ILPP4/443-143/14-3/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-143/14-3/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT uiszczonego w ramach operacji pn. "Doposażenie Klubu w sprzęt sportowy i nagłośnienie stadionu miejskiego zachętą do aktywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT uiszczonego w ramach operacji pn. "Doposażenie Klubu w sprzęt sportowy i nagłośnienie stadionu miejskiego zachętą do aktywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz dokument, z którego wynika prawo osób podpisanych na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Doposażenie Klubu w sprzęt sportowy i nagłośnienie stadionu miejskiego zachętą do aktywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży". Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności poprzez doposażenie klubu w sprzęt sportowy, zakup nagłośnienia służącego do sprawnego przeprowadzenia imprez sportowych na stadionie miejskim. Operacja przyczyni się do popularyzacji wielu dyscyplin sportu (nie tylko piłki nożnej). Aktywność fizyczna stanowi strategiczny element zdrowego stylu życia, bez niej niemożliwe jest utrzymanie dobrego stanu zdrowia. Wychodząc naprzeciwko niepokojącym zjawiskom oraz trendom, potwierdzonym wynikami badań naukowych dotyczących stanu aktywności sprawności fizycznej, Zainteresowany proponuje upowszechnienie postaw sportowych, społecznych i zdrowotnych, w szczególności wśród dzieci i młodzieży szkolnej, poprawę stanu zdrowia, sprawności fizycznej, a także skuteczne wspieranie procesu edukacji, wychowania oraz rozwoju dzieci i młodzieży. Wnioskodawca chce by mieszkańcy dzięki tej operacji mieli alternatywy i dostęp.

Planowane cele operacji są zgodne z Celami Lokalnej Strategii Rozwoju Gminy, wpłyną na rozwój i poprawę życia na obszarach wiejskich. Są spójne z działaniem "Wdrażaniem Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów" oraz cel jest zgodny z Celami Lokalnej Strategii rozwoju stowarzyszenia. Mieszkańcy obszarów wiejskich dużą część swoich potrzeb realizują dzięki własnej aktywności i samoorganizacji, jednak oczekują oni wsparcia dla pomysłów i inicjatyw. Konkretne oczekiwania mieszkańców związane z realizacją celu ogólnego 1: Poprawa jakości życia mieszkańców, zostały określone w postaci następujących celów szczegółowych: 1.1 Poprawa stanu obiektów społeczno-kulturalnych i rekreacyjno-sportowych, 1.4 Wsparcie oddolnych inicjatyw w zakresie edukacji, kultury, sportu i wypoczynku.

Odpowiedzią na oczekiwania jest planowany zakup sprzętu sportowego, nagłośnienia na stadionie w celu poprawienia bazy sportowej w sferze rekreacji i aktywnego wypoczynku co w konsekwencji przyczyni się do lepszej organizacji imprez. Główną imprezą organizowaną w ramach tego projektu będzie Gminna Spartakiada Sportowo-Rekreacyjna dla mieszkańców gminy, w której weźmie udział większość przedstawicieli z 19 sołectw i 3 rad osiedlowych. Impreza odbędzie się w 9 konkurencjach. Do podstawowych zadań działalności Zainteresowanego należy zagospodarowanie wolnego czasu wśród dzieci i młodzieży, zmniejszenie przestępczości w tej grupie, popularyzacja wspólnej zabawy przez sport, udzielanie pomocy młodzieży zaniedbanej oraz dbałość o rozwój fizyczny młodzieży, pielęgnowanie tradycji piłkarstwa wielkopolskiego. Wnioskodawca zajmuje się wieloma obszarami życia społecznego, współpracuje z Młodzieżowymi Drużynami Pożarniczymi, organizuje konkursy, wycieczki i wiele innych form. Od kilku lat uczy się pracować metodą projektu, co pozwala na finalizowanie wielu coraz ciekawszych przedsięwzięć.

Zakupiony przez Zainteresowanego sprzęt będzie użytkowany przez mieszkańców za darmo i znajdować się będzie w pomieszczeniach magazynowych znajdujących się na stadionie. Gospodarz Stadionu, który opiekuje się stadionem miejskim, będzie także opiekował się pozyskanym sprzętem i udostępniał pozyskany sprzęt bez większych ograniczeń.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary zakupione w ramach realizowanego projektu pn. "Doposażenie Klubu w sprzęt sportowy i nagłośnienie stadionu miejskiego zachętą do aktywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży", nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany może odzyskać uiszczony podatek VAT w przedmiotowej operacji. Jeśli nie może to prosi o wskazanie podstawy prawnej zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać uiszczonego podatku VAT. Zainteresowany nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non profit.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 I 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Celem realizowanego przez Zainteresowanego projektu będzie: poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz zaspokojenie potrzeb społecznych, kulturalnych i sportowych mieszkańców wsi, poprzez doposażenie w sprzęt sportowy i nagłośnienie stadionu miejskiego.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pn. "Doposażenie Klubu w sprzęt sportowy i nagłośnienie stadionu miejskiego zachętą do aktywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży". Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności, poprzez doposażenie klubu w sprzęt sportowy, zakup nagłośnienia służącego do sprawnego przeprowadzenia imprez sportowych na stadionie miejskim. Operacja przyczyni się do popularyzacji wielu dyscyplin sportu (nie tylko piłki nożnej). Aktywność fizyczna stanowi strategiczny element zdrowego stylu życia. Bez niej niemożliwe jest utrzymanie dobrego stanu zdrowia. Wychodząc naprzeciwko niepokojącym zjawiskom oraz trendom, potwierdzonym wynikami badań naukowych dotyczących stanu aktywności sprawności fizycznej, Zainteresowany proponuje upowszechnienie postaw sportowych, społecznych i zdrowotnych, w szczególności wśród dzieci i młodzieży szkolnej, poprawę stanu zdrowia, sprawności fizycznej, a także skuteczne wspieranie procesu edukacji, wychowania oraz rozwoju dzieci i młodzieży. Planowane cele operacji są zgodne z Celami Lokalnej Strategii Rozwoju Gminy, wpłyną na rozwój i poprawę życia na obszarach wiejskich. Są spójne z działaniem "Wdrażaniem Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów" oraz cel jest zgodny z Celami Lokalnej Strategii rozwoju stowarzyszenia. Mieszkańcy obszarów wiejskich dużą część swoich potrzeb realizują dzięki własnej aktywności i samoorganizacji, jednak oczekują oni wsparcia dla pomysłów i inicjatyw. Konkretne oczekiwania mieszkańców związane z realizacją celu ogólnego 1: Poprawa jakości życia mieszkańców zostały określone w postaci następujących celów szczegółowych: 1.1 Poprawa stanu obiektów społeczno-kulturalnych i rekreacyjno-sportowych, 1.4 Wsparcie oddolnych inicjatyw w zakresie edukacji, kultury, sportu i wypoczynku.

Odpowiedzią na oczekiwania jest planowany zakup sprzętu sportowego, nagłośnienia na stadionie w celu poprawienia bazy sportowej w sferze rekreacji i aktywnego wypoczynku co w konsekwencji przyczyni się do lepszej organizacji imprez. Główną imprezą organizowaną w ramach tego projektu będzie Gminna Spartakiada Sportowo-Rekreacyjna dla mieszkańców gminy, w której weźmie udział większość przedstawicieli z 19 sołectw i 3 rad osiedlowych. Impreza odbędzie się w 9 konkurencjach. Do podstawowych zadań działalności Zainteresowanego należy zagospodarowanie wolnego czasu wśród dzieci i młodzieży, zmniejszenie przestępczości w tej grupie, popularyzacja wspólnej zabawy przez sport, udzielanie pomocy młodzieży zaniedbanej oraz dbałość o rozwój fizyczny młodzieży, pielęgnowanie tradycji piłkarstwa wielkopolskiego. Wnioskodawca zajmuje się wieloma obszarami życia społecznego, współpracuje z Młodzieżowymi Drużynami Pożarniczymi, organizuje konkursy, wycieczki i wiele innych form. Od kilku lat uczy się pracować metodą projektu, co pozwala na finalizowanie wielu coraz ciekawszych przedsięwzięć.

Zakupiony przez Zainteresowanego sprzęt będzie użytkowany przez mieszkańców za darmo i znajdować się będzie w pomieszczeniach magazynowych znajdujących się na stadionie. Gospodarz Stadionu, który opiekuje się stadionem miejskim, będzie także opiekował się pozyskanym sprzętem i udostępniał pozyskany sprzęt bez większych ograniczeń.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary zakupione w ramach realizowanego projektu pn. "Doposażenie Klubu w sprzęt sportowy i nagłośnienie stadionu miejskiego zachętą do aktywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży", nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabywane w ramach realizowanej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów związanych z realizacją przedmiotowej operacji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Zainteresowany - na podstawie powołanych przepisów dotyczących podatku od towarów i usług - nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego w ramach operacji pn. "Doposażenie Klubu w sprzęt sportowy i nagłośnienie stadionu miejskiego zachętą do aktywnego spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży". Powyższe wynika z tego, że nie jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabyte w związku z realizacją ww. operacji towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl