ILPP4/443-181/11-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-181/11-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 5% stawki VAT dla druku książek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 5% stawki VAT dla druku książek. Pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Drukarnia wykonuje typowe dla tego rodzaju działalności usługi poligraficzne. Działalność firmy opiera się na realizacji usług drukowania książek, które wykonywane są na zlecenie wydawnictw. Wnioskodawca wykonuje je na własnych materiałach i we własnym zakresie usług tzn. drukowanie, oprawa wraz z dostawą do zamawiającego gotowych książek (z numerem ISBN). W wyniku wielu różnorodnych czynności poligraficznych powstaje nowy gotowy wyrób: książka lub czasopismo posiadające symbol ISBN lub ISSN. Do jego wytworzenia Zainteresowany zużywa materiały stanowiące własność drukarni, to jest papier, farby, kleje, kartony, okleiny, tasiemki itp. Prawa autorskie do rozpowszechniania dzieła przysługują zleceniodawcy-wydawcy lub autorom. Wnioskodawca stosując do niedawna przyjętą stawkę 22% VAT, a od 1 stycznia 2011 r. stawkę 23% VAT stał się niekonkurencyjny w postępowaniach przetargowych dlatego, że od 2009 r. wydawane są interpretacje podatkowe, z których wynika, iż w analogicznej sytuacji mamy do czynienia z dostawą książek i czasopism (np. interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 lutego 2009 r., sygn.: IBPP2/443-21/09/WN, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 maja 2009 r. sygn.: ILPP2/443-229/09-3/TW, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 maja 2009 r. sygn.: ILPP2/443-354/9-4/AD, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 maja 2010 r. sygn.: ILPP2/443-506/10-2/JK.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca według obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. PKWiU z 2008 r. dla celów podatku od towarów i usług, czynność będąca przedmiotem wniosku zaklasyfikowana jest przez Zainteresowanego wg symbolu ex 58.11.1 jako książki drukowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy drukowanie książek z własnych materiałów, wykonywanych na zlecenie wydawców, oznaczonych stosownymi symbolami ISBN należy traktować jako wykonanie usługi z zastosowaniem 23% stawki podatku, czy jako dostawę rozliczać przez stosowanie 5% stawki podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, proces drukowania książek o nadanych numerach ISBN w oparciu o własne materiały na zlecenie wydawców, winno być traktowane jako dostawa towarów i opodatkowane 5% stawką podatku od towarów i usług, gdyż jest procesem wytworzenia nowego dobra materialnego (rzeczy) o funkcji odmiennej od tej związanej z wykorzystanymi materiałami, a który staje się przedmiotem obrotu w momencie przeniesienia prawa na wydawcę do rozporządzenia nim jak własnym. W opinii Zainteresowanego wytworzone w procesie produkcyjnym książki są rzeczami ruchomymi w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., co do których przedsiębiorca (aby wydawca mógł nimi rozporządzać jak właściciel) musi przenieść prawo do ich posiadania na nabywcę. W tym przypadku przedsiębiorca wyzbywa się w własności użytych do tej produkcji materiałów, które w ramach tego procesu produkcyjnego przybrały postać rzeczową książek. Przeniesienie własności towarów na wydawcę wymaga ich wydania, co pozwala wydawcy na rozporządzanie tymi rzeczami jak właściciel. Następuje więc przeniesienie przez przedsiębiorcę na wydawcę prawa do rozporządzania jak właściciel wyprodukowanym przez przedsiębiorcę z jego materiałów majątkiem rzeczowym, co czyni tę czynność dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że powinna być stosowana stawka 5% podatku VAT do druku książek i czasopism specjalistycznych.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wobec zastosowania do wymienionej przedmiotowej czynności, klasyfikacji PKWiU numer ex 58.11.1 właściwą stawką podatkową będzie stawka 5% zgodnie z poz. 32 załącznika numer 10 do ustawy podatku od towarów i usług wg aktualnego obecnie stanu prawnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Dostawę towarów określa art. 7 ust. 1 ustawy o VAT jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - zakres rzeczowy PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

1.

pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi;

2.

pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie;

3.

pod pojęciem usług rozumie się:

a.

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

b.

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Zatem, odnosząc definicję usługi zawartą w ww. rozporządzeniu do definicji usługi zawartej w art. 8 ustawy, wyjaśnić należy, iż pojęcie usługi wynikające z powołanego rozporządzenia nie jest tożsame z definicją usługi zawartą w art. 8 ustawy, a pojęcie dostawy towaru we wskazanym rozporządzeniu nie występuje.

W celu zastosowania właściwych regulacji prawnych należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizowana przez Wnioskodawcę czynność stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, czy też uznać ją należy za świadczenie usług

W przedmiotowej sprawie kluczowym zagadnieniem jest zatem ustalenie, czy wytworzenie książek lub czasopism polegające na ich druku, oprawie, a także wykonaniu tzw. czynności przygotowawczych, należy uznać za dostawę towarów w ramach której następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Proces wydrukowania książki lub czasopisma w oparciu o własne materiały jest procesem wytworzenia nowego dobra materialnego (rzeczy), o funkcji całkiem odmiennej od tej, związanej z wykorzystanymi materiałami, które stają się przedmiotem obrotu w momencie przeniesienia prawa na wydawcę do rozporządzenia nim jak właściciel. Bez znaczenia są przy tym prawa autorskie przynależne wydawcy do drukowanego utworu, gdyż nie one są w tym przypadku przedmiotem obrotu, lecz rzeczowa postać tegoż utworu jakim jest książka lub czasopismo. Wytworzone w takim procesie produkcyjnym książki i czasopisma są rzeczami ruchomymi w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, co do których drukarnia - aby wydawca mógł nimi rozporządzać jak właściciel - musi przenieść prawo ich posiadania na nabywcę.

Kiedy mowa o "przeniesieniu prawa do rozporządzania" nie należy tego zwrotu utożsamiać jedynie z przeniesieniem prawa własności w sensie prawnym, gdyż w pojęciu tym mieszczą się wszelkie formy przeniesienia prawa, które nabywcy umożliwiają rozporządzanie dobrami materialnymi (rzeczami) jak właścicielowi.

W tym przypadku niewątpliwie drukarnia wyzbywa się własności użytych do tej produkcji materiałów, surowców i komponentów (papier, farby, kleje, kartony, okleiny, tasiemki itp.), które w ramach tego procesu produkcyjnego przybrały postać rzeczową książek, czasopism. Przeniesienie własności tych towarów na wydawcę wymaga ich wydania, jako rzeczy określonych co do gatunku - art. 155 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), czyli przeniesienia również ich posiadania na wydawcę, co pozwala temu ostatniemu na rozporządzanie tymi rzeczami jak właściciel. Tym samym, następuje w takim przypadku przeniesienie przez drukarnię na wydawcę prawa do rozporządzania jak właściciel wyprodukowanym przez drukarnię majątkiem rzeczowym, co czyni tę czynność dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca na zlecenie wydawnictw wykonuje czynności polegające na drukowaniu książek i czasopism posiadających symbole ISBN i ISSN metodami poligraficznymi. Czynności te realizuje z wykorzystaniem własnych materiałów to jest papieru, farb, klei, kartonów, oklein, tasiemek itp. oraz we własnym zakresie usług tzn. drukowanie, oprawa wraz z dostawą do zamawiającego gotowych książek. W wyniku prowadzonych czynności poligraficznych powstaje książka lub czasopismo posiadające symbol ISBN lub ISSN. Wnioskodawca wskazał również, iż czynność będąca przedmiotem wniosku zaklasyfikowana jest przez Zainteresowanego wg symbolu ex 58.11.1 jako książki drukowane.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż Drukarnia wytwarzając książki oraz czasopisma z własnych materiałów, a następnie przenosząc prawo do rozporządzania takimi towarami jak właściciel na klienta, będzie dokonywała dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Co do zasady podstawowa stawka podatku od towarów i usług zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a niniejszej ustawy z zastrzeżeniem art. 146f w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku wynosi 23%, jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. Pod pozycją 32 załącznika nr 10 do ustawy wymieniono książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek, wydawnictwa w alfabecie Braille'a (ex 58.11.1), natomiast pod pozycją 34 załącznika - czasopisma specjalistyczne.

Reasumując, w oparciu o przywołane uregulowania oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić że czynności Wnioskodawcy należy uznać za dostawę towarów, która będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy stawką podatku VAT w wysokości 5%, pod warunkiem, że wymienione książki drukowane są oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolem ISBN i sklasyfikowane symbolem PKWiU z 2008 r. - ex 58.11.1.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 rozpatrzone.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl