ILPP4/443-16/11-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-16/11-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację projektu 421 "Wdrażanie projektów współpracy". Podstawa prawna realizacji projektu to art. 65 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRPROW) Dz. Urz. UE L 277 z dnia 21 października 2005 r.

Projekt 421 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" jest współfinansowany z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW.

W ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy", Zainteresowany realizować będzie przygotowanie projektu współpracy oraz realizację projektu współpracy. W ramach przygotowania projektu współpracy, wypracowana zostanie koncepcja przyszłego projektu współpracy, opracowana zostanie dokumentacja niezbędna do realizacji projektu, a także przeprowadzone zostaną spotkania osób zaangażowanych w realizację projektu współpracy.

W ramach realizacji ww. projektu w latach 2011-2013, przeprowadzone zostaną wszystkie zaplanowane na etapie przygotowania elementy pozwalające na zrealizowanie projektu współpracy.

Realizacja projektu współpracy obejmować będzie: spotkania osób zaangażowanych w realizację, nadzór nad wykonaniem zaplanowanych zadań, zakup usług i urządzeń niezbędnych do realizacji projektu współpracy, organizację i przeprowadzenie wydarzeń promocyjnych, rekreacyjnych, tworzenie oraz utrzymanie baz informacji turystycznych.

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Wnioskodawca realizując projekt 421 "Wdrażanie projektów współpracy" nie będzie prowadzić działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W ramach wdrażania ww. projektu, obejmującego przygotowanie projektu współpracy jak i realizację projektu współpracy, Zainteresowany nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót opodatkowany podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nie będąc płatnikiem podatku VAT, realizując projekt 421 "Wdrażanie projektów współpracy" obejmujący przygotowanie projektu współpracy oraz realizację projektu współpracy, Stowarzyszenie może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt 421 "Wdrażanie projektów współpracy" obejmujący przygotowanie projektu współpracy oraz realizację projektu współpracy, nie będzie prowadzić on działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie widnieje w ewidencji płatników podatku VAT, w związku z tym realizując ww. projekt nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację projektu 421 "Wdrażanie projektów współpracy". Przedmiotowy projekt jest współfinansowany z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW. Zainteresowany realizować będzie przygotowanie projektu współpracy oraz realizację projektu współpracy. W ramach przygotowania projektu współpracy, wypracowana zostanie koncepcja przyszłego projektu współpracy, opracowana zostanie dokumentacja niezbędna do realizacji projektu, a także przeprowadzone zostaną spotkania osób zaangażowanych w realizację projektu współpracy.

W ramach realizacji w latach 2011-2013 ww. projektu, przeprowadzone zostaną wszystkie zaplanowane na etapie przygotowania elementy pozwalające na zrealizowanie projektu współpracy. Realizacja projektu współpracy obejmować będzie: spotkania osób zaangażowanych w realizację, nadzór nad wykonaniem zaplanowanych zadań, zakup usług i urządzeń niezbędnych do realizacji projektu współpracy, organizację i przeprowadzenie wydarzeń promocyjnych, rekreacyjnych, tworzenie oraz utrzymanie baz informacji turystycznych.

Wnioskodawca poinformował, że nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

Stowarzyszenie realizując przedmiotowe zadanie nie będzie prowadzić działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Również w ramach wdrażania ww. projektu, obejmującego przygotowanie projektu współpracy jak i realizację projektu współpracy, Zainteresowany nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni".

Natomiast jak wynika z przedstawionych informacji, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizowanym projektem.

W zakresie planowanego projektu, Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego, Zainteresowany nie będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, realizując projekt 421 "Wdrażanie projektów współpracy" obejmujący przygotowanie projektu współpracy oraz jego realizację, nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu będącego przedmiotem wniosku, stosownie do brzmienia powołanych przepisów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Zainteresowanego.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, związanego z wydatkami poniesionymi na realizację określonego projektu, a nie dokonano analizy, czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie zobligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl