ILPP4/443-167/11-5/EWW - Możliwość zwolnienia od podatku VAT usług szkolenia zawodowego finansowanych w 100% ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-167/11-5/EWW Możliwość zwolnienia od podatku VAT usług szkolenia zawodowego finansowanych w 100% ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkolenia zawodowego finansowanych w 100% ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkolenia zawodowego finansowanego w 100% ze środków publicznych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B), pozaszkolnych form edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu (85.53.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Zainteresowany jest Beneficjentem projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanych z Instytucją Pośredniczącą umów o dofinansowanie projektu. W ramach organizowanych projektów Spółka organizuje następujące rodzaje szkoleń:

* kursy prawa jazdy kat. B, C, D (na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów) - treści nauczania związane bezpośrednio z zawodem kierowcy;

* kursy kwalifikacyjne w ramach kwalifikacji wstępnej, kursy kwalifikacyjne w ramach kwalifikacji wstępnej przyspieszonej oraz szkolenia okresowe kierowców (na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy) - treści nauczania związane bezpośrednio z zawodem kierowcy;

* kursy przedstawiciela handlowego + prawo jazdy kat. B - treści nauczania związane bezpośrednio z zawodem przedstawiciela handlowego.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

* nie jest jednostką objętą systemem oświaty zgodnie z treścią art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572). Prowadzi on działalność oświatową w oparciu o wpisy do ewidencji działalności gospodarczej wspólników spółki cywilnej oraz podpisaną umowę spółki cywilnej. Podstawa prawna art. 83a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

* usługi będące przedmiotem wniosku stanowią niewątpliwie usługi kształcenia lecz nie stanowią usług wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.);

* Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Jednakże czynności będące przedmiotem wniosku wykonywane przez niego nie są wymienione w tym zaświadczeniu.

Umowy o dofinansowanie podpisane zostały w zależności od województwa, w którym realizowane są projekty z podmiotami pełniącymi funkcję Instytucji Pośredniczących:

* województwo a. - umowa zawarta z Samorządem Województwa A.,

* województwo b. - umowa zawarta z Województwem B. - B. Wojewódzkim Urzędem Pracy,

* województwo c. - umowa zawarta z Województwem C.,

* województwo d. - umowa zawarta z Województwem D., Wojewódzkim Urzędem Pracy w S.

Środki na realizację projektów Zainteresowany (Beneficjent) otrzymuje od Instytucji Pośredniczącej w części pochodzącej z budżetu krajowego i z Banku Gospodarstwa Krajowego, na podstawie zlecenia z Instytucji Pośredniczącej, z części pochodzące z budżetu środków europejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotowe szkolenia można traktować jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe oraz czy korzystają one ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe szkolenia można traktować, jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Zgodnie bowiem z definicją kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego określoną w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowujące zapewnione na warunkach określonych w art. 13 części A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, należy traktować kształcenie obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Przedmiotowe szkolenia zgodnie z przyjętym programem szkolenia oraz celem szkolenia zmierzają w kierunku zdobycia wiedzy i umiejętności koniecznych do wykonywania określonego zawodu.

Ponadto przedmiotowe usługi szkoleniowe finansowane są w 100% finansowane ze środków publicznych (współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego), a więc spełniona zostaje przesłanka określona w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnieniu od podatku VAT podlegają na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 świadczenia usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7., art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchyliły załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przeniosły uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy pkt 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B) oraz pozaszkolnych form edukacji w zakresie nauki jazdy i pilotażu (85.53.Z). W ramach prowadzonej działalności organizuje m.in.:

1.

kurs prawa jazdy kat. B, C, D - treści nauczania związane bezpośrednio z zawodem kierowcy;

2.

kurs kwalifikacyjny w ramach kwalifikacji wstępnej, kurs kwalifikacyjny w ramach kwalifikacji wstępnej przyspieszonej oraz szkolenia okresowe kierowców treści nauczania związane bezpośrednio z zawodem kierowcy;

3.

przedstawiciel handlowy plus kurs prawa jazdy kat. B - treści nauczania związane bezpośrednio z zawodem przedstawiciela handlowego.

Zainteresowany poinformował, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty zgodnie z treścią art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572). Prowadzi działalność oświatową w oparciu o wpisy do ewidencji działalności gospodarczej wspólników spółki cywilnej oraz podpisaną umowę spółki cywilnej. Podstawa prawna art. 83a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Usługi będące przedmiotem wniosku stanowią usługi kształcenia lecz nie stanowią usług wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołany przepis stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie spełnia warunków, aby świadczone przez niego usługi korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Równocześnie na podstawie ust. 1 pkt 29 niniejszego artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleniowe przedstawione w stanie faktycznym, świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie: kursy prawa jazdy kat. B, C, D, kursy kwalifikacyjne w ramach kwalifikacji wstępnej, kursy kwalifikacyjne w ramach kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, szkolenia okresowe kierowców, kursy dla przedstawicieli handlowych plus kursy prawa jazdy kat. B, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1 z późn. zm.). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Analiza sprawy wskazuje, iż będące przedmiotem wniosku szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szkolenia te mają bowiem na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Osoby, do których skierowane są przedmiotowe szkolenia podwyższają dzięki nim swoje kwalifikacje zawodowe, uzyskują dodatkowe umiejętności, a tym samym zwiększają swoje szanse na uzyskanie zatrudnienia na rynku pracy bądź zwiększają możliwości zawodowe w wykonywanej pracy. Jednakże czynności w zakresie szkoleń przedstawiciela handlowego nie spełniają przesłanki umożliwiającej korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie lit. a) tego przepisu, tzn. szkolenia te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Kolejnym kryterium pod kątem jakiego należy rozpatrzeć możliwość zastosowania zwolnienia od podatku szkoleń wykonywanych przez Wnioskodawcę, jest kwestia ich finansowania, która uregulowana została w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest też Beneficjentem projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, na podstawie podpisanych z Instytucjami Pośredniczącymi umów o dofinansowanie projektu. Szkolenia finansowane są w 100% z środków publicznych. Umowy o dofinansowanie podpisane zostały w zależności od województwa, w którym realizowane są projekty z podmiotami pełniącymi funkcję Instytucji Pośredniczących: Samorządem Województwa A., Województwem B. - B. Wojewódzkim Urzędem Pracy, Województwem C., Województwem D., Wojewódzkim Urzędem Pracy w S.

Biorąc zatem pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż szkolenia będące przedmiotem pytania korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zwolnienia od podatku usług szkolenia zawodowego finansowanych w 100% ze środków publicznych. Natomiast w zakresie zwolnienia od podatku usług szkolenia zawodowego, wydana została interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2011 r. nr ILPP4/443 167/11-4/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl