ILPP4/443-114/112/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-114/112/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług jako usług związanych z nieruchomościami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług jako usług związanych z nieruchomościami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje dostawy kompresorów do klimatyzacji dla spółki S. - swojego europejskiego kontrahenta posiadającego siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii. W wyniku dokonywanej dostawy towar nie opuszcza terytorium Polski, ale jest umieszczany w części magazynu Zainteresowanego która to część przeznaczona jest do magazynowania towarów stanowiących własność spółki S. Bezpośrednio z magazynu Wnioskodawcy towar dostarczany jest do kontrahentów spółki S.

Zainteresowany obciąża spółkę S. za świadczone usługi magazynowania które obejmują w szczególności: przyjmowanie produktów na magazyn, oględziny opakowań produktów, składowanie produktów w magazynie, zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania produktów, zarządzanie i kontrolę zapasami i opakowaniami, przygotowywanie produktów do wysyłki, sprawozdawczość w zakresie zapasów oraz przyjmowanie zamówień od klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione w stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami związanymi z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ogólna zasada określająca miejsce świadczenia usług została wskazana w art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.). Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, 28i, 28j i 28n.

Jak wynika z przytoczonego przepisu, od ogólnej reguły przewidziano szereg wyjątków jednym z nich jest art. 28e u.p.t.u. Przepis ten stanowi: miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości. Z powyższego wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym miejscu opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się jego siedziba.

Na tle interpretacji art. 28e u.p.t.u. można uczynić kilka uwag. Po pierwsze, o usługach związanych z nieruchomością można mówić wówczas, gdy realizacja takiej usługi jest uzależniona od posiadania odpowiedniej nieruchomości. Tym samym wykonywanie takiej usługi bez posiadania nieruchomości staje się niemożliwe. Po drugie, omawiana reguła ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości (możliwej do zlokalizowania; pozwalającej określić miejsce jej położenia). Należy mieć na uwadze, że przez nieruchomości rozumie się zarówno części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny). Po trzecie, należy pamiętać że usługi wymienione w art. 28e u.p.t.u. są jedynie przykładowymi, typowymi usługami związanymi z nieruchomością. Katalog takich usług jest otwarty i nie ogranicza się do usług wskazanych wprost w ustawie (o czym świadczy użycie zwrotu "w tym usługi... "). Tym samym omawiany przepis będzie miał zastosowanie do każdej usługi związanej z nieruchomością.

Przenosząc powyższe uwagi na grunt analizowanej sprawy Zainteresowany uważa, że świadczone przez niego usługi magazynowania są usługami związanymi z nieruchomościami, o których mowa w art. 28 u.p.t.u. Istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a nieruchomościami. Istotą usługi magazynowania jest przechowywanie towarów w odpowiednich dla nich warunkach. Można też powiedzieć, że usługa magazynowania polega na udostępnieniu nieruchomości w postaci powierzchni magazynowej. Niezbędne do tego jest zatem posiadanie nieruchomości (gruntów lub budynków), spełniających odpowiednie warunki oraz posiadających specjalistyczne wyposażenie. Nieruchomość stanowi w tym przypadku główny, podstawowy i niezbędny element świadczenia. W przypadku braku tych nieruchomości Wnioskodawca nie mógłby świadczyć usług magazynowania. Nieruchomości służące świadczeniu usług magazynowania są konkretnie określone. Są to nieruchomości posiadające własne dane identyfikacyjne (adres, księgi wieczyste). Oznacza to, że możliwe jest konkretne wskazanie lokalizacji nieruchomości, które służą świadczeniu usług magazynowania.

Zainteresowany chciałby także zauważyć, że przedstawiona w stanie faktycznym usługa ma charakter złożony. Obok usługi magazynowania obejmuje również usługi administracyjne i logistyczne. Nie mniej jednak w jego ocenie, to usługa magazynowa ma charakter podstawowy i dominujący, a pozostałe usługi mają charakter poboczny. Zgodnie z powszechnie przyjętym stanowiskiem, reprezentowanym w doktrynie i orzecznictwie (w tym w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości), gdy podatnik wykonuje kilka ściśle ze sobą powiązanych świadczeń dla określonego kontrahenta, należy potraktować je jako świadczenie jednolite (tzw. świadczenie złożone), dla którego skutki podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług określa się według świadczenia głównego (dominującego elementu). Tym samym, jeżeli pod względem ekonomicznym świadczenie złożone stanowi jedną transakcję z perspektywy nabywcy, to dla celów podatkowych należy je traktować jako jedną, nierozerwalną usługę. Świadczenia poboczne powinny być natomiast związane z usługą główną i wspierać jej wykonanie. Z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wynika, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (wyrok z dnia 22 października 1998 r. w sprawach połączonych C-308/96 i C-94/97 Madgett i Baldwin). Zdaniem Wnioskodawcy, taka sytuacja ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym: istotą świadczonych usług jest magazynowanie towarów, natomiast pozostałe czynności administracyjno-logistyczne jedynie wspierają usługę główną. Należy zauważyć, iż fakt nabywania przez kontrahenta kompleksu usług na podstawie jednej umowy zawartej z Zainteresowanym jednoznacznie wskazuje, że usługi te z ekonomicznego punktu widzenia są jednym, nierozerwalnym świadczeniem. Próby rozbicia usług na usługi magazynowania i pozostałe, przeczyłyby ekonomicznemu charakterowi usługi nabywanej przez kontrahenta. Skoro kontrahent chce nabyć pełną usługę i daje temu wyraz m.in. zawierając jedną umowę dotyczącą takiego świadczenia, to nie można z niej wyodrębniać poszczególnych elementów, ponieważ taki podział miałby sztuczny charakter. W ocenie Wnioskodawcy, stanowisko dotyczące miejsca świadczenia usług magazynowania (tj. zastosowanie w takiej sytuacji art. 28e u.p.t.u.) znajdą zastosowanie także w odniesieniu do całej usługi złożonej świadczonej na rzecz kontrahenta. W konsekwencji należy uznać, że miejscem świadczenia całej usługi opisanej w stanie faktycznym jest miejsce określone na podstawie art. 28e u.p.t.u, tj. miejsce położenia magazynu.

Stanowisko Zainteresowanego znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych. Tytułem przykładu można podać: interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 grudnia 2010 r. (sygn. IPPP3/443-879/10-4/SM), interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 sierpnia 2010 r. (sygn. IPPP3/443 417/10 4/LK), interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 września 2010 r. (sygn. IBPP3/443-464/10/AB).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z informacji przedstawionych w opisie sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje dostawy kompresorów do klimatyzacji dla spółki S. - swojego europejskiego kontrahenta posiadającego siedzibę na terytorium Wielkiej Brytanii. W wyniku dokonywanej dostawy towar nie opuszcza terytorium Polski, ale jest umieszczany w części magazynu Zainteresowanego, która to część przeznaczona jest do magazynowania towarów stanowiących własność spółki S. Bezpośrednio z magazynu Wnioskodawcy towar dostarczany jest do kontrahentów spółki S.

Zainteresowany obciąża spółkę S. za świadczone usługi, które obejmują w szczególności: przyjmowanie produktów na magazyn, oględziny opakowań produktów, składowanie produktów w magazynie, zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania produktów, zarządzanie i kontrolę zapasami i opakowaniami, przygotowywanie produktów do wysyłki, sprawozdawczość w zakresie zapasów oraz przyjmowanie zamówień od klientów.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opis sprawy, stwierdzić należy, iż Zainteresowany świadczy usługi, zgodnie z powołanym art. 8 ust. 1 ustawy na rzecz kontrahenta, którego siedziba znajduje się na terytorium Wielkiej Brytanii.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Z opisu sprawy wynika, że kontrahent Wnioskodawcy spełnia powyższą definicję podatnika.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, czyli opodatkowanie usług zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna ich konsumpcja.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

Wyjątkiem od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy jest świadczenie usług związanych z nieruchomościami.

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy).

Przepisowi art. 28e polskiej ustawy o podatku od towarów i usług odpowiada zapis art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 2006.347.1 z późn. zm.), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

W ustawie nie znajduje się legalna definicja usług magazynowania, również w art. 28b do 28o nie można dopatrzeć się odniesień do tego rodzaju usług. Trudno też znaleźć jedną definicję w literaturze, która określałaby jednoznacznie co należy rozumieć pod tym pojęciem. Aby skutecznie realizować zadania, które składają się na tę usługę, należy posiadać przede wszystkim warunki techniczne (magazyny). Powierzchnia magazynowa, która służy do takich usług, jest położona na terytorium określonego kraju, a świadczenie usług jest nierozerwalnie powiązane z nieruchomością, jaką jest obiekt magazynu.

Należy zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanego, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów określenia właściwej stawki podatku VAT. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla tych celów wówczas, gdy tworzą jedną usługę zasadniczą, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi zasadniczej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi zasadniczej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną.

W przedmiotowej sprawie podkreślić należy, iż na usługę wykonywaną przez Spółkę składa się wiele czynności, które zdaniem tut. Organu nie stanowią celu samego w sobie, lecz składają się na jedną usługę zasadniczą. Należy zgodzić się ze stanowiskiem, iż usługa magazynowa polega na udostępnianiu nieruchomości w postaci powierzchni magazynowej. Jednak w przedmiotowej sprawie Zainteresowany wykonuje na rzecz swojego kontrahenta wiele czynności, które wykraczają poza zakres tak zdefiniowanej usługi magazynowania.

Zatem pod względem ekonomicznym, wykonywana przez Wnioskodawcę usługa (nabywana na podstawie jednej umowy) stanowi jedną transakcję z punktu widzenia jego kontrahenta, jednak nie stanowi ona usługi magazynowania.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz opis sprawy stwierdzić bowiem należy, że czynności wykonywane przez Zainteresowanego stanowią usługi logistyki, w skład których wchodzą m.in. usługi magazynowania.

Podkreślić należy, iż jednym z elementów usługi logistyki może być magazynowanie. Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punkt konsumpcji w celu zaspokojenia wymagania klienta. Działania logistyczne mogą obejmować (choć nie muszą się do nich ograniczać): obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport i składowanie.

W przedmiotowej sprawie zatem usługi magazynowe stanowiące część świadczeń złożonych, mają miejsce świadczenia określone zgodnie z art. 28b, czyli tożsame z miejscem świadczenia usług logistyki. Powyższa analiza tzw. świadczenia złożonego bardzo wyraźnie wskazuje na pewną kompleksowość i współzależność wielu czynności czy usług, które wykonywane w sposób skoordynowany i efektywny mają doprowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu. W opisanym stanie faktycznym usługi magazynowania nie stanowią celu same w sobie, gdyż nie realizują one w pełni celu, który chce osiągnąć kontrahent, bowiem jest nim realizacja usług logistyki, w efekcie których kontrahent nabywa całość świadczeń niezbędnych dla prawidłowego i sprawnego przepływu swoich towarów. Czynności takie jak: przyjmowanie produktów na magazyn, oględziny opakowań produktów, składowanie produktów w magazynie, zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania produktów, zarządzanie i kontrolę zapasami i opakowaniami, przygotowywanie produktów do wysyłki, sprawozdawczość w zakresie zapasów oraz przyjmowanie zamówień od klientów, mają charakter czynności pomocniczych, niezbędnych do wykonania czynności podstawowej. W takiej usłudze niezbędne jest miejsce dla przeprowadzania określonych czynności, jednakże zarówno w sytuacji kiedy usługę wykonuje się poza własnym magazynem, jak i w przypadkach usługi z wykorzystaniem własnej bazy magazynowej, ten element nie determinuje istoty usługi logistycznej. Aby zapewnić ciągłość odpowiednio wyselekcjonowanego asortymentu do określonej dostawy, Spółka musi posiadać odpowiednie miejsce, i w tym celu wykorzystuje bazę magazynową. Skutki podatkowe dla takiej transakcji determinuje usługa zasadnicza, którą jest pełna usługa logistyki.

Zatem, w tym przypadku należy określić miejsce świadczenia dla usług logistyki.

Podsumowując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz swojego kontrahenta podatnika którego siedziba znajduje się na terytorium Wielkiej Brytanii - stanowią usługi logistyki, w skład których wchodzą m.in. usługi magazynowe, traktowane jako usługi pomocnicze do usługi głównej, stanowiące pod względem podatkowym integralną część zasadniczej usługi logistyki. Miejsce świadczenia ustalone jest dla usługi logistyki, czyli zastosowanie znajdzie ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, miejscem świadczenia przedmiotowej usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz podatnika z siedzibą poza terytorium kraju jest miejsce, w którym usługobiorca tych usług posiada siedzibę.

Reasumując, przedstawione w opisie sprawy usługi świadczone przez Zainteresowanego nie są usługami związanymi z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl