ILPP4/443-124/14-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-124/14-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Klubu "- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Klubu ".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się organizowaniem i propagowaniem sportów wodnych i rekreacji na wodzie, szczególnie żeglarstwa regatowego i turystycznego. Do KRS został wpisany w 2002 r., jednak działalność statutową prowadzi przez wiele lat. Zainteresowany nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut Wnioskodawcy nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej. Dochodami Zainteresowanego są składki członkowskie oraz dotacja z Urzędu Miejskiego, które środki w 100% wydatkowane były na bieżącą działalność statutową Wnioskodawcy.

Zainteresowany w związku z uruchomieniem programu ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 r. w ramach środka 4.1 Lokalnej Grupy Rybackiej 7 RYB". Pomoc dotyczyć ma refundacji operacji zatytułowanej: "Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Klubu ". Operacja nie ma charakteru komercyjnego, tj. zarobkowego, ponieważ Wnioskodawca nie czerpie zysków ze swojej działalności ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Operacja na realizację której złożony został wniosek będzie miała ścisły związek z działalnością statutową Zainteresowanego, a w szczególności:

a. Popularyzacja, organizowanie i rozwijanie żeglarstwa w możliwie wielu formach.

b. Podnoszenie poziomu sportowego żeglarstwa regatowego.

c. Prowadzenie działalności wychowawczej wśród młodzieży (w oparciu o zajęcia żeglarskie we wszystkich możliwych formach).

d. Umożliwienie wszystkim zainteresowanym korzystania z rekreacji na wodzie, kształtowania wzorów społecznych kulturalnego aktywnego spędzania wolnego czasu.

e. Rozwijanie zainteresowania żeglarstwem, jego etosem i historią.

f. Propagowanie nowoczesnych form żeglarstwa śródlądowego i morskiego.

g. Rozwijanie świadomości proekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych (mórz, jezior, rzek) oraz czynne uczestnictwo w działaniach na rzecz ochrony naturalnego środowiska wodnego.

Ponadto z odnowionego placu i parkingu będą mogli korzystać nie tylko członkowie Wnioskodawcy ale również mieszkańcy miasta, co przyczyni się do uatrakcyjnienia terenu jakim jest promenada nad jeziorem.

Realizacja projektu nie spowoduje, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. W trakcie realizacji powyżej wspomnianej operacji Zainteresowany będzie ponosić koszty w cenie brutto zawierającej podatek od towarów i usług - VAT. Z dotacji mogą zostać pokryte ceny netto. Pokrycie z dotacji podatku od towarów i usług jest możliwe tylko wówczas, gdy zostanie on uznany za koszt kwalifikowalny. VAT jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy niemożliwe jest odzyskanie kwoty VAT zapłaconego w cenach brutto.

Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawiane będą na Wnioskodawcę. Ponadto, Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem działania Wnioskodawcy jest organizowanie i propagowanie sportów wodnych i rekreacji na wodzie, szczególnie żeglarstwa regatowego i turystycznego oraz rozwijanie świadomości proekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych (mórz, jezior, rzek), a także czynne uczestnictwo w działaniach na rzecz ochrony naturalnego środowiska wodnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przytoczonym stanem faktycznym Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Klubu ".

Zdaniem Wnioskodawcy, z samej istoty rzeczy wypłacona dotacja jest refundacją poniesionych kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Owe koszty nazwane kosztami kwalifikowanymi, czyli wydatki bezpośrednio poniesione przez beneficjenta w cenach netto potwierdzone zostaną fakturą VAT. Wydatki powyższe są zawsze kosztami w cenach netto. Oznacza to, że podmiotom które są płatnikami VAT, ten podatek nie kwalifikuje się do refundacji. W sytuacji kiedy podmiot nie jest płatnikiem VAT można owe koszty zakwalifikować do wsparcia unijnego.

Podmiot który składa zapotrzebowanie na dofinansowanie realizacji swojego projektu na formularzu wniosku oraz w biznes planie wskazuje dokładnie wydatki, jakie zamierza ponieść. Koszty te muszą znajdować się w obszarze wydatków kwalifikowanych do współfinansowania z danego programu.

Zatem można uznać, że dany wydatek jest kosztem kwalifikowanym kiedy:

* jest to wydatek, który jest opisany w wytycznych danego programu;

* jest to koszt konieczny do realizacji danego projektu;

* został on faktycznie poniesiony w czasie, kiedy dany projekt jest realizowany;

* jest udokumentowany w sposób, aby można było go dokładnie zidentyfikować.

Zasadnicze znaczenie w zakresie uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany ma status beneficjenta pomocy unijnej. Zdaniem Zainteresowanego, niemożliwe jest odzyskanie zapłaconego w cenach brutto nabywanych w związku z realizacją ww. projektu materiałów i usług, gdyż nie jest on podatnikiem podatku VAT natomiast możliwe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowany i zakwalifikowanie go do wsparcia unijnego.

Wnioskodawca nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut Zainteresowanego nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochodami Wnioskodawcy są składki członkowskie oraz dotacja z Urzędu Miejskiego, które środki w 100% wydatkowane były na bieżącą działalność statutową Zainteresowanego.

Realizacja projektu nie spowoduje, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Zainteresowanego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego oraz nie będzie konieczności zarejestrowania działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 r. w ramach środka 4.1 Lokalnej Grupy Rybackiej 7 RYB". Pomoc dotyczyć ma refundacji operacji zatytułowanej: "Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Klubu". Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Operacja nie ma charakteru komercyjnego, tj. zarobkowego, ponieważ Wnioskodawca nie czerpie zysków ze swojej działalności ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Operacja na realizację której złożony został wniosek będzie miała ścisły związek z działalnością statutową Zainteresowanego. Z odnowionego placu i parkingu będą mogli korzystać nie tylko członkowie Zainteresowanego ale również mieszkańcy miasta, co przyczyni się do uatrakcyjnienia terenu jakim jest promenada nad jeziorem. Realizacja projektu nie spowoduje, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawiane będą na Wnioskodawcę. Celem działania Zainteresowanego jest organizowanie i propagowanie sportów wodnych i rekreacji na wodzie, szczególnie żeglarstwa regatowego i turystycznego oraz rozwijanie świadomości proekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych (mórz, jezior, rzek), a także czynne uczestnictwo w działaniach na rzecz ochrony naturalnego środowiska wodnego.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W tytułu poniesionych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Klubu ".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Klubu ". Natomiast w części dotyczącej uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany i zakwalifikowania go do wsparcia unijnego w ramach realizacji projektu: "Rewitalizacja placu apelowego wraz z parkingiem na terenie Klubu" wydane zostało w dniu 10 czerwca 2014 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPP4/443-124/14-3/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl