ILPP4/443-124/11-2/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-124/11-2/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% odnośnie usługi spedycji międzynarodowej związanej z usługą transportu międzynarodowego w ramach importu towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% odnośnie usługi spedycji międzynarodowej związanej z usługą transportu międzynarodowego w ramach importu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą spedycyjną, posiadającą licencję. Firma nie posiada własnego taboru samochodów ciężarowych. Do realizacji przewozów towarów wynajmuje przewoźników posiadających odpowiednie środki transportu i licencje na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy.

Do usług transportu towarów z Polski do Szwajcarii oraz ze Szwajcarii do Polski Spółka stosuje 0% stawkę podatku VAT zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. (z późn. zm.), ponieważ są to usługi transportu międzynarodowego. Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usługi międzynarodowego transportu towarów jest list przewozowy, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Spółka uważa, że potwierdzony przez odbiorcę towaru międzynarodowy list przewozowy (CMR) jest wystarczającym dokumentem, żeby zastosować stawkę 0% podatku VAT na fakturze przewoźnika lub spedytora za transport towaru ze Szwajcarii do Polski. Przewoźnicy często mają odmienne zdanie i w wystawianych dla Spółki fakturach za usługę transportu międzynarodowego z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce naliczają podatek VAT w wysokości 23%, zamiast 0%. Powołują się przy tym na art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, który wspomina o dodatkowym dokumencie potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Nie są w stanie zastosować się do zastrzeżenia pkt 2 ust. 5 ww. przepisu, ponieważ są tylko przewoźnikami, a nie importerami - nie mają dostępu do faktur handlowych, dokumentów SAD i treści kontraktów, które objęte są przez importerów tajemnicą handlową. Przewoźnicy dysponują po zakończeniu transportu międzynarodowego tylko i wyłącznie międzynarodowym listem przewozowym (CMR).

Spółka stoi na stanowisku, iż opisany powyżej pkt 2 ust. 5 dotyczy jedynie importera towarów, a w żadnym wypadku nie dotyczy spedytorów, ani przewoźników którzy realizują przedmiotowy transport z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce pod osłoną międzynarodowego listu przewozowego i z oczywistych względów nie dysponują żadnymi dodatkowym dokumentem potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy międzynarodowy list przewozowy (CMR) jest dla spedytora bądź przewoźnika wystarczającym (oprócz faktury za transport ze stawką podatku VAT 0%) dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (z późniejszymi zmianami), które dotyczą przewozu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce i zbędny jest jakikolwiek inny dodatkowy dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu przewożonych ze Szwajcarii do Polski towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, międzynarodowy list przewozowy (CMR) jest dla spedytora, bądź przewoźnika wystarczającym (oprócz faktury ze stawką podatku VAT 0%) dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (z późniejszymi zmianami), które dotyczą przewozu towaru z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce i zbędny jest jakikolwiek inny dodatkowy dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu przewożonych ze Szwajcarii do Polski towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy).

Zgodnie z regulacją art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 ustawy, rozumie się:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Prawo do zastosowania stawki 0% z tytułu świadczenia usług transportu międzynarodowego, w tym pośrednictwa związanego z tymi usługami, ustawodawca uzależnił od posiadania przez świadczącego usługę określonych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 5. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany świadczy usługi spedycji międzynarodowej, związanej z usługą transportu międzynarodowego w ramach importu towarów. Podmioty wykonujące usługę transportu są w posiadaniu dokumentu określonego w art. 83 ust. 5 pkt 1 - to jest listu przewozowego, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania (Szwajcaria) do miejsca przeznaczenia (Polska) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Spółka nie jest jednakże bezpośrednim importerem towarów, dlatego nie posiada dokumentów celnych potwierdzonych przez urząd celny, z których wynikałoby, że do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów doliczono wartość usługi transportowej.

Stwierdzić należy, iż usługi transportu międzynarodowego świadczone przez przewoźnika lub spedytora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy to jest dokumentów przewozowych CMR oraz potwierdzonego przez urząd celny dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że warunek zawarty w art. 83 ust. 5 pkt 2 dotyczy jedynie importera, nie zaś spedytorów oraz przewoźników, gdyż przepis ten zawiera normę ogólną skierowaną do wszystkich podmiotów. Gdyby celem ustawodawcy było objęcie obowiązkiem przedstawienia dokumentu, o którym mowa w przedmiotowym przepisie jedynie importera zawarłby zapis na ten temat bezpośrednio w omawianym przepisie.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny w świetle powołanych przepisów podkreślić należy, iż międzynarodowy list przewozowy CMR nie stanowi dla spedytora wystarczającego dokumentu do zastosowania stawki VAT 0%, wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 23, gdyż warunkiem niezbędnym do zastosowania obniżonej stawki 0% dla towarów importowanych jest również posiadanie dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2).

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania usług spedycji międzynarodowej związanej z usługą transportu międzynarodowego w ramach importu towarów.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnia, że odnośnie zapytania dotyczącego wymaganej dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki 0% na usługi transportu międzynarodowego realizowane przez podwykonawców wydano odrębne postanowienie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl