ILPP4/443-165/11-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-165/11-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii opodatkowania działalności obejmującej sporty lotnicze w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii opodatkowania działalności obejmującej sporty lotnicze w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o podpis drugiej osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X, którego oddziałem regionalnym jest Wnioskodawca (w dalszej części, określany jako "Y"), jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego podstawowa (statutowa) działalność obejmuje sporty lotnicze.

W ramach sportu lotniczego uprawiane są m.in. następujące dyscypliny:

* akrobacja lotnicza,

* baloniarstwo

* modelarstwo,

* paralotniarstwo,

* spadochroniarstwo,

* sport samolotowy,

* szybownictwo.

Y posiada również status polskiego związku sportowego (w rozumieniu Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie; Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm. - dalej "Ustawa o Sporcie") i jest podmiotem, który oficjalnie reprezentuje sporty lotnicze na terenie Polski i za granicą. Realizuje on swoje zadania za pomocą Y Regionalnych (działających w formie wyodrębnionych formalnie i organizacyjnie oddziałów Y, będących odrębnymi podatnikami VAT).

Zgodnie ze statutem, działalność Y ma przede wszystkim następujące cele:

* organizacja, prowadzenie i rozpowszechnianie współzawodnictwa sportowego w poszczególnych dyscyplinach sportu lotniczego (m.in.: sporty samolotowe, szybowcowe, spadochronowe, balonowe),

* przygotowanie kadry narodowej i reprezentantów Polski do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie w zakresie sportów lotniczych,

* prowadzenie działalności edukacyjnej, wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie sportów lotniczych,

* reprezentowanie polskiego sportu lotniczego w międzynarodowych organizacjach sportowych oraz organizowanie udziału w międzynarodowym współzawodnictwie w sporcie lotniczym,

* organizowanie szkoleń i przeprowadzanie egzaminów oraz doskonalenie zawodowe trenerów, a także szkoleń sędziów sportowych w zakresie sportów lotniczych,

* prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem licencji klubom sportowym, zawodnikom, trenerom i sędziom sportowym,

* rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, w tym wśród dzieci i młodzieży, w zakresie sportów lotniczych,

* integracja poprzez lotnictwo osób niepełnosprawnych, promocja poprzez lotnictwo, zatrudnienia i aktywacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

* szkolenie i doskonalenie członków organizacji dla potrzeb lotnictwa wojskowego, transportu lotniczego, ratownictwa i służb państwowych w ramach organizacji szkolenia.

Działalność statutowa Y obejmuje m.in.:

1.

Organizację i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych (m.in.: paralotniowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych),

2.

Organizację i prowadzenie lotów treningowych (m.in.: paralotniowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych),

3.

Organizowanie skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego,

4.

Zapewnienie możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny),

5.

Wypożyczanie statków powietrznych i spadochronów w celu umożliwienia uprawiania sportów lotniczych (indywidualny trening, udział w obozie treningowym, start w zawodach),

6.

Obsługa techniczna statków powietrznych,

7.

Zarządzane ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego),

8.

Hangarowanie statków powietrznych,

9.

Wynajem sal,

10.

Wynajem statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego,

11.

Świadczenie usług reklamowych (np. reklama na samolotach Y),

12.

Organizowanie skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich.

Działalność Y nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej świadczenia wykonywane są odpłatnie (przede wszystkim jako zwrot kosztów i ewentualnie dodatkowe wynagrodzenie), z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele działalności statutowej Y (wskazane powyżej). Działalność określona w punktach 1-8 wykonywana jest zarówno na rzecz członków Y uprawiających sporty lotnicze (sportowcy zawodowi, sportowcy amatorzy), jak i na rzecz osób trzecich uprawiających sporty lotnicze (niebędących członkami Y). Działalność określona w punktach 9-12 dotyczy działalności wykonywanej głównie na rzecz podmiotów i osób trzecich i nie jest związana z uprawianiem sportów lotniczych przez te podmioty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 1 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

2.

Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 2 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

3.

Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 3 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

4.

Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 4 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

5.

(we wniosku oznaczone numerem 6) Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 6 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

6.

(we wniosku oznaczone numerem 7) Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 7 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

7.

(we wniosku oznaczone numerem 8) Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 8 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

8.

(we wniosku oznaczone numerem 9) Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 9 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

9.

(we wniosku oznaczone numerem 10) Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 10 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

10.

(we wniosku oznaczone numerem 11) Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 11 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

11.

(we wniosku oznaczone numerem 12) Czy świadczenia wykonywane przez Y w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 12 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT.

12.

(we wniosku oznaczone numerem 13) Czy dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT istotne jest, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako członek Y, czy też jest osobą uprawiającą sport lotniczy nie będąc członkiem Y.

13.

(we wniosku oznaczone numerem 14) Czy dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT istotne jest, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez Polski Związek Sportu Lotniczego lub Federacji Lotniczej FAI), czy sportowiec amator (osoba uprawiająca sport ale nieposiadająca licencji sportowej zawodnika).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uwagi ogólne

Analizując konstrukcję obecnych zwolnień z VAT, przewidzianych w Ustawie o VAT, należy wskazać, że poprzez odejście od odwołań do klasyfikacji statystycznych (obowiązujące do końca 2010 r.) Ustawodawca zdecydował, iż zakres zwolnień określany będzie przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową, która jest jednocześnie podstawową metodą wykładni przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że znaczenie pojęć użytych w omawianych przepisach powinno być interpretowane w oparciu o ich powszechne rozumienie językowe (i definicje słownikowe).

Zgodnie z definicją słownikową, sport to każda forma aktywności (fizycznej i umysłowej) podejmowanej w celu rywalizacji - zbiorowej lub indywidualnej, w różnych grach i dyscyplinach. Podobną definicję zawiera Ustawa o Sporcie, w której wykazano, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W tak rozumianym pojęciu sportu mieszczą się sporty lotnicze, a X jest wprost wymieniony w Komunikacie Ministra Sportu z dnia 18 października 2010 r., wydanym w oparciu o Ustawę o Sporcie, przedstawiającym wykaz polskich związków sportowych.

W odniesieniu jednak do wykładni przepisów ustawy o VAT należy odnosić się również do wykładni pro wspólnotowej, tj. rozumienia konkretnych pojęć w kontekście przepisów wspólnotowych oraz ich wykładni dokonywanej przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Stanowisko odnośnie pytań 1-3

W ocenie Y świadczenia opisane w punktach 1-3 opisu stanu faktycznego stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym i podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT, w zakresie świadczeń zwolnionych z VAT mieszczą się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Powyższe zwolnienie stanowi jednocześnie implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m), art. 133 oraz art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa VAT), zgodnie z którym wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku (ang. non-profit organisations) na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Konstrukcja przywołanego przepisu Ustawy o VAT wprowadza zatem zwolnienie podmiotowo przedmiotowe dla usług związanych ze sportem, wskazując jednocześnie na szereg warunków, które muszą zostać spełnione łącznie, aby możliwe było zastosowanie wskazanego zwolnienia z VAT.

Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT, Y jest zdania, iż w odniesieniu do usług opisanych w punktach 1-3 przedstawionego stanu faktycznego, wszystkie przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT dla świadczeń Y są spełnione.

Po pierwsze, świadczenia opisane w tych punktach stanowią usługi ściśle związane ze sportem (sportem lotniczym). Zarówno bowiem szkolenia lotnicze (m.in. samolotowe, szybowcowe, spadochronowe, jak i balonowe) prowadzone są ściśle w zakresie sportów lotniczych. Również loty treningowe czy też skoki spadochronowe stanowią nieodzowny element wykonywania tych sportów. W konsekwencji, wskazana przesłanka w odniesieniu do świadczeń opisanych w punktach 1-3 przedstawionego stanu faktycznego i wykonywanych przez Y jest spełniona.

Drugim warunkiem niezbędnym dla zastosowania zwolnienia z VAT jest, aby przedmiotowe usługi (w zakresie sportu) były świadczone przez kluby sportowe lub związki sportowe lub związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. W ocenie Y, również ta przesłanka jest spełniona w omawianym stanie faktycznym. Y jest podmiotem posiadającym status polskiego związku sportowego (w zakresie sportów lotniczych) i jest podmiotem, który oficjalnie reprezentuje sporty lotnicze na terenie Polski i za granicą. Natomiast celem statutowym Y jest m.in. działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu lotniczego.

Kolejną przesłanką, której spełnienie jest niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT jest, aby świadczone usługi były konieczne do organizowania i uprawiania sportu i uczestniczenia w nim. W ocenie Y, wskazana przesłanka w odniesieniu do czynności opisanych w punktach 1-3 jest również spełniona. Jak wskazano powyżej, opisane w tych punktach działania są ściśle związane ze sportem lotniczym, a ich wykonanie jest niezbędne dla możliwości uprawiania sportów lotniczych.

Kolejnym warunkiem przewidzianym w Ustawie o VAT dla zastosowania omawianego zwolnienia jest wymóg, aby podmioty świadczące te usługi (związane ze sportem) nie byty nastawione na osiąganie zysków. Przesłanka ta w odniesieniu do Y jest również spełniona dla działalności opisanej w stanie faktycznym. Należy wskazać, że zgodnie ze statutem Y, jego działalność nie ma celu zarobkowego. Pobierane przez Y opłaty w związku ze świadczeniami opisanymi w punktach 1-3 (jak i w związku z innymi świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym) mają na celu jedynie pokrycie kosztów związanych z ich realizacją. Ewentualne zyski, jeżeli w ogóle wystąpią, przeznaczone są zaś wyłącznie na realizację celów statutowych Y (opisanych w stanie faktycznym). W odniesieniu do tej przesłanki wypowiadał się również ETS, który w orzeczeniu w sprawie C-174/00 (Kennemer Golf Country Club) potwierdził, że nawet jeśli w działalności takich organizacji (świadczących usługi ściśle związane ze sportem) powstaje zysk, lecz celem takich organizacji nie jest systematyczne dążenie do jego osiągnięcia, wskazana przesłanka dla zastosowania zwolnienia z VAT pozostaje spełniona. Podobne stanowisko w odniesieniu do traktowania działalności lotniczej klubów sportowych i innych podobnych organizacji non-profit przedstawiła Komisja Europejska w pisemnej odpowiedzi z dnia 11 listopada 2010 r. (sygn. E-8138/10EN) wskazując, że taka działalność nie ma charakteru komercyjnego w rozumieniu regulacji wspólnotowych.

Wymogiem niezbędnym dla zastosowania zwolnienia z VAT jest również, aby usługi były świadczone na rzecz osób uprawiających sport. W ocenie Y, wskazany warunek jest również spełniony w przypadku wykonywania świadczeń opisanych w punktach 1-3. Należy podkreślić, że wskazane świadczenia wykonywane są przez Y na rzecz członków Y będących zawodowymi sportowcami lub sportowcami amatorami, jak również na rzecz osób niebędących członkami Y, lecz uprawiających sporty lotnicze. Wszystkie wskazane kategorie osób uprawiają sporty lotnicze. Bez znaczenia pozostaje natomiast sposób w jaki osoby te uprawiają sporty lotnicze (tj. czy w ramach swojego zawodu, czy też w sposób amatorski).

Podobne stanowisko przedstawił ETS w orzeczeniu w sprawie C-124/96 (Cantebury Hockey Club), w którym wskazał, że wskazany warunek oznacza, że usługi mają być świadczone na rzecz osób uprawiających sport, które to pojęcie należy rozumieć szeroko (tj. nie można go zawężać wyłącznie do określonej kategorii sportowców, bądź do osób posiadających określony status w danej organizacji).

Należy wskazać, iż przedmiotowe zwolnienie z VAT jest wyłączone w stosunku do usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W ocenie Y, wskazane przesłanki negatywne (uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia) nie są spełnione w odniesieniu do punktów 1-3. Świadczenia wykonywane przez Y stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym i są niezbędne do jego uprawiania, a w konsekwencji wskazane negatywne przesłanki nie są w omawianym przypadku spełnione.

Stanowisko odnośnie pytania 4

W ocenie Y, świadczenia opisane w punkcie 4 stanu faktycznego stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym i podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT. Należy bowiem wskazać, że w odniesieniu do omawianych świadczeń spełnione są wszystkie warunki przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT (dla których szczegółowy komentarz został zawarty w uzasadnianiu do pytań 1-3), gdyż usługi te świadczone są na takich samych warunkach i w takich samych okolicznościach jak świadczenia opisane w punktach 1-3. Elementami niezbędnymi do uprawiania sportów lotniczych i jednocześnie świadczeniami ściśle z tym sportem związanymi jest bowiem również wypożyczanie statków powietrznych i spadochronów sportowcom, jak i zapewnienie możliwości wykonania startu szybowcom (w związku z uprawianiem sportu szybowcowego).

Dlatego też, zdaniem Y, wszystkie wskazane wyżej przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT są również spełnione w odniesieniu do usług opisanych w punkcie 4 przedstawionego stanu faktycznego.

Należy jednocześnie zwrócić uwagę na ostatnią z przesłanek niezbędnych dla zastosowania zwolnienia z VAT, a mianowicie wyłączenie ze zwolnienia w stosunku do usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W ocenie Y powyższą przesłankę należy interpretować w pierwszej kolejności w świetle przepisów wspólnotowych w tym zakresie, tj. w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m), art. 133 i art. 134 Dyrektywy VAT, jak również w oparciu o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w tym zakresie. Jak wynika z przywołanych przepisów Dyrektywy VAT, zwolnienie z VAT dla usług ściśle związanych ze sportem powinno odnosić się do sportu jako całości. W konsekwencji, nawet jeżeli w ramach realizowania określonych świadczeń ściśle związanych ze sportem konieczne jest zapewnienie specjalistycznego sprzętu niezbędnego do jego uprawiania, to nie można, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, twierdzić, że udostępnienie sprzętu sportowego ma charakter wynajmu sprzętu sportowego, bądź odpłatnego prowadzenia statków powietrznych. Należy bowiem uwzględnić fakt, że świadczącym te usługi jest Y, czyli podmiot o statusie niekomercyjnym (związek sportowy), którego działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków i którego celami statutowymi jest rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, w tym wśród dzieci i młodzieży, w zakresie sportów lotniczych. Ponadto, ewentualne opłaty wnoszone przez sportowców korzystających z takich świadczeń mają charakter zwrotu kosztów ponoszonych przez Y, a nie wynagrodzenia (w rozumieniu komercyjnym).

W konsekwencji, w ocenie Y, w świetle regulacji Dyrektywy VAT, art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT należy interpretować w taki sposób, że usługi opisane w punktach 5-6 podlegają zwolnieniu z VAT. Y pragnie jednocześnie wskazać, iż odmienna wykładnia przywołanego przepisu Ustawy o VAT, w kontekście usług opisanych w punkcie 4, byłaby niezgodna z Dyrektywą VAT, a zatem nie jest dopuszczalna.

Stanowisko odnośnie pytań 6-8

W ocenie Y, świadczenia opisane w punktach 6-8 opisu stanu faktycznego również stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym ale tylko w przypadku, gdy są świadczone na rzecz osób uprawiających sport, a nie w sposób komercyjny.

W konsekwencji usługi polegające na:

* obsłudze technicznej statków powietrznych,

* zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego),

* hangarowaniu statków powietrznych

będą również podlegały zwolnieniu z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT) pod warunkiem, że będą świadczone na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze. Usługi te są bowiem ściśle związane ze sportem lotniczym i jednocześnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania maszyn lotniczych, wykorzystywanych do uprawiania sportów lotniczych.

Y wskazuje jednocześnie, że te same usługi mogą również być świadczone na rzecz osób nie uprawiających sportów lotniczych, mają charakter komercyjny (pomimo, iż ewentualne zyski, które powstałyby przy świadczeniu przedmiotowych usług przeznaczone są przez Y wyłącznie na cele statutowe), a w konsekwencji nie spełniają przesłanej wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT, ani też nie mieszczą się w żadnym innym przepisie Ustawy o VAT dotyczącym zwolnień z VAT.

Stanowisko odnośnie pytań 9-12

W ocenie Y świadczenia opisane w punktach 9-12 opisu stanu faktycznego nie stanowią usług ściśle związanych ze sportem lotniczym i w konsekwencji nie podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko w ocenie Y wynika z faktu, że wskazane usługi w większości przypadków nie są ściśle związane ze sportem lotniczym. Świadczenia te mają charakter komercyjny (pomimo, iż ewentualne zyski, które powstałyby przy świadczeniu przedmiotowych usług przeznaczone są przez Y wyłącznie na cele statutowe), a w konsekwencji nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT, ani też nie mieszczą się w żadnym innym przepisie dotyczącym zwolnień z VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Y, przedmiotowe świadczenia podlegają opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.

Stanowisko odnośnie pytania 13

W ocenie Y, dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako członek Y, czy też jest osobą uprawiającą sport lotniczy nie będąc członkiem Y. Warunkiem przewidzianym w tym przepisie jest, aby osoby, na rzecz których wykonywane są usługi, uprawiały sport (w omawianym przypadku sport lotniczy). Status członkowski w Y nie ma w ocenie Y znaczenia, z perspektywy wykładni przywołanej regulacji.

Podobne stanowisko w odniesieniu do omawianego zagadnienia zaprezentował również ETS, który w orzeczeniu w sprawie C-253/07 (Cantenbury Hockey Club) potwierdził, że przedmiotowy przepis odnosi się ogólnie do "osób uprawiających sport" i nie należy dokonywać rozróżnienia z uwagi na przynależność członkowską. W istocie, w przywołanym orzeczeniu ETS potwierdził również, że zwolnieniem z VAT mogą być objęte usługi ściśle związane ze sportem świadczone na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne.

W konsekwencji, w ocenie Y, status osoby uprawiającej sport, na rzecz Y świadczy usługi, pozostaje bez wpływu na traktowanie tych usług na gruncie VAT.

Stanowisko odnośnie pytania 14

W ocenie Y, dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez Polski Związek Sportu Lotniczego lub w przypadku zawodników zagranicznych międzynarodową licencję sportową Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI), czy sportowiec amator (osoba nie posiadająca licencji sportowej zawodnika). Warunkiem przewidzianym w tym przepisie jest, aby osoby, na rzecz których wykonywane są usługi, uprawiały sport (w omawianym przypadku sport lotniczy). Sposób i okoliczności w jakich sport ten jest uprawiany (sport zawodowy, bądź amatorski) nie ma w ocenie Y znaczenia, z perspektywy wykładni przywołanej regulacji).

Podobne stanowisko w odniesieniu do omawianego zagadnienia zaprezentował również ETS, który w orzeczeniu w sprawie C-253/07 (Cantenbury Hockey Club) potwierdził, że przedmiotowy przepis odnosi się ogólnie do "osób uprawiających sport" i nie należy dokonywać rozróżnienia z uwagi na profesjonalny lub amatorski sposób uprawiania sportu. W istocie, w przywołanym orzeczeniu ETS potwierdził również, że zwolnieniem z VAT mogą być objęte usługi ściśle związane ze sportem świadczone na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne. W konsekwencji, w ocenie Y, status osoby uprawiającej sport, na rzecz której Y świadczy usługi, pozostaje bez wpływu na traktowanie tych usług na gruncie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku.

Ponadto przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy Rady, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Przy czym w myśl art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego podstawowa (statutowa) działalność obejmuje sporty lotnicze. Zainteresowany posiada również status polskiego związku sportowego i jest podmiotem, który oficjalnie reprezentuje sporty lotnicze na terenie Polski i za granicą. Jego działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Świadczenia wykonywane przez Y są odpłatne, z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele jego działalności statutowej.

Działalność statutowa Wnioskodawcy obejmuje m.in.:

1.

Organizację i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych (m.in.: paralotniowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych).

2.

Organizację i prowadzenie lotów treningowych (m.in.: paralotniowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych).

3.

Organizowanie skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego.

4.

Zapewnianie możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny).

5.

Wypożyczanie statków powietrznych i spadochronów w celu umożliwienia uprawiania sportów lotniczych (indywidualny trening, udział w obozie treningowym, start w zawodach).

6.

Obsługa techniczna statków powietrznych.

7.

Zarządzanie ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego).

8.

Hangarowanie statków powietrznych.

9.

Wynajem sal.

10.

Wynajem statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego.

11.

Świadczenie usług reklamowych (np. reklama na samolotach Y).

12.

Organizowanie skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich.

Przy czym - jak wskazał Zainteresowany - działalność określona w punktach 1-8 wykonywana jest na rzecz jego członków uprawiających sporty lotnicze (sportowcy zawodowi, sportowcy amatorzy), jak i na rzecz osób trzecich uprawiających sporty lotnicze (niebędących członkami Wnioskodawcy). Natomiast działalność określona w punktach 9-12 dotyczy działalności wykonywanej głównie na rzecz podmiotów i osób trzecich i nie jest związana z uprawianiem sportów lotniczych przez te podmioty.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Zatem podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu świadcząc usługi marketingowe, reklamowo promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, nie mogą względem niniejszych usług korzystać z ww. zwolnienia niezależnie od tego, że są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport a świadczący usługę nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, organizowaniu skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny), obsłudze technicznej statków powietrznych, zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) oraz hangarowaniu statków powietrznych należy zgodzić się z Zainteresowanym, iż niniejsze usługi korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez związki sportowe, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport a przy tym dane usługi nie są wyłączone z niniejszego zwolnienia. Y wskazuje, iż jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego działalność zgodnie ze statutem ma na celu m.in. organizację, prowadzenie i rozpowszechnianie współzawodnictwa sportowego w poszczególnych dyscyplinach sportu lotniczego, a ponadto Wnioskodawca posiada status polskiego związku sportowego. Co więcej, działalność Zainteresowanego nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Świadczenia wykonywane przez niego są odpłatne, z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele jego działalności statutowej. Przy tym, przedmiotowe usługi wykonywane są na rzecz członków Wnioskodawcy uprawiających sporty lotnicze. Jednocześnie w przedmiotowym przypadku przedmiotowe usługi świadczone przez niego należy uznać za usługi ściśle związane ze sportem konieczne do organizowania i uprawiania sportu, a przy tym nie znajdują się wśród usług wyłączonych z niniejszego zwolnienia.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż zostały spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania dla świadczonych przez Y usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, organizowaniu skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny), obsłudze technicznej statków powietrznych, zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) oraz hangarowaniu statków powietrznych zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jednocześnie Zainteresowany słusznie wskazuje, iż usługi polegające na wynajmie sal, wynajmie statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego, świadczeniu usług reklamowych oraz organizowaniu skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich podlegają opodatkowaniu stawką podstawową. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż niniejsze usługi świadczy głównie na rzecz podmiotów i osób trzecich i nie są one związane z uprawianiem sportów lotniczych przez te podmioty. Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy wskazać, iż wprowadzone przepisem art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług ściśle związanych ze sportem, co więcej usługi te muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport. Ponieważ w przedmiotowym przypadku analizowane usługi nie są związane z uprawianiem sportów przez podmioty nabywające niniejsze usługi przedmiotowe usługi nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie ww. przepisu.

Ponadto należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako członek Wnioskodawcy, czy też jest osobą uprawiającą sport lotniczy nie będąc jego członkiem jak również nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez Polski Związek Sportu Lotniczego lub w przypadku zawodników zagranicznych międzynarodową licencję sportową Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI), czy sportowiec amator (osoba nieposiadająca licencji sportowej zawodnika). Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, jako jeden z warunków dla zastosowania zwolnienia wskazuje świadczenie usługi na rzecz osoby uprawiającej sport. W kontekście powyższego w celu oceny, czy spełniony jest niniejszy warunek bez znaczenia pozostaje przynależność osoby uprawiającej sport do świadczącego usługę klubu sportowego, związku sportowego czy też związku stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jak również bez znaczenia jest to, czy osoba uprawia sport zawodowo czy też amatorsko. Przedmiotowe ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia sprowadza się do tego, aby osoba nabywająca usługę uprawiała sport.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, organizowaniu skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny), obsłudze technicznej statków powietrznych, zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) oraz hangarowaniu statków powietrznych korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, natomiast usługi polegające na wynajmie sal, wynajmie statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego, świadczeniu usług reklamowych oraz organizowaniu skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich podlegają opodatkowaniu stawką podstawową wynikającą z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy. Jednocześnie dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako członek Zainteresowanego, czy też jest osobą uprawiającą sport lotniczy nie będąc członkiem Wnioskodawcy jak również nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako sportowiec zawodowy czy sportowiec amator.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14. W kwestii poruszonej w pytaniu oznaczonym we wniosku numerem 5 została wydana odrębna interpretacja z dnia 23 maja 2011 r. nr ILPP4/443-165/11-5/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl