ILPP4/443-175/11-2/EWW - Określenie stawki podatku VAT dla usług w postaci prowadzenia badań klinicznych leku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-175/11-2/EWW Określenie stawki podatku VAT dla usług w postaci prowadzenia badań klinicznych leku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi badań klinicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi badań klinicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wiodącą działalnością Wnioskodawcy jest prowadzenie badań klinicznych na zlecenie firm farmaceutycznych, klasyfikowane do tej pory jako "Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana" (Nr 86.90.E wg PKD 2007) oraz w zakresie "Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych" (Nr 72.19.B wg PKD 2007).

Poza ww. działalnością Spółka prowadzi również m.in. działalność w zakresie: "Praktyka lekarska ogólna" (Nr 86.21.Z wg PKD 2007) oraz "Praktyka lekarska specjalistyczna" (Nr 86.22.Z wg PKD 2007).

Wniosek o interpretację dotyczy działalności Wnioskodawcy wskazanej jako "Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana" (Nr 86.90.E wg PKD 2007) i "Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych" (Nr 72.19.B wg PKD 2007).

W zakresie w jakim dotyczy wniosek o interpretację indywidualną Zainteresowana zawiera umowy, w których zasadniczo występują następujące podmioty:

* Firma zewnętrzna, zwana także jako "Zamawiający", "Sponsor",

* Wnioskodawca, dalej jako "Ośrodek badawczy", "Spółka",

* Wykonawca X, lekarz medycyny, dalej nazwany "Badacz".

W zawieranych Umowach Sponsor pragnie przeprowadzić w Polsce określone badanie kliniczne nowego leku, polegające na przeprowadzeniu określonych protokołem badania wizyt lekarskich oraz innych badań i analiz medycznych. Sponsor pragnie przeprowadzić niniejsze badanie we współpracy z Badaczem w określonym w umowach Ośrodku Badawczym, przez wykwalifikowane osoby zatrudnione w Ośrodku włączone do prowadzenia Badania przez Badacza (dalej też "Zespół badawczy").

Przedmiotem zawieranych umów jest zrealizowanie przez Badacza we współpracy z Ośrodkiem Badawczym oraz wraz z pracującym pod kierownictwem Badacza Zespołem Badawczym badania klinicznego zgodnie ze stosownymi postanowieniami umownymi oraz udostępnienie przez Ośrodek Badawczy pomieszczeń do przeprowadzenia badań, w sposób opisany w stosownych postanowieniach umownych oraz zapewnienie Uczestnikom Badania opieki medycznej niezbędnej do prawidłowego przeprowadzenia badań.

Obowiązki umowne Badacza to m.in. obowiązek prowadzenia badań zgodnie z warunkami podanymi w stosownych postanowieniach umownych.

W czasie badania, Ośrodek Badawczy zobowiązuje się m.in. do przeprowadzenia badania we współpracy z Badaczem i Zespołem Badawczym, umożliwienia korzystania dla celów badania ze sprzętu, urządzeń, pomieszczeń Ośrodka, w zakresie potrzebnym do wykonania badania.

W ramach badania, będą wykonywane w szczególności następujące procedury diagnostyczne lub terapeutyczne: badanie fizykalne, pomiar wzrostu, pomiar masy ciała, obwód pasa, badanie EKG, badanie RTG, pomiar ciśnienia tętniczego krwi i tętna, pobranie próbki moczu do oznaczeń laboratoryjnych, pobranie krwi do oznaczeń laboratoryjnych.

Sponsor może ponadto m.in. dostarczyć materiały potrzebne do prowadzenia badania, dostarczyć wszelkie związane z badaniem informacje dotyczące farmakologii klinicznej i toksykologii oraz wytyczne dla Badacza i Ośrodka Badawczego, konieczne dla prawidłowego planowania i prowadzenia badania przez cały czas jego trwania.

Sponsor zobowiązuje się wypłacić ustalone umownie wynagrodzenie dla Ośrodka Badawczego, które pokrywa również wynagrodzenie dla Badacza oraz członków Zespołu Badawczego. Każda wypłata na rzecz Ośrodka Badawczego będzie dokonana na podstawie faktury wystawionej na zasadach wskazanych w stosownych postanowieniach umownych.

Do Ośrodka Badawczego będzie należało odpowiednie rozdzielenie środków na rzecz Badacza i członków Zespołu Badawczego, otrzymanych na podstawie stosownych porozumień umownych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT opodatkować czynności opisane w ww. stanie faktycznym, tj. jako czynności zwolnione, czy opodatkowane stawką podstawową (tj. według stawki 23% - aktualnie obowiązującej w chwili zadania pytania).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Sponsorów jest de facto umożliwienie przeprowadzenia badania klinicznego przez Badacza w Ośrodku Badawczym (przeprowadzenie stosownych badań i analiz medycznych). Tak więc Sponsor (Zamawiający) nabywa od Spółki usługę przeprowadzenia badań klinicznych.

Klasyfikacja ww. usługi oparta jest na definicji umieszczonej w ustawie z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.).

Posiłkując się postanowieniami cyt. ustawy Wnioskodawca zauważa, iż "badaniem klinicznym - jest każde badanie prowadzone z udziałem ludzi w celu odkrycia lub potwierdzenia klinicznych, farmakologicznych, w tym farmakodynamicznych skutków działania jednego lub wielu badanych produktów leczniczych, lub w celu zidentyfikowania działań niepożądanych jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, lub śledzenia wchłaniania, dystrybucji, metabolizmu i wydalania jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, mając na względzie ich bezpieczeństwo i skuteczność" (tak art. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Dla przedmiotowego wniosku znaczenie ma, iż przed 1 stycznia 2011 r. wolne były usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane jako takie w PKWiU pod poz. ex 85, z wyłączeniem jedynie usług weterynaryjnych (tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz w zw. z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej też "ustawa o VAT"). Zwolnione więc także były czynności wykonywane przez Spółkę, a opisane w stanie faktycznym, które przed 1 stycznia 2011 r. klasyfikowane były wg PKWiU 1997 m.in. pod numerem 85.14.18-00.00 jako "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Tymczasem od 1 stycznia 2011 r., na podstawie ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), należy stwierdzić, że zakres wspomnianego zwolnienia uległ zmianie.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. zwolnione z opodatkowania są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej, te same regulacje stosuje się do usługi transportu sanitarnego.

Poza tym na podstawie kolejnych punktów we wskazanej regulacji z VAT zwalnia się także usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez:

a.

lekarzy i lekarzy dentystów,

b.

pielęgniarki i położne,

c.

osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89),

d.

psychologów.

Prawodawca wskazuje jednocześnie, że ze zwolnienia korzystać będą także dostawa towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związane, jeśli wykonywane są przez zakłady opieki zdrowotnej.

Na tej podstawie można wskazać, że prawodawca główny nacisk w zakresie przyznania zwolnienia położył na cel wykonywanych świadczeń. Cel usługi ma się skupiać na profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Dlatego ze zwolnienia nie będą korzystały przykładowo (co do zasady) usługi mające na celu przeprowadzenie chirurgicznej kosmetyki ciała, badania próbek DNA np. na potrzeby ustalenia ojcostwa, etc. (tak z uzasadnienia ww. zmiany ustawy).

W ocenie Spółki świadczone przez nią na rzecz Sponsorów usługi, polegające przede wszystkim na przeprowadzeniu badań klinicznych (przeprowadzenie stosownych badań i analiz medycznych), nie spełniają celu polegającego na profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, w związku z tym nie korzystają z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy o VAT w brzmieniu właściwym na dzień 1 stycznia 2011 r.

Celem usług świadczonych przez Spółkę jest bowiem "odkrycie lub potwierdzenie klinicznych, farmakologicznych w tym farmakodynamicznych skutków działania jednego lub wielu badanych produktów leczniczych, lub zidentyfikowanie działań niepożądanych jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, lub śledzenia wchłaniania, dystrybucji, metabolizmu i wydalania jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych".

W związku z powyższym Spółce nie przysługuje od 1 stycznia 2011 r. zwolnienie z VAT z tytułu świadczenia usług, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym.

Podsumowując, Spółka uważa, że do wystawianych przez nią faktur VAT, dotyczących usług, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym od 1 stycznia 2011 r. powinien być doliczany stosowny podatek VAT, według aktualnie obowiązującej stawki podstawowej (w chwili zadania zapytania jest to 23%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca w treści samej ustawy oraz w przepisach wykonawczych przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Zwolnienie miało charakter wyłącznie przedmiotowy.

W znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług w poszczególnych punktach art. 43 ust. 1 ustawy wymieniono czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter i okoliczności wykonania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez:

a.

lekarzy i lekarzy dentystów,

b.

pielęgniarki i położne,

c.

osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.),

d.

psychologów.

Należy więc mieć na uwadze, że wyżej powołane przepisy zwalniają od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalniają zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach wykonywania zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi. Zauważyć zatem można, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem - nie ma prawa do zastosowania zwolnienia z VAT. Świadczenie usług, dokonywane w ramach wykonywania zawodu lekarza, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli nie odpowiadają one koncepcji opieki medycznej. Jeśli głównym celem usług medycznych nie jest ochrona, w tym zachowanie lub odtworzenie zdrowia, ale raczej udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących pewne prawne konsekwencje, nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku. Jeżeli usługa polega na wydaniu ekspertyzy lekarskiej, to chociaż wyniki tej usługi należą do kompetencji świadczącego usługi medyczne i mogą obejmować działania, które są typowe dla zawodów medycznych, to jednak, aby do takiego katalogu świadczeń zastosować przedmiotowe zwolnienie muszą one służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Przepisy powyższe stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisów art. 132 ust. 1 lit. b) i c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają:

* opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;

* świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwa członkowskie.

W przeciwieństwie zatem do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), a zatem zwolnienie miało charakter wyłącznie przedmiotowy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnienie określone w powyższych przepisach ma charakter przedmiotowo - podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. A zatem od 1 stycznia 2011 r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Jak wynika z powyższego, czynności z zakresu profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawiania zdrowia muszą być powiązane wyłącznie z opieką medyczną. Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć "opieka" i "profilaktyka". Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119 oraz 1391), "opieka" oznacza "troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś (...)", natomiast "profilaktyka" oznacza "wszelkie działania podejmowane w celu zapobieżenia czemuś; ochrona przed niepożądanym skutkiem czegoś (...)".

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku nie powinny podlegać takie usługi, których celem nie jest ochrona zdrowia. Dla przykładu, w wyroku w sprawie L.u.P. GmbH, Trybunał stwierdził: " (...) pojęcia "opieki medycznej" oraz "świadczeń opieki medycznej" (...) odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia" (C-106/05, pkt 27). Również w wyroku w sprawie d"Ambrumenil Trybunał podkreślał: "Jeżeli chodzi o pojęcie świadczenia opieki medycznej (...) pojęcia tego nie można poddać wykładni, która obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych" (C-307/01, pkt 57). Ponadto w wyroku tym (pkt 60) Trybunał wskazał, że "to, czy dana usługa medyczna powinna zostać zwolniona z podatku VAT warunkuje jej cel. Dlatego, jeżeli kontekst, w jakim realizowana jest dana usługa medyczna pozwala określić, że jej podstawowym celem nie jest ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, lecz raczej udzielenie porady wymaganej przed podjęciem decyzji wiążącej się z konsekwencjami prawnymi zwolnienie (...) nie ma zastosowania do tej usługi".

Ponadto, jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08 "Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania". Ponadto Rzecznik zauważa, że "działalność, którą uznano za części składowe opieki medycznej (leczenia medycznego), obejmuje: opiekę terapeutyczną jako część usługi ambulatoryjnej świadczonej przez wykwalifikowane pielęgniarki; leczenie psychoterapeutyczne świadczone przez wykwalifikowanych psychologów; prowadzenie badań lekarskich bądź pobieranie krwi lub innych próbek do badania pod kątem występowania choroby, na rzecz pracodawców lub ubezpieczycieli, albo poświadczanie zdolności medycznej do odbycia podróży, jeżeli celem tych usług zasadniczo pozostaje ochrona zdrowia zainteresowanych osób; oraz badania medyczne umożliwiające obserwację i zbadanie pacjentów, zanim zajdzie konieczność diagnozowania, rozciągnięcia opieki bądź leczenia potencjalnej choroby, zlecone przez internistów i wykonywane przez zewnętrzne laboratoria prywatne". Dodatkowo Rzecznik zauważa, iż "usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są one rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem takiej opieki świadczonej pacjentom jako świadczenie główne, tylko wówczas jeżeli wpisują się one w logiczny sposób w ramy świadczenia tejże opieki i stanowią w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym służą, gdyż jedynie takie usługi mogą mieć wpływ na koszty opieki zdrowotnej, która staje się dostępna w drodze zwolnienia od podatku".

Należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy pojęcie "usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia" odpowiada określeniom używanym przez ETS "postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych". W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych.

Profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.

Zatem, decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do opisanych we wniosku usług, jest wykazanie, że celem świadczonych usług jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywrócenie i poprawa zdrowia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika, że Spółka przeprowadza badania kliniczne na zlecenie firm farmaceutycznych. Zawiera umowy, w których występują: firma zewnętrzna ("Zamawiający", "Sponsor"), Wnioskodawca ("Ośrodek badawczy", "Spółka"), Wykonawca - lekarz medycyny ("Badacz"). W zawieranych Umowach Sponsor zamierza przeprowadzić w Polsce określone badanie kliniczne nowego leku, polegające na przeprowadzeniu określonych protokołem badania wizyt lekarskich oraz innych badań i analiz medycznych. Sponsor zamierza przeprowadzić niniejsze badanie we współpracy z Badaczem w określonym w umowach Ośrodku Badawczym, przez wykwalifikowane osoby zatrudnione w Ośrodku włączone do prowadzenia badania przez Badacza ("Zespół badawczy").

Celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest "odkrycie lub potwierdzenie klinicznych, farmakologicznych skutków działania jednego lub wielu badanych produktów leczniczych, lub zidentyfikowanie działań niepożądanych jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, lub śledzenia wchłaniania, dystrybucji, metabolizmu i wydania jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych".

W ramach badania, będą wykonywane następujące procedury diagnostyczne lub terapeutyczne: badanie fizykalne, pomiar wzrostu, pomiar masy ciała, obwód pasa, badanie EKG, badanie RTG, pomiar ciśnienia tętniczego krwi i tętna, pobranie próbki moczu do oznaczeń laboratoryjnych, pobranie krwi do oznaczeń laboratoryjnych. Sponsor może ponadto m.in. dostarczyć materiały potrzebne do prowadzenia badania, dostarczyć wszelkie związane z badaniem informacje dotyczące farmakologii klinicznej i toksykologii oraz wytyczne dla Badacza i Ośrodka Badawczego, konieczne dla prawidłowego planowania i prowadzenia badania przez cały czas jego trwania.

Sponsor zobowiązuje się wpłacić ustalone umownie wynagrodzenie dla Ośrodka Badawczego, które pokrywa również wynagrodzenie dla Badacza oraz członków Zespołu Badawczego. Każda wypłata na rzecz Ośrodka Badawczego będzie dokonana na podstawie faktury wystawionej na zasadach wskazanych w stosownych postanowieniach umownych.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. z 2008 r. Dz. U. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.) badaniem klinicznym - jest każde badanie prowadzone z udziałem ludzi w celu odkrycia lub potwierdzenia klinicznych, farmakologicznych, w tym farmakodynamicznych skutków działania jednego lub wielu badanych produktów leczniczych, lub w celu zidentyfikowania działań niepożądanych jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, lub śledzenia wchłaniania, dystrybucji, metabolizmu i wydalania jednego lub większej liczby badanych produktów leczniczych, mając na względzie ich bezpieczeństwo i skuteczność.

Z powyższego wynika zatem, że celem badań klinicznych jest zgodnie z przywołanym art. 2 pkt 2 ww. ustawy odkrycie lub potwierdzenie skutków działania badanych produktów leczniczych i ocena ich bezpieczeństwa. A zatem badania te w istocie nie mają na celu profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę badania kliniczne nie stanowią usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, tym samym z dniem 1 stycznia 2011 r. będą opodatkowane stawką podstawową, to jest 23%.

Końcowo zauważyć należy, że w sytuacji, gdy czynność zostanie dokonana na rzecz podmiotu mającego siedzibę poza terytorium kraju, będącego podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, niezidentyfikowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski (art. 28b ust. 1 ustawy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl