ILPP4/443-131/13-5/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-131/13-5/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży złomu złota na rzecz podatników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży złomu złota na rzecz podatników. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.) o informacje doprecyzowujące stan sprawy i pytanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie korzysta on ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawy towarów nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą (złotnictwo, jubilerstwo, lombard) produkcyjno-handlowo-usługową, polegającą na wytwarzaniu biżuterii z metali szlachetnych, jej sprzedaży, świadczeniu usług złotniczo-jubilerskich, skupie złomu metali szlachetnych od ludności (osób fizycznych niebędących podatnikami VAT) oraz prowadzeniu lombardu. W ramach usług lombardowych Wnioskodawca udziela pożyczek pieniężnych, m.in. pod zastaw wyrobów ze złota.

Zainteresowany chciałby sprzedawać skupiony złom złota oraz przedmioty zastawu (w szczególności złom złota), które nie zostały odebrane przez zastawiajacego, na rzecz podatników VAT. Złom złota pochodzi ze skupu od ludności lub z nieodebranego zastawu lombardowego. Ww. złom złota to uszkodzona biżuteria ze złota zakupiona z wtórnego obiegu (np. połamane lub niekompletne kolczyki, wisiorki, pierścionki, łańcuszki, bransoletki etc.), a także biżuteria zniszczona w trakcie sprawdzania próby złota (przez ciecz probierczą). W przeważającej większości są to używane, zniszczone wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych pochodzących z majątku prywatnego osób sprzedających. Z nabytych w ten sposób wyrobów Wnioskodawca usuwa wszelkie elementy niestanowiące metali szlachetnych, np. kamienie jubilerskie, które są oddawane klientom. Skupowany złom złota (od ludności) jest w ten sposób od razu potraktowany, a lombardowy po upływie czasu do jego wykupu. Zainteresowany planuje sprzedawać złom złota w takiej samej postaci, w jakiej zostaje on skupiony od ludności.

W złożonym uzupełnieniu Zainteresowany zaklasyfikował złom złota do PKWiU 38.11.58.0 (odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane pismem z dnia 9 maja 2013 r.).

Czy w obowiązującym stanie prawnym sprzedaż złomu złota na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), powinna być opodatkowana zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, tj. bez podatku naliczonego i z adnotacją na fakturze "odwrotne obciążenie".

Zdaniem Wnioskodawcy, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, który nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, chciałby sprzedawać skupiony złom oraz przeniesiony z lombardu (niewykupiony przez zastawiającego) złom złota czynnym podatnikom VAT oraz wystawiać im faktury z adnotacją "odwrotne obciążenie".

Artykuł 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy mówi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. W takim przypadku dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W opinii Zainteresowanego, złom złota jest odpadem wymienionym w poz. 6 załącznika nr 11 do powoływanej ustawy i zakwalifikowanym do grupowania PKWiU 38.11.58.0 jako "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal", co niejednokrotnie zostało potwierdzone w interpretacjach przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Ze względu na powyższe stanowisko, złom złota podlega mechanizmowi przesuwającemu obowiązek rozliczenia podatku VAT na podatnika (czynnego VAT), na rzecz którego będą dokonywane dostawy złomu złota - art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT ("odwrócone obciążenie"). Wszystkie warunki ww. mechanizmu będą spełnione, tj. nabywcą towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy będzie podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, dostawcą ww. towarów będzie podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, dostawca ww. towarów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Od dnia 1 kwietnia 2013 r. powyższy przepis otrzymał następujące brzmienie: podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), w okresie od dnia 1 kwietnia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jest spełniony, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

W załączniku 11 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, ustawodawca wskazał:

1.

ex 24.10.14.0 - Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,

2.

ex 24.45.30.0 - Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,

3.

38.11.51.0 - Odpady szklane,

4.

38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe,

5.

38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych,

6.

38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,

7.

38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,

8.

ex 38.32.29.0 - Surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie korzysta on ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy. Dokonywane przez niego dostawy towarów nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą (złotnictwo, jubilerstwo, lombard) produkcyjno-handlowo-usługową, polegającą na wytwarzaniu biżuterii z metali szlachetnych, jej sprzedaży, świadczeniu usług złotniczo-jubilerskich, skupie złomu metali szlachetnych od ludności (osób fizycznych niebędących podatnikami VAT) oraz prowadzeniu lombardu. W ramach usług lombardowych Wnioskodawca udziela pożyczek pieniężnych, m.in. pod zastaw wyrobów ze złota. Złom złota pochodzi ze skupu od ludności lub z nieodebranego zastawu lombardowego. Ww. złom złota to uszkodzona biżuteria ze złota zakupiona z wtórnego obiegu (np. połamane lub niekompletne kolczyki, wisiorki, pierścionki, łańcuszki, bransoletki etc.), a także biżuteria zniszczona w trakcie sprawdzania próby złota (przez ciecz probierczą). W przeważającej większości są to używane, zniszczone wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych pochodzących z majątku prywatnego osób sprzedających. Z nabytych w ten sposób wyrobów Zainteresowany usuwa wszelkie elementy niestanowiące metali szlachetnych, np. kamienie jubilerskie, które są oddawane klientom. Skupowany złom złota (od ludności) jest w ten sposób od razu potraktowany, a lombardowy po upływie czasu do jego wykupu. Wnioskodawca planuje sprzedawać złom złota w takiej samej postaci, w jakiej zostaje on skupiony od ludności.

Wnioskodawca wskazał, iż dostawy tych towarów (złom złota) nie będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, a przedmiotowy złom złota zaklasyfikował on do PKWiU 38.11.58.0 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest kwestia, czy sprzedaż złomu złota na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy, powinna być opodatkowana zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionego przez Zainteresowanego opisu sprawy stwierdzić należy, iż w związku z faktem, że podana przez niego klasyfikacja statystyczna przedmiotowych towarów o symbolu PKWiU 38.11.58.0 mieści się wśród klasyfikacji statystycznych towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, to tym samym stosowanie mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, będzie miało zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

W związku z koniecznością dostosowania przepisów wprowadzonych dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz.Urz.UE.L 189 z 22 lipca 2010 r., str. 1), Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 11 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. poz. 1428), zwane dalej rozporządzeniem, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia:

1.

zarejestrowany podatnik VAT czynny;

2.

podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Znowelizowane przepisy § 5 rozporządzenia zawierają katalog danych, które winna zawierać faktura.

Zgodnie z tym przepisem, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Na mocy § 5 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia, faktura powinna zawierać dodatkowo w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Z kolei w świetle regulacji § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

W związku z powyższym, sprzedaż przedmiotowych towarów przez Wnioskodawcę na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy, objęta będzie mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, polegającym na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatników, na rzecz których będą dokonywane dostawy przedmiotowych towarów, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 38.11.58.0. Zainteresowany będzie zatem zobowiązany do udokumentowania tych dostaw poprzez wystawienie faktur VAT stosownie do powołanych przepisów rozporządzenia, tj. z wyrazami "odwrotne obciążenie" oraz bez umieszczania na nich danych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 12-14 rozporządzenia.

Tym samym, w obowiązującym stanie prawnym sprzedaż złomu złota będącego przedmiotem pytania na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy, powinna być opodatkowana zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania sprzedaży złomu złota na rzecz podatników. W pozostałych zakresach zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 25 czerwca 2013 r. znak ILPP4/443-131/13-4/ISN i ILPP4/443-131/13-6/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl