ILPP4/443-213/14-2/TK - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją operacji pt. "Doposażenie Gminnej Biblioteki Publicznej"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-213/14-2/TK Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją operacji pt. "Doposażenie Gminnej Biblioteki Publicznej"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnej Biblioteki Publicznej przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 30 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją operacji pt. "Doposażenie Gminnej Biblioteki Publicznej w X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją operacji pt. "Doposażenie Gminnej Biblioteki Publicznej w X".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury Gminy X oraz statutu. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Celem statutowym Zainteresowanego jest gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego regionu oraz Gminy, udostępnianie materiałów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie na zewnątrz, prowadzenie wymiany międzybibliotecznej z uwzględnieniem szczególnych potrzeb dzieci, młodzieży oraz ludzi niepełnosprawnych, organizowanie form pracy z czytelnikami, służącymi popularyzacji sztuki, nauki, rozwijanie czytelnictwa i zaspokajanie potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczności lokalnej, wspomaganie w kształceniu ogólnym i zawodowym poprzez udostępnianie materiałów bibliotecznych oraz prowadzenie działalności edukacyjnej i dydaktycznej w różnych formach, w celu aktywnego przeciwdziałania bezrobociu i przygotowania w szczególności młodzieży do funkcjonowania na lokalnym rynku pracy. W marcu 2014 r. Wnioskodawca złożył w biurze Lokalnej Grupy Działania w ZZ wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla "Małych projektów", tj. operacji (PROW na lata 2007-2013)"Doposażenie Gminnej Biblioteki Publicznej w X". Planowanym celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz zaspokajanie ich potrzeb kulturalno-informacyjnych, poprzez zakup wyposażenia. W wyniku realizowanych działań Zainteresowany jako zdarzenie przyszłe poniesie wydatki na zakup wyposażenia: meble (regały do księgozbioru dziecięcego, kontenery na książki, półki pod klawiaturę oraz wózek biblioteczny), komputery, oprogramowanie, drukarkę, audiobooki, książki oraz gry planszowe. Zakup wyposażenia do biblioteki służyć będzie działalności statutowej i nie będzie wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych. Korzystanie w przyszłości z wyposażenia przez mieszkańców Gminy będzie miało charakter nieodpłatny. Nieodpłatne świadczenie usług przez Zainteresowanego związane jest z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup wyposażenia, oraz czy istnieje potencjalna prawna możliwość jego odzyskania w przyszłości.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi kulturalne świadczone na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury prowadzony przez organizatora - Gminę YY - z uwagi na to, że Zainteresowany nie osiąga w sposób systematyczny zysków z prowadzonej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznaczane są one na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Zakupy w ramach realizacji projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - co jest zgodne z działalnością jednostki. Dlatego też z powodu możliwości prawnych Wnioskodawca nie może w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury Gminy YY oraz statutu. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. W marcu 2014 r. Wnioskodawca złożył w biurze Lokalnej Grupy Działania w ZZ wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla "Małych projektów", tj. operacji (PROW na lata 2007-2013)"Doposażenie Gminnej Biblioteki Publicznej w X". W wyniku realizowanych działań Zainteresowany poniesie wydatki na zakup wyposażenia: meble (regały do księgozbioru dziecięcego, kontenery na książki, półki pod klawiaturę oraz wózek biblioteczny), komputery, oprogramowanie, drukarkę, audiobooki, książki oraz gry planszowe. Zakup wyposażenia do biblioteki nie będzie wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych. Korzystanie w przyszłości z wyposażenia przez mieszkańców Gminy będzie miało charakter nieodpłatny.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizowanej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej operacji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany - na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług - nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją operacji pt. "Doposażenie Gminnej Biblioteki Publicznej w X", ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl