ILPP4/443-209/14-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-209/14-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (...) w ciągu ostatnich kilku lat znacznie poszerzyło swoją działalność w obszarze wolontariatu międzynarodowego. Obecnie jest liderem w Polsce pod względem ilości goszczonych przez jego organizację wolontariuszy, przy równoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości projektów EVS (European Voluntary Service), w których biorą udział zagraniczni obywatele.

Jednym z kilku działań, które prowadzi Wnioskodawca w ramach wolontariatu, jest goszczenie wolontariuszy, którzy prowadzą wiele wartościowych społecznie warsztatów, takich jak np.: warsztaty z praw człowieka, otwarte lekcje językowe, kluby dyskusyjne, wieczory kulturowe, a także zajęcia z dziećmi w przedszkolach. Działania te są realizowane w ramach MLC (Multicultural Language Cafe). Niestety jednak inicjatywy te prowadzone są głównie na terenie Wrocławia. Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z tego, że działania tego typu są bardzo potrzebne na terenach wiejskich, gdzie obywatele borykają się z wieloma problemami, a w szczególności z dostępem do kultury.

Mając na uwadze powyższe Zainteresowany twierdzi, że jednym z celów jego działania jest dotarcie z jego ofertą edukacji nieformalnej do obywateli z poza (...). Rozszerzenie działań na obecnym etapie działalności Stowarzyszenia wiąże się z dodatkowymi kosztami organizacyjnymi. W związku z powyższym, pojawił się pomysł przeprowadzenia pilotażowego projektu polegającego na organizacji cyklu warsztatów z udziałem wolontariuszy zagranicznych na terenie gminy Długołęka. W przypadku uzyskania wsparcia finansowego warsztaty odbywałyby się przez okres maksymalnie 6 miesięcy, jednakże realizacja projektu byłaby uzależniona od pozytywnej oceny wniosku o dofinansowanie oraz zawarcia stosownej umowy o dofinansowanie projektu. W ramach operacji planuje się zorganizowanie cyklu spotkań (warsztatów dyskusyjnych prowadzonych przez zagranicznych wolontariuszy) w różnych miejscowościach na terenie gminy (6 lokalizacji x 6 spotkań = 36) oraz podsumowanie działań w formie konferencji, na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele gmin oraz lokalni liderzy z terenu głównie Lokalnej Grupy Działania (...).

Na zakończenie projektu w ramach podsumowania przeprowadzona zostanie konferencja. Celem konferencji będzie podsumowanie zrealizowanych spotkań i wyciągnięcie wniosków na przyszłość. Jeżeli projekt przyniesie zakładane oczekiwania planowane jest jego rozpowszechnienie i podjęcie współpracy również z innymi gminami, w celu realizacji podobnych działań na ich terenie.

Należy zauważyć, że realizowany projekt dotyka wielu istotnych społecznie problemów, które mają miejsce na terenach wiejskich takich jak: dostęp do kultury, organizacja czasu wolnego, integracja społeczna, edukacja pozaformalna, przełamywanie różnic kulturowych. W założeniu projekt realizowany będzie przy licznym współudziale zasobów ludzkich (wolontariusze), jak i majątkowych (bezpłatnie użyczone sale na prowadzenie warsztatów).

W ramach kosztów, które zostaną objęte stawką podatku VAT, będą takie wydatki jak: zakup artykułów spożywczych, zakup artykułów biurowych, wydruk plakatów, wydruk ulotek, materiały w celu przygotowania konferencji podsumowującej, tj. np.: zaproszenia, koperty, catering, kwiaty.

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie Osi 4 Leader "Małe projekty". Umowa przyznania pomocy (...) z dnia 28 sierpnia 2013 r. na zadanie pn. " (...)".

W związku z powyższą realizacją zadania Zainteresowany nie uzyskuje dochodu z tyt. działania. Nie jest również czynnym podatnikiem VAT. Stowarzyszenie realizuje zadanie pn. " (...)". Nabyte towary i usługi związane z realizacją zadania pn. " (...)", nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. " (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. " (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie wskazać także należy, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy - do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 5 ustawy - jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, która przekroczono te kwotę.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu wymienionych przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt dokonania rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, że dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków, lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie pn. " (...)". Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie Osi 4 Leader "Małe projekty". W ramach operacji planuje się zorganizowanie cyklu spotkań (warsztatów dyskusyjnych prowadzonych przez zagranicznych wolontariuszy) w różnych miejscowościach na terenie gminy (6 lokalizacji x 6 spotkań = 36) oraz podsumowanie działań w formie konferencji, na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele gmin oraz lokalni liderzy z terenu głównie Lokalnej Grupy Działania (...). Na zakończenie projektu w ramach podsumowania przeprowadzona zostanie konferencja. Celem konferencji będzie podsumowanie zrealizowanych spotkań i wyciągnięcie wniosków na przyszłość. Jeżeli projekt przyniesie zakładane oczekiwania planowane jest jego rozpowszechnienie i podjęcie współpracy również z innymi gminami, w celu realizacji podobnych działań na ich terenie. Realizowany projekt dotyka wielu istotnych społecznie problemów, które mają miejsce na terenach wiejskich takich jak: dostęp do kultury, organizacja czasu wolnego, integracja społeczna, edukacja pozaformalna, przełamywanie różnic kulturowych. W ramach kosztów, które zostaną objęte stawką podatku VAT, będą takie wydatki jak: zakup artykułów spożywczych, zakup artykułów biurowych, wydruk plakatów, wydruk ulotek, materiały w celu przygotowania konferencji podsumowującej, tj. np.: zaproszenia, koperty, catering, kwiaty. W związku z powyższą realizacją zadania Wnioskodawca nie uzyskuje dochodu. Nie jest również czynnym podatnikiem VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. zadania, nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W związku z poniesionymi wydatkami, Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. " (...)". Powyższe wynika z tego, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabyte w związku z realizacją ww. zadania towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl