ILPP4/443-218/13-5/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-218/13-5/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zatwierdzania poszczególnych faktur w ramach samofakturowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zatwierdzania poszczególnych faktur w ramach samofakturowania. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X (dalej "Wnioskodawca") posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług (dalej: "VAT"). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim sprzedaż trzody chlewnej.

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zawiera (i zamierza zawierać) z podmiotem trzecim (dalej: "Partner" lub "Partnerzy") umowy, w oparciu o które Partnerzy dokonują (będą dokonywać) odpłatnej sprzedaży towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy. Partnerzy posiadają status podatników VAT czynnych.

W celu usprawnienia współpracy, Wnioskodawca i Partnerzy (Wnioskodawca i Partnerzy dalej określani będą łącznie jako: "Strony") rozważają wprowadzenie samofakturowania. Wnioskodawca ma zatem, w imieniu i na rzecz Partnerów, wystawiać faktury dokumentujące czynności odpłatnej sprzedaży towarów lub usług dokonywane przez Partnerów na rzecz Wnioskodawcy - zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011.68.360 z późn. zm.), dalej "Rozporządzenie".

W tym celu Strony podpiszą porozumienie, które będzie określać przyjęte przez Strony zasady samofakturowania, w tym w szczególności procedurę zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika (Partnera) dokonującego czynności odpłatnej sprzedaży towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy. Procedura samofakturowania ma obejmować zarówno faktury, faktury zaliczkowe, faktury korygujące oraz ewentualnie duplikaty faktur (w dalszej części określane łącznie jako: "Faktury").

W ramach procedury samofakturowania Strony zakładają, że Wnioskodawca po wystawieniu (sporządzeniu) Faktury (dokumentującej dokonaną przez Partnera odpłatną sprzedaż towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy) będzie ją następnie przesyłać Partnerowi przy wykorzystaniu poczty elektronicznej (e-mail). Faktury będą przesyłane przez Wnioskodawcę w formacie PDF na wskazany przez Partnera w porozumieniu adres poczty elektronicznej (e-mail). W treści (tytule) wiadomości elektronicznej (e-mail) przesyłanej przez Wnioskodawcę wraz z Fakturą wskazywany będzie numer i data wystawienia Faktury.

Jednocześnie przewiduje się, że w ramach jednej wiadomości elektronicznej (e-mail), będzie możliwe przesłanie przez Wnioskodawcę więcej niż jednej Faktury. W takim przypadku, w treści (tytule) wiadomości elektronicznej (e-mail) przesyłanej przez Wnioskodawcę wraz z Fakturami wskazywane będą numery i daty wystawienia wszystkich przesyłanych Faktur.

Partnerzy, w zawieranym porozumieniu, wyrażą zgodę na (zaakceptują) przedstawiony wyżej sposób przesyłania im Faktur przez Wnioskodawcę.

W odniesieniu do procedury zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Partnera dokonującego czynności odpłatnej sprzedaży towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy, Strony rozważają zastosowanie następujących procedur:

1.

zatwierdzenia z wykorzystaniem poczty elektronicznej (e-mail) albo

2.

zatwierdzenia dorozumianego.

W przypadku procedury zatwierdzenia z wykorzystaniem poczty elektronicznej (e-mail) (w dalszej części określanej jako "Zatwierdzenie Elektroniczne") zakłada się, że Partner będzie mógł dokonać zatwierdzenia otrzymanej od Wnioskodawcy drogą elektroniczną (e-mail) Faktury również przy wykorzystaniu poczty elektronicznej (e-mail). W tym przypadku zatwierdzenie będzie następować poprzez przesłanie Wnioskodawcy przez Partnera stosownej zwrotnej wiadomości elektronicznej (e mail).

Zatwierdzenie poprzez przesłanie zwrotnej wiadomości elektronicznej (e-mail) będzie mogło dotyczyć zatwierdzenia jednej Faktury lub kilku Faktur (w przypadku, gdy Wnioskodawca w pierwotnej wiadomości elektronicznej prześle Partnerowi kilka Faktur).

Z kolei procedura zatwierdzenia dorozumianego (w dalszej części określana jako "Zatwierdzenie Dorozumiane") ma polegać na tym, że Strony w porozumieniu ustalą, że brak uwag Partnera w odniesieniu do otrzymanej przez niego od Wnioskodawcy drogą elektroniczną (e-mail) Faktury (Faktur), w terminie dokładnie określonym w porozumieniu, będzie oznaczać zatwierdzenie danej Faktury (Faktur) przez Partnera.

Wnioskodawca pragnie dodać, że zastosowanie opisanych wyżej zasad samofakturowania będzie również rozważane w odniesieniu do podmiotów (Partnerów), z którymi Wnioskodawca nawiąże współpracę w przyszłości.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1) Przedmiotem wniosku jest kwestia Faktur wystawianych (sporządzanych) przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz Partnerów (w ramach samofakturowania) z wykorzystaniem stosownych aplikacji (oprogramowania) komputerowego (software) oraz sprzętu komputerowego (hardware):

a.

następnie fizycznie drukowanych i dalej przetwarzanych (przy wykorzystaniu technologii komputerowo-informatycznych) na format plików PDF i wysyłanych Partnerom przy wykorzystaniu poczty elektronicznej (e-mail);

b.

oraz niedrukowanych fizycznie (papierowo), lecz po wystawieniu (sporządzeniu) z wykorzystaniem stosownych aplikacji (oprogramowania) komputerowego (software) oraz sprzętu komputerowego (hardware) automatycznie przetwarzanych (generowanych) na format plików PDF i wysyłanych w tym formacie Partnerom przy wykorzystaniu poczty elektronicznej (e-mail).

Wniosek dotyczy zatem kwestii wystawiania zarówno papierowych Faktur w imieniu i na rzecz Partnerów przetwarzanych następnie na format PDF oraz Faktur generowanych komputerowo także - przy czym bez uprzedniego wydrukowania - przetwarzanych na format PDF.

2) Zgodnie z § 20a ust. 1 Rozporządzenia, podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Ponadto, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012.1528) (dalej: "Rozp. FEL"), faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Przepisy Rozp. FEL (§ 2) oraz Rozporządzenia (§ 2 pkt 7 i pkt 8) przewidują, że ilekroć jest mowa o:

1.

autentyczności pochodzenia faktury - rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

2.

integralności treści faktury - rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, zastosowanie opisanej procedury samofakturowania, w tym formy przekazywania Faktur oraz ich zatwierdzania stanowi jednoznacznie o zapewnieniu autentyczności ich pochodzenia oraz integralności ich treści w przyjętej przez Strony procedurze zatwierdzania Faktur.

Skoro bowiem w Zatwierdzeniu Elektronicznym zakłada się, że Partner będzie jedynie dokonywać przesłania Wnioskodawcy zwrotnej wiadomości elektronicznej (e-mail) z wykorzystaniem poczty elektronicznej akceptującej (zatwierdzającej) wystawione i przesłane Faktury, to nie będzie zachodziła sytuacja zmiany tożsamości dostawcy i nabywcy oraz danych Faktury - decydujących o autentyczności i integralności tych Faktur. Podobnie będzie w przypadku Zatwierdzenia Dorozumianego.

Obowiązek zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralność treści i czytelność faktur dotyczy wszystkich systemów wystawiania faktur (np. zarówno tzw. systemu papierowego, jak i elektronicznego). Niezależnie od tego jaką fakturę wystawia podatnik musi być ona integralna, autentyczna i czytelna.

Z uwagi zatem, że zgodnie z obowiązującymi przepisami na Wnioskodawcy ciąży obowiązek zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralność treści i czytelność Faktur, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym obowiązek zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralność treści i czytelność Faktur będzie - w opinii Wnioskodawcy - wypełniony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stosowanie którejkolwiek z przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego procedury zatwierdzania poszczególnych Faktur w ramach samofakturowania, tj. Zatwierdzenia Elektronicznego oraz Zatwierdzenia Dorozumianego, będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia "określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur", o którym mowa w § 6 ust. 1 Rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, obie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego procedury zatwierdzania Faktur w ramach samofakturowania - a więc zarówno Zatwierdzenie Elektroniczne, jak i Zatwierdzenie Dorozumiane - spełniają warunek istnienia "określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur", o którym mowa w § 6 ust. 1 Rozporządzenia. W konsekwencji, w przypadku spełnienia pozostałych warunków w zakresie samofakturowania, stosowanie jednej z przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego procedur zatwierdzania Faktur, będzie uprawniało Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych Faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 2 pkt 22 ustawy stanowi, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wskazać należy, że w oparciu o art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji zawartej w powołanym przepisie, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem, które zostało zmienione z dniem 1 stycznia 2013 r. przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1428).

I tak, w myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia, podatnik, podatnik podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze albo osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, nabywający towary lub usługi od podatnika, o którym mowa w § 4, mogą wystawiać w jego imieniu i na jego rzecz faktury dokumentujące:

1.

dokonanie sprzedaży przez podatnika na rzecz tego podmiotu,

2.

otrzymanie należności, o której mowa w art. 19 ust. 11 ustawy, oraz

3.

dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w § 26a pkt 2 lit. b

- jeżeli istnieje wcześniejsze porozumienie między tymi dwiema stronami i pod warunkiem, że istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności. Faktury może wystawiać w imieniu i na rzecz podatnika, o którym mowa w § 4, również upoważniona przez niego osoba trzecia, w szczególności jego przedstawiciel podatkowy (ust. 2).

Z opisu sprawy wynika, że w celu usprawnienia współpracy, Wnioskodawca i Partnerzy rozważają wprowadzenie samofakturowania. Wnioskodawca ma zatem, w imieniu i na rzecz Partnerów, wystawiać faktury dokumentujące czynności odpłatnej sprzedaży towarów lub usług dokonywane przez Partnerów na rzecz Wnioskodawcy - zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia.

W tym celu Strony podpiszą porozumienie, które będzie określać przyjęte przez Strony zasady samofakturowania, w tym w szczególności procedurę zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika (Partnera) dokonującego czynności odpłatnej sprzedaży towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy. Procedura samofakturowania ma obejmować zarówno faktury, faktury zaliczkowe, faktury korygujące oraz ewentualnie duplikaty faktur. W ramach procedury samofakturowania Strony zakładają, że Wnioskodawca po wystawieniu (sporządzeniu) Faktury (dokumentującej dokonaną przez Partnera odpłatną sprzedaż towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy) będzie ją następnie przesyłać Partnerowi przy wykorzystaniu poczty elektronicznej (e-mail). Faktury będą przesyłane przez Wnioskodawcę w formacie PDF na wskazany przez Partnera w porozumieniu adres poczty elektronicznej (e-mail). W treści (tytule) wiadomości elektronicznej (e-mail) przesyłanej przez Wnioskodawcę wraz z Fakturą wskazywany będzie numer i data wystawienia Faktury.

W odniesieniu do procedury zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Partnera dokonującego czynności odpłatnej sprzedaży towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy, Strony rozważają zastosowanie następujących procedur:

1.

zatwierdzenia z wykorzystaniem poczty elektronicznej (e-mail) albo

2.

zatwierdzenia dorozumianego.

W przypadku procedury zatwierdzenia z wykorzystaniem poczty elektronicznej (e-mail) (w dalszej części określanej jako "Zatwierdzenie Elektroniczne") zakłada się, że Partner będzie mógł dokonać zatwierdzenia otrzymanej od Wnioskodawcy drogą elektroniczną (e-mail) Faktury również przy wykorzystaniu poczty elektronicznej (e-mail). W tym przypadku zatwierdzenie będzie następować poprzez przesłanie Wnioskodawcy przez Partnera stosownej zwrotnej wiadomości elektronicznej (e-mail). Zatwierdzenie poprzez przesłanie zwrotnej wiadomości elektronicznej (e-mail) będzie mogło dotyczyć zatwierdzenia jednej Faktury lub kilku Faktur (w przypadku, gdy Wnioskodawca w pierwotnej wiadomości elektronicznej prześle Partnerowi kilka Faktur). Z kolei procedura zatwierdzenia dorozumianego (w dalszej części określona jako "Zatwierdzenie Dorozumiane") ma polegać na tym, że Strony w porozumieniu ustalą, że brak uwag Partnera w odniesieniu do otrzymanej przez niego od Wnioskodawcy drogą elektroniczną (e-mail) Faktury (Faktur), w terminie dokładnie określonym w porozumieniu, będzie oznaczać zatwierdzenie danej Faktury (Faktur) przez Partnera.

Wskazać należy, iż zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia, ważne jest aby strony transakcji potrafiły udowodnić, że porozumienie takie zostało zawarte i że sprzedawca zatwierdza poszczególne faktury według określonej przez strony zasady. Istotne jest także określenie właściwej procedury akceptacji faktur przez sprzedawcę. Bowiem w sytuacji, gdy nabywca nie przedstawi faktury do akceptacji sprzedawcy, to i tak dostawca nie będzie zwolniony z obowiązku odprowadzenia podatku należnego z tytułu dokonanej dostawy. Z kolei nabywca, który dysponuje fakturą wystawioną na podstawie umowy upoważniającej go do jej sporządzania, ale bez akceptacji sprzedawcy, nie ma prawa do odliczenia wynikającego z niej podatku.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, że stosowanie którejkolwiek z przedstawionej procedury zatwierdzania poszczególnych Faktur w ramach samofakturowania, tj. Zatwierdzenia Elektronicznego oraz Zatwierdzenia Dorozumianego, będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia "określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur", o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawidłowości zatwierdzania poszczególnych faktur w ramach samofakturowania. Natomiast w zakresie prawidłowości przesyłania faktury przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem poczty elektronicznej w formacie PDF oraz momentu powstania prawa do odliczenia została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2013 r. znak ILPP4/443-218/13-4/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl