ILPP4/443-203/11-5/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-203/11-5/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu uzyskiwania potwierdzeń otrzymania korekty faktury obniżającej podstawę opodatkowania przez nabywcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu uzyskiwania potwierdzeń otrzymania korekty faktury obniżającej podstawę opodatkowania przez nabywcę. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o podpis drugiej osoby upoważnionej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży i dostawy farb drukarskich, które dokumentuje drukowanymi i przesyłanymi pocztą do odbiorców, fakturami i fakturami korygującymi.

W związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z dnia 28 grudnia 2010 r.), Spółka planuje odejść od drukowania oraz wysyłania pocztą dokumentów i przesyłać faktury oraz faktury korygujące w zabezpieczonym przed edycją pliku PDF, po uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Treść faktury i faktury korygującej zapisanych w formacie PDF nie będą mogły być zmienione przez odbiorcę bez znajomości haseł zabezpieczających. Faktury i faktury korygujące będą przesyłane do odbiorców z serwera poczty elektronicznej Zainteresowanego i dostarczane do odbiorców z nagłówkiem wiadomości poczty elektronicznej, identyfikującym nadawcę. Z odbiorcami zostaną ustalone dane, jakie będą się pojawiać zawsze w nagłówku wiadomości poczty wysyłanych przez Wnioskodawcę. Zostanie również ustalony z odbiorcami stały adres e-mail, z jakiego będą do odbiorcy trafiać faktury i faktury korygujące. Jako dodatkowe zabezpieczenia, odbiorca faktury lub faktury korekty będzie prosił o potwierdzenie jej wysłania, pisząc na adres kontaktowy uzgodniony między Spółką a odbiorcą. W związku z przejściem na przesyłanie dokumentów w formie elektronicznej, potwierdzenie odbioru faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania VAT, również będzie odbywać się w takiej formie - w postaci wiadomości e-mail otrzymanej od kontrahenta, w której potwierdza on odbiór faktury korygującej. Dodatkowo Zainteresowany planuje również przechowywać faktury w formie elektronicznej - zapisane w formacie PDF na dysku sieciowym znajdującym się na jego serwerze, w podziale na okresy rozliczeniowe, a także zapisane w takim samym formacie w jego systemie księgowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowany przez Spółkę sposób uzyskiwania potwierdzeń otrzymania korekty faktury obniżającej podstawę opodatkowania VAT przez nabywcę, spełnia wymogi art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowany sposób uzyskiwania potwierdzenia od nabywcy odbioru faktur korygujących, pomniejszających podstawę opodatkowania VAT jest zgodny z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W związku z faktem, iż faktury korygujące będą przesyłane w formie elektronicznej, potwierdzenie ich odbioru również powinno odbywać się w takiej formie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z kolei w myśl art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usłuig, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3.

sprzedaż: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna - art. 29 ust. 4c ustawy.

Powołane powyżej analiza przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wskazuje, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto, co należy szczególnie podkreślić, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się z tytułu przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4 ustawy, to czynność taka, dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług, powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje odejść od drukowania oraz wysyłania pocztą dokumentów i przesyłać faktury oraz faktury korygujące w zabezpieczonym przed edycją pliku PDF, po uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury. Treść faktury i faktury korygującej zapisanych w formacie PDF nie będą mogły być zmienione przez odbiorcę bez znajomości haseł zabezpieczających. Faktury i faktury korygujące będą przesyłane do odbiorców z serwera poczty elektronicznej Zainteresowanego i dostarczane do odbiorców z nagłówkiem wiadomości poczty elektronicznej, identyfikującym nadawcę. Z odbiorcami zostaną ustalone dane, jakie będą się pojawiać zawsze w nagłówku wiadomości poczty wysyłanych przez Wnioskodawcę. Zostanie również ustalony z odbiorcami stały adres e-mail, z jakiego będą do odbiorcy trafiać faktury i faktury korygujące. Jako dodatkowe zabezpieczenia, odbiorca faktury lub faktury korekty będzie prosił o potwierdzenie jej wysłania, pisząc na adres kontaktowy uzgodniony między Spółką a odbiorcą. W związku z przejściem na przesyłanie dokumentów w formie elektronicznej, potwierdzenie odbioru faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania VAT, również będzie odbywać się w takiej formie - w postaci wiadomości e-mail otrzymanej od kontrahenta, w której potwierdza on odbiór faktury korygującej.

Odnosząc wyżej przedstawiony opis zdarzenia przyszłego do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowany przez Spółkę sposób uzyskiwania potwierdzeń otrzymania korekty faktury obniżającej podstawę opodatkowania przez nabywcę, spełniać będzie wymogi art. 29 ust. 4a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie sposobu uzyskiwania potwierdzeń otrzymania korekty faktury obniżającej podstawę opodatkowania przez nabywcę. Pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte odrębnymi pismami, tj.: postanowieniem z dnia 7 czerwca 2011 r. nr ILPP4/443-443-203/11-4/ISN - w zakresie zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury oraz interpretacją indywidualną z dnia 7 czerwca 2011 r. nr ILPP4/443-203/11-6/ISN - w części dotyczącej sposobu przechowywania faktur i faktur korygujących w formie elektronicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl