ILPP4/443-150/11-3/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-150/11-3/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet eksportu towarów, w sytuacji gdy wywóz towarów nie nastąpił w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania tej zaliczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet eksportu towarów, w sytuacji gdy wywóz towarów nie nastąpił w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania tej zaliczki. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.), w którym sformułowane zostało nowe pytanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji, dostawy i serwisu silników indukcyjnych i synchronicznych oraz generatorów synchronicznych. Produkcja ww. wyrobów trwa od 3 miesięcy do 1,5 roku.

W dniu 16 lipca 2010 r. zgodnie z umową Zainteresowany otrzymał zaliczkę eksportową w wysokości 30% zamówienia, która została wykazana w deklaracji VAT za miesiąc lipiec 2010 r. w poz. 32 ze stawką 0%.

Stosownie do umowy, termin realizacji upływa w grudniu 2011 r. W miesiącu styczniu 2011 r. minął termin 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki. W związku z interpretacją Spółki, w miesiącu styczniu 2011 r. nie zostanie dokonana korekta deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2010 r. w zakresie stawki podatku, poprzez opodatkowanie otrzymanej należności, według stawki obowiązującej dla sprzedaży na terenie kraju. Zostanie natomiast skorygowana, tzn. wycofana z rejestru VAT otrzymana zaliczka i tego będzie dotyczyła korekta deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2010 r. Podatek należny od tej sprzedaży zostanie rozliczony w miesiącu zakończenia produkcji i wystawienia faktury końcowej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki na poczet eksportu towarów w przypadku, gdy wywóz towarów nie nastąpił w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki.

Zauważa się, iż Spółka w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 kwietnia 2011 r. dokonała modyfikacji pytania. W interpretacji została przyjęta wersja pytania wynikająca z uzupełnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług - jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej części.

Artykuł 19 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 m-cy, licząc od dnia otrzymania części należności.

Z racji tego, iż cykl produkcyjny omawianego generatora trwa dłużej niż 6 miesięcy, Spółka nie jest w stanie wywieźć produktu poza granice Unii Europejskiej w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki ponieważ produkt nie jest gotowy.

Zainteresowany stoi na stanowisku, że należy skorygować deklaracje VAT-7 za miesiąc lipiec 2010 r. nie wykazując w ogóle zaliczki eksportowej, gdyż jego zdaniem nie powstał obowiązek podatkowy. Spółka uważa, że obowiązek podatkowy nastąpi w momencie wydania towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1) (...).

Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej i na niego wystawione są dokumenty eksportowe jako zgłaszającego towar do odprawy celnej - stanowi, tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Na mocy art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 ustawy.

Z kolei art. 19 ust. 11 ustawy stanowi, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności - art. 19 ust. 12 ustawy.

Z cytowanego przepisu art. 19 ust. 12 ustawy wynika zatem, iż w sytuacji gdy wywóz towaru będącego przedmiotem eksportu na poczet którego podatnik otrzymał już część należności, nie nastąpi w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania tej zaliczki (przedpłaty, zadatku, raty) nie powstanie obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0% - art. 41 ust. 4 ustawy.

Analiza przywołanych przepisów pozwala na stwierdzenie że, co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje w chwili wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy). W ustawie przewidziano jednak odstępstwo od tej reguły, dotyczące otrzymania częściowej zapłaty przed wydaniem towaru. Obowiązek podatkowy w tym przypadku, powstaje z chwilą otrzymania częściowej należności (art. 19 ust. 11 ustawy). Powyższą zasadę stosuje się także do eksportu towarów, pod warunkiem jednak, że wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności (art. 19 ust. 12 ustawy).

Zaliczki powinny być opodatkowane stawką właściwą dla czynności, której dotyczą. Zgodnie z tym, co zaznaczono powyżej, zaliczka otrzymana na poczet eksportu towarów powinna być opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%, i wykazana w deklaracji podatkowej za okres jej otrzymania.

Natomiast w sytuacji, gdy wywóz towarów na poczet których otrzymano zaliczkę, nie nastąpi w ciągu 6 miesięcy licząc od dnia jej otrzymania, obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki na poczet eksportu towarów nie powstanie, ze względu na niespełnienie przesłanki o których mowa w art. 19 ust. 12 ustawy.

Z informacji wskazanych we wniosku wynika, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji, dostawy i serwisu silników indukcyjnych i synchronicznych oraz generatorów synchronicznych. Produkcja ww. wyrobów trwa od 3 miesięcy do 1,5 roku. W dniu 16 lipca 2010 r. zgodnie z umową, Zainteresowany otrzymał zaliczkę eksportową w wysokości 30% zamówienia, która została wykazana w deklaracji VAT za miesiąc lipiec 2010 r. w poz. 32 ze stawką 0%. Stosownie do umowy termin realizacji upływa w grudniu 2011 r. W miesiącu styczniu 2011 r. minął termin 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki. W związku z tym, iż cykl produkcyjny generatora przeznaczonego do eksportu towarów trwa powyżej 6 miesięcy, Spółka nie jest w stanie wywieźć produktu poza granice Unii Europejskiej w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki ponieważ nie jest on gotowy.

Odnosząc powołane regulacje prawne do przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy eksport towarów, na poczet którego Zainteresowany otrzymał zaliczkę nie nastąpił w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki, jej otrzymanie nie rodziło powstania obowiązku podatkowego wynikającego z przepisów art. 19 ust. 11 i ust. 12 ustawy. W konsekwencji, wykazana wcześniej sprzedaż towarów ze stawką 0% powinna zostać skorygowana w drodze korekty deklaracji i zmniejszona do "0" w rozliczeniu za miesiąc, w którym został wykazany obowiązek podatkowy w tym zakresie, czyli w niniejszej sprawie miesiąc lipiec 2010 r.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet eksportu towarów w przypadku, gdy wywóz towarów nie nastąpił w terminie 6 miesięcy od dnia jej otrzymania, powstanie na zasadach ogólnych, w terminie przewidzianym dla czynności eksportu towarów.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że uwidoczniona w deklaracji wartość z tytułu eksportu towarów, wykazana w związku z tą czynnością, powinna uwzględniać kwotę otrzymanej zaliczki, o której wartość skorygowana zostanie deklaracja podatkowa VAT-7.

Wskazać również należy, że w związku z tym, iż w przedmiotowej sprawie Spółka otrzymała zaliczkę w lipcu 2010 r., w niniejszej interpretacji indywidualnej zastosowane zostały przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl