ILPP4/443-228/14-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-228/14-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenie przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu współpracy pt. Turystyka (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu współpracy pt. Turystyka (...). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 lipca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego i stanowiska własnego oraz przeformułowania zadanego pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.Urz.UE.L 277 z 21 października 2005 r., str. 1) oraz statutu.

Zainteresowany w ramach swojego działania realizuje również projekty współpracy. Opis projektu współpracy - operacja polega na realizacji projektu współpracy pt. Turystyka (...). Spójność projektu wyznaczają byłe linie kolejowe. Podróżując pociągiem i zatrzymując się na poszczególnych stacjach można oglądać najpiękniejsze miejsca: zabytki infrastruktury kolejowej, zamki, kościoły i inne miejsca tworzące wyjątkowy krajobraz regionu. (...) Projekt zakłada realizację następujących działań i osiąganiu poniższych rezultatów z zaangażowaniem poszczególnych podmiotów:

1. Zarządzanie projektem współpracy. Projekt będzie realizowany w okresie od marca 2014 r. do grudnia 2014 r. Za jego realizację i rozliczenie odpowiedzialny będzie koordynator. Celem zarządzania projektem jest jego sprawna realizacja oraz osiągnięcie celów i rezultatów założonych do realizacji w ramach projektu.

2. Wnioskodawca opracuje i wyda album fotograficzny (...), który pokaże zabytki infrastruktury kolejowej, zabytki kulturowe regionu i urokliwe miejsca przyrodnicze. Aby album wykonany był profesjonalnie, poprzez zapytania ofertowe zostanie wyłoniona osoba, która sfotografuje i zaprojektuje graficznie album. Wydanie albumu także zostanie zlecone wyłonionej poprzez zapytania ofertowe drukarni.

3. Fundacja (...) wyda film (...), który na tle zabytków infrastruktury kolejowej, zabytków kulturowych regionu i urokliwych miejsc przyrodniczych, pokaże regionalne zwyczaje, muzykę i cykliczne imprezy regionalne.

4. Zainteresowany i Fundacja wspólnie zorganizują konferencję inaugurującą wydanie albumu i filmu. Konferencja będzie miała również na celu promocję turystyczną regionu. Planuje się zaproszenie ekspertów z zakresu kolei i turystyki, przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, Starostw, Gmin, wydziałów promocji, biur turystycznych, reprezentacji podmiotów gospodarczych, organizacji społecznych i mieszkańców regionu.

5. Zaplanowano zakup gadżetów, widokówek i zorganizowanie wystawy eksponatów i pamiątek kolejowych.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz, że nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu współpracy pt. Turystyka (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Wnioskodawca nie jest uznany za podatnika VAT - nie prowadzi działalności gospodarczej.

Realizacja zadania nie będzie związana z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany wyraża stanowisko, że w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji operacji pt. Turystyka (...). Wnioskodawca poinformował, że wydatki poniesione na zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu współpracy pt. Turystyka (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojego działania realizuje projekty współpracy. Operacja polega na realizacji projektu współpracy pt. Turystyka (...). Spójność projektu wyznaczają byłe linie kolejowe. Podróżując pociągiem i zatrzymując się na poszczególnych stacjach można oglądać najpiękniejsze miejsca: zabytki infrastruktury kolejowej, zamki, kościoły i inne miejsca tworzące wyjątkowy krajobraz regionu. (...) Projekt zakłada realizację następujących działań i osiąganiu poniższych rezultatów z zaangażowaniem poszczególnych podmiotów:

1. Zarządzanie projektem współpracy. Projekt będzie realizowany w okresie od marca 2014 r. do grudnia 2014 r. Za jego realizację i rozliczenie odpowiedzialny będzie koordynator. Celem zarządzania projektem jest jego sprawna realizacja oraz osiągnięcie celów i rezultatów założonych do realizacji w ramach projektu.

2. Wnioskodawca opracuje i wyda album fotograficzny (...), który pokaże zabytki infrastruktury kolejowej, zabytki kulturowe regionu i urokliwe miejsca przyrodnicze. Aby album wykonany był profesjonalnie, poprzez zapytania ofertowe zostanie wyłoniona osoba, która sfotografuje i zaprojektuje graficznie album. Wydanie albumu także zostanie zlecone wyłonionej poprzez zapytania ofertowe drukarni.

3. Fundacja wyda film (...), który na tle zabytków infrastruktury kolejowej, zabytków kulturowych regionu i urokliwych miejsc przyrodniczych, pokaże regionalne zwyczaje, muzykę i cykliczne imprezy regionalne.

4. Zainteresowany i Fundacja wspólnie zorganizują konferencję inaugurującą wydanie albumu i filmu. Konferencja będzie miała również na celu promocję turystyczną regionu. Planuje się zaproszenie ekspertów z zakresu kolei i turystyki, przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, Starostw, Gmin, wydziałów promocji, biur turystycznych, reprezentacji podmiotów gospodarczych, organizacji społecznych i mieszkańców regionu.

5. Zaplanowano zakup gadżetów, widokówek i zorganizowanie wystawy eksponatów i pamiątek kolejowych.

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi związane z realizacja projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte przez niego w ramach realizowanego projektu współpracy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez niego w związku z realizacją projektu współpracy pt. Turystyka (...). Powyższe wynika z tego, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla innych podmiotów uczestniczących w projekcie będącym przedmiotem wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl