia od podatku usług szkoleniowych wykonywanych przez Spółkę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl