ILPP4/443-247/14-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-247/14-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Nasze korzenie nasza polskość" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Nasze korzenie nasza polskość".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 89.29.154 z dnia 23 maja 1989 r., zm.: Dz. U. 90.51.297; Dz. U. 90.55.321; Dz. U. 90.86.504; Dz. U. 91.95.425; Dz. U. 91.107.459; Dz. U. 93.7.34, Dz. U. 94.1.3).

Celem Parafii jest:

* prowadzenie działalności poświęconej szerzeniu kultu religijnego na terenie parafii, a także budowanie świadomości społecznej związanej z religią i historią na przynależnych do parafii terenach;

* prowadzenie akcji humanitarnych na rzecz ludzi potrzebujących i dotkniętych klęską bądź kataklizmem;

* krzewienie integracji społeczności wiejskiej, rozwój życia społeczno-kulturalnego.

Parafia posiada osobowość prawną w myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.), jej reprezentantem jest ksiądz Proboszcz. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Parafia zamierza zrealizować projekt pn. "Nasze korzenie nasza polskość", który jest związany z generalnym remontem dawnej Szkoły Polskiej, a obecnie kaplicy wiejskiej we wsi Rudna na terenie gminy Złotów, który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Podlegać będzie on dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich #61485; na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 19 grudnia 2013 r.

Przedmiotowa operacja pn. "Nasze korzenie nasza polskość" planowana jest do zrealizowania w 2014 r. W zakres przewidzianych do realizacji w ramach projektu prac wchodzą roboty budowalne związane z:

1.

wykonaniem nowego poszycia zewnętrznego na ołatowaniu z deski impregnowanej,

2.

wykonaniem prac remontowo-malarskich wnętrza i remontowych wewnętrznej boazerii, a także, pokrycie lakierobejcą wszystkich elementów drewnianych, po ich uprzednim przeszlifowaniu,

3.

wykonanie nowego pokrycia dachu papą termozgrzewalną i wykonanie nowego orynnowania.

Jednocześnie wykonane zostaną wszelkie prace związane z robotami przygotowawczymi i wykończeniowymi takie jak:

* demontaż zniszczonych desek,

* przygotowanie ścian do prac murarskich.

Parafia zamierza sfinansować zakres prac określony w punkcie 3 i zlecić firmie specjalistycznej (ze względu na prace na dużych wysokościach i skośność dachu), a dostarczenie materiałów do wykonania zadań z punktu 1 i 2, zlecić firmie zewnętrznej. Zakres prac jaki został określony w punktach 1 i 2 zostanie wykonany w formie wkładu własnego przez mieszkańców wsi, tj. w formie nieodpłatnej pracy.

Projekt dotyczy kaplicy wiejskiej, której właścicielem była dotychczas Parafia w S, a na mocy umowy użyczenia z dnia 1 lipca 2013 r. użytkownikiem i gospodarzem obiektu jest Parafia. Kaplica jest obiektem drewnianym, ocieplonym "cegłą torfową", która była w czasach międzywojennych Prywatną Szkołą Polską, ufundowaną przez polonię amerykańską dla Związku Polaków w Niemczech, którzy zamieszkiwali te tereny. Zaś po II wojnie światowej stała się miejscem kultu religijnego lokalnej społeczności. Składa się z części głównej poświęconej prowadzeniu nabożeństw i izby, która ma być izbą historii tej miejscowości i pamięci o przodkach walczących o patriotyzm i powrót ziem do Rzeczypospolitej. Obiekt jest miejscem gdzie na mszach św. zbierają się co niedzielę mieszkańcy wsi. Służyć też będzie jako miejsce pamięci historii ziem polskich (złotowszczyzny) przeznaczony dla mieszkańców i turystów.

W wyniku realizacji projektu Parafia nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy dokonane w ramach projektu, które będą podlegały refundacji z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Parafia nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielem wszystkich zakupionych towarów i usług przeznaczonych do wykonania remontu #61485; dawnej Szkoły Polskiej, a obecnie funkcjonującej jako kaplica wiejska Parafii jest Parafia. Korzystanie z wyremontowanej i zmodernizowanej kaplicy wiejskiej służyć będzie mieszkańcom wsi i przygodnym turystom, którzy będą podążać przez tę okolicę w celach, a także dla podtrzymywania pamięci o przodkach i kultywowaniu tradycji religijnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Parafia kieruje zapytanie związane z podatkiem VAT, jaki zostanie poniesiony w wyniku realizacji projektu. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, dopuszcza się uznanie podatku VAT za kwalifikowalny w sytuacji, gdy nie można go odzyskać.

1. Czy w związku z opisanym zdarzeniem związanym z realizacją projektu pn. "Nasze korzenie nasza polskość" w miejscowości, Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, a co za tym idzie podatek ten będzie mógł zostać zakwalifikowany do kosztów podlegających refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizuje on zadania z zakresu kultywowania religii katolickiej na tym terenie, a zarazem poprzez prace konserwatorskie tego budynku w projekcie "Nasze korzenie nasza polskość" stał się mecenasem dóbr kultury i tradycji regionu. Jednocześnie Zainteresowany nie będzie prowadził zarobkowej działalności gospodarczej, która będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z tym nie zaistnieje możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT. Koszt podatku od towarów i usług może zostać zakwalifikowany do kosztów podlegających refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) #8722; zwanej dalej ustawą #8722; podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy #8722; działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy #8722; w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, według art. 88 ust. 4 ustawy #61485; obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Celem Zainteresowanego jest prowadzenie działalności poświęconej szerzeniu kultu religijnego na terenie parafii, a także budowanie świadomości społecznej związanej z religią i historią na przynależnych do parafii terenach; prowadzenie akcji humanitarnych na rzecz ludzi potrzebujących i dotkniętych klęską bądź kataklizmem oraz krzewienie integracji społeczności wiejskiej, rozwój życia społeczno-kulturalnego. Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "Nasze korzenie nasza polskość", który jest związany z generalnym remontem dawnej Szkoły Polskiej, a obecnie kaplicy wiejskiej we wsi na terenie gminy Złotów, na który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Podlegać będzie on dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Projekt dotyczy kaplicy wiejskiej, będącej obiektem drewnianym, ocieplonym "cegłą torfową", która po II wojnie światowej stała się miejscem kultu religijnego lokalnej społeczności. Kaplica składa się z części głównej poświęconej prowadzeniu nabożeństw i izby, która ma być izbą historii tej miejscowości i pamięci o przodkach walczących o patriotyzm i powrót ziem do Rzeczypospolitej. Obiekt jest miejscem gdzie na mszach św. zbierają się co niedzielę mieszkańcy wsi. Służyć też będzie jako miejsce pamięci historii ziem polskich (złotowszczyzny) przeznaczony dla mieszkańców i turystów.

W zakres przewidzianych do realizacji w ramach projektu prac wchodzą roboty budowalne związane z:

1.

wykonaniem nowego poszycia zewnętrznego na ołatowaniu z deski impregnowanej,

2.

wykonaniem prac remontowo-malarskich wnętrza i remontowych wewnętrznej boazerii, a także, pokrycie lakierobejcą wszystkich elementów drewnianych, po ich uprzednim przeszlifowaniu,

3.

wykonanie nowego pokrycia dachu papą termozgrzewalną i wykonanie nowego orynnowania.

Jednocześnie wykonane zostaną wszelkie prace związane z robotami przygotowawczymi i wykończeniowymi takie jak:

* demontaż zniszczonych desek,

* przygotowanie ścian do prac murarskich.

W wyniku realizacji ww. projektu Zainteresowany nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy dokonane w ramach projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielem wszystkich zakupionych towarów i usług przeznaczonych do wykonania remontu jest Zainteresowany.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z ponoszonymi wydatkami, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Zainteresowany - na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Nasze korzenie nasza polskość".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl