ILPP4/443-124/13-4/ISN - Obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w związku z uczestnictwem w umowie Cash Poolingu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-124/13-4/ISN Obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w związku z uczestnictwem w umowie Cash Poolingu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania importu usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania importu usługi. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy i brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest częścią światowej grupy. Spółka zamierza przystąpić do Systemu Cash Poolingu nierzeczywistego obowiązującego w ramach grupy. Usługa Cash Poolingu jest systemem zarządzania płynnością finansową spółek z danej grupy kapitałowej, którego głównym celem jest bardziej efektywne wykorzystanie nadwyżek finansowych spółek biorących udział w Systemie. Celem Systemu jest efektywne zarządzanie przez Bank w interesie i na rzecz Uczestników:

* saldami ujemnymi poprzez zmniejszenie - w określonych granicach - podstawy do naliczenia odsetek od kredytu w rachunku bieżącym,

* saldami dodatnimi poprzez zastosowanie podstawy do naliczania odsetek według stopy procentowej wyższej od stosowanej w danym okresie przez Bank dla środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bieżącym.

W efekcie, dochodzi do zmniejszenia kosztów finansowych poszczególnych uczestników i efektywnej alokacji środków pieniężnych w ramach danej grupy kapitałowej. W systemie Cash Poolingu będą brały udział następujące podmioty:

* X BV z siedzibą w Holandii, pełniący rolę Cash Pool Lidera (dalej: "Lider") w systemie wspólnego zarządzania płynnością finansową,

* inne spółki należące do grupy (dalej: "Uczestnicy") w kraju i zagranicą, pełniące rolę Uczestników Systemu Cash Poolingu,

* Bank S.A. (dalej: "Bank Zagraniczny") z siedzibą we Francji, oddział (...) oraz S.A. (dalej: "Bank Krajowy") oraz inne oddziały Banku Zagranicznego (dalej: "Banki Uczestniczące") z siedzibą w państwach Unii Europejskiej.

W ramach Systemu Cash Poolingu, do którego zamierza przystąpić Spółka, Bank Zagraniczny oraz Bank Krajowy zapewniają techniczne wsparcie Systemu Cash Poolingu. Bank nie jest podmiotem powiązanym z Uczestnikami Systemu zarządzania płynnością finansową w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W strukturze będą brali udział Uczestnicy należący do jednej grupy kapitałowej, będący polskimi rezydentami podatkowymi w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub rezydentami podatkowymi innych państw w rozumieniu art. 3 ust. 2 tej ustawy. W ramach Systemu zarządzania płynnością finansową nie będzie dochodziło do zawarcia umów pożyczek, ani też umów depozytu nieprawidłowego. Poniżej przedstawiony jest szczegółowy opis struktury, w której Spółka zamierza uczestniczyć:

Spółka posiada rachunki w Banku Krajowym dla rozliczenia bieżących operacji finansowych. Są to rachunki prowadzone w walucie EUR i PLN. Dodatkowo, dla celów Cash poolingu Spółka, tak jak każdy inny uczestnik Systemu, ma założone konta w Holandii (tzw. "mirror accounts"). W przypadku Spółki są one również prowadzone w walucie EUR i PLN. Salda na rachunkach w Banku Krajowym na koniec każdego dnia będą przenoszone automatycznie na rachunki założone w Holandii, tak aby na koniec każdego dnia roboczego i początek każdego dnia następnego, rachunki w Banku Krajowym wykazywały zawsze salda zerowe. Oznacza to, że w przypadku, gdy przed końcem danego dnia rachunki Spółki w Banku Krajowym wykazują saldo dodatnie, kwota ta zostaje przez Bank Krajowy przelana z tego rachunku na rachunek Spółki w Banku Zagranicznym. Natomiast w przypadku, gdy przed końcem dnia rachunek Spółki w Banku Krajowym wykazuje saldo ujemne, w celu wyzerowania tego konta, bank transferuje z rachunku w Banku Zagranicznym środki odpowiadające wysokości salda ujemnego powstałego na rachunku Spółki w Banku Krajowym. Analogiczne transfery przebiegają dla innych spółek Grupy. Główny mechanizm Systemu będzie działał na poziomie rachunków prowadzonych w Holandii. Poszczególne rachunki mogą pokazywać salda dodatnie, ujemne lub zerowe Uczestników. Na koniec każdego dnia roboczego salda na rachunkach uczestników prowadzonych w Holandii będą w sposób nierzeczywisty sumowane w celu ustalenia wspólnego salda. W związku z charakterem Systemu (Cash Pooling nierzeczywisty), konsolidacja sald, której dokonuje Bank Zagraniczny nie odbywa się na wspólnym rachunku. Kwota odsetek jest ustalana przez Bank Zagraniczny na bazie salda wszystkich kont łącznie. Po każdym miesiącu odsetki będą kalkulowane dla każdego dnia roboczego w poprzednim miesiącu w oparciu o saldo dla poszczególnych dni. Odsetki od salda debetowego lub kredytowego będą przypisywane do poszczególnych rachunków co miesiąc. Rola Lidera w analizowanym zdarzeniu przyszłym sprowadza się do pewnych działań pomocniczych, koordynacyjnych, koniecznych dla efektywnego wyświadczenia przez Bank Zagraniczny usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową, wykonywanych na rzecz wszystkich uczestników Systemu, którym również jest Lider. Zatem, zadanie Lidera nie będzie równoznaczne ze świadczeniem jakichkolwiek usług na rzecz któregokolwiek z uczestników Systemu, stąd nie będzie on uprawniony do uzyskiwania jakiegokolwiek wynagrodzenia. Wynagrodzenie to będzie należne od uczestników Systemu jedynie na rzecz Banku.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Bank Zagraniczny na rzecz Spółki świadczyć będzie usługi w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych. Może również dochodzić do świadczenia usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. Bank Zagraniczny nie posiada na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jest jedynie powiązany kapitałowo z Bankiem Krajowym. Ponadto poinformowano, iż Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z uczestnictwem w umowie Cash Poolingu i nabyciem przez Spółkę kompleksowej usługi świadczonej przez Bank Zagraniczny, będzie ona zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uczestnictwem w umowie Cash Poolingu i nabywaniem kompleksowej usługi świadczonej przez Bank, będzie on zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania VAT.

W pierwszej kolejności, aby ustalić podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przez Bank Zagraniczny kompleksowej usługi Cash Poolingu, należy określić miejsce jej świadczenia.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (z pewnymi wyjątkami, które nie mają w ocenie Spółki zastosowania w niniejszej sprawie). Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT, w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca - w tym przypadku Spółka. Mając na uwadze powyższe przepisy, w kontekście przedstawionego stanu sprawy, Spółka, Uczestnik Cash Poolingu będzie nabywcą usług wykonywanych przez Bank Zagraniczny. Dlatego też, miejscem świadczenia usług wykonywanych przez Bank, zgodnie z wyżej cytowanym art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, będzie państwo siedziby Spółki - Polska. W konsekwencji, Spółka jako Uczestnik Cash Poolingu będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia od opodatkowania VAT. Spółka uważa, że kompleksowa usługa nabywana od Banku Zagranicznego powinna być uznana za usługę zwolnioną z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40. Dlatego też, rozpoznając obowiązek podatkowy nie będzie ona zobowiązana do wykazania kwoty podatku należnego z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przedmiotowej sprawie Spółka zamierza przystąpić do Systemu Cash Poolingu nierzeczywistego, obowiązującego w ramach Grupy, do której ona należy. Usługa Cash Poolingu jest systemem zarządzania płynnością finansową spółek z danej grupy kapitałowej, którego głównym celem jest bardziej efektywne wykorzystanie nadwyżek finansowych spółek biorących udział w Systemie. Celem Systemu jest efektywne zarządzanie przez bank w interesie i na rzecz uczestników:

* saldami ujemnymi poprzez zmniejszenie - w określonych granicach - podstawy do naliczenia odsetek od kredytu w rachunku bieżącym,

* saldami dodatnimi poprzez zastosowanie podstawy do naliczenia odsetek według stopy procentowej wyższej od stosowanej w danym okresie przez bank dla środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bieżącym.

W efekcie dochodzi do zmniejszenia kosztów finansowych poszczególnych uczestników i efektywnej alokacji środków pieniężnych w ramach danej grupy kapitałowej.

W Systemie Cash Poolingu będą brały udział następujące podmioty:

* X BV z siedzibą w Holandii, pełniący rolę Cash Pool Leadera (Lider) w systemie wspólnego zarządzania płynnością finansową,

* inne spółki należące do Grupy (Uczestnicy) w kraju i za granicą, pełniące rolę Uczestników Systemu Cash Poolingu,

* S.A. (Bank Zagraniczny) z siedzibą we Francji, oddział (...), oraz S.A. (Bank Krajowy) oraz inne oddziały Banku Zagranicznego (Banki Uczestniczące) z siedzibą w państwach Unii Europejskiej.

W ramach Systemu Cash Poolingu, do którego zamierza przystąpić Spółka, Bank Zagraniczny oraz Bank Krajowy zapewniają techniczne wsparcie Systemu Cash Poolingu. Bank nie jest podmiotem powiązanym z Uczestnikami Systemu zarządzania płynnością finansową w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W strukturze będą brali udział Uczestnicy należący do jednej grupy kapitałowej, będący polskimi rezydentami podatkowymi w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub rezydentami podatkowymi innych państw w rozumieniu art. 3 ust. 2 ww. ustawy. W ramach Systemu zarządzania płynnością finansową nie będzie dochodziło do zawarcia umów pożyczek ani też umów depozytu nieprawidłowego.

W ramach struktury, w której Spółka zamierza uczestniczyć, posiada ona rachunki w Banku Krajowym dla rozliczenia bieżących operacji finansowych. Są to rachunki prowadzone w walucie EUR i PLN. Dodatkowo dla celów Cash Poolingu Spółka, tak jak każdy inny uczestnik Systemu ma założone konta w Holandii (tzw. "mirror accounts"). W przypadku Spółki są one również w walucie EUR i PLN. Salda na rachunkach w Banku Krajowym na koniec każdego dnia będą przenoszone automatycznie na rachunki założone w Holandii, tak aby na koniec każdego dnia roboczego i początek każdego dnia następnego rachunki w Banku Krajowym wykazywały zawsze salda zerowe. Oznacza to, że w przypadku, gdy przed końcem danego dnia rachunki Spółki w Banku Krajowym wykazują saldo dodatnie, kwota ta zostaje przez Bank Krajowy przelana z tego rachunku na rachunek Spółki w Banku Zagranicznym. Natomiast w przypadku, gdy przed końcem dnia rachunek Spółki w Banku Krajowym wykazuje saldo ujemne, w celu wyzerowania tego konta, bank transferuje z rachunku w Banku Zagranicznym środki odpowiadające wysokości salda ujemnego powstałego na rachunku Spółki w Banku Krajowym.

Analogiczne transfery przebiegają dla innych spółek Grupy. Główny mechanizm Systemu będzie działał na poziomie rachunków prowadzonych w Holandii. Poszczególne rachunki mogą pokazywać salda dodatnie, ujemne lub zerowe Uczestników. Na koniec każdego dnia roboczego salda na rachunkach Uczestników prowadzonych w Holandii będą w sposób nierzeczywisty sumowane w celu ustalenia wspólnego salda. W związku z charakterem Systemu (Cash Pooling nierzeczywisty) konsolidacja sald, której dokonuje Bank Zagraniczny nie odbywa się na wspólnym rachunku. Kwota odsetek jest ustalana przez Bank Zagraniczny na bazie salda wszystkich kont łącznie. Po każdym miesiącu odsetki będą kalkulowane dla każdego dnia roboczego w poprzednim miesiącu w oparciu o saldo dla poszczególnych dni. Odsetki od salda debetowego lub kredytowego będą przypisywane do poszczególnych rachunków co miesiąc. Rola Lidera w analizowanej sprawie sprowadza się do pewnych działań pomocniczych, koordynacyjnych, koniecznych dla efektywnego wyświadczenia przez Bank Zagraniczny usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową, wykonywanej na rzecz wszystkich Uczestników Systemu, którym jest również Lider. Zatem zadanie Lidera nie będzie równoznaczne ze świadczeniem jakichkolwiek usług na rzecz któregokolwiek z Uczestników Systemu, stąd nie będzie on uprawniony do uzyskiwania jakiegokolwiek wynagrodzenia. Wynagrodzenie to będzie należne od Uczestników Systemu jedynie na rzecz Banku.

Bank Zagraniczny na rzecz Spółki świadczyć będzie usługi w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych. Może również dochodzić do świadczenia usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. Bank Zagraniczny nie posiada na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jest jedynie powiązany kapitałowo z Bankiem Krajowym. Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z informacji przedstawionych w opisie sprawy wynika, że Spółka spełnia definicję podatnika, wskazaną w cytowanym powyżej art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Po dokonaniu analizy informacji przedstawionych w opisie sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usługi będącej przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi będącej przedmiotem niniejszej sprawy, świadczonej przez Bank Zagraniczny na rzecz Spółki, stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy, będzie miejsce w którym usługobiorca posiada siedzibę, a zatem Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Spółka jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zobowiązana będzie do opodatkowania usługi nabywanej od Banku Zagranicznego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy ww. usługa nabywana przez nią od Banku Zagranicznego będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku:

* usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę - pkt 38;

* usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę - pkt 39;

* usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług - pkt 40;

* usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763) z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie - pkt 41.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

W myśl przepisu art. 43 ust. 15 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Z kolei w świetle regulacji art. 43 ust. 16 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytułu prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Sprecyzowanie przepisów regulujących zwolnienie od podatku od towarów i usług dla usług finansowych ma na celu zapewnienie jednolitego stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do rynku wspólnotowego, jak również zapewnienie spójności przepisów dotyczących podatku od towarów i usług z przepisami krajowymi regulującymi funkcjonowanie rynku finansowego.

Zwolnienia od podatku usług finansowych oparte zostały na obiektywnych kryteriach, nie są zaś uzależnione od rodzaju podmiotu świadczącego te usługi.

Powyższe zwolnienia znajdują odzwierciedlenie w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą.

I tak, zgodnie z art. 131 Dyrektywy, zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego zastosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

W myśl art. 135 ust. 1 lit. b-f Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a.

udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;

b.

pośrednictwo lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;

c.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności;

d.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną;

e.

transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy, należy zauważyć, że wśród wymienionych w art. 43 ust. 15 ustawy czynności wyłączonych ze zwolnienia nie ma usług cash poolingu (zarządzania płynnością finansową). A zatem, skoro z powołanego wcześniej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy wynika, że zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, to mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż opisana usługa zarządzania płynnością finansową świadczona przez Bank Zagraniczny na rzecz Spółki w ramach opisanego systemu cash poolingu będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie tego przepisu.

Reasumując, w związku z uczestnictwem w umowie Cash Poolingu i nabyciem przez Spółkę usługi świadczonej przez Bank Zagraniczny, będzie ona zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usługi przy zastosowaniu zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania importu usługi. Natomiast zdarzenia przyszłe dotyczące podatku od towarów i usług w pozostałych zakresach rozpatrzone zostały w interpretacjach indywidualnych z dnia 11 czerwca 2013 r. nr ILPP4/443-124/13 5/ISN i nr ILPP4/443124/136/ISN.

Ponadto wskazać należy, iż kwestie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostały rozstrzygnięte w odrębnych pismach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl