ILPP4/443-100/14-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-100/14-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu 5 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pt. "Wyspa Skarbów (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pt. "Wyspa Skarbów (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.) w zakresie podpisu drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy, pytania i stanowiska własnego oraz doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją non profit, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT. W ramach działalności statutowej, tj: pkt f statutu (...) wspieranie wszelkim inicjatywom służącym społeczności lokalnej w tym: działań na rzecz edukacji, oświaty (...) sztuki, kultury (...) ekologii, turystyki, Zainteresowany realizuje projekt edukacyjny dla dzieci i młodzieży pt. "Wyspa Skarbów (...)". Projekt zakłada budowę edukacyjnego, niekomercyjnego obiektu przeznaczonego do wypłukiwania z piasku kamieni dekoracyjnych i półszlachetnych występujących w G. Obiekt będzie składał się ze zbiornika wodnego (gł. 0,5 m), kompletu płuczni, tj. metalowo-drewnianego zbiornika i drewnianej rynny płuczącej wraz z oprzyrządowaniem wodno-elektrycznym oraz ścieżki informacyjno-edukacyjnej przedstawiającej jakie i gdzie występują skarby w okolicy oraz jak je można szukać i rozpoznawać. W ramach prowadzonej działalności edukacyjnej dzieci i młodzieży Wyspa Skarbów (...) będzie służyła do realizacji różnych projektów niekomercyjnych edukacyjnych i kulturalnych. Skarby, kamienie dekoracyjne i półszlachetne będą nieodpłatnie uzupełniane podczas corocznych, tematycznych projektów wolontariuszy, eksploratorów. Projekt zastał zaakceptowany przez Lokalną Grupę Działania, zatwierdzony do realizacji i częściowo dotowany będzie przez Urząd Marszałkowski Województwa, Departament Obszarów Wiejskich i Zasobów Naturalnych, Wydział Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Do rozliczenia projektu niezbędnym jest przedstawienie interpretacji kwalifikowalności VAT jako kosztu w tym przedsięwzięciu przez Izbę Skarbową.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi działalności gospodarczej, nie wykorzystuje towarów lub wartości niematerialnych i prawnych dla celów zarobkowych. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu ponoszone są wydatki (zakup robót, usług i materiałów) na:

* wykopanie zbiornika, zakup i osadzenie studzienek, doprowadzenie wody, zakup pomp;

* wykonanie instalacji elektrycznej;

* wykonanie systemu płuczni stalowo drewnianej;

* wykonanie gabloty wzorców kamieni;

* zakup kamieni szlachetnych, półszlachetnych i dekoracyjnych;

* tablice informacyjne lxl,5 m;

* foldery reklamujące projekt;

* ulotki informujące o uroczystym otwarciu Wyspy SGS;

* plakaty informujące o uroczystym otwarciu Wyspy;

* reklamę w radiu.

Dokonane w związku z realizacją projektu zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wykorzystanych do realizacji opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wykorzystanych do realizacji opisanego projektu, z uwagi na fakt, że zakupy te nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją non profit. Zainteresowany realizuje projekt edukacyjny dla dzieci i młodzieży pt. "Wyspa Skarbów (...)". Projekt zakłada budowę edukacyjnego, niekomercyjnego obiektu przeznaczonego do wypłukiwania z piasku kamieni dekoracyjnych i półszlachetnych występujących w G. Obiekt będzie składał się ze zbiornika wodnego (gł. 0,5 m), kompletu płuczni, tj. metalowo-drewnianego zbiornika i drewnianej rynny płuczącej wraz z oprzyrządowaniem wodno-elektrycznym oraz ścieżki informacyjno-edukacyjnej przedstawiającej jakie i gdzie występują skarby w okolicy oraz jak je można szukać rozpoznawać. W ramach prowadzonej działalności edukacyjnej dzieci i młodzieży, Wyspa Skarbów (...) będzie służyła do realizacji różnych projektów niekomercyjnych edukacyjnych i kulturalnych. Skarby, kamienie dekoracyjne i półszlachetne będą nieodpłatnie uzupełniane podczas corocznych, tematycznych projektów wolontariuszy, eksploratorów. Projekt zastał zaakceptowany przez Lokalną Grupę Działania, zatwierdzony do realizacji i będzie częściowo dotowany przez Urząd Marszałkowski Województwa, w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu ponoszone są wydatki na:

* wykopanie zbiornika, zakup i osadzenie studzienek, doprowadzenie wody, zakup pomp;

* wykonanie instalacji elektrycznej;

* wykonanie systemu płuczni stalowo drewnianej;

* wykonanie gabloty wzorców kamieni;

* zakup kamieni szlachetnych, półszlachetnych i dekoracyjnych;

* tablice informacyjne lxl,5 m;

* foldery reklamujące projekt;

* ulotki informujące o uroczystym otwarciu Wyspy SGS;

* plakaty informujące o uroczystym otwarciu Wyspy;

* reklamę w radiu.

Dokonane w związku z realizacją projektu zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wykorzystanych do realizacji projektu pt. "Wyspa Skarbów (...)". Powyższe wynika z tego, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl