ILPP4/443-178/14-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-178/14-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jako osoba fizyczna, Wnioskodawczyni złożyła wniosek o dofinansowanie projektu/wniosku pn. " (...)", realizujący cel LGD - " (...)" dot. promocji aktywnego trybu życia, poprzez organizację dwóch rodzinnych rajdów rowerowych.

W oparciu o doświadczenia ubiegłorocznej organizacji wiosennego rajdu rowerowego dla mieszkańców (...), powstał pomysł kontynuacji tej imprezy w wersji wzbogaconej i rozszerzonej.

Zainteresowana zaplanowała organizację dwóch rodzinnych rajdów rowerowych.

I.

Wiosenny rodzinny rajd rowerowy, który odbędzie się w czerwcu 2014 r.

Zasadą dla tych rajdów będzie to, że zaczynają się i kończą przy wiejskim miejscu spotkań. Rajd jest organizowany dla mieszkańców B., ich rodzin i przyjaciół. Zaplanowano każdy rajd rowerowy dla ok. 96 uczestników (do 100 osób). Wiosenny rajd będzie na trasie A-B-A. W B zaplanowano zwiedzanie Ośrodka (...), odpoczynek na miejscu biwakowym na lewym brzegu Warty i spacer leśną ścieżką edukacyjną. Także w B w czasie odpoczynku przewidziano poczęstunek dla uczestników rajdu: ciasto lub drożdżówki plus kawa lub herbata. Zakończenie rajdu zaplanowano w A na wiejskim placu spotkań, które jest przygotowane na tego rodzaju imprezy. Na mecie rajdu uczestnicy zostaną poczęstowani kiełbaską, którą będą musieli sobie samodzielnie upiec przy ognisku, kaszanką z grilla do tego chleb, musztarda, keczup i naczynia jednorazowe dla wszystkich. Na mecie rajdu zostaną rozstrzygnięte 3 konkursy sprawnościowe. Uznano za konieczne przygotowanie 3 nagród takich samych za zajęcie pierwszych miejsc w konkursach, 3 takich samych nagród za zajęcie II i III miejsca. Zaplanowano, że nagrodami będzie drobny sprzęt sportowy.

Na starcie rajdów wszystkim uczestnikom zostaną wręczone kamizelki odblaskowe z nadrukiem na plecach "A" i dodatkowo z nadrukiem logotypów unijnych. Koszulki zostaną zakupione w ilości 200 szt. przed rajdem wiosennym i połowa zostanie rozdana na rajdzie jesiennym.

II.

Jesienny rodzinny rajd rowerowy odbędzie się we wrześniu 2014 r. Start i meta rajdu tradycyjnie będzie w A, a odpoczynek w Chatce ornitologa (...). Rajd wrześniowy zostanie przeprowadzony (zakup produktów i nagród) identycznie tak jak podczas rajdu wiosennego.

Uczestnictwo w rajdach będzie bezpłatne, informacja o rajdach będzie rozpowszechniana za pomocą kurendy wiejskiej wśród mieszkańców wsi A.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, że:

* nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług;

* w ramach projektu zostaną zakupione następujące produkty i towary: kawa, herbata, cukier, drożdżówki, woda, soki, naczynia jednorazowe, kiełbasa, kaszanka, chleb, musztarda, ketchup, kaski, plecaki, liczniki do rowerów, pompki, lampki oświetleniowe, bidony z montażem;

* ww. wydatki będą dokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Wnioskodawczynię;

* ww. towary lub usługi nabyte przez Zainteresowaną nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - nie prowadzi ona działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizowaniem projektu pn. " (...)" złożonego do Urzędu Marszałkowskiego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna zakupując produkty nie ma ona możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. przedsięwzięcia i nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W celu realizacji projektu pn. " (...)" złożyła ona wniosek o jego dofinansowanie. W ramach tego projektu zostaną zakupione następujące produkty i towary: kawa, herbata, cukier, drożdżówki, woda, soki, naczynia jednorazowe, kiełbasa, kaszanka, chleb, musztarda, ketchup, kaski, plecaki, liczniki do rowerów, pompki, lampki oświetleniowe, bidony z montażem. Wydatki te będą dokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Zainteresowaną. Nabyte przez nią towary nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Zainteresowana - na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług - nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją projektu pn. " (...)", złożonego do Urzędu Marszałkowskiego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl