ILPP4/443-106/13-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-106/13-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. "Poznaj swojego sąsiada (projekt aktywizujący społeczności lokalne w Gminie przy udziale wolontariuszy zagranicznych M (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. "Poznaj swojego sąsiada (projekt aktywizujący społeczności lokalne w Gminie przy udziale wolontariuszy zagranicznych z M (...)".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje wiele projektów o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym. Przychody organizacji stanowią głównie dotacje na realizację konkretnych projektów, zgodnie ze statutem organizacji. Wszelkie inne przychody, jak np. " 1% " przeznaczane są również na cele statutowe. Duży udział przychodów stanowią projekty goszczące z zakresu wolontariatu międzynarodowego (EVS - European Voluntary Service). Osoby z obcych krajów, dzięki uzyskanym dotacjom, mają możliwość prowadzenia wielu wartościowych społecznie działań. Wolontariusze Ci wykonują bezpłatnie prace takie jak np.: warsztaty z praw człowieka, otwarte lekcje językowe, kluby dyskusyjne, wieczory kulturowe, a także zajęcia z dziećmi w przedszkolach. Działania te są realizowane w ramach "M (...)" (...). Inicjatywy te prowadzone są głównie na terenie W. Działania tego typu są bardzo potrzebne na terenach wiejskich, gdzie obywatele borykają się z wieloma problemami, a w szczególności z dostępem do kultury.

Jednym z celów działania Zainteresowanego jest dotarcie z ofertą edukacji nieformalnej do obywateli z poza W. W związku z powyższym, pojawił się pomysł przeprowadzenia pilotażowego projektu polegającego na organizacji cyklu warsztatów z udziałem wolontariuszy zagranicznych na terenie gminy. W ramach operacji zaplanowano zorganizowanie cyklu spotkań (wieczornych warsztatów dyskusyjnych prowadzonych przez zagranicznych wolontariuszy) w różnych miejscowościach na terenie gminy (6 lokalizacji x 6 spotkań = 36 spotkań) oraz podsumowanie działań w formie konferencji, na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele gmin oraz lokalni liderzy z terenu głównie Lokalnej Grupy Działania (...).

Działania odbywają się w następujących lokalizacjach:

* miejsce warsztatów realizowanych w ramach projektu:

Zespół Licealno-Gimnazjalny, Szkoła Podstawowa, Publiczne Gimnazjum, Zespół Szkół, Zespół Szkół, Zespół Szkół,

* miejsce konferencji podsumowującej:

Urząd Gminy.

Przed każdym cyklem spotkań nastąpi kampania promocyjna. Promocja będzie prowadzona poprzez strony internetowe Urzędu Gminy a, ulotki informacyjne rozlokowane w całej Gminie, a także plakaty rozmieszczone również we wszystkich miejscowościach. Program danego wieczoru kulturowego zostanie powtórzony w 6 lokalizacjach na terenie Gminy. Działania takie będą prowadzone, aż do zrealizowania założonej liczby 36 spotkań. Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatów i prezentacji. Tematyka spotkań będzie ściśle powiązana z informacjami na temat krajów, reprezentowanych przez poszczególnych wolontariuszy zagranicznych.

Spotkania, które miałyby się odbyć, będą pod hasłem wieczorów kulturowych odpowiednio: Hiszpania, Portugalia, Włochy, Niemcy, Estonia, Białoruś.

Przykładowy program Wieczorku Hiszpańskiego:

Przywitanie, Wstęp (przedstawienie podstawowych informacji o kraju), Religia i tradycja w Hiszpanii, Lekcja podstaw językowych, Ciekawostki o kraju, Tańce narodowe, Pytania od uczestników i zakończenie spotkania (zdjęcie, filmy, prezentacje).

Pozostałe spotkania zostaną wykonane w sposób analogiczny. Tak jak zostało to już wyżej opisane, każde spotkanie narodowe zostanie powtórzone 6 razy w różnych lokalizacjach.

Wszystkie spotkania będą ogólnodostępne i bezpłatne dla uczestników.

Na zakończenie projektu w ramach podsumowania przeprowadzona zostanie konferencja. Celem konferencji będzie podsumowanie zrealizowanych spotkań i wyciągnięcie wniosków na przyszłość. W ramach kosztów, które zostaną objęte stawką podatku VAT, będą takie wydatki jak: zakup artykułów biurowych, zakup artykułów spożywczych, wydruk ulotek promocyjnych i plakatów, materiały w celu przygotowania konferencji podsumowującej, tj. np.: zaproszenia, koperty, catering, kwiaty. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie Osi 4 Leader "Małe projekty". Umowa przyznania pomocy z dnia 1 października 2012 r. na zadanie pn. "Poznaj swojego sąsiada (projekt aktywizujący społeczności lokalne w Gminie przy udziale wolontariuszy zagranicznych z M (...)". W związku z powyższą realizacją zadania Zainteresowany nie uzyskuje dochodu z tyt. działania. Nie jest również czynnym podatnikiem VAT.

Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany, zgodnie z art. 15 oraz art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem będzie świadczył usługi nieodpłatne w ramach realizacji projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, które są skierowane do ludności obszarów wiejskich, objętej podejściem Leader. Pomoc w ramach tego projektu ma wpływać na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Realizacja celu zostanie osiągnięta poprzez przeprowadzenie 36 spotkań edukacyjnych (o charakterze warsztatowym) w miejscowościach na teranie gminy oraz 1 konferencji podsumowującej projekt dla całego obszaru Lokalnej Grupy Działania (...) przy zaangażowaniu wolontariuszy międzynarodowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie pn. "Poznaj swojego sąsiada (projekt aktywizujący społeczności lokalne w Gminie przy udziale wolontariuszy zagranicznych z M (...)", współfinansowane ze środków Unii Europejskiej pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie Osi 4 Leader "Małe projekty". Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach operacji zaplanowano zorganizowanie cyklu spotkań (wieczornych warsztatów dyskusyjnych prowadzonych przez zagranicznych wolontariuszy) w różnych miejscowościach na terenie gminy (6 lokalizacji x 6 spotkań = 36 spotkań) oraz podsumowanie działań w formie konferencji, na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele gmin oraz lokalni liderzy z terenu głównie Lokalnej Grupy Działania (...). Wszystkie spotkania będą ogólnodostępne i bezpłatne dla uczestników. W związku z powyższą realizacją zadania Wnioskodawca nie uzyskuje dochodu z tyt. działania. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany na podstawie powołanych przepisów, nie może odzyskać podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. "Poznaj swojego sąsiada (projekt aktywizujący społeczności lokalne w Gminie przy udziale wolontariuszy zagranicznych z M (...)" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl